Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Passat B5 (AVB) 1.9 TDI - Automatyczna skrzynia biegów - uszkodzona?

damian_d 28 Lip 2014 21:50 10710 11
  • #1 28 Lip 2014 21:50
    damian_d
    Poziom 13  

    Witam. Mam następujący problem. Od kilku dni jestem (nie)szczęśliwym posiadaczem Passata B5 z silnikiem 1.9 TDI AVB oraz automatyczną 4-biegową skrzynią biegów. Kupiłem sobie interfejs połączyłem się z samochodem i odczytałem kody błędów. Zaniepokoiły mnie kody błędów od skrzyni lecz nie podejmowałem żadnych kroków po prostu je skasowałem. Po 3 dniach ponownie sprawdziłem błędy i błędy od skrzyni pojawiły się znowu.

    Code:

    Sunday, 27 July 2014, 18:20:27
    VAG-COM Version: Release 409.1-S
    Control Module Part Number: 01N 927 733 FC
      Component and/or Version: AG4 Getriebe 01N    4945
               Software Coding: 00001
                Work Shop Code: WSC 00480
    6 Faults Found:
    00777 - Accelerator Position Sensor (G79)
            27-10 - Implausible Signal - Intermittent
    00660 - Kickdown Switch or Throttle Position Sensor
            27-10 - Implausible Signal - Intermittent
    00529 - Engine Speed Signal Missing
            35-10 - - - Intermittent
    00545 - Engine-Transmission Electrical Connection
            31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
    01192 - Torque Converter Lock-Up Clutch
            04-10 - Mechanical Malfunction - Intermittent
    01314 - Engine Control Module
            49-10 - No Communications - Intermittent
    ---------------------------------------------------------------------------

    Skrzynia w moim odczuciu jednak pracuje prawidłowo. Nic nie szarpie nie ślizga się. Więcej niestety nie mogę powiedzieć bo nigdy wcześniej nie miałem okazji jeździć samochodem z automatem. Najbardziej jednak zaniepokoił mnie błąd 01192 - Torque Converter Lock-Up Clutch. Jednak wydaje mi się iż błędy te spowodowane są jakimś niepewnym połączeniem ze sterownikiem automatycznej skrzyni biegów. Chciałbym aby ktoś kto ma większe doświadczenie i wiedze wypowiedział się w tym temacie, oraz ewentualnie doradził co zrobić i co mogę sprawdzić. Chciałem umówić się w warsztacie jednak niestety w mojej okolicy trudno o dobry warsztat, który ogarnia automaty, a zwłaszcza, iż teraz jest okres urlopowy to już całkiem. Najwcześniejszy termin z tego co się dowiedziałem to pod koniec sierpnia :P. Dlatego prosiłbym was o pomoc. Z góry dziękuję wszystkim za chęć pomocy.
    Pozdrawiam.

    1 11
  • Pomocny post
    #2 29 Lip 2014 03:24
    gabik001
    Poziom 36  

    Łatwo sprawdzisz jak to mechanicznie wygląda. Zwróć uwagę jak przełącza na drugi bieg, jak startuje z miejsca i zaparkuj pod górkę , rusz z miejsca i zobacz jak wygląda pełzanie (czy się nie cofa). Po mojemu to błędy w komunikacji z TCU (tak jak zdiagnozował interfejs : brak sygnałów z pedału gazu, TPS, obrotów silnika). Zresztą wywalił błąd że brak komunikacji z komputerem silnika i połączenie skrzynia - silnik jest przerwane albo zwarte do masy. Na pytanie co dalej już sobie odpowiedziałeś.

    1
  • Pomocny post
    #3 29 Lip 2014 09:06
    romuald-f
    Spec Automatyczne skrzynie biegów

    Niestety ale masz do regeneracji sprzęgło hydrokinetyczne, nie trzyma już lock-up.

    0
  • #4 29 Lip 2014 18:36
    damian_d
    Poziom 13  

    romuald-f napisał:
    Niestety ale masz do regeneracji sprzęgło hydrokinetyczne, nie trzyma już lock-up.


    A możesz podać w przybliżeniu mniej więcej koszt takiej usługi?
    EDIT:
    gabik001 napisał:
    Łatwo sprawdzisz jak to mechanicznie wygląda. Zwróć uwagę jak przełącza na drugi bieg, jak startuje z miejsca i zaparkuj pod górkę , rusz z miejsca i zobacz jak wygląda pełzanie (czy się nie cofa).


