Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault espace - nierówne obroty biegu jałowego

anemo 27 Nov 2004 18:29 16303 12
Automation24.pl
  • #1
    anemo
    Level 11  
    Od niedawna jestem posiadaczem w/w pojazdu rocznik 1992 benzyna 2,2 typ J637.
    Usterka wygląda następująco: Przy schodzeniu z wysokich obrotów silnik zamiast osiągnąć prędkość 800obr/min osiąga nawet 400 (gdy jest solidnie rozgrzany), a następnie obroty wzrastają do 1100, aby ponownie opadać, itd., itd. Można to zjawisko nazwać falowaniem obrotów. Trwa ono ok.3s. Jest mniej zauważalne przy zimnym silniku, wówczas obroty biegu jałowego wynoszą 1000.
    Na biegu jałowym silnik pracuje równomiernie. Innych dolegliwości nie ma.
    Zjawisko falowania obrotów jest dokuczliwe ponieważ w czasie nocnej jazdy, w trakcie zmiany biegów przygasają światła. Usterka taka musi być usunięta przed zainstalowaniem LPG.
    Co jest uszkodzone? silnik krokowy czy czujnik ciśnienia.
    Miejscowi spece od napraw renault biorą kasę za diagnostykę bez gwarancji zlokalizowania usterki.
    Czy ktoś spotkał się z podobną usterką?

    pozdrawiam
    początkujący
  • Automation24.pl
  • #2
    tomekb
    Level 26  
    witam
    co miałeś na myśli pisząć "spece od renault"?
    najprościej:
    jedz na ASO renault (podpięcie do kompa ok100 - 150 pln)
    bo bedziesz jezdził od mechanika do mechanika i wydasz wiecej pieniedzy i stracisz tylko czas
    komp wyrzuci gdzie jest błąd
    prawdopodobnie padł czujnik ktory ma zwiazek z awaria
    miałem cos podobnego w renault clio ale za cholere nie moge sobie przypomniec jaka była jego nazwa
    znajdz ksiazke do renault clio II i tam na koncu bedzie to opisane
    bo to dosyc czesta awaria w tych autach (w końcu to renault)
    pozdro
    T
  • Automation24.pl
  • #3
    wloc
    Level 34  
    Sprawdz czujnik w silniczku krokowym dosc czesta przyczyna i dodatkowo czujnik temperatury cieczy
  • #4
    Randal
    Level 16  
    Pojedź do dobrego mechanika (w ASO zedrą z Ciebie razem ze skórą, a innych lepiej nie szkolić na swoim autku). Popytaj znajomych może znają jakiegoś dobrego mechanika. Komputer nie jest raczej konieczny do odczytu błędu. Zobacz na forum elektrody albo ogólnie w internecie gdzie szukać sygnalizacji błędów w renówce.
  • #5
    jaroh
    Level 14  
    Podłączenie do kompa. często nie pokazuje usterek(jesli chodzi o bieg jałowy) ja bym przeczyścił zawór wolnych obr. czesto się przycina jak już autko przejedzie pare km. dobrze go przemyj i przedmuchaj
  • #6
    anemo
    Level 11  
    tomekb wrote:
    witam
    co miałeś na myśli pisząć "spece od renault"?
    najprościej:
    jedz na ASO renault (podpięcie do kompa ok100 - 150 pln)
    bo bedziesz jezdził od mechanika do mechanika i wydasz wiecej pieniedzy i stracisz tylko czas
    komp wyrzuci gdzie jest błąd
    prawdopodobnie padł czujnik ktory ma zwiazek z awaria
    miałem cos podobnego w renault clio ale za cholere nie moge sobie przypomniec jaka była jego nazwa
    znajdz ksiazke do renault clio II i tam na koncu bedzie to opisane
    bo to dosyc czesta awaria w tych autach (w końcu to renault)
    pozdro
    T

    Pisząc spece miałem na myśli osoby prowadzące warsztaty naprawiające wyłącznie samochody marki renault. Posiadają komp i twierdzą, że nie wykryje on usterki silnika krokowego, tylko wymiana.
    Do książki Renault Clio zaglądnę jeżeli nic nie znajdę w książce napraw renault espace (wydawnictwa HAYNES), którą niedawno zamówiłem.
    Dziękuję za radę.
    pozdrawiam
  • #7
    anemo
    Level 11  
    wloc wrote:
    Sprawdz czujnik w silniczku krokowym dosc czesta przyczyna i dodatkowo czujnik temperatury cieczy

