Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik 2-fazowy 110v mikroma sa-06r jak go uruchomić ?

Cornholio3 08 Mar 2005 16:13 5724 14
  • #1
    Cornholio3
    Level 13  
    Witam.
    Posiadam silnik 2-fazowy: Mikroma sa-06r
    parametry: 025W, 110V, 0095A, 50Hz, 30obr/min, 800Gcm.
    Wychodzą z niego cztery kable zasilania.
    Jeśli ktoś wie jak podłączyć taki silnik z sieci 230V to bardzo proszę o udzielenie wskazówek.
    Za ewentualną pomoc z góry dziękuje.
  • #2
    robert45
    Level 21  
    Kolego chyba 1-fazowy.To nowy nabytek czy z demobilu.
  • #3
    Cornholio3
    Level 13  
    To silnik z odzysku, ze starego programatora czy czegoś takiego.
    Napędzał bęben z rowkami w które wtykało się plastikowe bolce poruszające blaszkami, stycznikami. Coś jak "programowalna pozytywka".
    Zamieszczam też 2 skany tego silnika, może ułatwią sprawę.
  • #4
    robert45
    Level 21  
    Poddaję się to jest jakiś silnik krokowy.Nie wiem czy jak poradzisz sobie z napięciem zasilania.Może ktoś na forum Ci doradzi.Pozdrowienia.
  • #5
    diff
    Level 19  
    zmierz opornosci uzwojeń odczytaj czy 50 Hz
  • #6
    Mieczysław
    Level 21  
    Witam. Spróbuj zasilać przez transformator 230/110V
    Za pomoca omomierza poszukaj uzwojeń jednej i drugiej fazy.Do jednej podłącz 230V do drugiej kondensator silnikowy dobrany doświadczalnie.
  • #7
    Cornholio3
    Level 13  
    Częstotliwość 50Hz opór między 1-3=402R oraz 2-4=404R
    Jak podłączę 230v do jednej fazy a do drugiej Cond. to czy nie spalę silnika ?
  • #8
    diff
    Level 19  
    to nie tak-np. do 2-4szeregowo łączysz kondensat. ok 0,47 /należy dobrać/ wtedy tę gałąź połącz równolegle z 1-3 i zasil 230/włącz w szereg amperomierz będziesz miał kontrol łatwiej dobierzesz pojemność kondensatora . Dzięki pojemnosci uzyskujesz przesunięcie fazowe -dlatego mówimy o silniku dwufazowym
  • #9
    Cornholio3
    Level 13  
    Możesz mi to rozrysować ? bo nie bardzo rozumiem. 2 i 4 są połączone wewnętrznie więc jak wpiąć szeregowo Cond ?
  • Helpful post
    #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    Cornholio3
    Level 13  
    OK sprawdze. powiedz mi jeszcze jeśli możesz jak na podstawie wskazań amperomierza określić cond. i czy poniższe podłączenie kondensatora mogło by coś dać?
  • #12
    Cornholio3
    Level 13  
    Dziękuję! -WojcikW- za pomoc w rozwiązaniu mojego problemu.
    Podłączyłem silnik według schematu bez trafa i silnik wreszcie kręci.
    Narazie dałem kondensator 2uf (testowo).
    Jeszcze raz wielkie Dzięki!
    Cornholio3(malpa)wp.pl
  • #13
    diff
    Level 19  
    przepraszam Cię za te 230V wyraznie się starzeję powodzenia
  • #14
    ALZ
    Level 11  
    Widzę że tu sami fachowcy więc proszę o poradę.
    Mam wrzeciono dwufazowe i zastanawiam się czy jest możliwość podłączenie go do falownika 3-fazowego. Parametry wrzeciona : 60-180V
    400- 1100Hz 15000-60000obr/min.
    Falownik 3-fazowy o takiej czestotliwości namierzyłem ale nadal nie wiem czy i jak mozna taki silnik połączyć. Może ktoś miał do czynienia z takimi wrzecionami??
  • #15
    bonanza
    Power inverters specialist
    WojcikW wrote:
    Witam!
    ...Kondensator trzeba dobrać doświadczalnie.


    Po uruchomieniu silnika z kondensatorem mierzę napięcia na uzwojeniach: na jednym będzie oczywiście 110V (jeśli zasilanie równoległe), na drugim napięcie powinno być zbliżone (90V to nieźle). Jeśli uzwojenia łączą się końcami w jednym punkcie, to pomiędzy przeciwnymi końcami powinno być napięcie √110²+u2², gdzie u2 to napięcie na tym drugim uzwojeniu, zasilanym przez kondensator (wtedy wektory napięć są prostopadłe). Oczywiście to nieosiągalny ideał.
    Warto to samo zmierzyć na zahamowanym silniku (jeśli silnik toleruje taką sytuację, ew. przy obniżeniu napięcia) - rozkład napięć wtedy będzie inny. Ale wartości powinny być porównywalne - chodzi o to, żeby rozruch był pewny co do kierunku.