Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Eltron 100u - Grzeje się końcówka mocy

24 Sty 2013 11:11 6051 29
  • Poziom 14  
    Witam problem to mocno nagrzewający się tranzystor końcowy KD503 .
    opis uszkodzenia Dostałem uszkodzony wzmacniacz . Po pomiarach okazało się , że spalony jest tranzystor końcowy BDP495 oraz opornik drutowy R120 0,25Ω.
    Podczas dalszych pomiarów znalazłem uszkodzony T105 BD140.
    Tranzystory końcowe zamieniłem na KD503 (wszystkie 4 sztuki) oraz wymieniłem uszkodzone elementy .
    wzmacniacz ruszył jednak bardzo mocno nagrzewa się jeden z tranzystorów końcowych , proszę o dalsze wskazówki dotyczące naprawy.
  • Poziom 15  
    który tranzystor z końcówki poszedł? z tej samej gałęzi co T105 ?
    Może mam inny schemat, ale u mnie R120 ma 150 om. Domyślam się że poszedł druciak bezpośrednio przy spalonym tranzystorze.
    Sprawdzałeś tranzystory sterujące bezpośrednio końcówką (T110 i T111)? Ja zwykle wymieniałem cały wsad końcówki mocy łącznie z nimi.
    I czy możesz sprawdzić czy masz normalny przebieg sygnału na wyjściu, czy któraś połówka jest obcięta/przesterowana ?
    Ew. sprawdź i podaj poziomy napięć stałych na bazach T110 i T111 i spadki napięć na druciakach.
    Profilaktycznie sprawdź czy C101 (i ile jest elektrolitem, bo różnie bywało) nie zamienił się w opornik i nie przewodzi składowej stałej.
  • Poziom 14  
    Tak poleciał BDP495 w układzie T105 a R120 to faktycznie pomyłka, poleciał druciak 0,25Ω. T110 i T111 to BDP 285 i 286 są sprawne przemierzyłem je. Zniekształceń nie słychać, a jeśli trzeba to podłączę się z oscyloskopem i popatrzę.
    Schematów wiadomo jest pełno ja korzystam z tego: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=11834486#11834486 wiadomo trochę inne są oznaczenia tranzystorów,ale to nie problem.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Pomyłka w linku: http://www.tremolo.pl/schematy/Firmowe/ELTRON...0%20-%20koncowka%20mocy.jpg.html#.UQFwPvJQUSk
  • Poziom 15  
    Sprawdź oscylem. No i jeszcze o te napięcia na druciakach poproszę (stałe, bez wysterowania sygnałem).
    Przed montażem sprawdzałeś czy wzmocnienia tranzystorów w parach są w miarę podobne ?

    3.1.13. Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.
    (dj-MatyAS)
  • Poziom 14  
    Zniekształceń i przesterowań brak. Spadki napięć na druciakach:
    R123 35mA, R125 40mA, R124 38mA i ciekawostka R126 (ten co się spalił) 35mA i rośnie (do ponad 55mA) w miarę nagrzewania się tranzystora T4 (ten się spalił). sterowanie idzie z T109 - BDP 286 wymienię go tak na wszelkie W z tego co pamiętam zamiennik to BD911 albo 912.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Nie wyznaczałem charakterystyk tranzystorów przed ich montażem.
  • Poziom 15  
    Witam.

    Jakieś obciążenie było przyłączone ?
    Spadki napięć w mA ? Czeski błąd, czy faktycznie pomierzone amperomierzem ? Bo powinno być w woltach czy mV.
    Abstrahując od powyższego wychodzi że coś jest nie tak albo z opornikiem R126 (wiem że druciaki ciężko dostać, czasem się samemu nawija), albo z tranzystorem T4.
    T2 i T4 pracują równolegle i muszą mieć te same (czy zbliżone) punkty pracy a więc i pomiary powinny być podobne. Tutaj koledze coś się rozjeżdża.
    Proszę pomierzyć hFE dla T2 i T4. Powinny być podobne.
    Zresztą po samym zachowaniu T4 się mi on nie podoba.
  • Poziom 14  
    Kolego,prawdopodobnie to wina prądu spoczynkowego,miałem kiedyś w eltronie podobny przypadek,z tego co wiem, był uszkodzony jakiś tranzystor/tyrystor na zasilaniu. Nie pamiętam,bo naprawiał znajomy. Pozdrawiam

    Moderowany przez dj-MatyAS:


    3.1.11. Publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.
    Nawet "w slangu technicznym" jest pewna różnica pomiędzy tymi dwoma elementami.
    Ostrzeżenie.

  • Spec od sprzętu Unitra
    lukaszcafe napisał:
    uszkodzony jakiś tranzystor/tyrystor na zasilaniu.
    To jak się nie znasz i nie pamiętasz to nie pisz bzdur...
  • Poziom 10  
    Witam to jest wina prądu spoczynkowego który jest widocznie za duży zmierz napięcie na bazie tranzystorów KD.
  • Poziom 25  
    adam.lysy napisał:
    Zniekształceń i przesterowań brak. Spadki napięć na druciakach:
    R123 35mA, R125 40mA, R124 38mA i ciekawostka R126 (ten co się spalił) 35mA i rośnie (do ponad 55mA) .

    Na naszej planecie napięcie mierzy się w woltach

    Ja to bym zamienił miejscami dwa KD - ten który się grzeje z innym...
  • Spec od sprzętu Unitra
    bogunio napisał:
    Na naszej planecie napięcie mierzy się w woltach
    Ja myślałem, że w voltach.
  • Poziom 14  
    Sprawdz okolice kondensatora c104 . Miałem taki przypadek ,że było u mnie tam zwarcie i jeden z tranzystorów się grzał. Czy tranzystory są dobrze dokręcone do radiatorów?
  • Poziom 15  
    Cierpliwie czekam(y) na wypowiedź autora wątku...
    Udało się coś pomierzyć?
  • Poziom 14  
    Oczywiście spadki napięcia mierzone za pomocą woltomierza to chyba oczywisty błąd - mierzone multimetrem uniwersalnym na zakresie miliwolt owym. Też pomyślałem że to wina tranzystorów końcowych więc najpierw pozamieniałem je miejscami, niestety dalej się grzeje. Następnie też pomyślałem o możliwości pomyłki przy ich montażu (uszkodzone przekładki izolacyjne), wymieniłem je na inne oraz dałem trochę pasty termo przewodzącej, dalej to samo nagrzewa się tranzystor w tym samym miejscu (mimo zamiany tranzystorów). Mam jednak wątpliwości co do jakości rezystorów drutowych - też je pozamieniałem, i nic dalej to samo.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Pomiaru spadków napięcia dokonywałem po odłączeniu źródła i głośnika.
    I jeszcze kilka faktów i spostrzeżeń:
    Napięcie na podwójnym kondensatorze 2x4700µF +43,4V, -43,1V.
    Zauważałem że tranzystor o wiele mocniej nagrzewa się przy mocno ściszonym dźwięku, jak mu dodam mocy (tak solidnie) wydaje się że nagrzewa się znacznie wolniej i mniej (nie posiadam pirometru więc to pomiar palpacyjny).
  • Poziom 25  
    A odłącz T1 i T2.
    Co się dzieje?
  • Poziom 14  
    Płytka dokładnie przepatrzona pod względem zwarć (dałem znajomemu żeby sprawdził bo w pewnych momentach to już człowiek sam sobie przestaje wierzyć), poprawione wszystkie luty, wymienione wszystkie kondensatory elektrolityczne.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Czy chodzi o odłączenie tranzystorów T101 i T102? Mam je całkowicie wylutować?

    Dodano po 4 [minuty]:

    Odłączyć całkowicie KD503?
  • Poziom 14  
    Jak całkowicie odłączę KD-ki to jak sprawdzę czy się grzeją?
  • Poziom 25  
    Przecież są cztery a ja prosiłem abyś odlączył dwa. Zobaczymy co się będzie działo, jak zostanie jedna para końcowa.
  • Poziom 14  
    Faktycznie, odłączę tę parę po przeciwnej stronie grzejącego się tranzystora.
  • Poziom 25  
    Kolego, T1 i T2!
    Nie T1 i T3.

    Zresztą moze, jak masz oscyloskop, najpierw sprawdż co się dzieje na emiterze tego grzejącego sie tranzystora. Wzmacniacz oczywiście bez sygnału.
  • Poziom 15  
    Dalej się grzeje T4 ? Jeśli zamiana nic nie dała, to znaczy że gałąź T2 i T4 czymś się różni.
    Znajdź czym. Zamień kolego nawet oporniki ze sobą (ten wymieniony). Może on jest wadliwy.
    Kolega zastąpił ten opornik fabrycznym, z demobilu czy własnej produkcji ?
    Cudów tu nie ma. Jeśli grzeje się T4, którykolwiek egzemplarz tam się włoży, a nie grzeje się T2 to coś w obwodzie T4 (blisko niego, połączenia, kable, opornik, śruby, luty) jest nie tak.
  • Poziom 2  
    Witam , Widzę że nie tylko ja borykałem się z tym problemem ...
    ja sobie poradziłem , na przedwzmacniaczu wyglądało wszystko okej , a jednak tak nie było ..
    Co ja bym radził:
    1. wylutować wszystkie półprzewodniki. Diody i BC628 od razu wyrzucić. Resztę sprawdzić ale najlepiej też wymienić z dobieraniem w pary przynajmniej pod kątem hFE - T101 + T102, T103 + T106, T109 + T110, wszystkie KD503.
    2. wymienić w ciemno wszystkie elektrolity i kondensatory ceramiczne oraz R106 na dobrej jakości podkówkę. R106 po wymianie ustawić tak by była zwarta.
    3. sprawdzić wszystko co zostało na płytce bez wylutowywania, jeśli parametry się nie zgadzają - wylutować i sprawdzić. Jeśli nie masz czym zmierzyć kondensatorów które zostały stare - wymienić.
    4. bardzo ważne są parametry R121 - R126. Jeśli mają ślady przegrzania (bo to zwykle spiralki z drutu oporowego) lub nie masz czym ich zmierzyć - to wymienić. Spokojnie można użyć ceramicznych 0,22Ω / 5W. Ewentualnie za R121 i R122 po dwa 0,51Ω / 5W równolegle, ale takie rozwiązanie uważam za zbyteczne.
    5. wlutować wszystko, sprawdzić ścieżki na przejście i zwarcia.
    6. w szereg z zasilaniem (punkty 1 i 9 płytki) włączyć dwa oporniki rzędu 100Ω / 16W a najlepiej po dwie szeregowo połączone żarówki samochodowe 24V / 5 lub 10W.
    7. włączyć zasilanie. Oczywiście nie zapomnieć o obciążeniu wyjścia, choćby i opornikiem 10Ω / 16 W zamiast kolumn.
    8. zmierzyć prąd spoczynkowy końcówki mocy przez pomiar spadku napięcia na R121 i R122 - powinien być regulowalny R106. Ustawić go na 2-5 mV, sprawdzić przez wielokrotny pomiar co kilka minut czy nie płynie, po ustabilizowaniu skorygować ustawienie. Sprawdzić stałe napięcie na wyjściu - nie powinno być większe niż pojedyncze mV.
    9. wyłączyć oporniki / żarówki (oczywiście przy wyłączonym zasilaniu i rozładowanych elektrolitach zasilacza). Próbować pracy przy normalnym obciążeniu i wysterowaniu.

    Oczywiście na samym początku zacząć od sprawdzenia zasilacza - czy daje te + i - 40V bez zbyt wielkich tętnień. "myślałem , ze mi to nic nie pomoże , że kłopot leży w czymś innym ale najwidoczniej któreś z tych elementów nie miało już swoich właściwości .
    ________________________________________________________________
    Post Napisał BASEQ1 ..............................................................................................

    Dodano po 20 [minuty]:

    chciałbym dodać do tego jeszcze wzór płyty przedwzmacniacza (mojej) i schemat z którego ja korzystałem .

    https://obrazki.elektroda.pl/8720193600_1360185844.jpg

    https://obrazki.elektroda.pl/2964637300_1360185845.jpg


    Kolega wybaczy - To nie jest żadna "naprawa", ale budowanie od nowa wszystkiego. Owszem CZASEM jest to jedyne rozwiązanie, ale nie w tym wypadku.
    3.1.11. Publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.
    (dj-MatyAS)
  • Spec od sprzętu Unitra
    Szalony_elektryk napisał:
    wylutować wszystkie półprzewodniki. Diody i BC628 od razu wyrzucić. Resztę sprawdzić ale najlepiej też wymienić
    Tak, najlepiej wszystko wymienić i już :D
  • Poziom 14  
    Szalony elektryku Ty mu podalęs instrukcje jak postempować z uszkodzonym wzmacniaczem a tu chodzi o jedną wadnę któro trzeba zlokalizować i wymienić jeden gora kilka elementów a nie zaraz wszystko. Moim zdaniem to odłącz jedno pare kd 502. Jeśli T3 i T4 nie będą się grzać to wychodzi ,że jest ok . A tamta para jest zlę sparowana lub rezystory emiterowe o nie tych wartościach co trzeba.To jest na wspólnej gałęzi. Podłącz oscyloskop i sprawdz czy nie ma jakiejś składowej stałej na emitrze T1.

    Merytorycznie - zgadzam się całkowicie - wymiana wszystkiego "jak leci" nie pomoże ZROZUMIEĆ powstania uszkodzenia- ergo: nie nauczy Autora niczego.
    Jednak sama pisownia woła o pomstę do Nieba...
    Proszę poprawić.
    3.1.13. Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.
    (dj-MatyAS)
  • Poziom 2  
    Panowie , również miałem taki problem i odłączenie Tranzystorów końcowych nic nie da ... ja wymieniałem wszystkie elementy na przedwzmacniaczu sprawdzając za każdym razem czy usterka minęła ... minęła po wymianie T101 , 102 , i 109 i regulacji R106 ...


    Kolego - Proponuje mniej szaleć a więcej się uczyć.
    Przynajmniej na razie posty Kolegi są bezużyteczne.

    3.1.11. Publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.
    Kolejny taki "przemyślany"post z równie "odkrywczą poradą" będzie przyczynkiem do czasowego rozstania się z Forum - Dobrze radzę - Nie wiem, nie piszę.
    (dj-MatyAS)
  • Spec od sprzętu Unitra
    Szalony_elektryk napisał:
    ja wymieniałem wszystkie elementy na przedwzmacniaczu

    Ten dalej swoje. A co ma do tego przedwzmacniacz? Nawet "bloków" nie rozróżniasz a wielce udzielasz porad. Zarejestrowałeś się i postów chcesz nabić?
  • Poziom 2  
    Nie zrobiłem konta by pisać nabijać postów , mam tutaj konto z "poziomem 14-nastym" wiem , że nie mogę o tym pisać ... ale tamto konto mam zablokowane z powodu fałdowania i pisanie nie na temat ...

    Moderowany przez dj-MatyAS:


    I nadal Kolega ma za nic Regulamin Forum...
    Blokuję do wyjaśnienia - proszę się skontaktować z Administratorem Forum.
    3.1.2-3.1.3. Zabronione jest rejestracja/korzystanie z więcej niż jednego loginu lub udostępnianie danych umożliwiających korzystanie z loginu Użytkownika osobom trzecim.
    BAN.

  • Spec od sprzętu Unitra
    Szalony_elektryk napisał:
    tamto konto mam zablokowane z powodu fałdowania i pisanie nie na temat ...
    No to wiele teraz wyjaśnia. Te też powinni Ci zablokować.
  • Poziom 14  
    Po długiej przerwie problem rozwiązałem:
    Podstawiłem pożyczoną z innego Eltrona 100U płytkę i wszystko zagrało. Zająłem się więc samą płytką i ... i nic. wyciągałem element po elemencie, mierzyłem porównywałem i nic, dalej to samo.
    Nabyłem więc drogą kupna całą płytkę, podstawiłem i śmiga.
    temat zamykam