    Silnik krokowy bosch 0280140501 jest w zasadzie nie rozbieralny i obawiam się że po odgięciu "metalowych języków" korpusu napotkam kukułcze jajo. Nowy silniczek kosztuje 650zł, używany 160zł. Pomimo doświadczenia w naprawach mechanizmów precyzyjnych obawiam się takiej naprawy. Pana poradę zachowam na później jako ostatnią deske ratunku chyba że wcześniej dotrę do przekroju takiego silniczka.
    Czujnik temp. cieczy sprawdzę gdy się dowiem który to jest.

    dziękuję za poradę
  • #8
    anemo
    Level 11  
    jaroh wrote:
    Podłączenie do kompa. często nie pokazuje usterek(jesli chodzi o bieg jałowy) ja bym przeczyścił zawór wolnych obr. czesto się przycina jak już autko przejedzie pare km. dobrze go przemyj i przedmuchaj

    Już to wcześniej wykonałem. Nie poskutkowało.
  • #9
    Heroses
    Level 24  
    Ściągnij na parę minut klemę z akumulatora ( minusową). Później załóż odpal silnik i niech pracuje aż do momentu osiągnięcia temp płynu ok 90'C. (nie wolno w tym czasie dotykać pedału gazu)
    Całą czynność wykonaj na zimnym silniku najpiej po nocy.
  • #10
    anemo
    Level 11  
    Zdecydowałem sie na rozebranie zaworu regulacyjnego powietrza biegu jałowego (mylnie nazywanym silnikiem krokowym).
    Mechanicznie jest bez zarzutu. Elektrycznie - nie sprawdzałem , bo nie wiem jak. Żadnego mikrowyłącznika nie znalazłem. Do zaworu dochodzą trzy przewody, w tym jeden masowy. Wszystkie dochodzą do wirnika ułożyskowanego na nieruchomej osi przez trzy szczotki. Wirnik może ustawiać się w zakresie 30stopni (0 - otwarty, 30 - zamknięty).
    Styki szczotek przemyłem benzyną extr. są tam niewielkie ślady przytarć.
    Po ponownym zamontowaniu silnik pracuje bez zmian.
    Sprawdziłem również czujnik podciśnienia w kolektorze ssącym przez odłączenie rurki łączącej w trakcie pracy na biegu jałowym. Silnik zaczął pracować nieregulanie, a o przyspieszaniu można pomażyć. wnioskuję że jest sprawny.
    Zaopatrzyłem się w książkę napraw wydawnictwa HAYNES więc jestem trochę mądrzejszy. Samochód wyposażony jest w układ wtrysku RENIX, taki sam jak w Renault 21 2.2l.
    Następny podejrzany to czujnik położenia przepustnicy. Sprawdzę go jak się trochę ociepli.
    Jeśli i to nie przyniesie rezultatu udam się do diagnosty, jak będzie kasa.
    Pozdrawiam
  • #11
    anemo
    Level 11  
    HURAA!!
    Udało się. Oczywiście przypadkiem.
    Dzisiaj odkręciłem wlot do przepustnicy powietrza. Okazało się, że jest niezbyt czysta. Przy dokładniejszych oględzinach okazało się także, że przepustnica zamyka się całkowicie. po wstępnej regulacji szczeliny okazało się że obroty spadają wolniej i co za tym idzie układ regulacji obrotów biegu jałowego nie dopuszcza do ich spadku poniżej właściwych. Jest ok. Zjawisko to występuje w gażnikach. Im mniejsza szczelina na przepustnicy (powietrze i paliwo padawane jest bocznym kanałem), tym szybciej spadają obroty po puszczeniu pedału gazu. Zwykle silniki z wtryskiem wolniej schodzą z obrotów.
    Jak ustawię przepustnicę na czujnik podzielę się doświadczeniem.
    Dziękuję wszystkim za rady.
    Zyczę wszystkim szczęśliwego Noweho Roku przecież dzisiaj jest Sylwestra.
  • #12
    anemo
    Level 11  
    Usterkę znalazłem w zasadzie przypadkiem. Winny był alternator i jego całkowicie zużyte szczotki. W trakcie schodzenia z wysokich obrotów dochodziło do chwilowego zaniku napięcia ładowania, a następnie znacznego przekroczenia napięcia ładowania, a w konsekwencji do nierównomiernego obciążenia silnika.
    Po naprawie alternatora falowanie obrotów jest minimalne, prawie nie zauważalne.
    Pozostało jeszcze czasami wypadanie zapłonów, ale to już inny temat.
    pozdrawiam
  • #13
    bohun555
    User under supervision
    wloc wrote:
    Sprawdz czujnik w silniczku krokowym dosc czesta przyczyna ...

    Od kiedy w silniczku krokowym jest "czujnik"?