Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mazda 323F BJ - Śruby do regulacji zbieżności osi tylnej

Boszax 30 Lip 2014 22:52 2625 12
  • #1 30 Lip 2014 22:52
    Boszax
    Poziom 20  

    Niedawno zakupiłem Mazde 323F Bj z 2001 r. i pomalutku doprowadzam ja do stanu jaki mnie zadowoli a jestem hm dosyć wybredny :> Przyszła pora na geometrię a dokłądnie samą zbieżność. Mam swój sprzęcik do pomiarów i wyszło mi, że lewe tylne koło mam na tzw 0 a prawe tylne jest 2mm zbieżnie. Chciałbym to skorygować i ustawić oba koła na 0. Pierwszy raz mam do czynienia z zawieszeneim wielowahaczowym i chciałbym sie zapytac o tą śrubę do regulacji. W jaki sposób się nia reguluje? I czy komuś udało się ją odkręcić bo z tego co czytałem to zapiekają się na amen. Ja narazie nic nie ruszałem tylko spsiukałem Wdekem ale mam zamiar zaopatrzyć sie w lepsze specyfiki do zapieczonych śrub ;)

  • #2 31 Lip 2014 10:22
    miro.nasz
    Poziom 21  

    Myślę, że bez przyrządy optycznego dokładnie nie uda nam się ustawić.
    Przy ustawieniu geometrii musimy dokładnie ustawić koła przednie w kierunku jazdy.obciążyć tył samochodu 50kg. Dokładnie zmierzyć oś przednią z tylną.Poziomicą zmierzyć kont pochylenia. Rurką z prętem rozsuwanym mierzyć przód koła i tył.To sprawdzimy zbieżność całości. Żeby ustalić poszczególne koła to w takim przypadku potrzebny byłby kątownik taki żeby przyłożyć do przedniego i tylnego koła i mierzyć. Nie widzę dokładności ustawienia. Samochód może niszczyć opony. Tu trzeba się zastanowić co się opłaca wymiana opon czy dać parę złoty i ustawić geometrę na stacji Diagnostycznej. Proponował bym kupić książkę sam naprawiam Mazdę .Pozdrawiam Miro Nasz

    Dodano po 2 [minuty]:

    Myślę, że bez przyrządu optycznego dokładnie nie uda nam się ustawić.
    Przy ustawieniu geometrii musimy dokładnie ustawić koła przednie w kierunku jazdy.obciążyć tył samochodu 50kg. Dokładnie zmierzyć oś przednią z tylną.Poziomicą zmierzyć kont pochylenia. Rurką z prętem rozsuwanym mierzyć przód koła i tył.To sprawdzimy zbieżność całości. Żeby ustalić poszczególne koła to w takim przypadku potrzebny byłby kątownik taki żeby przyłożyć do przedniego i tylnego koła i mierzyć. Nie widzę dokładności ustawienia. Samochód może niszczyć opony. Tu trzeba się zastanowić co się opłaca wymiana opon czy dać parę złoty i ustawić geometrę na stacji Diagnostycznej. Proponował bym kupić książkę sam naprawiam Mazdę .Pozdrawiam Miro Nasz

  • #3 31 Lip 2014 12:28
    Boszax
    Poziom 20  

    Mam swój patent na ustawienie zbieżności co do 1mm ale robie to według osi symetri pojazdu. Niestety kiedy na tylnej osi koła nie sa ustawione "równo" czyli tak jak u mnie jedno na 0 drugie na 2mm zbieżnie to oś geometryczna jazdy nie pokrywa się z osią symetri i nawet jeśli prawidłowo ustawie przód np po 1mm zbieżnosci na obu kołach czyli całkowitą zbieżność na 2mm to kierownica będzie krzywo bo jest na tyle odchylenei toru jazdy . Dlatego musze "wyrównać" tył do osi symetrii pojazdu. Czy komouś udało się bez urwania odkręcic tą śrubę i regulować nią w 13 letnim aucie?

