Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Obrotomierz do diesla

Dogma 19 Feb 2003 19:59 22215 22
  • #1
    Dogma
    Level 15  
    Jaki najlepiej zastosowac czujnik do obrotomierza w dieslu, i w którym miejscu- na kole pasowym czy zamachowym. Mile widziane rozwiązania praktyczne montażu obrotomierzy w dieslach.
    ========
    Pozdrawiam
  • #2
    szlanga
    Level 11  
    ja zastosowalem czujnik indukcyjny okolo100h na obudowie paska rozrzadu glowicy iskalibrowalem orginalny obrotomierz dotyczy OPLA
  • #3
    Dogma
    Level 15  
    Ale do takiego czujnika o ile wiem to trzeba zastosować magnes, i tu pojawia się kłopot z jego zamontowaniem.
    ========
    Pozdrawiam
  • #4
    firdy
    Level 21  
    w dislach stosuje się obrot. dołączone do alternatora.
    Alternator w dieslach ma dodatkowe wyprowadzenie zazwyczaj dołączony jest tam kondensator przeciwzakłuceniowy. Te wyjście podłączone jest z uzwojeniem przed djodami więc występuje tam częstotliwość która zmienia się wraz ze wzrostem obrotów. Obrotomierze analogowe można przerobić aby pracowały z większą częstotliwoścą.
  • #5
    tkordus
    Level 21  
    a czy da się przerobić obrotomierz od diesla na benzyniaka?
  • #6
    Dogma
    Level 15  
    Na pewno się da podłaczając go pod alternator jak w dieslu, ale czy jest sens jak lepiej do silnika benzynowego zastosować obrotomierz który zlicza impulsy z cekwi zapłonowej. Schematy są na Elektrodzie.
    Poniżej zamieszczam schemat obrotomierza wykorzystujący sygnał "W" z alternatora.

    ---------------
    Pozdrawiam
    Rysiek
  • #7
    tkordus
    Level 21  
    no będe musiał się dostać przed prostownik w moim alternatorze. a założyć chcę od diesla bo mi się udało kupic okazyjnie - 50PLN gdy normalnie minimum 150-200 trzeba wyłożyć na takie zegary z obrotomierzem
  • #8
    KrzysiekNalewka
    Level 1  
    A czy ma ktoś może schemat płytki??
  • #9
    Tomek665
    Level 28  
    tkordus
    Diesle mają inne zakresy obrotów w porównaniu bo benzynowych.Wyskalowanie, obroty max, zakres obotów optymalnych i niebezpiecznych dla silnika są różne.
  • #10
    tkordus
    Level 21  
    wiem że mają inne zakresy obrotów, ale obrotomierz który posiadam ma zakres do 6krpm czyli tyle co mój silnik. owszem - nie ma już nic więcej, ale mój silnik ma odcięcie przy 6rpm więc wystarczy. tylko sygnał trzeba dostosowac albo przerobić zegary
  • #11
    kooperator
    Level 20  
    Ja w swoim Polonezie trucku dieselku oczywiście zrobilem obrotomierz w prosty sposób. Zastosowalem czujnik położenia wału od forda transita, moduł zaplonowy od poldka benzyniaka i zegary od benzyniaka z obrotomierzem. Silnik Citroena ma fabrycznie wykonane w kole zamachowym naciecia nadajnika impulsów (2) na 1 obrót wału 2 czyli na obrót wałka rozrzadu 4 impulsy ( w koncu 4 cylindry) Czujnik został podpięty pod wejscie impulsu do modułu a zasilanie po kluczyku przez bezpiecznik . Impuls jest podawany na obrotomierz i działa. Ważna rzecz aby w obwodzie była dołączona indukcja tak samo jak cewka zaplonowa w benzyniaku. Moze to być np przekaźnik napewno nie bedzie go słychać bo na wolnych obrotach bedzie na nim ok 1600-1800 impulsów. Nawet nie zdąży wydać z siebie dzwieku cykania. Wazne aby w innym samochodzie zebrać z wału 2 impulsy na 1 obrót . Wtedy spokojnie działa obrotka od benzyny. Pozdrawiam.




    Mariusz:.
  • #12
    marek-cho
    Level 16  
    ten schemat jest ciekawy - można zrobić ten układ wykorzystując oryginalny ustrój pomiarowy z obrotka benzynowego ?
  • #13
    kooperator
    Level 20  
    Jasne że można. Nie ma znaczenia ilo cylindrowy bedzie silnik ale ze wzgledu na zastosowanie modułu pomiarowego od 4 cylindrówki ważne by na wale korbowym tegoż silnika były dwa (2) punkty pobudzające czujnik najlepiej z Opla Omegi tam są 2 przewody w ekranie. Wykorzystujemy tylko te 2 przewody, ekran łączymy z masą. Przekaznik stosujemy dla wprowadzenia indukcyjności do ukladu,zastepuje on cewke wysokiego napięcia. Bedzie wszystko chodzić ponizej prosty schemat:
  • #14
    marek-cho
    Level 16  
    tak tylko nie wiem czy nie prościej by mi było dorobić układ elektroniczny obrotomierza zostawiając tylko wskaźnik pomiarowy ( patrz 7 postów wyżej autor Dogma ) sterowanego wyjściem alternatora jako że mam to wyjście u siebie - Escort z 87r a z tymi czujnikami miałbym trochę problemów z natury mechanicznej... pozdrawiam
  • #15
    mastad
    Level 12  
    wydaje mi się że dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie impulsu z cewki zapłonowej, ale też mam pytanie czy na podstawie takowego impulsu z cewki lub z alternatora dało by radę zrobić układ z wykorzystaniem przetwornika analogowo-cyfrowefo załączający powiedzmy przekaznik jeżeli wartość obrotów przekroczy powiedzmy 700rpm?
  • #16
    kooperator
    Level 20  
    mastad wrote:
    wydaje mi się że dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie impulsu z cewki zapłonowej,
    A gdzie w dieslu masz cewkę zapłonową :?: :?: :?: :?: Ludzie czytajcie dokładnie posty. marek-cho ja tak zrobiłem u siebie ,nie nalegam przecież aby wszyscy tak robili, u mnie zdało egzamin wiec postanowiłem podzielić sie doswiadczeniem w tej kwestii. Jedyne co to musialem zamontować czujnik, pozostałe czesci mialem gotowe, kwestia prawidłowego podłaczenia i jest.



