Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sonda lambda w systemie Zenit

13 Maj 2011 19:51 3445 18
  • Poziom 19  
    Cześć.

    Mam auto Mazda 323F 1.8 i instalację LPG Zenit (reduktor Alaska jakiś słaby, wtryski Valtek (a nawet jakieś zamienniki ALEX)). Czy możecie mi powiedzieć, czy poniższe przebiegi sondy są prawidłowe?

    O ile na benzynie wydają się w miarę w porządku (chociaż ma dość długi czas reakcji) to na gazie na luzie już zaczyna się dziać coś dziwnego (nierówne odstępy) a po przygazowaniu w ogóle zatrzymuje się w jednym stanie...

    Benzyna:
    Sonda lambda w systemie Zenit

    Gaz jałowy:
    Sonda lambda w systemie Zenit

    Gaz przygazowanie:
    Sonda lambda w systemie Zenit
  • Poziom 21  
    Ze zdjęcia dużo się nie zobaczy, dołącz plik z oscylogramu to będzie można coś więcej powiedzieć.
  • Poziom 34  
    Zmniejsz mnożnik na wysokich obrotach na gazie bo jest za bogato.
  • Poziom 19  
    Jak zmniejszę mnożnik, to wciśnięcie gazu przy biegu jałowym powoduje... właściwie nic, brak reakcji. Przy ustawieniu mnożnika (modelu) na równo z PB albo wyżej mam szarpanie przy przyspieszaniu, albo brak mocy (np. pod górkę).

    Generalnie problem mam taki, że po rozgrzaniu silnika zaczyna mi strasznie szarpać na gazie poniżej 2000obr. Filtry wymienione, listwa regenerowana. Na benzynie tylko przy wciśnięciu gazu w podłogę (przy obrotach jałowych) mam lekkie zadławienie się ale od razu potem idzie w górę... Na gazie nawet jak lekko przyspieszam to silnik się dławi.
  • Poziom 21  
    Nadal z oscylogramów nic nie wynika po za tym że jest bogato (zrób porządny odczyt z jazdy, a nie przegazówki). Do tego dołącz zdjęcia z ustawień, modelu i punktów mapy.
  • Poziom 34  
    zwracam uwagę Panów , że to mazda - co może oznaczać że strategia pracy wtrysków jest zupełnie inna niż zazwyczaj. Wątpię aby w takim zestawie było to do opanowania. Proponuję lekturę instrukcji sterownika stag ( wiem że to zenit :) , ale wiedza jest uniwersalna ) bo tam jest to ładnie opisane. Dopiero wtedy warto zabierać głos.
  • Poziom 19  
    Chciałbym zrobić oscylogramy podczas jazdy, jednak jazda na gazie jest na tyle niebezpieczna, że raczej tego nie uczynię - "ja mu w gaz, a on zgasł"... Mimo to, postaram się jutro coś wrzucić, może uda się komuś mi pomóc, bo już jobla dostaję z tym samochodem.
  • Poziom 21  
    esh0 napisał:
    Chciałbym zrobić oscylogramy podczas jazdy, jednak jazda na gazie jest na tyle niebezpieczna, że raczej tego nie uczynię - "ja mu w gaz, a on zgasł"... Mimo to, postaram się jutro coś wrzucić, może uda się komuś mi pomóc, bo już jobla dostaję z tym samochodem.


    Dlaczego nie masz na oscylogramach temperatury gazu/reduktora i ciśnienia reduktora - jak to nie jest podłączone to na gazie nie pojedzie.
    Jak to będzie podłączone robisz kalibrację i nie powinien zgasnąć.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    manio123 napisał:
    zwracam uwagę Panów , że to mazda - co może oznaczać że strategia pracy wtrysków jest zupełnie inna niż zazwyczaj. Wątpię aby w takim zestawie było to do opanowania. Proponuję lekturę instrukcji sterownika stag ( wiem że to zenit :) , ale wiedza jest uniwersalna ) bo tam jest to ładnie opisane. Dopiero wtedy warto zabierać głos.


