Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

wyciągarka miecza jachtu - Ograniczniki krańcowe

30 Paź 2014 13:41 2355 10
  • Poziom 19  
    W moim jachcie miecz waży ok 70 kg . Podnoszony i opuszczany jest za pomocą korby , jest to dość kłopotliwe . Chciałbym kupić elektryczną wyciągarkę 12v z możliwością pracy w dwie strony . Nie mają one wyłączników krańcowych , a chciał bym coś z tym zrobić . Gdybym na stalowej linie zacisnął pierścienie stalowe , oznaczające punkty -góra,dół , mógłbym zastosować jakieś wyłączniki . Nie które z wyciągarek mają przenośne piloty do sterowania , ale też brak możliwości samo wyłączania się w zadanym miejscu . Czy ma ktoś pomysł jak to zrobić , i jak by wyglądał schemat elektrycznych połączeń do podnoszenia i opuszczania ?
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 32  
    Pierścienie stalowe na linie i czujniki indukcyjne,3 przekażniki,pilot 2 kanałowy.Ma działać .
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 29  
    Witam,
    Poniżej dołączam zdjęcie przykładowego rozwiązania takiego sterowania. Myślę, że jest zrozumiały, jeżeli nie to proszę pytać. Przepraszam za jakość, ale rysowałem na poczekaniu. Zdecydowanie polecam czujniki indukcyjne do tego rozwiązania. Ważną uwagą jest tu stopień ochrony czujnika, który powinien dla jachtów wynosić przynajmniej IP _8 (wodoszczelny).
    Pozdrawiam

    wyciągarka miecza jachtu - Ograniczniki krańcowe
  • Specjalista Automatyk
    W w/w rozwiązaniu czujniki indukcyjne mogą być zastosowane ale z przekaźnikami interfejsowymi; dlatego, że czujniki nie mają bezpotencjałowego styku przełącznego (a taki jest wstawiony w tory zasilania R1-R2).
    Aby nie rozbudowywać urządzeń (im więcej - tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia uszkodzenia) sugerowałbym zastosowanie krańcówek mechanicznych z prowadzeniem linki przez oczko (by była pewność zadziałania). Dodatkowo: zastosowanie dobrych materiałów i uszczelnień (dławic) - będzie bezawaryjne przez długie lata.
  • Poziom 29  
    Ma Pan w zupełności rację, pominąłem przekaźniki pomocnicze do czujników, aby skrócić trochę schemat połączeń. Krańcówki mechaniczne będą dobrym pomysłem, jeżeli będą one wykonane ze stali o podwyższonej podatności na korozję oraz ich wyjścia z zestyków będą dobrze zaizolowane przed wodą.
  • Poziom 32  
    Można zastosować kontaktrony i magnesy.
  • Poziom 29  
    Magnesy są bardzo nietrwałe w warunkach morskich. Szybko się utleniają w dużej zawartości wilgoci w powietrzu i przy dużym zasoleniu. Zdecydowanie odradzam.
  • Poziom 32  
    Jeżeli zatopimy w silikonie to też ?
    Są też zalewane w tworzywie.
    Nigdy nie widziałem zardzewiałego magnesu.
    C\zy neodymowe też się utleniają ?
  • Specjalista Automatyk
    Magnesy i kontaktrony wymagają bardzo precyzyjnego "spotykania się"; jak w takim razie zagwarantować skuteczność rozwiązania: magnes na DRGAJĄCEJ stalowej linie i...kontrakton?.
  • Poziom 29  
    Podam przykład, log na jachcie pracuje właśnie w oparciu o magnesy. Urządzenie powinno wytrzymywać bardzo długo, z tego względu, że jest dedykowane do ciężkiego zasolenia wody, a mimo to po 4 latach okazuje się, że log już nie sczytuje prędkości, gdyż magnesy się utleniły w tak znaczącym stopniu. Poza tym, jak napisał kolega powyżej, z technicznego punktu widzenia naprawdę ciężko byłoby umieścić magnesy na linie tak aby kontaktrony zamykały się "bez pudła". Już lepszym rozwiązaniem, bardzo podobnym, okazują się czujniki Halla, lecz nie wiem, czy produkują czujniki do pomiarów znacznych gabarytów, rzędu kilkudziesięciu milimetrów.
  • Poziom 32  
    Magnesów nie daje się na linie.Na linie umieszcza się pierścień ,który przesuwa blachę ,a ta
    ma umocowany do niej magnes.