Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wentylator dmuchawy - Scania 4

30 Jan 2012 22:56 4449 10
  • Level 11  
    Witam serdecznie wentylator raz działa a następnym razem nie działa nie wiem czy wymienić cały wentylator czy gdzie indziej szukać przyczyny scania 4 z góry dziękuje
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Level 38  
    maro pl wrote:
    Witam serdecznie wentylator raz działa a następnym razem nie działa nie wiem czy wymienić cały wentylator czy gdzie indziej szukać przyczyny scania 4 z góry dziękuje

    W 4 jest jeszcze normalny..
    rozkręć obudowę i wyjmij zespół rezystorów przyjrzyj się, czy nie jest coś nadtopione, przegrzane skorodowane, na doprowadzeniach silnika też lubią zgnić kable na zielono.
  • Level 10  
    Witam. Jestem świeżym posiadaczem scani 114 z 2001 roku z klimatyzacją manualną. Zauważyłem że dmuchawa delikatnie pracuje również w pozycji 0, czy tak powinno być? Jest również problem z klimatyzacją, jest załączona cały czas, nie reaguje na włącznik. Przy przełączaniu przełącznikiem klimatyzacji zapala się i gaśnie zielona kontrolna znajdująca się na nim. Jeszcze jeden objaw, przy przełączeniu włącznika klimatyzacji w pozycję załączenia, gdy dmuchawa jest w pozycji 0 i delikatnie pracuje wzrastają jej obroty. Co tym myślicie? Może ktoś miał takie objawy. Może wszystko jest ok, tylko czemu nie rozłącza sprężarki. Aha, klima jest sprawna. Proszę o odpowiedź.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Level 38  
    Zachowanie dmuchawy jest dość typowe w tych scaniach i nie zwracaj na to uwagi, natomiast nie wiem dlaczego nie rozłącza wyłacznik klimy. wypnij wtyczkę przy kompresorze, może jest sprzęgło _zespawane_ :))
    Jeśli rozłączy, to szukaj , ktoś zrobił skrót, lub gdzies są zwarte kable, może nawet wina wyłacznika.
  • Level 10  
    Dzięki za odpowiedź. Myslałem że nierozlaczanie klimy może być zwiazane z wentylatorem, ale teraz bedę szukał winy w włączniku klimatyzacji. Jesli rozepnę wtyczkę przy spręzarce to sprzegiełko puszcza. Teraz może nie na temat ale ile wskazują Wam wskaźniki ciśnienia powietrza. Mi jeden zegaz wskazuje cały czas max na zegarze. Jak zamieniłem wtyczki na czujnikach to identycznie zachowywał sie drugi wskaźnik. Czyli padlo na czujnik. Wyminiłem czujnik i jest tak samo, wymininiłem jeszcze na inny czujnik i dalej to samo. Teraz wychodzi na to że mam strasznie duże cisnienie w układzie pneumatycznym na jednym obwodzie. Zauważyłem równiez ze podczas pracy silnika drugi zegar powoli zbliza sie do konca skali. Moje pytanie, co odpowiada za utrzymywanie odpowiedniego cisnienia, ile ono ma wynosić. Zakupilem tą scanie i nie wiem czy ktos wymieniał osuszacz powietrza. A może ktoś wie co należy wymienic, Wszystkie podpowiedzi na cenę zlota.
  • Trucks specialist
    Za ciśnienie w odpowiednich obwodach odpowiada zawór zabezpieczający. Znajduje się on za stopniami kabiny po stronie kierowcy w tuż obok zaworu osuszacza.

    Jeśli rozepniesz wtyczkę przy sprężarce i sprzęgło puszcza to znaczy, że masz stałe 24V na niebieskim przewodzie odpowiadającym za włączanie sprężarki. To zasilanie nie powinno być stałe tylko powinno pojawiać się tam wtedy gdy chcesz włączyć klimatyzację. Przyczyny mogą być 2:
    - zwarcie w instalacji na wspomnianym niebieskim przewodzie który idzie poprzez czujnik ciśnienia w skraplaczu a dalej przez czujnik oszronienia na parowniku do włącznika AC na nóżkę nr 1. I tam właśnie upatrywałbym się przyczyny ponieważ z owej pierwszej nóżki rozchodzą się dwa przewody. Pierwszy do sprzęgła sprężarki a drugi do dmuchawy. Włącznik AC ma się zachowywać tak, że po przełączeniu go w pozycję ON ma pojawić się +24V na pierwszej nóżce. Jeśli pomimo tego, że włącznik jest w pozycji OFF na pierwszej nóżce jest napięcie 24V to masz rozwiązane oba problemu. Zarówno ten z dmuchawą jak i ten z klimą.
  • Level 10  
    Doczytałem że sprężarka powietrza nabija do pewnego ciśnienia i później jest blokowana. Sprawdziłem i mam odkręcony przewód pneumatyczny przy sprężarce którym mam być blokowana, jest też odkręcony z drugiej strony i nie wiem ma iść, do osuszacza czy zaworu czterodrożnego. Jeszcze jedno, dlaczego to ktoś porozkręcał, widać że to było zrobione bardzo dawno i auto tak jeździło.
  • Level 38  
    To jest odciążenie kompresora, działa to po osiągnięciu ustawionego ciśnienienia. Podłączony jest w dolnej części osuszacza. Ciśnienie ustawia się regulatorem ciśnienia, jak pisał kolega wyżej.
    Jak wiadomości nie są pomocne, to zgłaszaj do moderatora, albo zaznaczaj że są pomocne ..
    https://www.google.pl/search?q=osuszacz+powie...ria_R%252Fpneumatyka_scania_R.php%3B500%3B582 lewa strona dół, to jest regulator (scaniaR) ale tak wygląda każdy regulator ciśnienia.

    Pamiętaj kolego, że kupując towary w Polsce z drugiej ręki. są ulepszone i lepsze niż wypuszcza producent, więc należy spodziewać się różnych niespodzianek, np. że w aucie są podzespoły z 10 innych aut. Tym samym osuszacz może nie mieć wyjścia do zasterowania odciążeniem kompresora, bo były różne wersje.
  • Level 11  
    Nie chcąc zakładać oddzielnego tematu przyłącze się do tego:
    Mam problem z wentylatorem również w Scanii 4. Działa tylko na czwartym stopniu przełącznika wentylatora. Niespełna pół roku temu wymieniałem na nowy rezystor dmuchawy oraz sam wentylator. Sprawdziłem teraz ponownie rezystor, zrobiłem przegląd i wygląda całkiem ok. Żadnych nadtopień oraz przerw. Jak włączam przełącznik klimatyzacji to również cisza. Klima sprawna, na 4 biegu chłodzi.
    Byłem dzisiaj na sprawdzeniu klimatyzacji bo na wejściu do osuszacza puściło uszczelnienie. Wymienili oring i uzupełnili gaz. Wiem, że przed serwisem klimy wszystko było ok z wentylatorem, po powrocie działa tylko na "4". Myślę, że to przypadek że teraz nie działa bo stałem przy gościu i nic oprócz uszczelnienia nie robił. Czy możecie podpowiedzieć co się stało i/lub podesłać schemat elektryczny wentylatora dmuchawy? Pozdrawiam

    Dodano po 2 [godziny] 53 [minuty]:

    janko83 wrote:
    Sprawdziłem teraz ponownie rezystor, zrobiłem przegląd i wygląda całkiem ok. Żadnych nadtopień oraz przerw.


    Jednak kiepsko sprawdziłem... Okazało się, że na jednym z nitów był luz i nie było dobrego styku. Poprawiłem i wszystko wróciło do normy.
  • Level 1  
    Witam gdzie znajduje się regulator obrotów dmuchawy w scania 124 2004r ??