Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czujnik ciśnienia-zmiana oporu w zależności od ciśnienia

06 Cze 2013 20:03 3081 18
  • Poziom 11  
    Witam,
    istnieje może na rynku taki produkt (czujka), która w zależności od ciśnienia w obwodzie w którym jest zamontowana, na wyjściu zmienia np oporność? Coś jak czujki od temperatury (NC), tylko mnie zależy na pomiarze ciśnienia rzędu 0-5;6 bara. Pozdrawiam
  • Poziom 43  
    A co chcesz zrobić, dopasować do gotowego urządzenia?
  • Poziom 11  
    Robię urządzenie które po podpięciu buli z gazem na podstawie ciśnienia, oceni jego przypuszczalną "ilość", "wagę", lub po prostu zasygnalizuje opcję "za małe ciśnienie" ( w trakcie prób wyjdzie co da się i jak - nie do końca jestem pewny czy ta metoda będzie dobra) ... Uprzedzę jeszcze że WIEM iż istnieje coś takiego jak waga itp, ale szukam innej opcji niż to. Myślałem jeszcze o jakimś przepływomierzu?! ale bardziej to do cieczy, nie wiem jak zachowa się np przy przelewaniu z butli do butli.
  • Poziom 36  
    Pamiętaj, że temperatura gazu będzie miała wpływ na ciśnienie, a więc i na odczyt.
  • Poziom 12  
    tom.tych napisał:
    Robię urządzenie które po podpięciu buli z gazem na podstawie ciśnienia, oceni jego przypuszczalną "ilość", "wagę"


    Takim manometrem nie określisz ilości gazu w butli.
    Ciśnienie w butli jest stałe i zależy wyłącznie od temperatury, tak więc czy butla jest pełna czy prawie pusta, to ciśnienie w obu przypadkach będzie takie samo o ile nie zmieni się temperatura.
  • Poziom 11  
    Wiem,
    stała temp. to postawa. Od tego wszystko zależy. Bardziej mnie zastanawia poprawność mojego rozumowania. W butli jest ciecz (gaz jednoskładnikowy) i para nasycona. Jak wiadomo para jest jakby stanem wyrównującym ciśnienie w butli natomiast kiedyś na uczelni pamiętam liczyliśmy ciśnienie cieczy w walczaku wypełnionej do 1/3 wysokości i pary która wypełniała resztę. Ciśnienia nie był identyczne. Czyli (mogę tworzyć teraz nową teorię ;D ) w chwili gdy butla będzie przechylona zaworem w dół (na zaworze czujnik ciśnienia) w zależności od ilości cieczy napór będzie zależny( przynajmniej powinien) od wysokości słupa cieczy? Rozważam jeszcze zastosować czujnik ciśnienia klimatyzacji z samochodu z wyjściem analogowym.Nawet chyba tańsze jak używane :P
  • Poziom 12  
    tom.tych napisał:
    Wiem,
    stała temp. to postawa. Od tego wszystko zależy. Bardziej mnie zastanawia poprawność mojego rozumowania. W butli jest ciecz (gaz jednoskładnikowy) i para nasycona. Jak wiadomo para jest jakby stanem wyrównującym ciśnienie w butli natomiast kiedyś na uczelni pamiętam liczyliśmy ciśnienie cieczy w walczaku wypełnionej do 1/3 wysokości i pary która wypełniała resztę. Ciśnienia nie był identyczne. Czyli (mogę tworzyć teraz nową teorię ;D ) w chwili gdy butla będzie przechylona zaworem w dół (na zaworze czujnik ciśnienia) w zależności od ilości cieczy napór będzie zależny( przynajmniej powinien) od wysokości słupa cieczy?

    Teorii nowej nie tworzysz.
    Ciśnienie w butli zdeterminowane jest tylko i wyłącznie przez ciśnienie pary nasyconej w danej temperaturze. Jeśli mówisz o walczaku z takim gazem, to na jego dnie będzie dodawane ciśnienie wynikające ze słupa gazu w fazie ciekłej. Jeśli ten słup jest odpowiednio wysoki (kilka metrów), to będziesz mógł odpowiednio czułym przyrządem określić ilość fazy ciekłej (nie wyobrażam sobie przekręcanie kilkumetrowej butli do góry nogami - chyba, że potrzebujesz pobierać fazę ciekłą).
    Czujnik ciśnienie z klimy samochodowej może służyć jedynie jak sygnalizator wzrostu albo spadku ciśnienia powyżej/poniżej jakiejś wartości (chyba coś około 25 bar). To są czujniki typu on/off.
  • Poziom 39  
    jedrek21 napisał:
    Czujnik ciśnienie z klimy samochodowej może służyć jedynie jak sygnalizator wzrostu albo spadku ciśnienia powyżej/poniżej jakiejś wartości (chyba coś około 25 bar). To są czujniki typu on/off.

    Obecnie już b. rzadko spotykamy tego typu czujniki, jedynie w starych pojazdach. We współczesnych pojazdach są stosowane czujniki liniowe, współpracujące z sterownikiem silnika.
  • Poziom 11  
    O ile się orientuje, zadaniem tych czujników to stała kontrola nad bezpieczeństwem-czyli prędkość wentylatora,ciśnienia krańcowe. Coś chyba zdaje mi się że wrócę do wagi. Ew. waga hakowa delikatniej ułatwi życie :)
    A temat przepływomierza??? Widział ktoś taki, który by wytrzymał 5-6 bara ?:D. Przelewając ciecz, może nic mu się nie stanie :P
    W ultradźwiękami nie będę nawet uderzał. Czyli innego sposobu nie ma na kontrolę stanu gazu, a raczej jego ilość;(
  • Poziom 12  
    [quote="kybernetes napisał:
    Obecnie już b. rzadko spotykamy tego typu czujniki, jedynie w starych pojazdach. We współczesnych pojazdach są stosowane czujniki liniowe, współpracujące z sterownikiem silnika.

    Jesteś pewien?
    Znając zasadę pracy klimy, nawet elektrycznej, to nie wydaje mnie się żeby była taka potrzeba. Silnik/sprężarka ma obowiązek stworzyć jakieś ciśnienie a w przypadku gdyby było ono przekroczone czujnik wyłącza silnik i już. W układzie klimy jest jeszcze tzw presostat po stronie niskiego ciśnienia, który też działa na zasadzie on/off, ale jego funkcja jest troszkę inna - ma nie dopuścić do uruchomienia sprężarki gdy jest zbyt niskie ciśnienie (mało czynnika).
    O liniowych czujnikach pierwszy raz słyszę. Czyżby regulowane obroty sprężarki miałyby regulować temperaturę chłodzenia?

    Dodano po 19 [minuty]:

    tom.tych napisał:
    A temat przepływomierza??? Widział ktoś taki, który by wytrzymał 5-6 bara ?:D. Przelewając ciecz, może nic mu się nie stanie

    No pewnie, że widział. :) chociażby na każdej stacji LPG. taki przepływomierz pewnie spokojnie wytrzymuje 30 Bar.
    Z jakim gazem masz do czynienia i co w rzeczywistości kombinujesz?
    Być może wystarczy zwykły pływak? :)
  • Poziom 11  
    heh pływak na 100 odpada. Odzysk czynnika z autoklimy i jego kontrola :) albo prędzej zminimalizowanie sprzętu, który mam do 1 tzw kombajnu. Gdyby tylko udało się na podstawie jakieś czujki odebrać tą informację, nie dość że zmniejszył bym ilość urządzeń,to jeszcze mógłbym spokojnie zautomatyzować go. TYLKO ta jedna informacja stoi mi na przeszkodzie!!;(
  • Poziom 20  
    Są czujniki potencjometryczne stosowane w klimach przemysłowych lub pasażerskich w środkach transportu. Da się bez problemu taki kupić w sklepach typowo chłodniczych.
  • Poziom 39  
    jedrek21 napisał:
    Jesteś pewien?
    Znając zasadę pracy klimy, nawet elektrycznej, to nie wydaje mnie się żeby była taka potrzeba.

    Ano jestem pewien, bo nie tylko znam zasadę pracy klimy ale i na co dzień mam z takimi klimami do czynienia naprawiając je. Co do potrzeb stosowania takich a nie innych czujników to potrzeba dużej i kompleksowej wiedzy, nie tylko o klimatyzacji ale i o silnikach, układach zasilania i normach czystości spalin aby móc się autorytatywnie wypowiadać.

    jedrek21 napisał:
    O liniowych czujnikach pierwszy raz słyszę.
    jedrek21 napisał:
    jedrek21
    Poziom 9
    mechanika szmochodowa

    To dziwne, myślałem, że ta mechanika "szmochodowa" co masz w profilu to po prostu literówka, widać myliłem się i rzeczywiście zajmujesz się jakimiś mechanizmami szmochodowymi, gdzie nie ma klimatyzacji, a więc czujników też nie ma ;)
  • Poziom 12  
    kybernetes napisał:
    To dziwne, myślałem, że ta mechanika "szmochodowa" co masz w profilu to po prostu literówka, widać myliłem się i rzeczywiście zajmujesz się jakimiś mechanizmami szmochodowymi, gdzie nie ma klimatyzacji, a więc czujników też nie ma :wink:


    Literówkę poprawiłem a Ty zamiast pastwić się nade mną z tego powodu, w dodatku że miernik998 kwestię czujników potencjometrycznych w zastosowaniu do klimatyzacji już wyjaśnił, powiedziałbyś lepiej czy taki czujnik może być zastosowany w celu takim jak chce go wykorzystać tom.tych.
    W/g mnie nie, bo to pewnie zakres nie ten i ciśnienie pary nasyconej nie może być obojętne, ale to jest tylko moja opinia jako laika w temacie. :)
  • Poziom 39  
    Nie złość się kolego, bo nie ma o co. To taki żart był.

    Jeśli chodzi o zakres wskazań owych czujników to są one przystosowane do pomiarów ciśnień w przedziale 0-35 bar. Z tego wynika, że nadają się dobrze do konstrukcji automatu do klimatyzacji (do pomiarów HP i LP - zamiast manometrów mechanicznych), najlepiej 2 sztuki aby móc te ciśnienia mierzyć niezależnie i równolegle. Warto również zaopatrzyć takie urządzenie w odrębny czujnik do pomiarów próżni.

    Natomiast do celów jakie tom.tych chciałby je zastosować na pewno się nie nadają, podobnie zresztą jak wszystkie inne czujniki ciśnieniowe - co zresztą zostało w tym wątku już wyjaśnione. Ilość czynnika w butli można zmierzyć tylko i wyłącznie metodą wagową - czyli najczęściej czujnikiem tensometrycznym.
  • Poziom 18  
    kybernetes napisał:
    Ilość czynnika w butli można zmierzyć tylko i wyłącznie metodą wagową - czyli najczęściej czujnikiem tensometrycznym.


    Z tym się nie można zgodzić. Da się to także zrobić przy pomocy ultradźwięków, nawet przez dno butli. Sam testowałem taką możliwość w ramach projektu z 6FP EU.

    Wymaga to jednak stosunkowo wyrafinowanego urządzenia i dlatego miałoby sens tylko przy masowej produkcji. Inaczej cena byłaby mało strawna dla potencjalnych odbiorców.
  • Poziom 39  
    Wieslaw Bicz napisał:
    Z tym się nie można zgodzić. Da się to także zrobić przy pomocy ultradźwięków, nawet przez dno butli.

    Niestety nie da się. Albo inaczej - da się ale dokładność pomiaru nie będzie wystarczająca do napełniania układów klimatyzacji w pojazdach (odchyłka maks. +/-10g, a lepiej +/-5g).
  • Poziom 18  
    Układów klimatyzacji nie mierzyłem, ale pomiar poziomu cieczy tą metodą (ultradźwiękową) może być robiony z dokładnością znacznie lepszą niż milimetr.