Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

1.6 HDI - HDI inne koncern PSA przepływomierz objawy błędu/odłączenia

Grib 20 Wrz 2013 11:34 20778 5
  • #1 20 Wrz 2013 11:34
    Grib
    Poziom 11  

    Jako, że dużo jest zapytań o przepływomierz, objawy itd, a mało konkretów podam wyciągnięte z serwisówki dane: Poniższe dotyczy 1.6 HDI, ale podejrzewam, że wszystkie podobne z koncernu PSA i podobne technologicznie silniki mają podobną zasadę - ale warto to sprawdzić jeszcze w danej serwisówce

    W uproszczeniu:

    Przepływomierz składa się z czujnika przepływu i temperatury powietrza dolotowego.

    Czujnik przepływomierza powietrza
    Charakterystyka błędu > Detekcja błędu > Wynik pomiarów poza mapą parametrów > Strategia awaryjna - Wyłączenie recyrkulacji spalin w funkcji obrotów silnika i obciążenia silnika

    dotyczy takich błędów jak:
    Poważne odchylenie wyniku pomiaru:

    Zwarcie z masą: Parametry > przepływ powietrza mniejszy od 9 kg/h i obroty silnika wyższe od150 obr/min

    Zwarcie z plusem albo przerwany obwód: Parametry > Przepływ powietrza większy od 500 kg/h


    Czujnik temperatury powietrza dolotowego

    Charakterystyka błędu > Detekcja błędu - Strategia awaryjna : Wartość zastępcza temperatury

    Zwarcie z masą Napięcie czujnika niższe od 0,1 V - Wartość zastępcza: 50°C
    Zwarcie z plusem Napięcie czujnika wyższe od 4,75 V - Wartość zastępcza: 50°C

    Czyli krótko mówiąc: odłączenie wtyczki przepływomierza powinno skutkować zablokowaniem EGR w pozycji zamkniętej i zadanie wartości zastępczej temp. powietrza dolotowego na 50°C


    I to jest baza wyjściowa do dalszej diagnozy: jeśli po wyjęciu wtyczki auto dalej dymi i jest mułowate znaczy, że EGR i przepustnica EGR może być niesprawne, niewykluczony też inny defekt np. turbo.. czy niedrożność układów, ale przepływomierz wtedy wstępnie można wykluczyć.

    Jeśli przepływomierz padnie to łatwo też wyobrazić sobie skutek odpalania na mrozie silnika który „myśli”, że jest 50 stopni na plusie... - to alternatywa do sprawdzenia zanim zacznie sie dobierać się do przekaźnika świec żarowych


    Generalnie przy sprawnym przepływomierzu (czujniku temp.) przepustnica EGR na zimnym silniku (nawet w dodatnich temp) powinna się otworzyć i dopuścić spaliny, a przepustnica regulacji temp powietrza powinna zamknąć przepływ przez intercooler. Jeśli tak się nie dzieje przepływomierz (lub jego instalacja) są niesprawne.

    I odwrotnie - odpięcie przepływomierza powinno pokazać nam, czy EGR poprawnie się zamyka. A więc jest to garażowy sposób na wstępną diagnozę tego elementu. (należy pamiętać, że odpięcie kabli spowoduje zapisanie błędu w pamięci).

    P.S. piszę to jako oczywistość, bo tak mi na logikę wygląda, ale jeśli w powyższym jest błąd to proszę o sprostowanie :)

    2 5
  • Relpol
  • #2 20 Wrz 2013 13:48
    trans-serwis
    Poziom 39  

    Grib napisał:
    Jeśli przepływomierz padnie to łatwo też wyobrazić sobie skutek odpalania na mrozie silnika który „myśli”, że jest 50 stopni na plusie... - to alternatywa do sprawdzenia zanim zacznie sie dobierać się do przekaźnika świec żarowych
    Błąd.

    0
  • Relpol
  • #3 20 Wrz 2013 16:47
    Grib
    Poziom 11  

    Rozumiem, że inne czujniki odpowiadają za dawkę rozruchową itp. ale można prosić o rozwinięcie?

    1
  • #4 20 Wrz 2013 20:31
    żałosna udręka
    Poziom 32  

    Jeśli padnie tylko czujnik temperatury powietrza zasysanego, to sterownik podstawia wartość domyślną, żeby mógł w ogóle przeliczyć dane z przepływomierza. Wartość 50°C jest prawie maksymalną, więc zmniejszy nieco dawkę max, zmieni kąt wtrysku itp.

    2
  • #5 15 Paź 2016 09:36
    jamiro1
    Poziom 10  

    Hejka,
    wiem, ze post jest stary jak swiat, ale chcialbym troszke go odswiezyc, a mianowicie od dluzszego czasu borykam sie z falowaniem obrotow silnika po dluzszym postoju. Robilem test z odpinaniem przeplywki i byla znaczna poprawa, silnik pracowal rowno do momentu ponownego wpiecia. Wiec wszystkie gwiazdy na niebie wskazuja na uszkodzenie przeplywki, a poprawna prace egr gdyz sie zamyka i otwiera w momencie odpiecia kostki, no ale..... przy podpieciu diagboxa wszystko wydaje sie normalne. Temp powietrza, paliwa itd sa bliskie temp otoczenia co wskazuja na prawidlowe pomiary. Czy w jakis inny sposob mozna sprawdzic poprawna prace przeplywki?
    Dodam, ze pare dni temu postanowilem zaslepic zawor egr i silnik z rana prcauje jak mazenie, poza jednym szczegolem, ze zaraz po odpaleniu puszcza duza biala chmurke. I tu kolejne pytanie dlaczego ?

    1
  • #6 15 Paź 2016 09:52
    daras41
    Poziom 25  

    Jeśli silnik faluje to nie może ustawić sobie ciśnienia na listwie. Przyczyn może być wiele np. zakłócenia po stronie niskiego ciśnienia, uszkodzonapompa wysokiego ciśnienia, uszkodzone wtryskiwacze.

    0
  Szukaj w 5mln produktów