    Można sobie pisać, nikt tego nie bierze pod uwagę...
  • Poziom 19  
    Maher napisał:
    Dlaczego nie masz na oscylogramach temperatury gazu/reduktora i ciśnienia reduktora - jak to nie jest podłączone to na gazie nie pojedzie.
    Jak to będzie podłączone robisz kalibrację i nie powinien zgasnąć.


    Nie miałem zaznaczonego, aby logował oscylogram ww. czynników. Oczywiście pomiar temperatury jest i działa. Autokalibrację układ przechodzi (dysze dobrane optymalnie) i wszystko powinno działać a tutaj... nie działa. Ja mu gaz do dechy, a on się dławi. Oczywiście ktoś mógłby powiedzieć - przecież nie musisz ciągle gazu do dechy wciskać. No tak, ale wystarczy minimalne obciążenie (górka, drugi pasażer nawet) i już nie można ruszyć, jedynie to podciągnąć do 3000obr, półsprzęgło i wtedy ruszę, ale też nie zawsze, bo pod większą górkę i tak zaraz skacze jak kangur.

    A może jest ktoś z okolic Gdańsk/Malbork/Elbląg/Kwidzyn kto byłby w stanie mi to ustawić?
  • Poziom 21  
    To może zacznij od początku, przełącz na LPG i 3 wtryskiwacze LPG przełącz na benzyna1 i przejedź się i tak po kolei z każdym z wtryskiwaczy (może któryś z nich nie działa). Jeżeli na którymś z przełączeniu jest nie tak to ten wtryskiwacz do wymiany/kalibracji. Jeżeli na wszystkich jest to samo to ręcznie podnieś linie w modelu o np.20% i zobacz co się będzie działać. Jak masz mazde to też musisz włączyć dotryski. Nadal nie dołaczyłeś konfiguracji także wróżką nie jestem i następnych wróżeń nie będę robił.
  • Poziom 19  
    Maher, widzę, że znasz się na rzeczy, może w końcu trafiłem na fachowca :) Oczywiście nie chcę abyś wróżył - jeśli możesz, to napisz mi co po kolei mam zrobić oraz jakie dokładnie dane Ci pokazać, abyś mógł mi pomóc?
  • Poziom 21  
    Najpierw napisz czy ta awaria się stała nagle, czy coś robiłeś, itd.
    Możesz nagrać plik z ustawieniami lub zdjęcia z ustawień mapy z punktami, modelu z punktami, konfiguracji. A najlepiej to zrób to co pisałem post wyżej, może to coś wyjaśni.
  • Poziom 19  
    Więc tak, awaria pojawiała się stopniowo. Jakiś czas temu auto zaczęło mi szarpać na gazie, ale wtedy wymieniłem świece i było w porządku. Jednak po jakimś czasie (chyba 2-3 miesiąc i około 2000km później) znowu się to zaczęło dziać, tym razem już też lekko odczuwalne było na benzynie. Wymieniłem wtedy filtry gazu, zregenerowałem listwę. Nie pomogło. Wymieniłem przewody WN, kopułkę, palce, zaimpregnowałem aparat zapłonowy (taki wymysł chłopaków z mazdaspeed.pl) - też nie pomogło (ale nic nie pogorszyło :) ). Pojechałem do elektryka, okazało się, że komputer wyłapał pełno błędów od sondy lambda. Elektryk usunął błędy, sprawdził ciśnienie w cylindrach, wlał jakiś uszczelniacz/regenerator do zaworów, sprawdził ciśnienie - 13,5bar'a w każdym cylindrze. Na benzynie jeździł już dobrze. Jednak po 3-4 dniach i około 300km auto na LPG znowu zaczęło szarpać, najpierw lekko, potem coraz mocniej. Teraz jedynie jak wdepnę gaz z jałowego w podłogę, to lekko zadusi się na benzynie, ale od razu ruszają obroty w górę. Skalibrowałem ponownie gaz, jednak nadal problemy na gazie są.

    W takim razie jutro postaram się:
    - jeszcze raz skalibrować gaz
    - zrobię test jazdy na każdym z wtryskiwaczy, jeśli to nic nie wykaże to dalej
    - podnieść offset modelu o 20%
    - jeśli nie pomoże, to zmniejszę tak jak był offset i zrobię mapę benzyny i odczyty, postaram się, aby auto było zimne, tak aby było widać jak zmieniają się parametry w raz ze zmianą temp (chodzi o to, że im samochód się bardziej rozgrzewa, tym bardziej szarpie)
  • Poziom 19  
    Co dzisiaj zrobiłem:
    - rozgrzałem silnik tylko na PB (oscylogram: Benzyna do rozgrzania)
    - zrobiłem kalibrację (pomyślnie)
    - zrobiłem test wtryskiwaczy - nie ważne który z nich załączyłem, po włączneiu choćby jednego wtryskiwacza na gaz auto zaczyna pracować nieprawidłowo (szarpie, słabe). Załączam oscylogramy też (jedynie dla 2 zapomniałem zrobić)
    - podniosłem offset o 20% - nie da się jechać, jest jak było

    Jakieś rady? :(
    Odczyty benzyna:
    Sonda lambda w systemie Zenit
    Mapa benzyna:
    Sonda lambda w systemie Zenit
    Odczyty gaz:
    Sonda lambda w systemie Zenit
    Konfiguracja:
    Sonda lambda w systemie Zenit
    Wtryskiwacze:
    Sonda lambda w systemie Zenit
  • Poziom 34  
    zamiast doczytać mordujesz auto bez sensu. To mazda z silnikiem sterowanym sekwencyjnie, który w pewnych sytuacjach jest sterowany półsekwencyjnie. Jeśli rozumiesz o czym piszę, oznacza to że nagle dostajesz za dużo gazu i jest za bogato. Nie opanujesz tego na tym zestawie.
  • Poziom 21  
    Jak przełączanie pojedyncze nie pomaga, to spróbuj wszystkie wtryskiwacze przełączyć na benzyna1, następnie po kolei przełączaj na normalny i obserwuj pracę silnika. Jak na każdym wtryskiwaczu będzie szarpać to kolejność podłączenia jest pomylona (nie wpływa to na normalną pracę, ale nie da się sprawdzić wtryskiwaczy i nie będzie działać przełączanie na LPG z opóźnieniem). Wtedy pozamieniaj kolejność (najczęściej gazownicy mylą 1-2-3-4 z 4-3-2-1) i sprawdź który z wtryskiwaczy nie działa prawidłowo. Z czasów wtrysków wynika że masz pełną sekwencje, przy pół-sekwencji miałbyś czasy poniżej 3ms (to do postu powyżej).
  • Poziom 34  
    Maher, z całym szacunkiem, ale swoją niewiedzą wprowadzasz w błąd . Nie widziałeś nigdy mazdy i nie masz podstawowej wiedzy ( nie mówiąc o doświadczeniu) aby udzielać porady. To nie jest silnik półsekwencyjny , a tylko w "pewnych sytuacjach" zmienia sterowanie na półsekwencyjne. To powoduje,że na tych wtryskiwaczach z pewnością się tego nie opanuje. Lepsze sterowniki maja zwyczajnie opcję "zubożenie mazda" i specjalny algorytm na te problemy itd ....
    Ale może faktycznie nie zawsze warto pisać ....
  • Poziom 19  
    manio123 napisał:
    zamiast doczytać mordujesz auto bez sensu. To mazda z silnikiem sterowanym sekwencyjnie, który w pewnych sytuacjach jest sterowany półsekwencyjnie. Jeśli rozumiesz o czym piszę, oznacza to że nagle dostajesz za dużo gazu i jest za bogato. Nie opanujesz tego na tym zestawie.


    Rozumiem to sterowanie. Powiedz tylko dlaczego przez 3 lata jeździło bez problemu? Jeśli wiesz jak mi pomóc, to napisz.

    Maher, sprawdzę to podłączenie.