Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

JAk zrobić przekaźnik....ogrzewanie luster

Rozzobike 17 Nov 2004 20:14 3317 7
  • #1
    Rozzobike
    Level 11  
    Jako ze chciałem sobie zrobić jak nalezy [wykorzuystując oryginalną instalacje] ogrzewanie luterek zewnetrznych potrzebuje do tego przekaźnika, pozostałe elelemnty juz posiadam , jednakże zakup przekażnika do opla corsy 97 w ASO to koszt 116 pln...a jest to w sumie chyba zwykły przekaźnik opozniający...zwykły- ale i tak nie za bardzo wiem jak go zrobić...

    zasasda jest taka- ma działac na włączenie przyciskiem, potem działąć przez około 15 minut i wyłączyc sie, jest to sygnalizowane diodą. całośc w prostopadłościanie o boku 2x2 [taki standardowy przekaznik] , ale jego wysokosc moze być wieksza - nawet 3-4 cm]

    poradzi ktos jaksie do tego zabrac??? jakie czesci składowe, czy moze zlecic to komus??

    w załączniku jest zaznaczone co chce zrobić.....
  • #2
    Zbysław
    Level 24  
    Instalowałem niedawno znajomemu, wykorzystałem zwykły przekaźnik samochodowy, równolegle do lusterek podłączyłem brzęczyk 12V (zamiast kontrolki).
    Po kilku minutach kierowca sam wyłącza zasilanie i brzęczenie ustaje.
    Niby prymitywne, ale proste i można te kilka minut wytrzymać.
  • #3
    zodiak318
    Level 34  
    Moja odpowiedź nie jest co prawda taka jaką byś oczekiwał ale może podepnij się "pod włącznik" ogrzewania tylnej szyby i powinno być OK.
    Ogrzewanie tylnej szyby i tak zazwyczaj wyłaczasz jak autko w środku już się nagrzeje (wtedy lusterka też już będą osmrożone).

    Pozdrawiam.
  • #4
    WoŹnY
    Level 28  
    Ja zrobiłem cos podobnego na Sa555 (odpowiednik ne555 ale działa w niższych temp) w konfiguracji generatora pojedyńczego impulsu. Działa całkiem nieźle, wysterowywał tzwykły przekaźnik 10A, czas ustaliłem sobie na 6 min, ale po zajrzeniu w pdfkę spokojnie można inny czas.
  • #5
    kk.2000
    Level 26  
    Proponuję nie robić układu elektronicznego, bo dużo pracy i zawodny. Są przecież PRZEKAŹNIKI CZASOWE!

    Kupujesz przekaźnik firmy Relpol którego koszt = 39 zł. z funkcją OPÓŹNIONEGO ODPADANIA.
    Dokładny typ dla Relpol (istnieją też inne firmy): T-R4-Wu-1014-23-1012

    Tłumaczę symbole:
    R4 - 4 styki robocze
    Wu - odmierzanie ustawionego czasu po podaniu napięcia zasilania
    1014-23 - wersja przekaźnika
    1012 - napięcie zasilania = 12V

    Opis i firma (możesz kupić w każdym lepszym elektroniku): http://www.relpol.com.pl/produkty.jsp;jsessionid=799D1A809B61B5F4DDF7286464BC72AE?PID=97

    Jeden styk roboczy NO podłączasz szeregowo z cewką przekaźnika a inne wykorzystujesz do podania napięcia: na lusterka, NA SZYBĘ TYLNĄ...

    Przerabiasz włącznik ogrzewania tylnej szyby, aby nie włączał się na stałe, tylko zwierał w czasie naciskania go. Podłączasz taki włącznik równolegle ze stykiem roboczym NO, który podłączyłeś szeregowo z cewką przekaźnika.

    Ustawiasz czas na 15 min i... żaden brzęczyk nie wyje, nic nie musisz pamiętać...
  • #6
    BIGOLSEN
    Level 31  
    Strasznie dużo pomysłów i zarazem kombinacji . Lusterka podłącza się do ogrzewania tylnej szyby . Trochę bardziej obrazowo w pliku *.pdf , poniżej jest wszystko . A tak nieskromnie zareklamuję *http://www.lusterka.ramtel.pl/ - zamówione folie dotarły po trzech dniach , w dodatku tanio .
    Pozdrawiam .
    Attachments:
  • #7
    Gerri
    Mercedes specialist
    Proponuję kupić termostat do lusterka, taka pastylka z dwoma konektorkami (przykładowo do ciężarowego Mercedesa w ASO kosztuje niecałe 30zł, gdzieś indziej to mogą być grosze) Łączysz wszysko do przekaźnika sterowanego przez D+ z alternatora. Efekt jest taki, że poniżej pewnej temperatury lusterka będą się załączać po uruchomieniu silnika. Pytanie jeszcze jest takie, czy w czasie jazdy lusterka mają tendencje do zaparowywania lub łapania kropel wody. Jeżeli lusterko jest dobrze zaprojektowane aerodynamicznie to faktycznie może mu wystarczyć jednokrotne ogrzanie.

    Pzdr.
  • #8
    Ryszard49
    Level 37  
    Nie bardzo widzę celowości stosowania przekaźników czasowych czy też termostatów. Po prostu załączam podgrzewanie luster kiedy występuje taka potrzeba.