Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Obrotomierz do diesla

19 Feb 2003 19:59 21273 22
  • Level 15  
    Jaki najlepiej zastosowac czujnik do obrotomierza w dieslu, i w którym miejscu- na kole pasowym czy zamachowym. Mile widziane rozwiązania praktyczne montażu obrotomierzy w dieslach.
    ========
    Pozdrawiam
  • Level 11  
    ja zastosowalem czujnik indukcyjny okolo100h na obudowie paska rozrzadu glowicy iskalibrowalem orginalny obrotomierz dotyczy OPLA
  • Level 15  
    Ale do takiego czujnika o ile wiem to trzeba zastosować magnes, i tu pojawia się kłopot z jego zamontowaniem.
    ========
    Pozdrawiam
  • Level 21  
    w dislach stosuje się obrot. dołączone do alternatora.
    Alternator w dieslach ma dodatkowe wyprowadzenie zazwyczaj dołączony jest tam kondensator przeciwzakłuceniowy. Te wyjście podłączone jest z uzwojeniem przed djodami więc występuje tam częstotliwość która zmienia się wraz ze wzrostem obrotów. Obrotomierze analogowe można przerobić aby pracowały z większą częstotliwoścą.
  • Level 20  
    a czy da się przerobić obrotomierz od diesla na benzyniaka?
  • Level 15  
    Na pewno się da podłaczając go pod alternator jak w dieslu, ale czy jest sens jak lepiej do silnika benzynowego zastosować obrotomierz który zlicza impulsy z cekwi zapłonowej. Schematy są na Elektrodzie.
    Poniżej zamieszczam schemat obrotomierza wykorzystujący sygnał "W" z alternatora.

    ---------------
    Pozdrawiam
    Rysiek
  • Level 20  
    no będe musiał się dostać przed prostownik w moim alternatorze. a założyć chcę od diesla bo mi się udało kupic okazyjnie - 50PLN gdy normalnie minimum 150-200 trzeba wyłożyć na takie zegary z obrotomierzem
  • Level 1  
    A czy ma ktoś może schemat płytki??
  • Level 28  
    tkordus
    Diesle mają inne zakresy obrotów w porównaniu bo benzynowych.Wyskalowanie, obroty max, zakres obotów optymalnych i niebezpiecznych dla silnika są różne.
  • Level 20  
    wiem że mają inne zakresy obrotów, ale obrotomierz który posiadam ma zakres do 6krpm czyli tyle co mój silnik. owszem - nie ma już nic więcej, ale mój silnik ma odcięcie przy 6rpm więc wystarczy. tylko sygnał trzeba dostosowac albo przerobić zegary
  • Level 20  
    Ja w swoim Polonezie trucku dieselku oczywiście zrobilem obrotomierz w prosty sposób. Zastosowalem czujnik położenia wału od forda transita, moduł zaplonowy od poldka benzyniaka i zegary od benzyniaka z obrotomierzem. Silnik Citroena ma fabrycznie wykonane w kole zamachowym naciecia nadajnika impulsów (2) na 1 obrót wału 2 czyli na obrót wałka rozrzadu 4 impulsy ( w koncu 4 cylindry) Czujnik został podpięty pod wejscie impulsu do modułu a zasilanie po kluczyku przez bezpiecznik . Impuls jest podawany na obrotomierz i działa. Ważna rzecz aby w obwodzie była dołączona indukcja tak samo jak cewka zaplonowa w benzyniaku. Moze to być np przekaźnik napewno nie bedzie go słychać bo na wolnych obrotach bedzie na nim ok 1600-1800 impulsów. Nawet nie zdąży wydać z siebie dzwieku cykania. Wazne aby w innym samochodzie zebrać z wału 2 impulsy na 1 obrót . Wtedy spokojnie działa obrotka od benzyny. Pozdrawiam.




    Mariusz:.
  • Level 16  
    ten schemat jest ciekawy - można zrobić ten układ wykorzystując oryginalny ustrój pomiarowy z obrotka benzynowego ?
  • Level 20  
    Jasne że można. Nie ma znaczenia ilo cylindrowy bedzie silnik ale ze wzgledu na zastosowanie modułu pomiarowego od 4 cylindrówki ważne by na wale korbowym tegoż silnika były dwa (2) punkty pobudzające czujnik najlepiej z Opla Omegi tam są 2 przewody w ekranie. Wykorzystujemy tylko te 2 przewody, ekran łączymy z masą. Przekaznik stosujemy dla wprowadzenia indukcyjności do ukladu,zastepuje on cewke wysokiego napięcia. Bedzie wszystko chodzić ponizej prosty schemat:
  • Level 16  
    tak tylko nie wiem czy nie prościej by mi było dorobić układ elektroniczny obrotomierza zostawiając tylko wskaźnik pomiarowy ( patrz 7 postów wyżej autor Dogma ) sterowanego wyjściem alternatora jako że mam to wyjście u siebie - Escort z 87r a z tymi czujnikami miałbym trochę problemów z natury mechanicznej... pozdrawiam
  • Level 12  
    wydaje mi się że dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie impulsu z cewki zapłonowej, ale też mam pytanie czy na podstawie takowego impulsu z cewki lub z alternatora dało by radę zrobić układ z wykorzystaniem przetwornika analogowo-cyfrowefo załączający powiedzmy przekaznik jeżeli wartość obrotów przekroczy powiedzmy 700rpm?
  • Level 20  
    mastad wrote:
    wydaje mi się że dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie impulsu z cewki zapłonowej,
    A gdzie w dieslu masz cewkę zapłonową :?: :?: :?: :?: Ludzie czytajcie dokładnie posty. marek-cho ja tak zrobiłem u siebie ,nie nalegam przecież aby wszyscy tak robili, u mnie zdało egzamin wiec postanowiłem podzielić sie doswiadczeniem w tej kwestii. Jedyne co to musialem zamontować czujnik, pozostałe czesci mialem gotowe, kwestia prawidłowego podłaczenia i jest.



