Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzrost prądu silnika przy 30 Hz

recon 05 Kwi 2011 22:00 1873 8
  • #1 05 Kwi 2011 22:00
    recon
    Poziom 15  

    Witam

    Silnik o mocy 370W (połączony w trójkąt)
    zasilany z falownika jednofazowego (sterowanie skalarne) Przy biegu jałowym (dla 50 Hz) pobiera 1,2A. Jeśli zmniejszę obroty silnika (f= 30Hz) to prąd rośnie i osiąga 2,5A i po chwili falownik się wyłącza sygnalizując przeciążenie napędu (to akurat ok bo zabezpieczenie ustawione na poziomie 1,9A)
    Dodam że dla 10Hz prąd wynosi 1,6A
    Sprawdzałem stałość U/f i wszystko jest w porządku (dla 30Hz mam ok 138V)

    Czy spotkał się ktoś z takimi objawami pracy silnika?

    0 8
  • #2 05 Kwi 2011 23:05
    Leszek Augustyniak
    Poziom 19  

    Witam.
    Niektóre typy falowników pozwalają na omijanie pewnych zakresów częstotliwości, ma to na celu ominięcie częstotliwości w której np. maszyna może wpaść w rezonans drgań własnych.Jeżeli twój falownik posiada taki parametr, możesz pominąć tą wartość częstotliwości.

    0
  • #3 07 Kwi 2011 07:42
    recon
    Poziom 15  

    W tym rzecz że to nie jest dokładnie jedna częstotliwość gdyż silnik wykazuje przeciążenie między 26 Hz a 38Hz
    Sprawdzałem wczoraj identyczny układ napędowy który pracuje poprawnie i tak dla 50 Hz mam 1,1A dla 30Hz - 1,6A dla 10Hz - 1,2A
    Jak widać tu również w okolicy tych 30Hz występuje maximum i zastanawia mnie czym to jest spowodowane
    Dodam że oba silniki współpracują z przekładnią ślimakową

    0
  • #4 07 Kwi 2011 07:57
    czesiu
    Poziom 32  

    Może falownik ma ustawioną charakterystykę kwadratową U/f (tzw. wentylatorową) zamiast liniowej. Spróbuj też zmienić ustawienia automatycznego forsowania momentu.

    0
  • #5 07 Kwi 2011 09:52
    recon
    Poziom 15  

    Oba falowniki (Opti Drive) mają nastawione identyczne parametry pracy
    Zrobiłem próbę dla 32 Hz ustawiając niższe o 10V napięcie niż te wynikające z ch-ki U/f Pobór prądu oczywiście się zmniejszył - 1,9A ale i tak wydaje mi się że coś nie tak jest z tym silnikiem

    0
  • #6 07 Kwi 2011 19:30
    Szybki Elektron
    Poziom 25  

    Jakie urządzenie jest napędzane? Zwiększony prąd może wynikać ze sporego momentu obciążenia przy danych obrotach, a moment nie musi się zawsze zwiększać się z obrotami. Przykład: W wytłaczarkach, w których niewłaściwie ustalono temperaturę stref grzejnych. Różne prędkości przepływu masy powodują różny stopień uplastycznienia/stwardnienia i stąd różny moment obciążenia.

    0
  • #7 08 Kwi 2011 08:17
    recon
    Poziom 15  

    Tak jak pisałem wcześniej oba silniki testowane były tylko przy podłączonej przekładni ślimakowej (bez obciążenia jakim jest koło wymiennika obrotowego)


    A tak wygląda ch-ka poboru prądu w funkcji częstotliwości

    Wzrost prądu silnika przy 30 Hz

    0
  • #8 10 Kwi 2011 10:29
    bonanza
    Spec od Falowników

    Jeśli podmiana silników wskazuje, że w jednym z nich tkwi przyczyna, to sprawa jasna - do naprawy. Widziałem kręcące się silniki z pękniętym na pół wałem oraz inne z takimi łożyskami, że ręcznie kręcił się bez zarzutu, a pod prądem stojan łapał wirnik i silnik stał w miejscu i buczał.

    0
  • #9 11 Kwi 2011 15:16
    recon
    Poziom 15  

    Silników nie podmieniałem
    Oba nadędy sprawdzałem indywidualnie czyli tak jak są normalnie podłączone
    Zastanawia mnie kształt tej ch-ki I=f(f)
    Czy silnik sterowany skalarnie zachowuje się w taki sposób (bez obc)?

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo