Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kompresor tłokowy - naprawa

zamorano13 16 Sie 2013 14:40 4197 4
  • #1 16 Sie 2013 14:40
    zamorano13
    Poziom 6  

    Witam,
    zacznę od tego, że nie znalazłem odpowiedniego działu do napisania tego tematu, więc umieściłem w najbardziej zbliżonym, jeśli to możliwe to proszę o przeniesienie do odpowiedniego.

    Tematem postu jest stary kompresor tłokowy, a właściwie schemat jego budowy.

    W swoim garażu odgrzebałem ostatnio sprężarkę, butlę oraz kilka silników elektrycznych. Chciałbym z tego stworzyć kompresor służący do typowych domowych spraw tj. pompowanie opon, przedmuchiwanie itd.

    Niestety nie znam się na tym, nie znalazłem żadnych oznaczeń ani instrukcji, chciałbym uzyskać kilka wskazówek od forumowiczów.

    Mam tu 3 zdjęcia sprężarki, na jego temat wiem tyle, że został wyprodukowany we Wrocławiu w 1963, ma 700 obr/min i prawdopodobnie ciśnienie 6 barów.

    Natomiast nie wiem w jaki sposób jest smarowany, którędy zasysa powietrze, a gdzie wylatuje.
    Proszę o podpowiedź, do czego służą te 3 wloty/wyloty widoczne na zdjęciach.
    Domyślam się, że muszę zrobić układ smarowania, w innym temacie dowiedziałem się, że najlepiej to zrobić z pompki wspomagania z samochodu, ale którędy ma olej przepływać, jaki to olej.
    Kompresor tłokowy - naprawa Kompresor tłokowy - naprawa Kompresor tłokowy - naprawa

    Na chłopski rozum nie pasują mi te 3 otwory, powinny być 4 (wlot i wylot oleju i powietrza.)

    Z góry dziękuje za jakąkolwiek poradę, wskazówkę, instrukcję.

    0 4
  • Pomocny post
    #2 16 Sie 2013 17:11
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Pompa sprężarkowa jest smarowana olejem rozbryzgowo .Nad pompą jest wlot powietrza a na osuszaczu wylot .Do wlotu musisz podłączyć jakiś filtr a na zawór wylotowy przewód do zbiornika .Na dole jest tabliczka podaj dane .A pracę zacznij od rozebrania i wyczyszczenia może wymiany łożysk itp.

    0
  • #3 19 Sie 2013 10:23
    zamorano13
    Poziom 6  

    dzięki za informacje.
    Niestety tabliczka znamionowa jest ledwo widoczna, więc trudno coś wyczytać.

    Czyli rozumiem, że problem smarowania jest rozwiązany, wlot i wylot powietrza też.
    Zostaje tylko sprawa tego "kranika" na dole. Do czego służy?
    Gdzie wlać olej do sprężarki?

    Edycja:
    Jeszcze jedno pytanie.
    Naprawa wiąże się z kupnem niektórych części tj. Zawór zwrotny itd.
    Czy jest możliwość sprawdzenia wcześniej samej sprężarki, czy warto inwestować i ją naprawiać, znajomy ma kupiony kompresor, może da się podpiąć do jego butli?

    0
  • #4 19 Sie 2013 16:21
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Krzysztof Reszka napisał:
    A pracę zacznij od rozebrania i wyczyszczenia może wymiany łożysk itp.


    zamorano13 napisał:
    Czy jest możliwość sprawdzenia wcześniej samej sprężarki, czy warto inwestować i ją naprawiać, znajomy ma kupiony kompresor,

    Tylko wtedy się dowiesz.Jak rozbierzesz to zobaczysz po co jest ten kranik.

    0
  • #5 20 Sie 2013 16:34
    zamorano13
    Poziom 6  

    Deszczowo dzisiaj, więc zabrałem się za kompresor.
    Rozebrałem, wyczyściłem, generalnie spodziewałem się gorszego stanu, ale nie jest źle,
    łożyska chodzą bardzo dobrze, nie wyglądają na zużyte, więc pewnie ktoś już to wymieniał.
    Osuszacz uszczelniony był silikonem, będę to musiał wyczyścić i uszczelnić od nowa.


    W innym temacie znalazłem informację, że można używać oleju silnikowego do smarowania, to dobrze bo mam trochę, a nie muszę kupować nowego.

    W garażu znalazłem też kilka pistoletów do kompresora, oraz jedno urządzenie, którego nie jestem w stanie nazwać i nie wiem czy jest to część od kompresora.

    Kompresor tłokowy - naprawa

    Mam też kilka metalowych rurek (pasują gwintem do butli oraz tego urządzenia wyżej)
    Czy instalacja może być wykonana z takiego materiału o takim przekroju itd.?

    Kompresor tłokowy - naprawa


    Dodatkowo udało mi się odczytać dane z tabliczki znamionowej:
    Typ sprężarki: KP1
    Cylinder: 60mm
    Skok cylindra: 55mm
    Ciśn. nominalne: 6 atm.
    Obr/min: 700
    Wydajność: 96l/min i 2. wartość, której nazwy nie odczytałem 576 lub 676
    Moc silnika: 1.0kW

    Z góry dzięki za kolejny zestaw odpowiedzi i proszę o wyrozumiałość, dopiero zaczynam zabawę z takimi urządzeniami, a kompresor składam bardziej dla satysfakcji i zdobycia wiedzy, niż do codziennej pracy

    0