Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Subwoofer zima w samochodzie - wplyw temp. na par. T-S

raveland 08 Lut 2005 10:54 5727 62
  • #1 08 Lut 2005 10:54
    raveland
    Poziom 28  

    Jako ze mamy zime ostatnio obilo mi sie o uszy ze nie nalezy zbytnio obciazac moca glosniki niskotonowego w samochodzie gdyz to moze grozic jego uszkodzeniem lub tez zmniejszyc zywotnosc a co zatym idze pogorszyc parametry i pytanie jest czy to jest prawda bo jak wiadomo prz -15 sub gra tak jakby chcial a nie moze i w jakim stopniu tak niska temperatura mu szkodzi ( o ile wogole szkodzi) ?

    ___
    Temat nabral rumiencow - jest bardzo ciekawy. Wyszczegolniam!
    tom

  • #2 08 Lut 2005 11:04
    elektronikk
    Poziom 20  

    witam
    niska temperatura wpływa ujemnie na materiał z jakiego zrobiony jest głośnik -wiadomo większe naprężenia itp , tworzywa sztuczne tego nie "lubią" , zawieszenie głosnika staje się bardziej sztywne przez co zmieniają sie jego parametry , najczęściej na gorsze, przez to głosnik może grać mniej dynamicznie a jak jest zrobiony z tandetnych surowców może nawet pęknąć membrana sam sie z tym kiedyś spotkałem , ale do głośnika wtedy był doprowadzony sygnał dość dużej mocy, materiały zesztywniały a drgania zrobiły swoje -czyli pęknięcie
    pozdrawiam!

  • #3 08 Lut 2005 11:31
    djbolo
    Poziom 31  

    Jezeli glosnik jest intensywnie eksploatowany, to zawieszenie "nie bedzie mialo kiedy zesztywniec". Przede wszystkim w samochodzie glosnik basowy nie moze byc z czystej celulozy. Tak czy owak nawet latem mamy w bagazniku troche chlodno i jakos nikomu nie szkodzi :wink: Najgorsze sa przejscia przez temperature 0°C.

  • #4 08 Lut 2005 12:40
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nie mowimy o temp. rzedu -20 st. C ! Nie ma sie czym martwic - napewno nie tym, ze resory gorne w postaci gumy czy pianki "zesztywnieja" (hahah - tak, ale w -90 i mniej st. C)... Proponuje sluchac w pierwszej kolejnosci kolegi "zdrowy rozsadek", potem innych... Nie ma przeciwskazan (nie mowiac o tym, ze sie glosnik troche "rozgrzeje" po dostarczeniu mu wiekszej mocy ;) )...

  • #5 08 Lut 2005 16:20
    micas7
    Poziom 14  

    Heh-zdziwilibyście sie jak sie zmieniają sztywności gumowych czy piankowych zawieszeń już w temp 0 stopni....i jak w zwiazku z tym podnosi sie Fs,jak zmienia sie impendancja i jak maleje sprawność-jedyna rada:tak jak z silnikiem pozwólcie się rozgrać stopniowo a nie od razu 1000000W na cewe.

  • #6 08 Lut 2005 16:27
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Zmieniaja sie, pewnie, ale mowimy o samochodzie... Przeciez w czasie jazdy nia ma w nim -10 sopni C...Nie mowiac o tym, ze raczej ewentualne zmiany srednio beda odczuwalne, przynajmniej w pierwszej, "rozgrzewkowej" fazie...

  • #7 08 Lut 2005 16:37
    micas7
    Poziom 14  

    To mi cos wytłumacz-jest na zewnątrz -10 w nocy,trzymamy samochód pod chmórką....jest więc w nim -10....głosnik ma też -10....wsiadasz i uruchamiasz silnik,ogrzewanie...po jakimś czasie(nawet jeśli masz dodatkowe ogrzewanie np turbinowe)zaczyna sie podnosić temp wnętrza...po jeszcze dłuszym czasie masz temp powietrza na poziomie jaki uznajesz za odpowiedni....ale niestety nie oznacza to że wszystko do okoła(głosniki także)ma juz taką temperaturę,bo wszystko ma swoją pojemność cieplną i rezystancję termiczną....wiec wytłumacz mi po ilu sekundach,minutach "już" ten Twój głośnik nie będzie miał -10....myslę że dłużej niż można sądzić

  • #8 08 Lut 2005 18:47
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tendencyjny ten argument... I co z tego? Przez minute po dostarczeniu mu wiekszej mocy bedzie jeszcze "znaczaco zimny"... Slyszales roznice, miedzy zminym, a cieplym w ogole jakakolwiek?

  • #9 08 Lut 2005 18:52
    micas7
    Poziom 14  

    A o czym piszę 4 posty wyżej?Kolega raveland najwyraźniej tez to zaobserwował....

  • #10 08 Lut 2005 19:27
    djbolo
    Poziom 31  

    :arrow: micas7 - mam wrazenie, ze "przyczepiles sie do garbatego, ze ma proste dzieci". tomaszo juz Ci chyba to wyjasnil.

    A na pytanie:

    tomaszo napisał:
    Slyszales roznice, miedzy zminym, a cieplym w ogole jakakolwiek?

    Jako uzytkownik forum, mysle ze tez moge odpowiedziec, dlatego odpowiadam, iz nie zauwazylem roznicy...

  • #11 08 Lut 2005 19:47
    micas7
    Poziom 14  

    Nie wiem o co chodzi-jeśli tomaszo pisze że nie zaobserwował nic niepokojącego a ja i autor postu piszemy że zaobserwowaliśmy i to nie raz(przynajmniej ja),w niejednym systemie to co raveland nazwał "sub gra tak jakby chcial a nie moze"w niskich temperaturach,na skutek twardnienia zawieszenia-to rację oczywiście ma ten co nie zaobserwował tego-z racji tego że jest modem.To po co wogóle jest to forum?Jeśli dostanę bana to będzie to równoznaczne z odpowiedzią że dla wybranych.

  • #12 08 Lut 2005 19:53
    djbolo
    Poziom 31  

    micas7 napisał:
    ...to rację oczywiście ma ten co nie zaobserwował tego-z racji tego że jest modem.To po co wogóle jest to forum?Jeśli dostanę bana to będzie to równoznaczne z odpowiedzią że dla wybranych.

    Przede wszystkim nie pisz tak, bo to nie moderator jest tutaj krolem, jak cos Tobie nie pasi z moderatorem, to od tego jest administracja ktora MUSI byc obiektywna. Zawsze ktorys z adminow zalatwi problem, bo od tego on jest. I nie dostaniesz bana, bo nikt nie ma prawa Ci go bezpodstawnie dac!

    Wracajac do tematu:

    micas7 napisał:
    w niejednym systemie to co raveland nazwał "sub gra tak jakby chcial a nie moze"w niskich temperaturach,na skutek twardnienia zawieszenia

    A czy tylko glosnik ma wine za taki stan rzeczy? No ja bym jeszcze powiedzial, ze cos co napedza glosnik tez powinno sie rozgrzac... czyzby to byl wzmacniacz? :wink:

    Pozdrawiam

  • #13 08 Lut 2005 20:36
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przede wszystkim nikt nie dostaje bana za inne poglady - ;) Lubie, nawet bardzo lubie, jesli ktos ma inne zdanie i potrafi je obronic argumentami! (wtedy tez sie ucze)

    Moderator na forum nie jest KROLEM - tylko SPRZATACZEM DOLOW KLOACZNYCH!

    Co to do cholery jest za tendencja, ze jak juz ktos ma napisane "moderator" to od razu go pala w baniak, bo twierdzi inaczej, a ktos wie, ze moze blednie - to jest okazja sie "odwdzieczyc" czy jak to dziala?... Bo mi powoli smutno...

    Jesli takie zjawisko zostalo zaobserwowane - to zeby jednoznacznie stwierdzic ile w tym jest "czynnika glosnika", nalezy ... najlepiej go zamrozic w domu - i wykonac test bezposrednio przed i po zamrozeniu. Przyczyna moze tez byc zimny wzmacniacz - ktory dziala nieco inaczej po nagrzaniu...

    Nie twierdze jednoznacznie, ze nie ma takiego zjawiska - OWSZEM, JEST! - ale ze ono zadko kiedy w takich przedzialach temp. jest az tak dokuczliwe... Mozliwe, ze to co zaobserwowalem na kilku glosnikach (innych) do tego akurat sie nie odnosi - mozliwe. Najlepiej jest jednak podac po prostu konkretne argumenty - INTELEKTEM, nie pala!

  • #14 08 Lut 2005 20:44
    djbolo
    Poziom 31  

    tomaszo napisał:
    Moderator na forum nie jest KROLEM - tylko SPRZATACZEM DOLOW KLOACZNYCH!

    Co to do cholery jest za tendencja, ze jak juz ktos ma napisane "moderator" to od razu go pala w baniak, bo twierdzi inaczej, a ktos wie, ze moze blednie - to jest okazja się "odwdzieczyc" czy jak to dziala?... Bo mi powoli smutno...

    :arrow: tomaszo - to bron Boze nie bylo skierowane do Ciebie z mojej strony :wink: Ja tylko chcialem to jakos wytlumaczyc uzytkownikowi, ze moderator to stanowisko, na ktorym czlowiek musi byc i jest obiektywny. I to jest najwazniejsze.

    PONOWNIE wracajac do tematu :): moglibysmy sie tez dowiedziec, czy raveland zwrocil uwage na kwestie zimnego wzmacniacza.

  • #15 08 Lut 2005 20:44
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Ja zauważyłem że mój wzmak ma mniej mocy na wyjściu myślę że mu elki zamarzają i przetwornica nie wydala, a i wentylator chodzi powoli i drga.Tylko czekam aż mi kondzie wysadzi i będę miał prysznic gorącego elektrolitu hehe.

  • #16 09 Lut 2005 00:21
    toadi
    Spec od akustyki

    A no wlasnie wazna sprawa bo kondensatory elektrolityczne maja elektrolit :D ciekawe jak sie zachowuje on w niskich temperaturach w jakiej temp zamarza (no mimo ze nie jest to do konca ciecz tylko galareta moze sie zdazyc ze ponizej pewnej temp zmienia swoje wlasciwosci przez co kondensatory traca pojemnosc a dzieki temu wzmacniacz swoje parametry).
    Co do gornego zawieszenia t ono ma mniejszy wplyw na pramatry TS glosnika niz dolne o sztywnosci calego ukladu drgajacgo najbardzije decyduje dolne gorne glownie centruje uklad drgajacy oraz ogranicza maxymalne wychylenie ale jak by mocno gorne zesztywnialo (trzeba by zmiezyc) to moglo by to znaczaco wplywac na dzwiek Dolnemu raczej to nie grozi bo jest najczesciej "szmaciane" .

    Ja bym raczej sie dopatrywal powodów takiego zachowania wlasnie w tym co napisalem na wstepie

  • #17 09 Lut 2005 10:49
    nfsking
    Poziom 24  

    hehe...
    ja kiedys przy 20C mrozie, na alfredzie w bagazniku zauwazylem szron na membranie a jak go odpaliłem to nie bylo najmniejszej roznicy w dzwieku. wiec to bujda na resorach według mnie.

  • #18 09 Lut 2005 10:58
    djbolo
    Poziom 31  

    :arrow: toadi - dolne zawieszenie ma znacznie wiekszy wplyw na ogolna podatnosc, z tego powodu ze ta wartosc jest mniejsza niz wartosc gornego. A jak wiadomo - podatnosci sumuja sie tak jak pojemnosci, wiec mniejsza podatnosc ma wiekszy wplyw. Na moje to bedzie wina bardziej wzmacniacza niz glosnika.

  • #19 09 Lut 2005 11:08
    Sound Wave
    Spec od akustyki

    dobra ja właśnie wystawiłem STX'a 27/150/4SW (juz zrobiłem mu pomiar impedancji i policzyem TiS) jest w tym momęcie - 10 stopni. za godzine test praktyczny :P (tez mnie ciekawi co z tego wyjdzie :)

  • #20 09 Lut 2005 11:12
    micas7
    Poziom 14  

    Godzina to może być mało-ale ciekawy jestem podatności tego głosniczka na wspomniany efekt-tym bardziej że tam jest tania guma w zawieszeniu

  • #21 09 Lut 2005 11:38
    cursor
    Poziom 30  

    A uwzględniliście wydajność prądową akumulatora. To on może być winowajcom tego wszystkiego.
    Do raveland:
    Masz zastosowany dodatkowy kondensator, bo jeśli nie to spróbuj przynieść aku do domu i go rozgrzać, a później sprawdź jak sprzęt radzi sobie na ciepłym akumlatorze.

    Nie bez powodu akumulatory na zimę otula się. Mnie już kilka razy udało się unierochomić siebie z powodu zimnego akumulatora(przez tą sklerozę, stracę kiedyś łeb).

    Pozdrawiam.

  • #22 09 Lut 2005 11:38
    Sound Wave
    Spec od akustyki

    biore ekstremalny przykład - głośnik domowy tani i do tego jeszcze regenerowany :P gorzej być nie moze <lol> przyjmuje zakłady :P ja stawiam że zmieni się zestaw parametrów i nie będzie mialo to znaczącego wpływu na charakterystyke (przynajmniej drastycznego)
    jak chcecie to moge przeprowadzić "test 12 godzinny" wystawie go na noc i sprawdze rano - narazie mamy któtki postój pod supermarketem :P

    pomiar na ciepło ...

  • #23 09 Lut 2005 12:05
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Sound Wave - jak zawsze konkretnie od Ciebie! Czekamy na pomiar sernika na zimno... ;)

    Wlasnie - istotna kwestia - akumulator. Przy -10 st. C moze miec nawet o 60 proc. mniejsza pojemnosc od temp. pokojowej - to moze miec istotny wplyw.
    Jesli chodzi o "opatulanie" itp. - to jest moze skuteczne, ale na kilka godzin postoju... Proponuje w miejsce standardowych (dla przykladu - 45 Ah wymienic na 55 Ah) wladowac nieco drozszy i o kilkanascie - kilkadziesiat procent wiekszej pojemnosci akumulator. Co to da? Nawet, jesli przy jezdzie na krotkich trasach nie zdazy sie naladowac w pelni i po dluzszym czasie poziom naladowania bedzie np. 50% poj. - to i tak wiekszy akumulator daje wieksze prady podczas rozruchu (prawie zwarcie) i nie ma problemow... Z oszczednosci daja zawsze optymalnie najmniejsza baterie jaka sie tylko da... (przyklad - Matiz i swoje 35 Ah - po wymianie na 50Ah zapali nawet przy -30 z wlaczonymi swiatlami...).

  • #24 09 Lut 2005 12:31
    Sound Wave
    Spec od akustyki

    no wiec tak zmiana parametrów jest i to dość znaczna zwłaszcza zmieniła się podatność zawieszenia (z 0,85 na niecałe 0,7) pociągneło to za sobą zmiany w Fs Qts i Vas...) o dziwo wogóle nie wpłyneły one na zmiane charakterystyk głośnika (głośnik stał na balkonie prawie godzine ale był bez obudowy więc napewno co mialo zesztywnieć to zesztywniało - jutro rano zobacze jak zachowa się po całej nocy mrożenia :P

  • #25 09 Lut 2005 12:47
    djbolo
    Poziom 31  

    Chcialbym zwrocic uwage na wykres "zimny vas ciepły1.GIF" na ktorego czekalem :) Hmm... nadal obstawiam przy wersji zimnego wzmacniacza.

  • #26 09 Lut 2005 12:49
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ciekawych materialow dostarczyl nam Sound Wave - odznacze temat, wart jest glebszego przemyslenia!

    Szczerze mowiac - podczas tego typu prob (z uzyciem zamrazalnika -18 stopni C) nie odczulem na GDN25 roznic - zadnych roznic brzmienoiowych... parametry jednak zmienily sie dosc znaczaco - jesli chodzi o same cyfry - w sumie jeden parametr wplywajacy na Vas, dobroc mechaniczna, Fs - podatnosc zawieszen. Widac, ze duzy wplyw ma jakosc gumy resoru gornego i samo wykonanie dolnego - przypominam, ze to wlasnie resor dolny odpowiada za podatnosc bezposrednio. Resor gorny natomiast "doklada" swoj bezwlad i opory tarcia do wizerunku dobroci mechanicznej...

    Widac, ze w kwestii bardzo znaczacych zmian przetwarzania powodow takich zjawisk szukac nalezy w elektronice i samym zasilaniu...

    Dodatkowo - po dostarczeniu glosnikowi kilkudziesieciu watow mocy, w ciagu krotkiego czasu poprzez tarcia zawieszen, nagrzewanie sie cewki i glownie tarcie membrana-powietrze, calosc nagrzeje sie dosc szybko i parametry wroca wlasciwie do normy.

    Bardzo ciekawa koncepcja - zmiany parametrow w funkcji temperatury! Mozna doktorat o tym pisac!

  • #27 09 Lut 2005 15:15
    micas7
    Poziom 14  

    Heh-mówiłem....i ziarnko do ziarnka i zberze sie miarka...

  • #28 09 Lut 2005 15:18
    djbolo
    Poziom 31  

    A moze teraz ktos wzmacniacze porowna? :) Tylko czym? Oscyloskopem?

  • #29 09 Lut 2005 15:21
    Sound Wave
    Spec od akustyki

    co mówiłeś micas 7 ?? moje pomiaru udowodniły że głośnik będzie grał praktycznie identycznie jak "ciepły" moze w pomiarach coś wyjdzie ale napewno tego się nie usłyszy.... roznica charakterystyka wyszła mniejsza niz 0,5dB czyli nic!! większa rozbierzność charakterystyk jest w sród 2 identycznych głośników z różnych serii. test wykazał że nawet głośnik domowy da sobie rade w samochodzie (a myśle że samochodowe konstrukcje uwzględniają to że w zimie temp spada....)
    spadek Vas jest wprost proporcjonalny do wzrostu Qts i Fs więc wszystko się niejako kompensuje (oczywiście w pewnym zakresie)
    moim zdaniem problemem jest tu głównie elektronika której mrozy poprostu nie słuzą

  • #30 09 Lut 2005 15:27
    micas7
    Poziom 14  

    wszystko prawda...ale 1)jest teraz nie mniej niz -4 2)to była tylko godzina...zostaw na całą noc 3)to jest jeden głośnik-a nie wszystkie jak ustalilismy ulegaja w znaczym stopniu temu zjawisku 4)Pomierzmy parametry wzmacniaczy...ja sie dzis za to moge zabrac-dla pewności na 3 różnych.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME