Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pompa wtryskowa Bosch – Kia Carnival – nie podaje ciśnienia

car centre 25 Wrz 2011 17:49 5662 9
  • #1 25 Wrz 2011 17:49
    car centre
    Poziom 18  

    Witam

    Kia Carnival 2.9 TD 2001 rok.

    Nie odpala. Przyholowana z powodu rozkodowania się kluczyka (po przekręceniu zapłonu nie kręcił rozrusznik i migała żółta kontrolka „IMMO”. Właściciel znalazł jednak stary złamany klucz, który po przyłożeniu do stacyjki razem z włożonym tym, który jest nieaktywny reaguje prawidłowo na immobilizer – tzn. kontrolka „IMMO” gaśnie w sekundę po włączeniu zapłonu (czyli prawidłowo). Uznaję więc, że problem immo rozwiązany – tak przynajmniej wskazuje kontrolka „IMMO”.

    Jednak rozrusznik dalej nie kręcił. Okazało się w końcu, że również stacyjka jest uszkodzona (pęknięte gniazdo przełącznika pozycji) – przekręcenie klucza w pozycję START nie powoduje przekręcenia przełącznika stacyjki i załączenia obwodu rozrusznika. Gdy jednak włoży się płaski śrubokręt w pęknięte gniazdo przełącznika stacyjki i przekręci w położenie START to rozrusznik kręci normalnie.

    No ale niestety dalej silnik nie odpala.

    Odkręciłem przewody wtryskiwaczy i przy kręceniu rozrusznikiem pompa coś tam pluje trochę paliwa (pojedyncze krople), przy zatkaniu przewodu wtryskiwacza palcem ciśnienie prawie jednak nie wyczuwalne nawet.
    Dla wyeliminowania problemów z doprowadzeniem paliwa podłączyłem za filtrem paliwa z ręczna pompą 5 litrowy bidon z ropą. Odpowietrzyłem, ale bez zmian.

    Pompa od strony elektronicznej nie jest zbyt skomplikowana (zdjęcie poniżej). Ma tylko trzy wiązki przewodów. Jedna trzyprzewodowa to zwykły potencjometr na cięgnie linki od pedału przyspieszenia (więc nie biorę go pod uwagę). Poza tym jest jedna „wiązka” jednoprzewodowa do zaworu przypominającego wyglądem zawór STOP (ten czarny zawór po lewej stronie zdjęcia) ale już znalazłem że to jest „urządzenie uruchamiania zimnego silnika” – idzie nim 12V po włączeniu zapłonu. Poza tym trzecia wiązka to trzy przewody biegnące do zalanej plastikiem czarnej puszki (po prawej stronie – nad przewodami wylotowymi do wtryskiwaczy) zamontowanej w miejscu gdzie zazwyczaj w pompach jest zawór STOP. Jeden przewód do stała masa, drugi to stały plus 12V, trzeci to plus 12V załączany po włączeniu zapłonu. Nie za bardzo rozumiem jak ten system z tą czarną puszką działa – domyślam się że reguluje ciśnienie wtrysku zmniejszając go otwieraniem przelewu co pełni też z kolei jak rozumiem funkcję zaworu STOP jednocześnie, czy tak?

    W każdym razie jeszcze jedna rzecz – to chyba nie jest normalne? Odpiąłem przewód paliwowy powrotny i gdy pompuję paliwo ręczną pompą na filtrze to paliwo przepływa swobodnie przez pompę wtryskową i wypływa przewodem powrotnym. To chyba jest normalne tylko przy wyłączonym zapłonie, tak? Ale tu również przy włączonym zapłonie jest tak samo. Domyślam się więc że jakiś zawór w pompie, który otwiera przelew powinien się zamknąć po włączeniu zapłonu ale się nie zamyka i dlatego pompa nie może wytworzyć ciśnienia, czy tak? Może to ten zalany plastikiem…?

    Jak to rozgryźć?

    1 9
  • #2 25 Wrz 2011 17:57
    fuelinyourblood
    Poziom 35  

    Ta czarna puszka to twoje immo. Pomiń je podaj mu "15" i zapali.

    1
  • #3 25 Wrz 2011 18:17
    car centre
    Poziom 18  

    Ale ona dostaje napięcie! Tak jak pisałem powyżej, na jednym ze tych trzech przewodów jest stała masa, na drugim stałe napięcie 12V a na trzecim napięcie (12V) pojawia się po włączeniu zapłonu.

    0
  • Pomocny post
    #4 25 Wrz 2011 19:31
    fuelinyourblood
    Poziom 35  

    To elab pod puszka ma miec napiecie, a nie puszka.

    0
  • Pomocny post
    #5 25 Wrz 2011 19:46
    miler80
    Poziom 34  

    Poprostu ją wydłub, choć to nie będzie proste ale sobie napewno poradzisz i ujrzysz znajomy zawór.

    1
  • #6 25 Wrz 2011 19:49
    car centre
    Poziom 18  

    Ok, dzięki, jutro rano tak zrobię i dam znac jaki efekt.

