Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercedes w202 wentylatory klimy nie działają ?

you123 21 Kwi 2011 12:50 11637 25
  • #1 21 Kwi 2011 12:50
    you123
    Poziom 10  

    Vitam
    Jak w w/w modelu przed liftingiem z roku `94 włączają się wiatrki klimy?? Czy powinny się włączać tak jak sie odpala klima tak jak w innych samochodach ??
    Gdzie jest przekaźnik do nich ?

  • #2 21 Kwi 2011 14:22
    1078231
    Usunięty  
  • #3 11 Maj 2011 15:45
    ascorp
    Poziom 17  

    Motronic napisał:
    Moduł wiatraków jest w okolicach wnęki lewego przedniego koła, po włączeniu klimy wiatrak ma sie obracać, regulacja bezstopniowa.


    Pierdoły piszesz, zależy jaki silnik, ale przed LF, nie było modułu tylko dwa styczniki (pomarańczowy i niebieski) koło bezpieczników pod maską, wiatraki od razu się nie włączają, tylko po pewnym czasie i jest to uzależnione od ciśnienia w układzie klimy , oraz temp.

    (moduł płynnych obrotów był w modelach po LF)

  • #4 24 Cze 2011 07:23
    cnccad
    Poziom 9  

    przyłączę się do tematu ...
    mam C180 i wentylatory od Klimy się nie włączają ale ...
    są dwa przekaźniki które sterują u mnie tymi wentylatorami.
    1. ( niebieski 15A ) od prawdopodobnie ma dochładzać silnik gdy nie wyrabia główny wentylator
    2. ( zielony 30A ) chłodzenie układu klimatyzacji i napięcie ze styków do silników jest puszczone przez duży rezystor który jest umieszczony na samym przodzie chłodnicy.
    Na przekaźniku niebieskim ( 15A ) był spalony bezpiecznik. Wymieniłem go i nadal nie włączają sie mi wentylatory.
    Po wyjęciu go ( przekaźnika ) z podstawki zmierzyłem że napięcie przychodzi na jego cewkę ale obciążenie cewki powoduje że napięcie spada do 0V.
    I pytanie ...
    Domyślam sie że jest to problem braku kontaktu ale gdzie tego szukać :?:

    Klima też mi nie pracuje. Nawet sprężarka się nie uruchamia. Silnik w trakcie jazdy się nie przegrzewa ale przy kilkuminutowym postoju w upale temperatura zaczyna rosnąć do 100-tki.

    Klima manualna , auto 94r. motor 1,8 benzyna , manual.
    Spotkał sie ktoś z takim problemem :?:

    przekaźniki 15A i 30A są oryginalne i każdy z nich posiada swój bezpiecznik.
    Obecnie bezpieczniki są w porządku. Przekaźniki sprawne w 100% i zwarcie ich styków powoduje uruchomienie silników chłodnicy . Więc część końcowa jest sprawna.

    To według mnie musi iść gdzieś do jednego punktu cały ten problem z uruchamianiem klimy włącznie … ale gdzie :?:
    Będę zobowiązany za każdą sugestię.

    A/C push button control unit ... czy to chodzi o konsolę sterowania klimą :?
    Dopadłem schematy i do tego się kieruje wiązka.

  • #5 24 Cze 2011 12:51
    ascorp
    Poziom 17  

    Sprawdz w opisie bezpieczników co jeszcze jest podlączone pod bezpiecznik od tych przekaźników, u mnie są ogólnie 3 elementy zasilane, podgrzewanie spryskiwaczy , światła cofania i te styczniki, Ja mialem problem wlaśnie z "zasilaniem" tych styczników. Steruje Je bezpośrednio panel nawiewu, panel nawiewu bierze dane z czujnika temepratury, oraz cisnienia w ukłądzie klimy, aby zalączyć wentylatory.

    Piszesz że styczniki i wenty dzialają, to w Twoim przypadku grzebałbym w panelu sterowania, odpal , wlącz dmuchawe nawiewu i wyjmij wtyczke od tego czujnika na osuszaczu , powinny się zalączyć wenty na full obroty.



    Poczytaj to :

    http://autolib.diakom.ru/CAR/Mercedes-Benz/1995/C220/SYSTEM%20WIRING%20DIAGRAMS/5288.pdf
    http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=14894&post...sc&highlight=wentylatory+klimatyzacji&start=0
    http://www.w202.pl/viewtopic.php?t=10165&highlight=panel+sterowania


    [/tex]

  • #6 24 Cze 2011 13:08
    cnccad
    Poziom 9  

    tak ... już to też robiłem i się włączają .... pracują przez 30s i się wyłączają.
    Wiec prawdopodobnie tak ma być gdyż to się za każdym razem powtarza co odłączę wtyczkę.
    Ale dziś zaobserwowałem coś ciekawego ... co wskazuje właśnie na ten panel o którym piszesz.
    Jak chodzi dmuchawa nawiewu to zmieniając biegi ( czyli i się obroty silnika też zmieniają ) to zmieniają mi się kierunki nawiewu.
    To znaczy...
    raz na kratki , raz na szybę przednią a jeszcze raz na nogi. Więc raz przez coś się zamyka i cyrkuje.
    Taki po prostu nie regularny nadmuch. Silnik nadmuchu ma stałe obroty ale wyloty się zmieniają.
    I tu właśnie się zacząłem czepiać tego panelu. Tak jakoś skierowało mnie intuicyjnie do niego :D
    Jak go popołudniu rozbiorę , to opiszę co zdziałałem.
    dzięki za poradę.

    ostatni link ... u mnie problem jest z wyjęciem radia. Coś go z jednej strony blokuje po mimo że włożyłem blaszki. Ale to i tak opanuje. To nie problem.
    dzięki jeszcze raz.:!:

  • #7 24 Cze 2011 13:48
    ascorp
    Poziom 17  

    Pisałeś że klima manual, to kratki masz mechanicznie sterowane, ale elektrycznie są sterowane przepustnice wewnątrz nawiewu, Jak u siebie wlączam klime, lub ją wylączam to też slychać jak się nawiew przełącza, może u Ciebie chce zalączyć klime, ale coś w pewnym momencie rozłącza.

    Obstawiał bym u Ciebie ten czujnik na osuszczu, skoro wyciągając wtyczke sie zalaczają weny, to tez moze być powód że klima nie dziala, podaje zlą wartość i tyle, gdzieś chyba bylo opisane jakie on wartości powinien mieć

  • #8 24 Cze 2011 18:43
    cnccad
    Poziom 9  

    no i już zdiagnozowane.
    Problem leży w sterowniku klimy.
    Po wyjęciu okazało się że jak poruszałem wtyczką to kompresor się właczył ale zaczęło lecieć ciepłe powietrze .... i ....
    wyjąłem sterownik , przelutowałem oba złącza i dalej to samo. Wiec postanowiłem mocniej docisnąć wtyczki.
    Klima ruszyła , kompresor się wałczył , po chwili ( 15...20s ) zaczęło lecieć zimne powietrze i pojawił się dymek ze sterownika oraz spalił się znów bezpiecznik ten co poprzednio ( 15A ). Ale tym razem całość umarła.
    Więc sterownik do wymiany a problem ewidentnie w nim leżał. Nie widzę nic spalonego na płytce ale mam podejrzenia na tranzystor BDX34 ( Darlington ). Z pomiarów wyszło że on jest całkowicie martwy. Miernik nic nie wskazuje.
    Wiec muszę gdzieś zorganizować sobie sterownik.
    Zakładam jedno ...
    kompresor nie powinien się włączyć jeżeli jest np. brak czynnika ale dochładzanie silnika nadal nie działa. Da sie wysterować ręcznie ( mostek ) i wówczas się włączają wentylatory.
    Tak że ruszam na poszukiwania sterownika. Nie wiem gdzie go kupię na szybko ale przynajmniej wiem co jest nie tak.
    Dzięki za zainteresowanie.

  • #9 25 Cze 2011 02:19
    ascorp
    Poziom 17  

    Jak padl tylko tranzystor, to go wymień, zobacz czym steruje, może sprzegłem od spręzarki, jest jest zwara i dlatego najpierw padł bezpiecnzik, potem łącze w sterowniku, sprzęgło nie ma bezpiecnzika.