    A mam pytanie jak powinna skrzynia się zachować jak zaparkuje właśnie pod górkę włączę pozycje D i puszcze hamulec? Samochód powinien się cofnąć w tył czy stać w miejscu cały czas. Bo jak stanę na płaskim terenie puszcze hamulec to samochód powoli rusza do przodu. A co do zmiany biegów to hmm jakimś specem od automatów nie jestem ale wydaje mi się ze normalnie zmienia biegi. Szarpnięcia przy zmianie z 1 na 2 nie odczuwam, chociaż wydaje mi się iż gdzieś dalej albo z 2 na 3 albo z 3 na 4 zmiana jest troszkę mniej płynna. Podczas jazdy jak gwałtownie nacisnę pedał gazu to skrzynia normalnie redukuje i wydaje mi się iż to też odbywa się w prawidłowy sposób.

    EDIT2: Mam jeszcze następujące pytanie bo chciałbym sprawdzić wiązkę kablową czy nie zaśniedziała czasami. W jakim miejscu znajduje się wiązka, która biegnie do skrzyni biegów (w sensie czy dam rade dojść do niej od strony skrzyni bez kanału). Oraz gdzie szukać sterownika od skrzyni biegów gdzieś wyczytałem, że pod dywanikiem koło siedzenia pasażera powinien być sterownik od skrzyni (jednak ten opis dotyczył passata 1.8T). Z góry dziękuję za odpowiedzi.

    1
  • #5 30 Lip 2014 03:45
    gabik001
    Poziom 36  

    Zależy od pochylenia górki. Lekki spad to powinien pełzać lub stać w miejscu ale na pewno się nie cofać.
    Z tym lock-upem to faktycznie może nie trzymać, najlepiej jakby obejrzał to fachowiec bo naprawa przez internet się średnio udaje :)

    0
  • #6 30 Lip 2014 18:50
    damian_d
    Poziom 13  

    Wiem niestety, że średnio się udaje natomiast kurde w okolicy u mnie trudno znaleźć w ogóle kogoś kto się zajmuję automatami. Na początek jednak chciałbym ogarnąć problemy pozostałych błędów. Po za tym mam następujące pytanie czy jestem w stanie sam sprawdzić jakoś tego lock-up-a?

    EDIT: dodam jeszcze, iż zauważyłem jedną rzecz i nie wiem czy tak powinno być czy to jest jakaś anomalia już. Otóż jadąc na dość niskim biegu np. 2 naciskam delikatnie gaz i rozpędzam się obroty powoli narastają i samochód również nie rozpędzą więc jest wszystko w porządku. Jednak gdy puszcze gaz to obroty momentalnie spadają do tych 800 czyli biegu jałowego. Natomiast jeżeli taka sytuacja ma miejsce na wysokim biegu np. 4 to w momencie puszczenia przeze mnie gazu obroty zostają i czuć jak skrzynia hamuje silnikiem. Czy to jest prawidłowe funkcjonowanie?

    2
  • #7 31 Lip 2014 06:19
    gabik001
    Poziom 36  

    damian_d napisał:


    EDIT: dodam jeszcze, iż zauważyłem jedną rzecz i nie wiem czy tak powinno być czy to jest jakaś anomalia już. Otóż jadąc na dość niskim biegu np. 2 naciskam delikatnie gaz i rozpędzam się obroty powoli narastają i samochód również nie rozpędzą więc jest wszystko w porządku. Jednak gdy puszcze gaz to obroty momentalnie spadają do tych 800 czyli biegu jałowego. Natomiast jeżeli taka sytuacja ma miejsce na wysokim biegu np. 4 to w momencie puszczenia przeze mnie gazu obroty zostają i czuć jak skrzynia hamuje silnikiem. Czy to jest prawidłowe funkcjonowanie?

    Obroty powinny spaść gdzieś o połowę i powoli obniżać sie wraz ze spadkiem prędkości.

    0
  • #8 02 Sie 2014 21:22
    pismar
    Poziom 14  

    Od ok 40kmh sprzęgło hydrokinetyczne i wał korbowy silnika, jest zblokowany razem z wałem
    skrzyni, czyli obroty i prędkość idą proporcjonalnie razem.
    Jeśli teraz wystąpi poślizg sterownik zapisze błąd
    poniżej 40kmh pracuje przetwornik momentu obrotowego (poślizg jest pożądany) dlatego prędkość i obroty nie idą w parze
    W sprzęgle hydrokinetycznym jest blokada poślizgu, (drugie sprzęgło cierne) odpowiedzialne za blokowanie go przy wyższych prędkościach

    0
  • #9 06 Sie 2014 17:45
    ciuqu
    Poziom 33  

    Witam

    Błąd 01192 - Torque Converter Lock-Up Clutch
    04-10 - Mechanical Malfunction - Intermittent nie koniecznie wskazuje na wymianę konwertera, problem może tkwić również w płycie sterującej.

    Jeśli skrzynia działa to można z tym jeździć i jeździć chyba że ktoś lubi wydawać pieniądze.

    Pojawienie się błędu często jest odczuwalne podczas jazdy, skrzynia zaczyna się ślizgać, trzeba wtedy zgasić auto i ponownie odpalić, jeśli złapie błąd na stałe zapala check, abgass werkstad i inne piszcząco świecące efekty. Wtedy kasowanie Vagiem, może odpięcie aku coś da ale nie testowałem.

    Na początek proponuje zmienić olej i filtr w skrzyni najlepiej dynamicznie bo nie wiadomo co tam jest. Olej G052162A2 żadnych Dextronów Atf'ów czy innych wynalazków.
    Potem jeździć i patrzyć na efekty.

    Podejrzewam że autko ma już trochę nalatane i skrzynia oczywiście nie będzie jeździć jak nowa, ale jeździć będzie.

    Mój ma 430kkm tyle bynajmniej pokazuje licznik i jeździ całkiem dobrze, też miałem problem z lock-up pojawiał się sporadycznie potem coraz częściej, najczęściej przy wyprzedzaniu na 4 biegu, wymiana oleju pomogła, problem zniknął. Po jakiś 30000km znów zaczął się pojawiać więc nauczyłem się wyprzedzać nie dodając gazu. W końcu zaczęło mnie to wk..... i podczas wyprzedzania zamiast delikatnie wciskać gaz deptałem w podłogę - a niech się rozleci do końca. Niestety skrzynia się nie rozleciała a błędu do dziś nie widzę.

    Myślę że tak samo jak czasem trzeba "wtryski przedmuchać", "turbinę przepalić" tak samo trzeba skrzynię "rozruszać"

    Jak masz Vaga proponuje zmienić kodowanie na 00001 czyli DSP ACTIV, ECONOMY MODE, trochę niżej zmienia biegi i jeździ na niższych obrotach.

    1
  • #10 07 Sie 2014 00:17
    damian_d
    Poziom 13  

    Sprawa na chwile obecną wygląda następująco. Zrobiłem około 400 km od ostatniego czasu (od skasowania błędów) i na chwilę obecną pojawiły się tylko następujące:

    Code:

    00777 - Accelerator Position Sensor (G79)
            27-10 - Implausible Signal - Intermittent
    00660 - Kickdown Switch or Throttle Position Sensor
            27-10 - Implausible Signal - Intermittent
    00529 - Engine Speed Signal Missing
            35-10 - - - Intermittent
    00545 - Engine-Transmission Electrical Connection
            31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

    Przyczyny niestety jeszcze nie znalazłem. Mam domontowane jeszcze dodatkowy alarm, który kiedyś był tam przez kogoś zamontowany zastanawiam się czy to on czasem nie powoduję tych błędów odcinając zasilanie od ECU. Co o tym myślicie jest to możliwe?

    EDIT: Wyczytałem jeszcze aby wymienić przekaźnik 109 jak myślicie może od mieć wpływ na to?

    0
  • #11 07 Sie 2014 18:25
    ciuqu
    Poziom 33  

    W tym modelu chyba nie ma przekaźnika 109 (był w starszych)

    Co do alarmu to skasuj błędy i go nie uruchamiaj, nie powinien nic odłączać lub dla pewności zlokalizuj centralkę i zewrzyj kable przecinające obwód.

    Komputer skrzyni gdzieś pod dywanikiem pasażera z jak to w passatach z klimą bywa czasem jest tam mokro, spróbuj się tam dostać i sprawdź czy złącze nie zaśniedziało.

    Czy w ECU występują błędy pedału gazu czy tylko w skrzyni?

    Napisz coś o samochodzie, rocznik, przebieg itp.
    Wersja 101KM z AG4 w dużej części była produkowana dla niemieckich koncernów taksówkarskich i ciekawi mnie czy twój passat jest poniemiecką kiedyś kremową taksówką :)

    0
  • #12 07 Sie 2014 20:10
    damian_d
    Poziom 13  

    Więc tak w ECU nie występują żadne błędy dotyczące pedału gazu ani nic innego. Ogólnie to żadnych błędów nie ma. Co do przebiegu to na liczniku ma 250 tys. A rocznik to 2002. Błędy te tylko występują w sterowniku od skrzyni w ECU nie ma żadnego.

    05.11.2014 r.

    EDIT: Błąd przestał występować. Nie wiem co było powodem (być może jakieś niepewne połączenie). Na chwilę obecną od czasu kiedy błąd wystąpił zrobiłem ponad 6 tyś km i się ponownie nie pojawił. Być może ma na to wpływ, że jakieś połączenie było nie pewne i zostało poprawione jak mechanik robił rozrząd. W każdym razie na chwile obecną nie ma żadnych błędów w sterowniku ECU jak i AT.

    1