Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Schemat instalacji CO i CWU - czy dobra instalacja CO

derek123 25 Lip 2013 17:10 3957 13
  • #1 25 Lip 2013 17:10
    derek123
    Poziom 7  

    proszę o pomoc i doradzenie czy dobry jest schemat instalacji. chcę przerobić tak żeby grzać wodę w lato.. Instalacja jest otwarta i do tej pory działała grawitacyjnie.. czy można do takiej instalacji wstawić pompę zęby wymusić lepszy obieg? jeżeli tak to jakich zaworów trzeba użyć? proszę o pomoc specjalistów..

    0 13
  • #2 25 Lip 2013 21:04
    MARIUSZ R
    Poziom 28  

    Układ z tym zaworem na rysunku grozi wybuchem pieca c.o. Zawór nie może odcinać zbiornika wyrównawczego.

    0
  • #4 25 Lip 2013 22:12
    W0jtek92
    Poziom 36  

    Witam. Drugi schemat jest poprawniejszy, pompe możesz zamontować na powrocie CO do kotła na by pasie. Można zakupić gotowe by pasy z pompą..

    0
  • #5 25 Lip 2013 22:45
    derek123
    Poziom 7  

    czyli proponujecie takie rozwiazanie jak na rys1. mam jeszcze jedno pytanie. czy zakladanie pompy na wode powracajaca do pieca cos daje? chcialbym zeby to wszystko pracowalo grawitacyjnie.. moze ktos ma jakis lepszy pomysl jak zrobic?

    0
  • #6 25 Lip 2013 23:34
    W0jtek92
    Poziom 36  

    Taki schemat jest dobry, a no daje bo gdy woda sie gotuje to para idzie w zbiornik a nie dotyka przy tym pompy co zwieksza jej zywotność. Zawór różnicowy by pasu pozwala na grawitacje.

    0
  • #7 25 Lip 2013 23:48
    derek123
    Poziom 7  

    czyli pompa i bajpas jest potrzebny obowiazkowo? gdzie najlepiej te cudo umieścic na wysciu z kotła czy na powrocie i jaka to jest roznica?

    1
  • #8 26 Lip 2013 02:50
    Sience Fiction
    Poziom 11  

    Ogólnie nie jestem specjalistą od hydrauliki, tylko od automatyki ale trochę dorzucę bo sam stoję przed modernizacja co
    Zostaw pompę z zaworem różnicowym na powrocie do pieca. Na powrocie pompa nie dostanie tak popalić jak na zasilaniu z kotła. Po drugie na zasilaniu nie możesz jej dać bo byś musiał przerobić trochę układ, by na linii z pieca do zbiornika wyrównawczego nic nie było (żadnych pomp, zaworów, filtrów itp). Na rysunku ogólnie dużo brakuje jak uzupełnianie pieca i drenowanie układu, zaworów odcinających do bojlera i odpowietrzenia, zaworów odcinających na pompie i filtr przed pompą, naczynia przeponowego na bojlerze, zaworu bezpieczeństwa itd.
    Pompa wymusi lepszy przepływ i wymianę ciepła. Było już pisane że zawór różnicowy musi być na pompie, jak prądu ci zabraknie to obieg wody będzie grawitacyjny przez bojler (i/lub kaloryfery) i zawór różnicowy, a tak bez niego pompa z filtrem stawiała by dodatkowy opór przepływu na powrocie do kotła. Jeżeli jest to układ otwarty to jest to piec na paliwo stale nie napisałeś jakie? (jaki piec)? i czy możesz regulować temperaturę z pieca. Jeżeli jest to zwykły piec na węgiel (śmietnik) to istnieje duże ryzyko zagotowania wody w kotle. Bojler to zwykły z pojedynczą wężownicą czy z płaszczem?, jakiej pojemności? Jak widzisz sporo tego się robi...Jeżeli chcesz grzać w lato tylko wodę w bojlerze kotłem to pomyśl też nad jakimś zabezpieczeniem zbyt wysoką temperaturą na kotle (alarm by cie powiadomił - by odpowiednio zareagować/ lub zaworem odpowiednim schładzającym kocioł), by ci się nie gotował. Nie pisałeś w czym masz instalacje zrobioną (domyślam się że starego typu rur stalowych). Do pompy potrzebny będzie jakiś sterownik. Po wygaśnięciu w kotle istnieje ryzyko że bojler szybko się wychłodzi przez piec...Ale jak już wspomniałem nie jestem specem w tej materii, niech spece się wypowiadają.

    0
  • #9 26 Lip 2013 07:02
    derek123
    Poziom 7  

    napisze troche szegolow o instalcji. piec bedzie zakupiony na paliwo stalo i palony bedzie w wiekszosci drewnem o mocy okolo 14kW, zwykly z miarkownikiem ciagu. instalacja jest wykonana starego typu ruru przekroju 2 cale na wyjsciu i wejsciu stopniowo zmniejszany przekruj do kaloryferow zeliwnych (wszystko jak do tej pory dzialało grawitacyjnie tylko stary kociol ktory sluzyl 18 lat sie wykonczyl). bolier 120 litrow z wezownica. chodzi mi o kontrolowane przez palacza podgrzanie wody w bojlerze letnia pora (okolo 50-60 stopni) a nie jakies super zabezpieczenia i czujniki elektroniczne bo to bywa zgubne. chcem zeby to dzialalo jak najprosciej...

    prosze o doradzenia czy schemat z rys2 jest prawidlowy (ewentualnie wstawienie dodatkowych zaworow jesli sa konieczne). czy po zakreceniu tych dwóch zaworów co zaznaczylem na rys2 kociol podgrzeje wodew bojlerze grawitacyje? to mnie tylko interesuje..

    0
  • #10 26 Lip 2013 13:49
    gersik
    Poziom 31  

    Zagrzeje tylko musisz uważać na zagotowanie wody.

    0
  • #11 26 Lip 2013 18:58
    derek123
    Poziom 7  

    MARIUSZ R napisał:
    Układ z tym zaworem na rysunku grozi wybuchem pieca c.o. Zawór nie może odcinać zbiornika wyrównawczego.


    niech ktos wyjasni dlaczego taki uklad grozi wybuchem, przeciciez woda w razie jej odparowania bedzie dobierana ze slupa wody kaloryferów, nilt nie przewiduje tak palic zeby gotowac wode..

    0
  • #12 26 Lip 2013 19:17
    MARIUSZ R
    Poziom 28  

    derek123 napisał:
    MARIUSZ R napisał:
    Układ z tym zaworem na rysunku grozi wybuchem pieca c.o. Zawór nie może odcinać zbiornika wyrównawczego.


    niech ktos wyjasni dlaczego taki uklad grozi wybuchem, przeciciez woda w razie jej odparowania bedzie dobierana ze slupa wody kaloryferów, nilt nie przewiduje tak palic zeby gotowac wode..

    Oni też nie przewidywali gotować wodę.
    http://www.google.pl/search?q=wybuch+pieca&so...iPswaz64D4CA&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=857

    0
  • #13 26 Lip 2013 21:24
    derek123
    Poziom 7  

    widocznie za mocno zagotwali wode..(nie kontrolowanie temperatury) takie sa skutki. to wszystko dzieje sie temu poniewaz ludzie czesto nie znaja sie na tym i czym to grozi. ida tylko podloza do pieca i nic ich nie obchodzi..

    0
  • #14 27 Lip 2013 02:30
    Sience Fiction
    Poziom 11  

    już tyle rad ci tu daliśmy i wytłumaczyliśmy czemu, co jak masz zrobić a ty ciągle upierasz się na swoim. Na rysunku przedstawiłeś jak masz obecnie połaczony układ i chcesz grzać wodę w bojlerze latem, to zrób sobie test pozamykaj wszystkie kaloryfery w domu bo chyba zawory masz na nich, i rozpal sobie w piecu i zobacz jak woda ci się grzeje w bojlerze. Zobaczysz czy piec nie zaczyna się gotować i czy czasem pompka nie bylaby potrzebna by wspomóc tą grawitacyjną cyrkulacje. JAk masz zawory odcinajace na grzejnikach to nie musisz zakładać dodatkowych zaworów, tylko w lato wszystko pozakrecać a na zime otwierać i basta. Jak chcesz dac pompke to na powrocie. A właściwie zrobisz jak będziesz chciał jak ci wygodniej, tylko nie mów że cię nie ostrzegano.


    Mod. ROBSON33
    Regulamin 3.1.13. (10.9, 15)
    Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.
    Proszę poprawić post nie usuwając powyższego wpisu .

    0