  • #10 25 Cze 2011 08:04
    cnccad
    Poziom 9  

    dziś będę kombinować.
    Jak by nie jutrzejszy wyjazd do kartuz to bym sobie na spokojnie zakupił części , polutował , sprawdził punkt po punkcie ...
    A tak to trochę na wariackich papierach działam.
    Dziwi mnie jedno ...
    pojawił się dym , nie mały dym a nie ma nic spalonego. Ścieżki całe, półprzewodniki całe , bez wybrzuszeń , pęknięć. Nie mam opisu , dokładnego opisu złącz i tak trochę po omacku w niektórych chwilach się poruszam. Ale rozgryzę to , w końcu sam ten sterownik nie jest niczym skomplikowanym. Jedyny problem to taki że PCB jest warstwowe i tu nie jestem w stanie zmierzyć wszystkiego bez jego schematu którego pewnie nie ma na sieci.
    Na płytce znalazłem scalak TLE4260 , regulator napięcia +5V. ( jest on 5-cio nóżkowy ale że go nie mam to podłożę inny 5V stabilizator ( oczywiście jak zajdzie takowa potrzeba ).
    Po puszczonym dymku wszystko zamilkło i w pierwszej kolejności dorwę się do niego , gdyż on zasila wspomniany wcześniej tranzystor a tranzystor ten , co jest dziwne steruje jedynym na płytce przekaźnikiem.
    Również ten TLE4260 odprowadza napięcie gdzieś w głąb PCB i podejrzewam że on obsługuje całe zasilanie na PCB. Są tam dwa procesory , które wymagają wyjątkowo stabilnego +5V a tranzystor w układzie darlinktona nie przepuści nic zwrotnego do zasilania elektroniki i chyba dlatego tak to jest sprytnie rozwiązane.
    Przekaźnik ten pewnie steruje sprzęgłem w kompresorze ... będę dziś się bawić tym sterownikiem i zobaczę , a może się uda go uruchomić , co było fajną sprawą bo niechce mi sie pocić w puszce.

  • #11 25 Cze 2011 13:07
    ascorp
    Poziom 17  

    Jak masz dwie wtyczki , to po schemacie wyżej dojdziesz jaki kabel jest od czego, Ja mialem uwalony ten jedyny stycznik w sterowniku, przez niego nie zalaczala sie dmuchawa, ale nie pamieteam co on dokladnie steruje, rozebrałem go i przeczyścilem.

    Miałem też drugi sterownik. niby ten sam, ale od wersji benz. i klima na nim nie działała, jak byś kupowal inny to zwróć na to uwagę, musi być od danej wersji silnikowej, inaczej kicha z klimą jest.

    W sumie sterownik leży rozebrany gdzieś, Ja z niego chyba wylutowałem jakieś dwa oporniki i jakiś tranzystor , aby swój naprawić, moge za grosze przesłać jak by był potrzebny, 1.8 benz , chyba.

  • #12 27 Cze 2011 19:41
    cnccad
    Poziom 9  

    być może i kupię , bo chyba innego wyjścia nie ma.
    Co prawda udało mi się zrobić ją i kompresor się włącza , chłodzi ( słabo ale chłodzi ) ale nie daje się teraz wyłączyć.
    Ale duży plus ...
    wentylatory jak silnik osiąga ok 90C to się same włączają i jak zejdzie temperatura na ok 80...85C to milkną.
    Jak wyjmę przekaźnik od załączania wentylatorów dla klimy to też się załączają.
    Przynajmniej teraz silnik się nie przegrzeje.
    Sama Klima , się włacza i wyłącza jak za bardzo już schłodzi. Ale jeszcze ręcznie nie idzie ją wyłączyć.
    Czynnika też muszę dać uzupełnić. Powinno być 850g. a ile jest …. Hm…

    Podaj cenę za tę elektronikę i jak masz możliwość podeślij mi zdjęcia dla porównania.
    Ja mam z czteroma przyciskami , a były też z trzema przyciskami. I one nie pasują do tego co ja mam.
    Obecnie jestem po za domem ( drugi koniec Polski ) ale podeślij mi informacje na email , chyba że wcześniej sprzedam meśka … bo planuję.

    cnccad(malpa)cnccad.pl
    dzięki.

    ps.
    Zainteresowałem się tą elektroniką i wymieniłem kilka drobiazgów gdzie jeden przykuł moją uwagę.
    Był to też regulator ale BTS432. Założyłem inny o oznaczeniu BTS 4251 a następnie BTS 436 , który już pozostał. Różnicy w działaniu nie zauważyłem , ale ten drugi po prostu nie chciało mi się wylutowywać.
    Dym o którym wcześniej pisałem był właśnie z tego BTS432. On był tak dziwnie uszkodzony że po zdjęciu radiatora z niego nie było śladu że mu się coś stało ale dopiero jak zacząłem go wylutowywać to odpadła jego cześć … i tu Mie wszystko wyjaśniło. Również rozrysowałem cześć elektroniki która steruję silnikami wentylatorów a po powrocie jak będzie trochę czasu zrobię pomiary na gniazdach do panelu i wrzucę tu.

  • #13 29 Cze 2011 13:43
    Andrzej Janus
    Poziom 9  

    Mam ten sam problem w modelu C-202 2,5TD 1996r.Sprawdziłem brak napięcia na cewce elektrosprzęgła sprężarki ,napięcie doprowadzone jest bezpośrednio z sterownika wymieniłem sterownik dałem używany efekt był ten sam podmieniłem tranzystory na końcówce napięcie się pojawiło klima ruszyła ale pracowała kilka dni i efekt jest ten sam nie pracuje .Wentylatory również nie chodzą .W serwisie Mercedesa u Zasady dowiedziałem się że to wada fabryczna tych modeli c-201 i 202 podobno psują się bardzo często nowy sterownik 5000PLN .Potrzeba schemat może udało by się coś przerobić .Koledzy pomocy !!!.

  • #14 29 Cze 2011 15:13
    ascorp
    Poziom 17  

    Sprawdz jaką oporność ma sprzegło, może coś z nim nie tak i pali sterowanie, o schemacie zapomnij, chyba że ktoś go rozrysuje i podzieli się.

    Jak by nie patrzeć jest to w miare prosty układ, w sprzęgle sprężarki jest jeszcze jakiś czujnik, chyba zalączenia sprężarki.

    A jak klima Ci ruszyla to wenty też zadzialaly ? One i tak powinny dzialać jak nawet klima nie chodzi a silnik powyżej 90 stopni, zobacz jakie wartości zapodaje czujnik na osuszaczu, gdzieś na którymś forum, albo w "sam naprawiam" byly podane wartości jakie mają być, a Ty masz 96r to jeszcze przed liftem, masz styczniki, czy moduł do wentów ? 5 tys , to ladnie sobie licza, lepiej na allegro kupic kilka używek i sie bawić :) Tylko pamiętaj, że musi być od danej wersji silnikowej.

    Kolego cnccad , niestety nie mogę znaleść tego sterownika ;/

  • #15 29 Cze 2011 16:36
    Andrzej Janus
    Poziom 9  

    Podawałem przez bezpiecznik 10A bezpośrednio napięcie na sprzęgło i działało,natomiast nie przyglądałem się pracy wentylatorem i nie wiem jak są zasilane.

  • #16 29 Cze 2011 17:55
    ascorp
    Poziom 17  

    No tak tylko 10A na tranzystorek to troche dużo ;/ działać może i dziala, ale coś może powodować dodatkowe obciążenie i dlatego sterowanie sie pali, na prostego mozesz zobaczyć na jakim malym bezpieczniku będzie działąć, i podobny wmontować w obwód, naprawić sterowanie i zobaczyć co będzie dalej.

    Jak masz przed liftem, to wentylatory sterują dwa styczniki, które są kolo bezpieczników, pomarańczowy i niebieski jak dobrze pamiętam, nimi bezpośrednio już sterownik/panel wentylacji, i jak masz ten sam model co Ja to bezpiecznik 31 jest od zasilania styczników wentylatorów, pod ten bezpiecznik są podpięte światła cofania i podgrzewanie spryskiwaczy,jak masz takie bezpieczniki , na odwrocie kartki jest po angielsku.

    Jak masz po lifcie to gdzieś pod nadkolem kierowcy masz moduł, on też jest sterowany bezpośrednio ze sterownika, a zasilany z listwy, ale w tym przypadku nie wiem ktory bezpiecznik.

  • #17 29 Cze 2011 21:09
    Andrzej Janus
    Poziom 9  

    Dzięki za wskazówki.Zrobiłem doświadczeni dobudowałem przekaźnik pośredniczący sygnał z sterownika przychodzący na cewkę elektrosprzęgła sprężarki puściłem na cewkę dobudowanego przekaźnika natomiast cewkę elektrosprzęgła zasiliłem z innego obwodu poprzez styki robocze dobudowanego przekaźnika nazwijmy go separującego.teraz muszę zająć się sterowaniem bo nie mam dalej sygnału ze sterowania .Proszę powiedz mi gdzie szukać czujnik zraszacza bo wentylatory nie chodzą przypuszczam że sterowanie przekaźnikami wentylatorów również nie działa .Zauważyłem że prędkość wentylatora nadmuchu do wewnątrz też jest różna raz przyspiesza raz zwalnia a przecież jest sterowana z tego samego sterownika co klima i chyba jest między nimi zależność (blokada). Pozdrawiam Andrzej

  • #18 29 Cze 2011 21:37
    ascorp
    Poziom 17  

    "czujnik zraszacza" ? nie czaje o co chodzi.

    Skaczą Ci oborty dmuchawy ? Mogą być 3 przyczyny, uwala sie moduł przy dmuchawie, kończą sie szczotki na silniku, albo potencjometr trzeba wyczyścić od stopni prędkości dmuchawy, z tego co mi wiadomo, dmuchawa nie ma za dużo wspólnego z wentylatorami chłodnicy, gdzieś ktoś napisał że ta klima ma funkcje automatu i po ustawieniu na poz 1 prędkości dmuchawy i zalączeniu klimy, obroty dmuchawy same się ustawiają od zależności temperatury, u mnie bynajmniej nie dziala ;/

  • #19 29 Cze 2011 22:09
    cnccad
    Poziom 9  

    ascorp napisał:
    .

    Kolego cnccad , niestety nie mogę znaleść tego sterownika ;/


    dzięki za chęci. elektronika to moja specjalność , co prawda w innej branży ale fizyka wszędzie działa tak samo więc rozgryzę ją jak wrócę do domu. Na razie jeżdżę audicą gdzie Klima działa idealnie. A jak wrócę do domu to się zabiorę z Klimę w W202. Jak rozrysuję płytkę to umieszczę tu schemat. Nie jest to skomplikowane , ale pracochłonne.

    Co do wentylatorów , to racja. Potencjometr jak najbardziej , chodź u mnie było coś innego przyczyną.
    Na pierwszy rzut oka wydaje się że nie ma potencjometru , gdyż przełącznik obrotów wentylatora jest skokowy. Ale w środku jest potencjometr hermetyczny 0,5W. Łatwo sprawdzić go … czy na każdych obrotach dzieje się tak samo :?:
    Jak tak , to podejrzewać można również część elektroniki na płytce sterowania Klimą. A jak nie , to w 99% potencjometr.

  • #20 29 Cze 2011 22:44
    Andrzej Janus
    Poziom 9  

    Przepraszam mówiłeś wcześniej do kolegi o czujniku na osuszaczu a nie zraszaczu nie wiem gdzie on jest i czy jest w sterowaniu wentylatorów bo muszę sprawdzić czy są spełnione wszystkie warunki pracy sterownika klimy bo z tego wynika że klima uzależniona jest od wentylatorów i dmuchawy nawiewu musi być załączona przynajmniej na 1 biegu aby włączyła się sprężarka

    Dodano po 18 [minuty]:

    Dzięki kolego cnccd uszczęśliwił byś wielu z tym schematem .Ta moja bryka nieźle chodzi jak na swoje lata jakby nia ta klima .Niemcy wiedzą że się nie popisali z tym sterownikiem do tego modelu ale nic z tym nie robią a szkoda. w serii" Sam naprawiam" opisana jest starsza wersja regulacja obrotów nadmuchu rozwiązana jest na rezystorach regulacyjnych które też często wysiadały.

  • #21 29 Cze 2011 22:51
    ascorp
    Poziom 17  

    Pod, za lewym reflektorem jest osuszacz, metalowa puszka ze szklanym oczkiem , dwoma przewodami cieczy i jednym czujnikiem zespolonym, bo chyba mierzy ciśnienie i temp w układzie klimy, wyjmując wtyczke powinny się zalączyć wentylatory na chwile, tak można sprawddzić komunikacje czujnik=sterownik=wentylatory.

  • #22 29 Cze 2011 23:01
    Andrzej Janus
    Poziom 9  

    dzięki będę sprawdzał

  • #23 14 Lip 2011 08:02
    you123
    Poziom 10  

    A u mnie problem sam się rozwiązał. Z niewiadomego powodu wszystko samo zaczęło działać. :)

  • #24 14 Lip 2011 09:47
    cnccad
    Poziom 9  

    u mnie też się rozwiązał definitywnie.
    klima padła całkowice. Zrobiła się dziura w chłodnicy klimy i .... mam teraz saunę :|

  • #25 15 Lip 2011 07:52
    Gżehó
    Poziom 20  

    Jakoś mam wrażenie, że to od jazdy na klimie bez sprawnych wentylatorów...

  • #26 15 Lip 2011 08:30
    cnccad
    Poziom 9  

    ale to tylko wrażenie.
    Wentylatory się załaczały , jak przy klimie , tak i przy silniku jak osiągnął za wysoką temperaturę.
    Padł po prostu ze starości.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME