Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

DAF LF 55.220 2011 R. - Nie wchodzi wsteczny bieg - Automatyczna skrzynia biegó

Tomaszewasz 25 Wrz 2014 20:13 1860 8
  • #1 25 Wrz 2014 20:13
    Tomaszewasz
    Poziom 5  

    Witam forumowiczów.
    Jestem nowy i potrzebuję pomocy.Kupiłem solówkę Dafa LF 55.220 z 2011 roku z automatyczną skrzynią biegów (6-ką).Biegi do przodu i w automacie i w manualu wchodzą bez zastrzeżeń. Często mam problem z wrzuceniem biegu wstecznego.
    Na zimnym silniku, jak cię mogę a na rozgrzanym często bieg nie wchodzi.
    Słychać wybieranie biegu ale nie chce wskoczyć.Po kilku próbach na na wyświetlaczu komputera na tablicy rozdzielczej wyświetla się się SKRZYNIA BIEGÓW - OSTRZEŻENIE.Problem powtarza się kilka razy dziennie.Czasem bieg wsteczny wskoczy cicho, czasem z wyraźnym chrobotem, ale najczęściej nie wchodzi w ogóle.
    Oleju w zbiorniczku jest prawie na maxa, wciskam za każdym razem hamulec nożny lub zaciągam postojowy, a czasami oba na raz.Nic to nie daje.Proszę o jakiekolwiek sugestie.Za wszelką pomoc będę wdzięczny.Defekt bardzo utrudnia mi pracę i ciągle jestem w stresie.Co robić ? Dziękuję i pozdrawiam Tomasz.

    0 8
  • #2 26 Wrz 2014 15:40
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Kolego masz problem z ciągnącym sprzęgłem - prawdopodobnie tarcza przycina się na wielowypustowym wałku sprzęgłowym lub widełki są skrajne zużyte.

    0
  • #3 26 Wrz 2014 18:26
    Tomaszewasz
    Poziom 5  

    Bardzo dziękuję za informację o potencjalnej usterce.
    Powiedz kolego, jak sprawdzić dokładnie czy to ten defekt o którym piszesz ?
    Czy diagnostyka komputerowa z oprogramowaniem DAF coś tu pomoże?
    Czy może masz inny sposób na potwierdzenie postawionej diagnozy?
    Będę wdzięczny za pomoc.
    Pozdrawiam.

    0
  • Pomocny post
    #4 27 Wrz 2014 01:49
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Tak, jak najbardziej diagnostyka komputerowa jest tutaj miarodajna.Trzeba podłaczyć davie, wejść w Transmission system (AsTronic lite), wejść w functions, dalej w sygnał prędkości wałka wejściowego skrzyni i następnie po wrybraniu wstecznego biegu patrzeć, czy prędkość wałka wejściowego do skrzyni spada aż do zera.Jeżli nie- to sprzęgło ciągnie.warto też sprawdzić gdzie w functions po wejściu w Cluth actuator jest tzw. transfer point.
    Poza sprawdzeniem, czy wałek wejściowy skrzyni biegów obraca się po wybraniu wstecznego biegu, to po prstu wyjąć fizycznie skrzynie biegów i przejrzeć sprzęgło.Możliwe, że łożysko centrujące w kole zamachowym się rozsypało i kulki utkwiły pomiędzy tarczą a kołem zamachowym/dociskiem.

    1
  • #5 27 Wrz 2014 10:38
    Tomaszewasz
    Poziom 5  

    Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedz.Zastanawia mnie jeszcze, czy problem ze sprzęgłem o którym piszesz nie dotyczyłby również kłopotów z wrzuceniem biegów do przodu. Bo z tym nie ma najmniejszych kłopotów.
    Ale i tak jadę do serwisu na diagnostykę komputerową.Mam jeszcze pytanie.
    Czy dobry, nieautoryzowany serwis naprawy samochodów ciężarowych poradzi sobie z usterką? Mają komputer diagnostyczny i oprogramowanie.Czy koniecznie muszę jechać do serwisu Daf-a ?Wiadomo,że chodzi o koszty.Samochód nie jest już na gwarancji i wszystkie opłaty muszę pokrywać z własnego portfela.A z autopsji wiem, że jadąc do autoryzowanego serwisu każdej firmy, nie tylko DAF-a , trzeba płacić jak "za zboże".
    Przy okazji, za jakimi częściami dotyczącymi usterki powinienem się już porozglądać?
    Pozdrawiam Tomasz.

    0
  • Pomocny post
    #6 27 Wrz 2014 11:47
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Biegi do przodu mogły być wrzucone bo są synchronizowane i Sterownik będzie usiłował wrzucić bieg do przodu pomimo tego iż wałek się kręci bo wie, że biegi są synchronizowane.Przy ciągnącym sprzęgle strasznie cierpią (i zużywają się jeszcze bardziej) synchronizatory bo muszą pokonać napęd wałka z ciągnącego sprzęgła.Wsteczny nie jest synchrnizowany więc system czeka aż wałek się zatrzyma i dopiero będzie włączał wsteczny.A jako że wałek się nie chce zatrzymać to wstecznego nie wrzuca.Dokładnie to nie musi czkać aż wałek zupełnie się zatrzyma tylko jest zadowolony jak prędkość obrotowa będzie mniejsza niż tylko jakieś 10 obrotów na minutę.
    Powodzenie diagnozy w tym przypadku w głównej mierze zależy od wiedzy i znajomości tematu osoby diagnozującej oraz od tego jakim sprzętem dysponuje.Nie ma na Twoje pyanie jednoznacznej odpowiedzi bo nie znam Twoich okolicznych warsztatów.Pytanie jakie mi się rodzi to: co to znaczy Dobry warsztat? Jako takich -dobrych znam niewielu a to wszystko zależy co dla Ciebie znaczy dobry warsztat.
    Nie kupuj żadnych części dopóki nie będziesz wiedzieć co jest zepsute ale w mojej ocenie należy brać pod uwagę przełknięcie kosztów nowego sprzęgła.
    W polsce jest to bardzo przykre że jest ogromny rozrzut cen serwisów autoryzowanych a nieautoryzowanych.Zwykle serwisy autoryzowane mają zbyt wysokie ceny ze względu na wysokie koszta operacyjene a te to już jest zupełnie temat na inną dyskusję.W każdym bądź razie wysokie ceny odstraszają wielu klientów i na domiar złego w zamian nie oferując w zamian dobrej jakości pracy i odpowiedzialności cywilno-prawnej za swoje usługi.

    0
  • #7 27 Wrz 2014 12:31
    Tomaszewasz
    Poziom 5  

    Dzięki serdeczne za wszystkie sugestie.
    Pojadę do DAF-a na diagnozę komputerową.Niech sprecyzują jaka jest dokładnie usterka i co trzeba naprawić.Później podejmę decyzję gdzie to naprawiać i jakich części szukać.Tak jak piszesz. ceny autoryzowanych serwisów odstraszają.Wizyta w nich to ostateczność, no chyba że samochód objęty jest gwarancją.Muszę jakoś zmierzyć się z problemem.Na pewno się odezwę i napiszę co było i jak mi poszło z naprawą.Jeszcze raz dziękuję i serdecznie pozdrawiam z kraju "mlekiem i miodem płynącego" .Tomasz.

    0
  • #8 27 Wrz 2014 12:45
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Proszę bardzo.Proszę tylko nie zapominać że to są tylko moje sugestie (tzn. że przyczyna leży w sprzęgle) ale jako że nie da sie naprawić auta przez internet to proszę moich słów nie brać za pewnik.Opisane przez Pana symptomy wskazują na usterkę jak wspomniałem, ale to tylko i wyłącznie sugestia.

    0
  • #9 05 Paź 2014 19:55
    Tomaszewasz
    Poziom 5  

    Witam.
    Byłem wczoraj w autoryzowanym serwisie DAF pod Szczecinem.Podłączyli komputer diagnostyczny i sprawdzali samochód przez pół godziny.Komputer potwierdził Twoją diagnozę.Wałek nie chciał się zatrzymać i były problemy z wrzuceniem biegu wstecznego, prawie za każdym razem gdy silnik się rozgrzał.Komputer diagnostyczny wyraźnie wskazywał, że sprzęgło pracuje w tylko w 85 % i wałek nie wyhamowuje do prędkości pozwalającej swobodne wbicie biegu. Ponieważ samochód ma nieduży przebieg, postawiono na defekt siłownika sprzęgła. Proponują go wymienić, odpowietrzyć układ i sprawdzić poprawność działania na rozgrzanym silniku.Jeśli to nie poskutkuje, problem może leżeć w sprzęgle. Mam nadzieję, że na wymianie wysprzęglika i odpowietrzeniu układu się zakończy.To koszty jeszcze do przełknięcia.Zobaczymy jak będzie.Jeszcze raz dziękuję za pomoc i chylę czoła za fachowość i trafną diagnozę. Na pewno dam znać, czy wymiana siłownika rozwiązała problem definitywnie.Pozdrawiam.

    0