    0
  • #7 26 Wrz 2011 21:01
    car centre
    Poziom 18  

    Wydłubałem pokrywę z żywicy i silikon pod nią. I teraz wolę spytac zanim coś zepsuję. Ta płytka elektroniczna którą mam jak rozumiem wyjąć już się rusza i mozna ją podważyć śrubokrętem. Ale jest w niej coś co ją blokuje. Wolę spytać tych co już wydłubywali bo ja mam tam strasznie trudny dostęp, w zasadzie to tylko lusterkiem inspekcyjnym mogę to dobrze obejrzeć ale lusterko to nie oko...
    Tak jak patrzyłem lusterkiem to to co tą płytkę blokuje to jedna, no właśnie niewem, mała śrubka ampulowa czy też nit.
    I to jest właśnie moje pytanie: To jest nit czt śrubka, bo nie wiem czy mam to rozwiercić czy jakoś próbować odkręcać.
    Dodaję zdjęcie poniżej. To o czy mówię to jest błyszczący (od lampy błyskowej) okrągły punkt na lewo od tej niebieskiej gumki izolującej wtyk.

    0
  • #8 27 Wrz 2011 01:13
    fuelinyourblood
    Poziom 35  

    Musisz zniszczyc ta puszke, bo nie ma innego sposobu na dostanie sie do ELABa. Na zdjeciu widac dwie srubki ze scietym łbem. Jak nie chcesz niszczyc elektroniki, to nawierć idealnie na srodku srób otwór. Nastepnie wbij małego torxa i odkręc je. Pod elektronika będziesz mial zawór odcinajacy paliwo tzw elab. Podajesz mu zasilanie po stacyjce i powinien zapalic. Pamietaj ze od teraz bedziesz mogl zapalic nawet srubokretem, poniewaz immo został pominiety. Mozesz również wykręcić elaba i wyciagnąć grzybek. Żeby go zgasić bedziesz musiał zdusic silnik (ręczny+5tka )

    Jak nie pomoze to masz pompe do wymiany :D

    0
  • #9 29 Wrz 2011 15:50
    car centre
    Poziom 18  

    Wyjąłem w końcu z tej puszki tą płytkę elektroniczną zakrywającą ELAB. Zerwałem ten nit jednak, nie rozwiercałem tych śrub ze ściętym łbem bo ciężki dostęp a nie chce na razie wyjmować pompy. Do Elaba się na razie nie dostałem bo po podłączeniu zasilania do przewodu idącego z tej płytki elektronicznej do Elaba pompa zaczęła tłoczyć paliwo do wtryskiwaczy. Ponadto po przyłożeniu zasilania do kabla idącego z płytki do Elaba słychać teraz jak Elab „pyka” czyli niby się otwiera. Po odjęciu kabla znowu pyka więc niby się zamyka.

    Niestety jednak pomimo rozwiązania już kolejnego problemu samochód dalej nie odpala. Dotychczas pompa nie podawała paliwa, teraz podaje.

    Teraz nie wiem co dalej robić bo przecież już powinien zapalić. Nie zaskakuje nawet z samostartu i od kiedy przyjechał do mnie nigdy jeszcze nawet razu nie zaskoczył. To znaczy jak mu trysnę do wlotu to oczywiście zaskoczy na chwilę (tzn. na sekundę) i jak przepali samostart to już dalej sam z siebie nigdy nie pójdzie.

    Wydaje mi się, że teraz to już tylko pozostało, że wtryskiwacze się zapchały - być może poprzedni mechanik to zrobił bo przewód dolotowy z wylotowym w filtrze paliwa były zamienione jak samochód do mnie przyjechał – czyli pompa, o ile oczywiście wówczas chodziła, zassała paliwo od brudnej strony filtra. Ale raczej nie sądzę bo auto przyjechało do mnie z nietłoczącą pompą więc podejrzewam że u poprzedniego mechanika tez nie tłoczyła więc raczej nic nie zassała co by zablokowało wtryskiwacze

    Może rozrząd sprawdzić czy nie przeskoczył? Być może go ktoś już pchał na siłę albo co gorzej na zaciąg go wziął żeby próbować go odpalić. Rozrząd jest na pasku nie na łańcuchu….

    Albo jeszcze jednak tego elaba może naprawdę muszę wyciągnąć i wyjąć mu ten grzybek z gniazda. Czy to możliwe że elab się otwiera teraz ale jakoś nie do końca i ciśnienie już w pompie jest ale nie na tyle duże żeby otworzyć wtryskiwacze?

    Gdzie teraz szukać?

    Dzięki za dotychczasową pomoc.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Tak myślę jednak z tym zapchaniem wtryskiwaczy to jednak trochę nieprawdopodobne bo w filtrze jest zawór jednokierunkowy, który teoretycznie nie pozwoliłby na przejście paliwa w drugim kierunku....

    0
  • #10 29 Wrz 2011 19:44
    wopor
    Poziom 32  

    Witam, jaki masz tam silnik? mam troszku info na temat tych zwykłych silników 2,9 d, elektryke i mechanike , podaj jaki motor to podeśle, powodzenia

    2