Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nagrzewnica Master BV 77e Sterownik Brahma TGR1-brak iskry na palniku

dammat 09 Sty 2012 15:19 9195 20
  • #1 09 Sty 2012 15:19
    dammat
    Poziom 9  

    Witam mam nagrzewnice olejowa Master BV 77 e. Problem pojawił się nagle a mianowicie sterownik Brahma TGR1 nie generuje iskry na elektrody palnika. Oczywiście sprawdziłem elektrody. Przewody wysokiego napięcia oraz bezpiecznik w samym sterowniku. W nagrzewnicy po włączeniu działa wentylator palnika jak również pompa paliwa która za pośrednictwem elektrozaworu zasila dysze palnika. Załączam zdjęcia obudowy sterownika oraz samej płytki. Może ktoś miał podobny przypadek od czego zacząć sprawdzenie płytki czy uszkodzeniu mógł ulec tylko wysokonapięciowy transformator czy zawiodło jego sterowanie????
    Nagrzewnica Master BV 77e Sterownik Brahma TGR1-brak iskry na palniku Nagrzewnica Master BV 77e Sterownik Brahma TGR1-brak iskry na palniku Nagrzewnica Master BV 77e Sterownik Brahma TGR1-brak iskry na palniku

    0 20
  • Relpol
  • #2 12 Sty 2012 21:27
    robo1969
    Poziom 1  

    Witam! Jeżeli przewody wysokiego napięcia masz w porządku ,to na 100% transformator na płytce,pozdrawiam!

    0
  • #3 15 Sty 2012 13:14
    dammat
    Poziom 9  

    W takim razie gdzie dostać taki transformator lub ewentualnie czy można go zastąpić jakimś innym łatwiejszym w zakupie? Bo ten na płytce wygląda jakby był produkowany pod konkretny układ.

    0
  • Relpol
  • #4 15 Sty 2012 13:21
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Na przykład tutaj Oczywiście jako zamiennik.

    2
  • #5 15 Sty 2012 13:27
    dammat
    Poziom 9  

    Orientujesz się może jakie parametry ma ten zastosowany w moim sterowniku??? Czy jeśli ktoś wymieniał już taki transformator w takim sterowniku może mi polecić jakiś konkretny typ?

    0
  • #6 15 Sty 2012 13:34
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Nie orientuję się. Sprawdź jeszcze może przewody wysokiego napięcia i sama elektrodę zapłonową, czy nie jest pęknięta porcelana lub czy nie jest bardzo zabrudzona. (również zabrudzona porcelana może być przyczyna problemów z iskrą)

    Z reguły te transformatory zasilane są napięciem 230V tak więc zastąpienie go jakimś zewnętrznym nie powinno stanowić problemów. (oczywiście nie za dużej mocy)

    Pamiętaj, że takie czynności nie są zalecane i robisz wszystko na własną odpowiedzialność!

    0
  • #7 15 Sty 2012 13:46
    dammat
    Poziom 9  

    Czynności które opisujesz zrobiłem od razu zmieniłem również przewody na inne. W takim razie jutro wylutuje ten transformator i postaram się znaleźć jakiś odpowiednik chyba ze ktoś mi coś podpowie.

    0
  • #8 20 Sty 2012 19:18
    skwy
    Poziom 9  

    Podczepię się pod temat.
    Mam nagrzewnicę Master BV 170e z odprowadzaniem spalin.
    Pojawił się problem z dymieniem.
    Jest iskra,wentylator działa,dysza(1.00) wymieniona na nową,komora spalania wyczyszczona z nagarów.
    Dzwoniłem do chłopaków z serwisu podpowiedzieli mi o ustawieniach ciśnienia w granicach 10-12bar.
    Tylko że na ciśnieniu ok 5.5-6bar działa bezdymnie( na mniejszej dyszy0.65)na innych nastawach już pojawia się gęsty dym czarny lub biały(nie para wodna).
    Na dyszy 1.00 przy ciśnieniu ok 2bar udało się ustawić aby działała bezdymnie z otwartą klapą(obudowa serwisowa)gdy klapę założę nie mogę uzyskać spalania bezdymnego.
    Przesłonę powietrza już regulowałem na różne sposoby i nic cały czas dymi.
    Najlepsze efekty uzyskałem na dyszy 065 przy ciśnieniu 5,5-6bar.
    Co może być nie tak?
    Może ktoś ma pomysł lub miał podobną sytuację?

    0
  • #9 20 Sty 2012 20:22
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Im dajesz większą dyszę lub wyższe ciśnienie paliwa tym musisz dostarczyć więcej powietrza do spalania.
    Podaj jaką masz moc nagrzewnicy to napiszę Ci jaką maksymalnie dyszę możesz założyć i z jakim ciśnieniem.
    Jeżeli chodzi o ilość powietrza to najlepiej było by wykonać analizę spalin. Możesz również próbować na oko ale nigdy nie wiesz czy palnik nie tleni zbyt mocno (czad).

    0
  • #10 23 Sty 2012 16:34
    cubeo
    Poziom 14  

    Witam !
    Mam prośbę do kolegi dammat czy jest możliwość wykonania fotki całej płytki z obu stron? Mam taki sterownik i niestety wilgoć spowodowała zwarcie pod przekaźnikiem (iREL TRK 1803) na fotce ten biały. Wypaliło kawał dziury i nie wiem czy odtworzyłem całą mozaikę ścieżek. Nie pogardzę też symbolem tranzystorów SMD na pionowej płytce. Na pewno są dwa typy ale i tutaj wspomniane zwarcie narobiło szkody. NA zdjęciu widać, ze pionowa płytka jest zalana jakimś czernidłem. Moja jest pomalowana ale przezroczystym lakierem. Byłbym wdzięczny za fotki i typ tranzystorów.

    1
  • #11 24 Sty 2012 21:51
    Mariusz4
    Poziom 13  

    Witam, panowie pamiętajcie, że BV 77E miały dwa rodzaje sterowników i obie bardzo niewdzięczne do naprawy. Z reguły kończyło się wymianą na nowe (dość drogie).Życzę powodzenia.

    Dodano po 14 [minuty]:

    Do kol. Skwy. Ustawienia fabryczne to 10bar oraz szczelina 20mm. Sprawdź, czy przez przewody paliwowe wraz z paliwem nie idzie powietrze.
    Zobacz czy filtr posiada wszystkie trzy uszczelki.
    Sprawdź filtr paliwa w pompie
    Jeśli to nie pomogło-zasil ją czystym paliwem(najlepiej napędem) odłączając wężyk od zbiornika i wsuwając do kanistra z olejem.
    Działaj cały czas na wmontowanym manometrze. Pozdrawiam

    1
  • #12 25 Sty 2012 16:23
    skwy
    Poziom 9  

    Moc maksymalna to 47kW.
    Zużycie paliwa 3.9kg/h.
    Przepływ powietrza 1800m3/h.

    Zastanawia mnie jedna rzecz:
    Dlaczego jak zdejmę obudowę serwisową to piec lepiej działa i można wtedy podnieść ciśnienie robocze przy którym piec pracuje bezdymnie.
    Tak na logikę biorąc to po zdjęciu obudowy ogranicza się ilość powietrza przepływającego przez komorę spalania.Czy tak?
    Dajmy na to dziś sprawdzałem nowe nastawy:
    Dysza paliwa 1.00 ciśnienie 10bar elektrody zbliżone(odległość miedzy nimi 2-3mm) do palnika i zdjęta obudowa serwisowa.
    Zadymienie spalin czyli nie kompletne spalania.
    Spuściłem ciśnienie na pompie do 6 bar zaczął piec spalać bezdymnie.
    Jak założyłem obudowę serwisową to znów pojawiły się spaliny zadymione.
    Po kolejnym obniżeniu ciśnienia na pompie do 2 bar piec spala bezdymnie.
    O co chodzi?
    Już się pogubiłem.

    0
  • #13 25 Sty 2012 16:38
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Dysza np:
    0,85 = 10bar
    0,75 = 13bar
    1.00 = 7,5bar
    klapę powietrza musisz już ustawić do paliwa.
    Podane rozmiary dysz jaki ciśnienia dla niech są dla mocy MAX.
    Możesz troszeczkę zmniejszyć ciśnienie ale zmniejszasz tym samym moc nagrzewnicy.
    Poniżej tych 7,5 bar dysza (każda) może już nie rozpylać tak jak powinna.

    0
  • #14 25 Sty 2012 17:13
    skwy
    Poziom 9  

    Sprawdzałem dziś jak rozpyla palnik i czy powietrze znajduje się w paliwie które dochodzi do palnika.
    Na duszy widnieje opis wydatku paliwa cecha dyszy i chyba kąt pylenia.
    U mnie jest 80 stopni.
    I faktycznie palnik rozpylał paliwo pod tak dużym kątem.
    Co do ciśnienia to zgadzam się ale u mnie nie chce działać.
    Z tego co napisałeś to na mojej mniejszej dyszy 0.65 powinno być ciśnienie ok 14bar
    a piec działa tylko na 5-6bar

    0
  • #15 25 Sty 2012 17:35
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Więc dodaj powietrza.

    0
  • #16 25 Sty 2012 17:43
    skwy
    Poziom 9  

    próbowałem to robić nic to nie zmienia.Przysłona powietrza otwarta na maxa i guzik cały czas dymi.
    Jak nagrzewnica spala jeśli ma za dużo powietrza?Też dymi?
    Jeśli tak to na jaki kolor.
    Proszę się nie śmiać dla mnie to ważne.
    Kolego piracik czy możesz podać nr. telefonu do ciebie?
    Widzę że rozumiesz problem i masz jakąś wiedzę to chciałbym podyskutować o tym

    1
  • #17 25 Sty 2012 17:53
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Instrukcja - link
    Masz tutaj instrukcję. Dysza jest prawidłowa 80* i z tabelki wygląda na to, że powinna być dysza 1,0 80* i ciśnienie na pompie 12bar.
    Teraz dopiero zauważyłem. Te wcześniejsze wszystkie były podane na moc 37kW. Sorki, moje nie dopatrzenie.

    Tak więc:
    1,0 = 12bar
    0,85 = 14bar
    0,65 to aż 24bar (troszeczkę za dużo :)

    Przeczytaj instrukcję, jest tam porada co zrobić gdy strasznie dymi.
    Strona 46 i 59 powinna być najbardziej pomocna.

    skwy napisał:
    Jak nagrzewnica spala jeśli ma za dużo powietrza?Też dymi?

    Tak. Może dymić równie dobrze gdy jest za mało powietrza jak i za dużo.
    Kolor może być różny w zależności od mieszanki. Siwy/Czarny

    0
  • #18 25 Sty 2012 18:17
    skwy
    Poziom 9  

    Problem rozwiązany nagrzewnica działa.
    Ale jestem szczęśliwy. :D
    :D :D :D :D :D

    0
  • #19 25 Sty 2012 18:21
    piracik
    Moderator - Systemy Grzewcze

    Więc kolego opisz co zrobiłeś aby działała.
    Co było nie tak, że dymiła?

    1
  • #20 17 Mar 2012 10:18
    cubeo
    Poziom 14  

    Witam kolegów
    chciałbym podzielić się uwagami na temat naprawy mojej nagrzewnicy BV 77E ze sterownikiem Brahma. Mój problem polegał na uszkodzeniu wywołanym przez wodę , która dostała się pod przekaźnik na płytce obwodów wykonawczych sterujący załączaniem wentylatora palnika. Efektem uszkodzenia było zniszczenie tej płytki głównej jak również uszkodzenie kilku elementów na płytce sterującej. W efekcie końcowym palnik pozostawał martwy. Po wymianie tranzystorów, diod i jednego kondensatora na płytce sterującej oraz przekaźnika palnik załączał się na chwile i ponownie wchodził w awarię. Przyczyną okazał się zamiennik przekaźnika, który uległ zniszczeniu. Mój zamiennik miał impedancję ok 1k5 Ohma a oryginał ok 6k5 Ohma, stąd tranzystor sterujący nie wchodził w nasycenie i po kilkuset mikrosekundach zwalniał kotwicę przekaźnika. Dzisiaj sytuacja wygląda tak, że wszystko jest niby ok ale ciągle brak jest sterowania na cewkę elektrozaworu dyszy paliwa. Jeśli podam ręcznie impuls na nią cały układ zachowuje się normalnie tzn. przestaje podawać iskrę a spalanie przebiega prawidłowo, chwilowy zanik płomienia także powoduje ponowny restart transformatora WN zapłon i normalny cykl pracy. Mógłbym zamontować tam jakąś swoją czasówkę na sterowanie elektrozaworem paliwa ale to rozwiązanie ostateczne stąd moja prośba do kolegi dammat - fotki które dostałem od ciebie przez niefrasobliwość zostały skasowane i znowu utknąłem bo potrzeba mi fotografii i opisem "małej płytki" więc jeśli masz jeszcze to proszę o maila. Oczywiście jeśli któryś z kolegów potrafi pomóc to będę bardzo wdzięczny. Pozdrawiam wszystkich od św Elektrycego.

    0
  • #21 21 Sty 2013 22:42
    cubeo
    Poziom 14  

    Witam ponownie po upływie roku. Chciałbym zamknąć mój wątek dotyczący naprawy uszkodzenia sterownika. Rok temu pisałem,że pozostał problem ze sterowaniem elektrozaworem paliwa. Temat musiał "nabrać mocy urzędowej" a przy okazji odpowiedniej aury, która skutecznie zmotywowała mnie do ukończenia naprawy. Uszkodzeniu uległy jeszcze dwa tranzystory, jeden z nich steruje przekaźnikiem sterowania elektrozaworem paliwa, dioda przeciw przepięciowa w/w tranzystora oraz brak połączenia elektrycznego na jednej z przelotek (pierwsza w lewym górnym rogu). Zamiast 3BW zastosowałem 3k (oba tranzystory) oraz odpowiednik 1N4004. Przelotkę rozwierciłem i wlutowałem kawałek miedzianego drutu. Całość po zmontowaniu wymagała 3-ech restartów z powodu braku paliwa. Od tamtej pory czyli jakieś 12 dni nagrzewnica działa jak należy.
    Z mojej strony swój problem uważam za zamknięty. W razie jakichkolwiek pytań piszcie na e-mail.

    Dodano po 24 [minuty]:

    Nagrzewnica Master BV 77e Sterownik Brahma TGR1-brak iskry na palniku
    pomyślałem, że dla jasności lepiej zamieścić fotkę płytki. Wymienione tranzystory (obok siebie) są oznaczone białymi kropkami z prawej strony w środku płytki.

    1