  • #4 31 Lip 2014 13:34
    miro.nasz
    Poziom 21  

    Ustaw kierownicę prawidłowo.Drążki mają się lekko kręcić . Wyrównanie kierownicy do jazdy na wprost ,regulujesz skręcając jeden a rozkręcając drugi. Drążkami ustaw tak żeby była zbieżność.Zbieżność ustawiamy :mierząc odległość koła prawego i lewe od środka na jednej wysokości i tak samo tył koła przedniego. Ta różnica to twoja zbieżność. Jak będziesz miał dobrze ustawioną kierownicę i zbieżność to sprawdź środek osi przedniej z osią tylną prawą i lewą stronę.Jak nie będzie nic przysunięte to ma być tak samo. Zbieżność tak samo jak przód.
    Pozdrawiam Miro Nasz

  • #5 31 Lip 2014 15:11
    Boszax
    Poziom 20  

    Najlepsze jest to, że po mojej regulajcji mimo narazie skręconej kierownicy układ kierowniczy chodzi o niebo lżej i jest bardziej precyzyjny :) Wcześniej lewo koło było na -1 a prawe na +4 i topornie się skręcało. Znam ten sposób z wkrecaneim a wykręcaneim drugego drążka ;) Temat jednak dotyczy odkecena śruby do regulacji zbieżnosći na tyle i na tym bym chciał sie skupić.

  • #7 31 Lip 2014 18:48
    Boszax
    Poziom 20  

    Dokładnei dwa sznurki - ustawiam je równolegle co do milimetra i do osi pojazdu ;) A myśłałem, że tylko ja mam taki patent a tu niemal identyczna metoda na filmiku.
    Metoda ta sprawdzona była na samochodzie ojca i moim starym Escorcie.
    Pewnei bedę głosy, że lepiej ustawią na laserach ale tym sposobem mozna ustawić co do milimetra a taka dokładność jest wystarczająca.
    Kupiłem specyfik do poluzowania zapieczonych śrub Vulcan K2 i narazie bede psiukał na te śruby codziennie - niech dojrzeja do odkręcnia :D

  • #8 31 Lip 2014 18:59
    markslew
    Poziom 27  

    Boszax napisał:
    A myśłałem, że tylko ja mam taki patent a tu niemal identyczna metoda na filmiku


    To metoda stara jak historia motoryzacji, lepszej nie ma ;)

  • #9 31 Lip 2014 19:12
    Boszax
    Poziom 20  

    No cóż ja do niej doszedłem sam po dość długich przemyśleniach . Trzeba też zwócić uwagę na felgi powinny być raczej takie same na jednej osi. A z całego tego ustawiania to najgorsze są koła, które mimo idealnej geometri pojazdu jednak ściagają w którąś stronę - można sie zdenerwować keidy nie wiesz czemu ściaga i cudujesz, apotem wymieniasz koła na inne i idzie prosto jak strzała. Ale w momencie kiedy pierwszy raz udało mi się wyprowadzić escorta na prosty tor jazdy i prostą kierownicę stwierdzięłm, że zbieżność będe zawsze robił sam. Co innego inne kąty geometrii - ja do sprawdzenai pochylenia kół używam małej poziomiczki i też jest to dobra metoda do porównań prawej i lewej strony. Nie mam tylko metody na kąty osi sworzni zwrotnic ;)

  • #10 31 Lip 2014 19:21
    markslew
    Poziom 27  

    Boszax napisał:
    Nie mam tylko metody na kąty osi sworzni zwrotnic


    Też jest, musisz mieć obrotnice. Koła skręcasz o 20 st. - mierzysz kąt pochylenia koła, potem cofasz o 40 st. znów mierzysz. I odjęcie tych wartości to kąt wyprzedzenia sworznia.

  • #11 31 Lip 2014 19:31
    Boszax
    Poziom 20  

    Nom zgadza się z obrotnicami jest to do zbadania :) Markslew a co robisz w momenie kiedy tył jest nieregulowany a jedno koło stoi na 0 a drugie np 2-3mm zbieżnie? Ja wtedy po ustawieni przodu do osi symeri wkręcam i wykrecam drążki równocześnie z przodu w celu wyprostowanai kierownicy przy czym zbieżnosć kól się nie zmieni. Masz na taki przypadek jakiś swój sposób?

  • #12 31 Lip 2014 19:42
    markslew
    Poziom 27  

    Tak jak mówisz, lecz to czasem trudno trafić by kierownica była prosto, wtedy lepiej wymienić albo zregenerować tylną belkę, bo jak jest tak:

    Boszax napisał:
    tył jest nieregulowany a jedno koło stoi na 0 a drugie np 2-3mm zbieżnie


    to trzeba najlepiej wyeliminować przyczynę bo tak być nie powinno.

  • #13 31 Lip 2014 19:52
    Boszax
    Poziom 20  

    No cóż wiele nie trzeba - delikatne nawet uderzenei np na parkingu innym samochodzem w tylne koło może coś ugiąć w tylnej belce albo wielowahaczu a potem takie kwiati wychodzą. Psiukam penetratorem i zobaczymy za jakiś czas czy się uda ten tył skorygować.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo