Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Odciecie zaplonu a radio samochodowe.

przemek_byd 18 Mar 2005 00:30 4826 4
  • #1
    przemek_byd
    Level 12  
    Witam

    Wpadlem na pomysl zeby podlaczyc odciecie zaplonu pod sterownie antena elektryczna w radiu.

    I mam problem bo nie wiem jak sie mam za to zabrac.
    Chcialbym miec cos takiego:
    Wsiadam i przekrecam kluczyk w pozycje zaplon, jednak cewka jest odcieta. Wlaczam radio ktore podaje sterownie na przekaznik ktory podaje napiecie na cewke. I dzieki temu moge odpalic samochod.
    Problem jest taki ze nie wiem jak to podlaczyc, zeby podczas jazdy jak wylacze radio silnik mi nie zgasl czasami.
    Dodatkowo bym chcial zeby przy wylaczonym zaplonie palila lub pulsowala mi sie dioda LED, a po wlaczeniu radia zeby gasla.

    Wiem ze musze sie podlaczyc pod sterowanie elektryczna antena na ktorej po wlaczeniu radia pojawia sie +12V.
    Tylko jak podlaczyc i co podlaczyc zeby wszystko dzialalo?
    Czy trzeba zastosowac jakies diody lub cos innego?

    Czy ktos ma pomysl jak to mozna rozwiazac?
    Poprosilbym o jakis prosty schemat ideowy jak to zrobic.

    Dzieki

    Pozdrawiam
  • #2
    Szokolo
    Level 19  
    Cześć! Zaprojektowałem dla Ciebie prosty układ. Zawiera on 1 przekaźnik 12V typu R15 z 3 zestykami. Układu specjalnie nie robiłem na układach scalonych itp., aby zapobiec pojawianiu się stanów nieustalonych (wyobraź sobie, że wyprzedzasz a tu silnik zgasł :( ). Działa tak jak chcesz. W nocy dioda będzie migać. Po włączeniu zapłonu kluczykiem i włączeniu radia na cewkę zapłonową podane jest 12V i dioda zgaśnie. Kiedy jedziesz i wyłączysz radio nadal na cewkę zapłonową podawane jest 12V, zapewnia to zestyk podający 12V na cewkę przekaźnika z stacyjki. Zresetowanie układu następuje po przekręceniu kluczyka na pozycję stop. Dioda zacznie migać, a zapłon pozostaje odcięty. A musisz jeszcze podłączyć zasilanie radia dod 12V wychodzące ze stacyjki, aby złodziej mając panel od radia nie odjechał samochodem! I jest to w pewnym sensie minus, dlatego że nie włączysz radia bez przekręconego kluczyka. A diody daj 1A. Schemat rysowałem kiedy zapłon jest wyłączony (patrz na styki przekaźnika). Obwód diody 12V migającej zabezpiecz bezpiecznikiem! Pozdrawiam!
  • #3
    przemek_byd
    Level 12  
    Dzieki bardzo za schemat, pewnie dzis lub jutro zajme sie jego realizacja. Jest tylko problem, nie chce za bardzo mieszac w instalacji od radia. Radio mam standardowe wiec zabieranie panela ze soba odpada. I moje radio wlacza sie bez zaplonu, ale wylacza sie razem z zaplonem.

    Fajnie by bylo jak bym nie musial wlaczac zaplonu zeby posluchac radia.


    Po prostu bede musial pamietac o tym zeby radio najpierw wylaczyc, a pozniej dopiero zaplon?
  • #4
    Szokolo
    Level 19  
    Musisz zasilić radio po stacyjce. Inaczej mój pomysł ten jest raczej kiepski (jak złodziej będzie chciał posłuchać radia, to włączy przy okazji zapłon). Nie bój się ingerować w instalację radia. Jak masz radio na kostki ISO, to pamięć radia zostawiasz bez zmian, a zasilanie podłączasz za stacyjką. A i jeszcze jedno jak masz radio na kod, to po odłączeniu zasilania będziesz musiał go wpisać. Dużo samochodów ma tak, że bez kluczyka nie posłuchasz radia. Stacyja ma dwa poziomy 1 - włączenie radia, dmuchawy itp. 2- włączenie zapłonu (renault ClioII)
  • #5
    przemek_byd
    Level 12  
    Radio jest juz rozkodowane ;D i nie bede musial wklepywac kodu na szczescie. Wiec pomysle nad tym zasilaniem, w sumie + od stacyjki musi gdzies isc do radia, bo jak radio zostawie wlaczone i wylacze zaplon to przy ponownym wlaczeniu zaplonu radio sie automatycznie wlacza.

    Wydaje mi sie ze po wlaczeniu samego radia cewka i tak nie bedzie zasilana wiec moge podlaczyc to pod oryginalna instalacje radia.
    Ale tylko mi sie tak wydaje, nie znam sie zbytnio na elektronice.


    Jeszcze raz dzieki za pomoc.