Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zelmer SZN12-SWN12 - Potrzebna instrukcja serwisowa lub porada

michu82 15 Maj 2013 15:37 2421 7
  • #1 15 Maj 2013 15:37
    michu82
    Poziom 14  

    Witam.
    Mam problem z klimatyzatorem Zelmer SZN12-SWN12.
    Wygląda to tak:
    Funkcja chłodzenie - chodzi około 10 minut po czym zamykają się żaluzje, wirnik się zatrzymuje a na wyświetlaczu kod FF
    żadnej reakcji na pilota nie ma, trzeba odłączyć prąd i dopiero uruchamia się ponownie.

    Funkcja osuszanie - niby chodzi

    Funkcja grzanie - odrazu po uruchomieniu kod P1

    Funkcja Auto - chodzi tylko w zakresie 22-24 stopni. Powyżej tej temperatury P1
    a poniżej FF

    Przy funkcji chłodzenia mocno szroni rurka na agregacie. Parownik wewnątrz pomieszczenia delikatnie mokry ale nie zamarza.

    ciśnienia prawidłowe, ilość czynnika prawidłowa.

    Mówię to na podstawie wizyty serwisu, który nie wie co się stało.

    Stawiają na uszkodzony czujnik na parowniku. Podobno wskazuje zła rezystancję i wyłącza klimę. Ale próbowałem go schłodzić i bez zmian. Ogrzać - też bez zmian.

    Co dalej?

  • Fibaro
  • #2 15 Maj 2013 20:22
    Chris_W
    Poziom 36  

    michu82 napisał:

    Co dalej?

    Czujnik nie oszukuje bo by oszukiwał, a nie powodował błąd (musiałby być uszkodzony, ale wtedy raczej od razu błąd). Trzeba się przyjrzeć ciśnieniom, z tego co piszesz, jakoś wątpię w prawidłowość ciśnień.
    Trzeba poszukać dokumentacji i sprawdzić co to za błąd, potem postępować według kodu błędu.

  • #3 18 Maj 2013 15:12
    lopp
    Poziom 19  

    michu82 napisał:

    Przy funkcji chłodzenia mocno szroni rurka na agregacie.

    Która z rurek? Jeśli tłoczna (cieńsza) to za mało czynnika lub zapchany filtr czy też kapilara. Jeśli ssawna (grubsza) to czynnika za dużo. Odessać czynnik, wytworzyć próżnię, napełnić zgodnie z podaną wagą.

  • Fibaro
  • #4 21 Maj 2013 07:57
    michu82
    Poziom 14  

    szroni na ssaniu.
    z tym że tak jak mówisz (za dużo czynnika) - taka też była pierwsza diagnoza serwisu niestety nieskuteczna. zmniejszyli ilość czynnika względem pierwotnej wartości o 100 gram. nadal szroni a skuteczność chłodzenia parownika znacznie spadła.
    poza tym skoro tyle czasu chodziła bardzo dobrze to jakim cudem nagle byłoby za dużo czynnika.

    dzisiaj zdjąłem czujnik z parownika (był przymocowany na nim) i wcisnąłem go między lamele. klima chodzi od godziny w trybie chłodzenia i się nie wyłącza.
    z ogrzewaniem bez zmian. nadal błędy.

  • #5 21 Maj 2013 11:13
    Chris_W
    Poziom 36  

    Chyba masz na myśli czujnik temperatury pomieszczenia (taki wciskany na lamelach).
    Dziwne że ochłodziłeś czujnik poniżej nastawy (kilka stopni na parowniku) a urządzenie cały czas pracowało na chłodzeniu? Na pewno ustawiłeś chłodzenie, a nie auto?

  • Fibaro
  • #6 21 Maj 2013 11:21
    michu82
    Poziom 14  

    tak właśnie o tym czujniku mowie bo taka diagnozę postawili serwisanci.
    czujnik oryginalnie był odsunięty od lameli a ja go wcisnąłem między lamele więc teraz nie ma odczytu pomieszczenia tylko temperaturę parownika łapie.
    A ta jest w zakresie 2-4 stopnie Celsjusza.
    Tryb pracy chłodzenie na 100%.

    nie wiem czy to normalne że w trybie chłodzenia przy nastawieniu najniższej temperatury 16 stopni pomiar temperatury zewnętrznym termometrem wskazuje raz 2-4 stopnie a po kilku minutach około 12 tak jakby sprężarka się wyłączała.
    Pewnie byłoby to normalne gdyby osiągnął zadaną temperaturę ale w pomieszczeniu obecnie jest jakieś 22 stopnie z tym że i tak to nic nie znaczy bo czujnik jest wciśnięty w lamele więc i tak wyłapuje temperaturę dużo niższą od zadanej.

    rzeczywiście klima wogóle nie powinna wystartować w trybie chłodzenia przy takich odczytach ale chodzi już 4 godziny.

    pokusiłbym się o wymianę tego czujnika ale nie mam żadnej serwisówki i nie wiem jaką on powinien mieć rezystancję. a do serwisu mam duże zastrzeżenia więc pewnie pojawią się zimą.

  • #7 21 Maj 2013 11:27
    Chris_W
    Poziom 36  

    To teraz go ogrzej w dłoni i zobacz czy się wyłączy sprężarka. To jest czujnik wiodący a więc urządzenie próbuje uzyskać nastawioną temperaturę, sugerując się odczytem z tego czujnika. Może jeszcze być tak, że najniższa nastawa to wymuszenie pracy ciągłej na chłodzeniu (niektóre urządzenia tak mają) więc popróbuj z nastawą o jeden stopień wyżej.

  • #8 21 Maj 2013 11:35
    michu82
    Poziom 14  

    po ogrzaniu czujnika wirnik wchodzi na maksymalne obroty a parownik od góry przymarza. na dole nawet nie jest mokry.
    brak obiegu?

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo