Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Domowa instalacja elektryczna - montaż gniazdek

ksiebla 22 Paź 2012 13:05 6288 11
  • #1 22 Paź 2012 13:05
    ksiebla
    Poziom 6  

Witam

Przyszło mi zrobić ostatnio wykończenie instalacji elektrycznej w budowanym domu (tzn. montaż gniazdek i wyłączników w zrobionej już instalacji elektrycznej). Trochę elektryki w życiu "liznąłem", ale nie mam doświadczenia w samym doborze i instalacji gniazdek. Mam więc parę pytań praktycznych do osób, które mogą się podzielić w tym temacie swoim doświadczeniem, pytania są raczej trywialne:

W niektórych miejscach puszki (Φ60) są umieszczone obok siebie w odstępie 10mm. Przypuszczam, że jest to znormalizowane. Zwykłe dwa gniazdka nie mieszczą się obok siebie przy tak małym odstępie - czyli zapewne należy tam wstawić gniazdka połączone w ramkach? Czy będą tam pasowały wszystkie rodzaje ramek?

W tych rzędach (potrójnych lub poczwórnych) oprócz zasilania jest przewód ethernetowy i (w poczw. dodatkowo) przewód antenowy. Z racji tego, że gniazdka do tego przeznaczone są drogie postanowiłem na obecnym etapie ich nie wstawiać w 10 miejscach, lecz już po urządzeniu domu kupić 2-3 odpowiednie gniazdka tam, gdzie będą rzeczywiście potrzebne - a na razie wstawić zaślepki.

Z tego co się wstępnie zorientowałem to popularne są ramki i gniazdka serii OPAL, oraz OSPEL. Czy mogę prosić o opinie n/t tych serii?

Czy potrzebuję dodatkowych narzędzi do zarobienia gniazdka antenowego/ethernetowego?

Będę wdzięczny za wszystkie rady i ew. wskazówki dla żółtodzioba

P.S. uprzedzając rady typu "odpuść sobie i zleć elektrykowi, bo Cię pokopie", potrafię odróżnić przewody L, N, PE ;)

pozdrawiam!

0 11
  • #2 22 Paź 2012 13:35
    andrefff
    Poziom 36  

Ad.1 Tak.
    Ad.2 Gniazda jak inne w tej cenie.
    Ad.3 Antenowe nie, ethernetowe tak, tzw. klucz, koszt na alledrogo 7 zł.