    Mariusz:. :D
  • #17
    marek-cho
    Level 16  
    czy ten czujnik jest od poldka? i te nadajniki impulsów trzeba kleić gdzieś do wału? trochę zły mam dostep chyba że do wałka rozrządu ale tam trzeba by chyba 4
    nadajniki impulsów - to są magnesy ? pozdrawiam
  • #18
    kooperator
    Level 20  
    Czujnik od starej Omegi ten montowany w bloku silnika reaguje na metal nie musi to być magnes (on juz ma w swoim wnetrzu magnes) ważne aby to był czujnik metalowy omega A, rocznik 88'- 91', Nadajnikami mogą być kołki stalowe o średnicy ok 8 mm lub tez mozna zrobić nawiercenie w kole pasowym lub zamachowym symetrycnie co 180 stopni ok 10 mm średnicy i ok 5 mm głebokości. Mam tu oczywiście na mysli wał korbowy, jesli chodzi o wałek rozrządu to sytuacja jest nieco skomplikowana bo przeszkoda są osłony. Poza tym nie polecam ingerencji w rozrzad. Poniżej wygląd czujnika:
  • #20
    Arek37
    Level 14  
    Jakieś 10 lat temu zrobiłem obrotomierz do starego diesel-a...
    Przy wakupompie było koło pasowe z 2 otworami symetrycznie (w sumie to nawet mało istotne) co wykożystałem jako przerywacz w optobarierze. Dioda nadawcza od pilota a z drugiej strony odbiorcza od TV, wzmacniacz operacyjny, wyjście zapietę diodą w kierunku przewodzenia a impulsiki wyzwalały generator pojedynczego impulsu który ładował kondensatorek a napięcie na nim mierzył wskaźnik wychyłowy. Całość oczywiście na pajęczynkę ale chulało aż miło :-)
    Cóż to były za czasy...
  • #21
    mak667
    Level 2  
    czy w każdym dieslu jest taki obrotomierz tzn podłączony z alternatora? Jakie są inne możliwości? Ja mam honde civic 1997r 2.0 iTD i obrotek raz działa raz nie. Na forum crx radzą mi bym wymienił moduł zapłonowy ale ja raczej w wysokoprężnym silniku to tego nie wymienie he he. Pomocy może ktoś cos poradzi gdzie zajrzeć
  • #22
    karrol81
    Level 11  
    kooperator wrote:
    Czujnik od starej Omegi ten montowany w bloku silnika reaguje na metal nie musi to być magnes (on juz ma w swoim wnetrzu magnes) ważne aby to był czujnik metalowy omega A, rocznik 88'- 91', Nadajnikami mogą być kołki stalowe o średnicy ok 8 mm lub tez mozna zrobić nawiercenie w kole pasowym lub zamachowym symetrycnie co 180 stopni ok 10 mm średnicy i ok 5 mm głebokości. Mam tu oczywiście na mysli wał korbowy, jesli chodzi o wałek rozrządu to sytuacja jest nieco skomplikowana bo przeszkoda są osłony. Poza tym nie polecam ingerencji w rozrzad. Poniżej wygląd czujnika:


    To ja mam pytanko, dlaczego mają być dwa otwory, pomijając kwestię wyważenia koła. Czy odczyt obrotomierza bezie prawidłowy? zastanawia mnie dla czego akurat dwa a nie jeden lub cztery?
  • #23
    karrol81
    Level 11  
    To kolejne pytanie, mam nadzieje że ktoś kiedyś na nie odpowie. Czy taki podzielnik będzie działał podłączony do alternatora ?

    Obrotomierz do diesla

    Dodano po 3 [minuty]:

    Znalazłem też takie rozwiązanie http://www.4crawler.com/Diesel/CheapTricks/Tachometer/index.shtml


    A najprościej by było kupić takie cudo :) http://www.dakotadigital.com/index.cfm/page/ptype=product/product_id=128/prd128.htm

    Tylko kosztuje trochę a i w Polsce pewnie nie będzie łatwo znaleźć.... Wstawiam do Volkswagena Transportera 1.9 TD zegary z opla GSI i założenie jest takie że obrotomierz musi działać....