Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Scania R - wentylator dmuchawy

05 Aug 2011 16:11 16023 26
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Poszukuje informacji/schematu tyczącego sterowania wentylatora dmuchawy nr katalogowy 1854876 (gniazdo 6PIN) do pojazdu Scania R
    Czy Twoje urządzenia IoT są bezpieczne? [Webinar 22.06.2021, g.9.00]. Zarejestruj się za darmo
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Helpful post
    Level 30  
    witam mam pytanko odnosnie tego wentylatora a mianowicie jaki posiadasz filtr pyłkowy kabiny stary kwadratowy czy nowy typ prostokątny płaski i znacznej długości

    Dodano po 1 [godziny] 15 [minuty]:

    kolego Sady podaj jak możesz z numeru vin 7 ostatnich cyfr muszę jak coś dopasować schemat elektryczny do konkretnego wyposażenia i rocznika konia
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Produkcja 2007r i 2008r

    Foto wentylatora (z prawej strony jest już ściągnięty wiatrak, stąd też nie symetryczna szczelina widoczna na zdjęciu)

    Scania R - wentylator dmuchawy
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Sygnał sterujący wentylator to PWM.

    W załączniku pomiar na sprawnym systemie klimatyzacji (między GND, a 6 PIN'em)


    Podziękowania dla kolegi szaman108 za udostępnioną dokumentację.
    Attachments:
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Jeśli inny podłożony wentylator działa dobrze, to na 99% jest uszkodzenie na płycie PCB sterującej.

    W większości takich przypadków jest to do naprawy.
  • Level 17  
    Witam

    Jeśli płytka jest sprawna i podłączone pin 3 GND, pin 4 +UCC, a na pin 6 (logic IN) napięcie stałe 24V to wentylator powinien ruszyć z pełną prędkością? czy nie będzie żadnej reakcji?

    Pozdrawiam
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    W zależności od wersji płyty i oprogramowania.
    W taki właśnie sposób często "mechanicy" uszkadzają ten sterownik.
  • Level 17  
    Czyli lepiej nie próbować, lub ewentualnie podać sygnał modulowany
  • Level 12  
    Witam,
    mam samo pcb nr 832052-8 od wentylatora, wtyczka 6 pin, możecie podpowiedzieć jakie zamienniki zastosować do uruchomienia, może byc PW
  • Level 15  
    Dmuchawa sterowana jest sygnałem PWM lub sygnałami napięcia o stałej wartości. W wersji z automatycznie sterowanym układem klimatyzacji silnik wentylatora jest sterowany sygnałem PWM. W pojazdach z klimatyzacją sterowaną ręcznie są to stałe wartości napięcia

    Do sygnału PWM musiałbyś mieć jakiś modulator.
    Do stałych napięć wiedzieć jakie napięcia można podawać.(zmierzyć wyjścia z pokrętła w sprawnym aucie bez CCS)
    Tak ja myśle...:)
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    habi7 wrote:
    W pojazdach z klimatyzacją sterowaną ręcznie są to stałe wartości napięcia


    Proszę nie wprowadzać w błąd, gdyż w tym manualu nie ma sterowania napięciowego!
    Za chwilę znów się pojawią kolejne uszkodzone sterowniki po takich "owych" naprawach.
  • Level 15  
    Panie kolego to nie jest wprowadzanie w błąd tylko żywcem wklejone z literatury Scania. No chyba ze w fabryce nie wiedza co piszą...
    To co kolego wrzuciles to syglal PWM Wolnych obrotow auto z AC.
    Kolega szaman108 wrzucil schematy Scania z Multi ukladu klimatyzacji z i bez climatronica. w uladzie bez climatronica masz rozrysowane, jak w zaleznosci w jakiej pozycji jest pokretlo obrotow wentylatora przez ktory opornik idzie napiecie.
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Schemat producenta jest poprawny. Dokładnie, wklejone - a nie z analizowane i/lub sprawdzone. Radzę zmierzyć to przy włączonym (działającym) sterowniku, i się okaże, że nie odczytasz (zmierzysz) napięć sterujących.
  • Level 12  
    Właśnie nie mam auta na test bo bym wszystko pomierzył, a tak zostałem z samą elektroniką. Z PWM nie problem, nawet do sprawdzenia można dać 24v czyli w pwm 100% wypełnienia. Podsumowując jak już jeden kolega pisał PIN 3 - GND; PIN 4- 24V; PIN 6 - 24V - Wtedy wentylator powinien ruszyć z pełną prędkością. Na święta może chłopaki zjadą to sprawdzę na aucie lub wezmę nr nadwozia co by schemat dopasować.
  • Level 13  
    Sterownik o płycie 832052-8 pochodzi z okolic 2005/2006r

    Procesor z nr
    05608219
    21832039-1B?

    chy - przeczytaj dokładnie temat, bo może się okazać że po tych 24V na wejściu nic dobrego nie wyniknie i będzie kosztowne.
    W razie problemu mamy opracowaną naprawę tych sterowników.
  • Level 12  
    PUH_HESTA wrote:
    Sterownik o płycie 832052-8 pochodzi z okolic 2005/2006r

    Procesor z nr
    05608219
    21832039-1B?

    chy - przeczytaj dokładnie temat, bo może się okazać że po tych 24V na wejściu nic dobrego nie wyniknie i będzie kosztowne.
    W razie problemu mamy opracowaną naprawę tych sterowników.