    Mariusz:. :D
  • Level 16  
    czy ten czujnik jest od poldka? i te nadajniki impulsów trzeba kleić gdzieś do wału? trochę zły mam dostep chyba że do wałka rozrządu ale tam trzeba by chyba 4
    nadajniki impulsów - to są magnesy ? pozdrawiam
  • Level 20  
    Czujnik od starej Omegi ten montowany w bloku silnika reaguje na metal nie musi to być magnes (on juz ma w swoim wnetrzu magnes) ważne aby to był czujnik metalowy omega A, rocznik 88'- 91', Nadajnikami mogą być kołki stalowe o średnicy ok 8 mm lub tez mozna zrobić nawiercenie w kole pasowym lub zamachowym symetrycnie co 180 stopni ok 10 mm średnicy i ok 5 mm głebokości. Mam tu oczywiście na mysli wał korbowy, jesli chodzi o wałek rozrządu to sytuacja jest nieco skomplikowana bo przeszkoda są osłony. Poza tym nie polecam ingerencji w rozrzad. Poniżej wygląd czujnika:
  • Level 14  
    Jakieś 10 lat temu zrobiłem obrotomierz do starego diesel-a...
    Przy wakupompie było koło pasowe z 2 otworami symetrycznie (w sumie to nawet mało istotne) co wykożystałem jako przerywacz w optobarierze. Dioda nadawcza od pilota a z drugiej strony odbiorcza od TV, wzmacniacz operacyjny, wyjście zapietę diodą w kierunku przewodzenia a impulsiki wyzwalały generator pojedynczego impulsu który ładował kondensatorek a napięcie na nim mierzył wskaźnik wychyłowy. Całość oczywiście na pajęczynkę ale chulało aż miło :-)
    Cóż to były za czasy...
  • Level 2  
    czy w każdym dieslu jest taki obrotomierz tzn podłączony z alternatora? Jakie są inne możliwości? Ja mam honde civic 1997r 2.0 iTD i obrotek raz działa raz nie. Na forum crx radzą mi bym wymienił moduł zapłonowy ale ja raczej w wysokoprężnym silniku to tego nie wymienie he he. Pomocy może ktoś cos poradzi gdzie zajrzeć
  • Level 11  
    kooperator wrote:
    Czujnik od starej Omegi ten montowany w bloku silnika reaguje na metal nie musi to być magnes (on juz ma w swoim wnetrzu magnes) ważne aby to był czujnik metalowy omega A, rocznik 88'- 91', Nadajnikami mogą być kołki stalowe o średnicy ok 8 mm lub tez mozna zrobić nawiercenie w kole pasowym lub zamachowym symetrycnie co 180 stopni ok 10 mm średnicy i ok 5 mm głebokości. Mam tu oczywiście na mysli wał korbowy, jesli chodzi o wałek rozrządu to sytuacja jest nieco skomplikowana bo przeszkoda są osłony. Poza tym nie polecam ingerencji w rozrzad. Poniżej wygląd czujnika:


    To ja mam pytanko, dlaczego mają być dwa otwory, pomijając kwestię wyważenia koła. Czy odczyt obrotomierza bezie prawidłowy? zastanawia mnie dla czego akurat dwa a nie jeden lub cztery?
  • Level 11  
    To kolejne pytanie, mam nadzieje że ktoś kiedyś na nie odpowie. Czy taki podzielnik będzie działał podłączony do alternatora ?

    Obrotomierz do diesla

    Dodano po 3 [minuty]:

    Znalazłem też takie rozwiązanie http://www.4crawler.com/Diesel/CheapTricks/Tachometer/index.shtml


    A najprościej by było kupić takie cudo :) http://www.dakotadigital.com/index.cfm/page/ptype=product/product_id=128/prd128.htm

    Tylko kosztuje trochę a i w Polsce pewnie nie będzie łatwo znaleźć.... Wstawiam do Volkswagena Transportera 1.9 TD zegary z opla GSI i założenie jest takie że obrotomierz musi działać....