Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
OptexOptex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

cctv - dobra skrętka vs słaby koncentryk z zasilaniem

21 Gru 2011 13:00 7655 11
  • Poziom 11  
    Witam
    Na wstepie napisze ze przejrzalem naprawde sporo tematow na elektrodzie i caly czas mam dylemat :
    Dotychczas instalowalem kamery po skretce (liczylem zawsze spadek pradowy itd) plus baluny. Puszczalem w jednej sretce sygnal na jednej parze i zasilanie na 3 parach. Mowie o kamerach kopulkowych bez oswietlacza IR gdzie pobor pradu to okolo 150ma. kamery uzywam glownie introxa - w tym przypadki it-260 n
    Przy ciut wiekszych odleglosciach (tak od 30-40m) jakosc byla sporo gorsza(glownie gorsza ostrosc)
    Musze teraz polozyc kabelki pod nowa instalacje gdzie wszystkie odleglosci to 40-60m. Koszty neistety graja duza role.
    Ptanie za 100pkt :
    - lepiej dobrej jakosci skretka (pelna miedz)
    - czy slabej jakosci koncentryk z zasilaniem (mowie o krazkach 100m razem z zasilaniem(0,5mm) po 140zl)
    Przyznam ze na tym tanszym koncentryku nie kladlem nic - kosztowo wzasadzie podobnie wychodzi - ten tanszy koncentryk ciut drozej niz dobra skretaka plus baluny. Zastanawiam sie czy nie bede mial z tym wiekszego problemu niz na skretce.
    Pyt2. czy moze jest jakis myk na poprawe jakosci na skretce ? czytalem jakies "patenty" o separacji kondensatorami masy tudziez wykorzystania 2 par w skretce to wizji itp ale nic nie testowalem
  • OptexOptex
  • Poziom 34  
    Z własnego doświadczenia odpowiem , że lepiej koncentryk wraz z zasilaniem niż super skrętkę . Położyłem kilka sztuk kamer o poborze 200mA od 20 do 40m na skrętce , wszędzie miałem "mory" na obrazie , po zmianie na koncentryk obraz bez zastrzeżeń.
  • specjalista-kamery przemysłowe
    Ja także odpowiem Ci z własnego doświadczenia. Ja w przeciwieństwie do wielu uczestników tego Forum nie jestem uprzedzony do transmisji wizji po skrętce - jest to dobre rozwiązanie.

    W przypadku skrętki trzeba mieć na uwadze kilka warunków:
    1. Stosować odpowiedni kabel (najlepiej kategorii 5-ej) odpowiedniego (przetestowanego) producenta. Kabel w słabym wykonaniu ma dużą tłumienność oraz słabe inne parametry (głównie tłumienność zbliżnoprzenikową)
    2. Stosować odpowiednie konwertery. Większość tanich konwerterów obcina pasmo do ok. 4MHz, zatem już na "dzień dobry" spada rozdzielczość.
    Dla wytrwałych: istnieje wzór na rozdzielczość w TVL w zależności od pasma - można sobie wyliczyć maksymalną rozdzielczość w TVL dla 4MHz (maksymalną - ponieważ kabel także wprowadza tłumienie o po np. 100 metrach rozdzielczość będzie już niższa).
    Jeśli "zdegradujesz" rozdzielczość (ograniczysz pasmo) - nie mam "myku" na jej poprawienie.

    Kolejna rzecz - co rozumiesz pod pojęciem "słaby koncentryk"? Czy to, że posiada zintegrowany przewód zasilający klasyfikuje go jako słaby?
    Słaby koncentryk to taki, który ma dużą tłumienność dla częstotliwości 5MHz.

    I jeszcze Twoje pytanie o dobrą skrętkę... Hmm, pełna miedź... To jaką do tej pory stosowałeś skrętkę? Niepełna miedź? Stal?

    Zgodzę się z kolegą @Foxtrott, że z koncentrykiem, nawet najgorszym, przy takich odległościach (maks. 60 metrów) będzie mniej problemów.
  • OptexOptex
  • Poziom 34  
    "Słaby koncentryk" - chodzi pewnie o rodzaj i gęstość oplotu w przewodzie.Widziałem nawet przewód , który żyłę miał zrobioną z aluminium tylko powleczoną miedzią :-) ( Made in China).
  • specjalista-kamery przemysłowe
    Foxtrott napisał:
    "Słaby koncentryk" - chodzi pewnie o rodzaj i gęstość oplotu w przewodzie.Widziałem nawet przewód , który żyłę miał zrobioną z aluminium tylko powleczoną miedzią :-) ( Made in China).
    Taki koncentryk znajdzie zastosowanie w telewizji kablowej. Kraj pochodzenia nie ma tutaj znaczenia. To, że kabel jest koncentryczny, nie oznacza, że jest on przeznaczony do CCTV!
  • Poziom 25  
    Foxtrott napisał:
    który żyłę miał zrobioną z aluminium tylko powleczoną miedzią

    Też się spotkałem z miedziowanymi z zasilaniem za 120 brutto i pisało cctv coaxial cable :)
    A tak poważnie to kładłem na koncentrykach klientów i były to przeróżne,raz miałem kabel z oplotem 4 włoski na krzyż i też poszło bez różnicy.Koncentryk byle był miedziany z żyłą miedzianą :)
    panadol napisał:
    - czy slabej jakosci koncentryk z zasilaniem (mowie o krazkach 100m razem z zasilaniem(0,5mm) po 140zl)

    Daj linka to Ci powiem,bo ja tylko od lat robie na koncentryku.Pozdro
  • Poziom 11  
    treborsz napisał:
    Kolejna rzecz - co rozumiesz pod pojęciem "słaby koncentryk"? Czy to, że posiada zintegrowany przewód zasilający klasyfikuje go jako słaby?
    Słaby koncentryk to taki, który ma dużą tłumienność dla częstotliwości 5MHz.

    Piszac slaby mialem na mysli tani. Np cos takiego :
    http://allegro.pl/przewod-do-monitoringu-koncentryk-zasilanie-100m-i1954372727.html
    Zdaje sobie sprawe ze zasilanie "zintegrowane" nie dyskwalfikuje go

    treborsz napisał:
    I jeszcze Twoje pytanie o dobrą skrętkę... Hmm, pełna miedź... To jaką do tej pory stosowałeś skrętkę? Niepełna miedź? Stal?

    Spotkalem sie z takim pojeciem ze tansze skretki sa "miedziowane" ?
    W kazdym razie kierowalem sie zazwyczaj ceną. Nigdy nei kupowalem taniej. taniej tzn np 80zl za 305m http://allegro.pl/rj2-skretka-utp-kat-5e-305m-karton-kabel-lan-pc-i1996639385.html
    uzywam zazwyczaj takiej :
    http://allegro.pl/kabel-act-305m-kat-5e-drut-utp-lsoh-i2010910985.html
    gdyz mam hurtowwnie action w poblizu.
    Moze jakiegos innego producenta sprobowac ? madex ?
    instalacjio naprawde juz trochje zrobilem : spokjojnei z 20 rejestratorow ale zazwyczaj jakies boxy sklepowe itd wiec przy tych odleglosciach problemow nie bylo ale przy wiuekszych odleglosciach jednak juz widac spora roznice.
    Moze robie blad prowadzac zasilanie tym samym kablem co sygnal ? (tak jak pisalem - 1para sygnal, 3 pary zasilanie), [przy mniejszych odleglosciach nawet 2sygnaly i 2 zasilania] i daje rade.
    Moze lepiej dac skretke "w szereg" i podlaczyc np 4 sygnaly z kamer a obok poprowadzic zasilanie z odpowiednio grubego 2 zylowego.
    Moze te baluny introxa za dobre jakosciowo nei sa.
    scandaliks napisał:
    Daj linka to Ci powiem,bo ja tylko od lat robie na koncentryku.Pozdro

    no np cos takiego jak wyzej :
    http://allegro.pl/przewod-do-monitoringu-koncentryk-zasilanie-100m-i1954372727.html
    chyba ze jakies inne propozycje ?
    Bardzo chetnie w krazkach po 300 a nie 100m
  • Poziom 19  
    Mogę powiedzieć z czystym sumieniem, że nie miałem ani razu problemu z koncentrykiem, a ze skrętką...... Dopowiem, też że sygnał z kamery jest o wiele "uboższy" i mniej wymagający niż kablówka.

    Pozdrawiam.
    Krzysiek
  • Poziom 34  
    Link, który podałeś do aledrogo - kładłem na nim kamery zewnętrzne długość max 80m , obraz bez zniekształceń , mimo ubogiego oplotu ekran "wspomaga".
  • Poziom 11  
    Foxtrott napisał:
    Link, który podałeś do aledrogo - kładłem na nim kamery zewnętrzne długość max 80m , obraz bez zniekształceń , mimo ubogiego oplotu ekran "wspomaga".

    Dzieki za info. Chyba faktycznie zdecyduje sie w tym przypadku na ten tanszy koncentryk.

    Pytanie tylko o zasilanie - zewnetrzne w sensie z obudowa z grzalka ? jak tak to to chyba tak 0,7A pobiera przy zalaczonej grzalce. Przy 0,5mm jak w tym kablu to przy 80metrach ponad 4V spadek. czy tez miales gdzies blizej zasilanie ?
    Pozdrawiam
  • Poziom 25  
    Może miał stabilizator napięcia w obudowie kamery :) Też sie z tym spotkałem :)
  • Poziom 34  
    Miałem dokładnie takie kamery:
    cctv - dobra skrętka vs słaby koncentryk z zasilaniem
    pobór prądu 500mA.