    Widziałem na Twojej stronce, auto ma inny wentylator już więc kosztów nie będzie, jeśli nie 24V to ile na zrzucie ekranu z oscyloskopu kilka postów wcześniej są wartości i tym się sugeruje.
  • Level 23  
    Trochę zmienię temat. Potrzebuję pomocy w naprawie takiego modułu. W sterowniku, który do mnie trafił zwarte były dwa tranzystory mocy, uszkodzone dwa rezystory 330Ω i jeden tranzystor w obwodzie sterowania bramek (trzy ostatnie elementy w innej fazie niż uszkodzone tranzystory). Po wymianie elementów silnik rusza ale w przeciwnym kierunku i ma tylko połowę mocy. Wygląda to na brak synchronizacji w poszczególnych fazach. Dodatkowo widzę, że sygnały na poszczególnych bramkach mają inną amplitudę. Wszystko mogę dokładniej opisać jeśli będzie chęć pomocy. Pytanie do znawców tematu, co jeszcze zazwyczaj trzeba sprawdzić gdy padnie taki sterownik?
    Zapraszam również na priv bądź telefon...
    Z góry dzięki...

    Pozdrawiam...
  • Level 15  
    Kolego Sady... nie dało mi to spokoju wiec pomierzyłem napięcia na pin-ie 5 we wtyczce od przełącznika S3 (prędkość wentylatora nadmuchu kabiny) przy wyłączonym silniku (niższe napięcie), a wiec tak:
    pozycja 0 ok 2,6V
    pozycja 1 ok 5,5V
    pozycja 2 ok 11,3V
    pozycja 3 ok 17,1V
    pozycja 4 ok 22,7V

    Wszystko zmierzone zwykłym miernikiem UNI-T UT60A.
    Scania styczeń 2007
    Jednak analiza i umiejetnosc czytania schematu była prawidlowa, chyba ze kolega nadal ma inne zdanie.
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Nie podano czy manual czy climatronic tak zmierzono i która wersja, lepiej pomiar zrobić oscyloskopem.

    Występuje kilka wersji i ostatni manual który był mierzony o dziwo dzięki pięknemu dzielnikowi w panelu steruje prądowo (z 2004r - i te łatwo uszkodzić podając pełne napięcie) lecz w jak widać, później (np wersji z 2007 tak jak napisał habi7) jest już napięciowo, różnią się też one symbolami - więc tu pewnie cała zagadka ukryta.
  • Level 15  
    Uciekło mi napisać że to manual.
    Ciesze się, że doszliśmy wkońcu do porozumienia..:)
    Chociaż powiem szczerze, że przeglądając schemat ACC/MCC do kwietnia 2005 włącznie wychodzi, że zasadza jest taka sama jak do dziś (oczywiście mówie o manualu), i powinno być to tak samo do zmierzenia jak w nowszych autach.

    Jak trafi mi się takie stare auto to naprewno je sprawdze..:)
    z drugiej strony odnośnie podawania sterowania wentylatory od ACC i MCC niczym się nie różnią nie mam na myśli obudowy tylko numer części tak więc to są te same wentylatory, sprawdzenie działania podłączając jak pod manuala nie powinno nic uszkodzić.
    Co więcej ten sam numer części (silnika) ma stara i nowa wersja nadmuchu. cięgle ten sam numer części bez zmian, czyli nawet nie ma starszej wersji części. od początku nic nie zmienili.
    :)
    W takim razie rodzi sie pytanie o co w tym wszystkich chodzi, że raz się coś uszkadza a kiedy indzie nie.
    Może po prostu podanie +24v na 6pin wentylatora to porostu za dużo....
    może kwestia obniżenia napięcia do +22v, a bezpiecznie +12v jako odpowiednik pozycji 2 na pokrętle.

    z numeru części i schematów jako, że to ten sam wentylator w wersji ACCi MCC wygląda na to, że układ logiczny wentlatora potrafi dostosować się do instalacji w pojeździe i działa jako PWN na pin-ach 1 i 6 w climatroniku lub napięciowo na tylko na pin 6 w manualu.
    Oczywiście wszystkie informacje oparte o Multi.
  • Level 12  
    mam uszkodzoną elektronikę i silnik - chętny ktoś - pisać na PW

    Dodano po 1 [minuty]:

    jeszcze chyba obudowy tez