Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Schemat instalacji elektrycznej na łodzi wędkarskiej

04 Lut 2019 14:11 894 16
  • Poziom 4  
    Witam
    Z uwagi iż jest to mój pierwszy post na tym forum, witam wszystkich bardzo serdecznie ;)

    W ostatnim czasie, zakupiłem łódź wędkarską. Stan jej jest naprawdę dobry, jednak instalacja elektryczna nie powala, tzn uważam, że należy ją całkowicie wymienić i w związku z tym miałbym kilka pytań.
    Ponieważ jak wspomniałem powyżej jest to łódź wędkarska, nie chcę robić bardzo rozbudowanej instalacji, potrzebuję wykonać taki układ:

    - akumulator żelowy 120Ah
    - oświetlenie składające się z 5x lampka LED
    - ładowarka USB
    - obwód do silnika elektrycznego 55lbs
    - echosonda
    - klakson

    Póki co nie zamierzam instalować rozrusznik do silnika.

    Pytania jakie mnie nurtują to:
    1. Jakie zastosować zabezpieczenie główne (wartość bezpiecznika i prąd znamionowy wyłącznika głównego) - czy tu mam po prostu dodać prądy wszystkich urządzeń i na taką wartość zastosować bezpiecznik??
    2. Jakie przekroje i typy przewodów (czy odpowiednie będą przewody np H05RR-F)
    3. Chyba dobrze byłoby, gdyby każde z urządzeń było na oddzielnym obwodzie i pytanie jakiej wartości poszczególne zabezpieczenia??
    4. Najważniejsze. Czy akumulator żelowy może być ładowany z zaburtowego silnika spalinowego?? Silnik ma możliwość ładowania, bo obecnie to co jest, tj oświetlenie i ładowarka USB działają jak silnik pracuje. Jakie przekroje przewodów zastosować?? Jeśli nie to w jaki sposób wykonać instalację by była możliwość ładowania akumulatora bez jego wyjmowania (będzie dość ciężki).

    Na pewno wszystkie połączenia wykonam jako szczelne, w koszulkach termokurczliwych itp, pytanie czy stosować do prowadzenia instalacji np rurki, listwy itp??
    Niestety zarówno zbiornik paliwa (22l) jak i skrzynkę bezpiecznikową oraz akumulator muszę zainstalować pod sterówką, gdyż nie mam na to innego miejsca. W jaki sposób wykonać instalację by była jak najbezpieczniejsza??
    W załączniku załączam poglądowy schemat. Czy coś jeszcze muszę uwzględnić??

    Schemat instalacji elektrycznej na łodzi wędkarskiej


    Z góry dziękuję za wszystkie porady.

    Pozdrawiam
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 33  
    Wyłącznik akumulatora może być jednobiegunowy/ sam + zasilania / , zbiornik paliwa jest z odpowietrznikiem?
  • Poziom 4  
    kot mirmur napisał:
    Wyłącznik akumulatora może być jednobiegunowy/ sam + zasilania / , zbiornik paliwa jest z odpowietrznikiem?

    Dziękuję za odpowiedź
    Zbiornik paliwa mam dokładnie taki
    https://allegro.pl/oferta/zbiornik-paliwa-hul...FNNg7QzD3onOJqBhK3RoCwjkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
    Więc raczej jest z odpowietrznikiem
    Pytanie co z tym ładowaniem i przekrojami, typami przewodów i wartościamia zabezpieczeń ??
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 33  
    Jeśli jest jest z odpowietrznikiem , to na pewno całą aparaturę trzeba schować w hermetycznych puszkach- opary paliwa+ wodór z akumulatora tworzą niebezpiecznie wybuchową mieszankę w połączeniu z powietrzem, szczególnie w lato- instalacja ma być wykonana kablami używanymi do budowy instalacji samochodowych. Jakie są parametry alternatora w twoim silniku, chodzi o jego maksymalną moc?
  • Poziom 4  
    Ok. Też zakładałem stosować wszystko szczelne.
    Myślę jeszcze o podzieleniu schowka poliwęglanem na 2 części dla zbiornika i instalacji elektrycznej.
    Co do alternatora, to niestety nie znam parametrów (nawet nie mogę teraz tego sprawdzić, bo łódź stoi 130 km stąd)
    Silnik to yamaha 30KM. Obecnie z silnika wykonane jest zasilanie oświetlenia, klaksonu i echosondy, przewodem 2x2,5mm2. Wyprowadzone są również przewody pod akumulator, pytanie czy mogę zastosować do tego akumulator żelowy (by ładował się podczas pracy spalinówki)??
    Jak pisałem póki co nie planuję rozruchu innego niż szarpak....
    Zasilanie silnika elektrycznego, wykonam bezpośrednio z akumulatora, bo jak widzę zabezpieczenie to min 50A, więc nie będę wprowadzał grubych przewodów na skrzynkę bezpiecznikową.
  • Poziom 10  
    Mam podobnie rozwiazaną instalacje w łodzi Malibu (z lat 80tych).
    Po pierwsze nie przywiązywałbym takiej wagi do szczelności połaczeń instalacji - koszulki termokurczliwe na konektrorach typu samochodowego i smar do styków elektrycznych wystarczaja na lata. Nie przesadzałbym także z możliwością wybuchu od oparów paliwa i wodoru z akumulatora. Akumulator pewnie ma budowę zamkniętą bez możliwości uzupełniania elektrolitu. Zbiornik paliwa nie może być w szczelnym zamknięciu - opary muszą się ulatniac.
    Silnik elektryczny, tak jak napisałeś bezpośrednio z akumulatora, z pominięciem skrzynki bezpieczników. Mój np. ma własne zabezpiecznie przez zwarciem. Jak nie to to 50A wystarczy.
    Wymienione odbiorniki nie wymagają wielkich prądó i stardardowe bezpieczniki 5 A wystraczą, no chyba że klakson ma ponad 50W. To wtedy 8 czy 10 A.
    Proponuję zainstalować gniazdo do zapalmiczki - jest uniwersalne. Za grosze są do niego odbiorniki prądu jak łądowarka USB, lampa dodatkowa itp.
    Także pomyśl o reflektorze-szperaczu. Rzecz bardzo przydatna. Rozumiem, że oświetlenie nawigacyjne nie jest wymagane.
    I ostatnie - pamiętaj w jakich warynkach działa instalacja w samochodzie pod maską silnika. Ma gorsze warunki niż taka w łodzi. Bo i sól i gorąco od silnika i silniejsze wstrząsy. a nie jest robiona jako szczelna.
    Połamania kija.
  • Poziom 4  
    Dziękuje za poradę
    A co z przestojami przewodów??
    Czy to co jest zastosowane obecnie tj 2x2,5mm2 do zasilania tej skrzynki i ładowania akumulatora jest wystarczające??
    Czy przygotowanie instalacji pod późniejsze (cały czas to rozważam) podłączenie rozrusznika jest problemem?? Co jeszcze, tzn jakie kable kusze dodać??
    Czy dysponuje ktoś schematem takich połączeń??
  • Poziom 10  
    Rozrusznik powinien pracować bez bezpiecznika bezpośrednio podłaczony do akumulatora. Sterowanie odbywa się przez tzw. Bendix do którego doprowadza się prąd poprzez przycik START. lub przez stacyjke jak w samochodzie. I tu bezpiecznik sie stosuję. Ale jaki ? To zależy od rozrusznika.
    Przekroje to do Bendixa wystarczy 2,5 mm2, zaś do rozrusznika od akumulatora potrzeny będzie grubości palca - sam zobacz jaki jest w samochodzie.
    Ładowanie z zewnątrz, lub z alternatora. Tu dałbym ze 3 razy grubszy od tych 2,5 mm2. Chodzi o to, że prąd łądowania typowego akumulatora żelowego o tej pojemności to około 20A (sprawdź w instrukcji. Na dodatek przy niektóych akumulatorach jest uwaga, że trzeba używać specjalnej ładowarki - a więc odpada alternator czy zewnętrzny prostownik.
    Jak będziesz chciał zamontwoać rozrusznik to żelowy odpada - nie nadaje się do takiej pracy, ma za mały prąd rozłądowania.
    Proponuję zwykły aku samochodowy - mniejsza żywotnośc rekompensowana jest 2 x niższą ceną. I idealnie współpracuję z rozrusznikem i alternatorem.
  • Poziom 4  
    Dzięki za konkretną odpowiedź
    Zastanawiam się jeszcze jak to rozsądnie połączyć by moc korzystać w przyszłości zarówno z rozrusznika jak i na bierząco z silnika elektrycznego który to może rozładować zwykle aku do tego stopnia, że ten nie ruszy spalinowego.
    Może w tej sytuacji zastosować dwa niezależne akumulatory i z żelowego wyprowadzić zaciski by móc ładować w porcie?
    Czy macie jakies sprawdzone rozwiązania na takie instalacje??
  • Poziom 10  
    Do ładowania aku żelowego są specjalne łądowarki procesorowe. Mają kilka reżimów pracy. ładowanie buforowe, zasadnicze precyzyjne i pośrednie. Pracuja impulsowo. Mogą być na stałe podpięte do aku żelowego, rozłaczasz i wyjmujesz tylko kiedy nie pływasz. Mogą takze ładowac akumulator tradycyjny kwasowy. Do 120Ah potrzeba łądowarki impulsowej np. AGM o prądzie max 10A. Taka wystarczy na żelowy do 200Ah i jest odpowiednia także do tradycyjnego. Co jest ważne - obwody łądowania z tego zasilacza obu akumulatorów musza być odrębne. Trzeba zastosować odpowiedni przełącznik. Nie można łądowac jednoczesnie obu. Dotyczy to tak samo alternatora - ten ma obwód ładowania tylko aku kwasowego. Dodatkowo zastosuj przełaczenie zasilania silnika elektrycznego na obwód akumulatora kwasowego - pozwoli to awaryjnie dopłynąc z powrotem gdy żelowy sie wyczerpie. Brzmi to skomplikowanie, ale jest proste do realizacji. Ja zastosowałem zwykły przekaźnik 12V. Jak nie ma napięcia to oba obwody działają niezaleznie. Jak jest właczony, to żelowy jest odłaczany, a silnik elektryczny ciągnie z tradycyjnego. Myślałem takze o innym rozwiązaniu, moze go kiedyś zastosuje. Przełacznik trójpołożeniowy obrotowy, taki jak np. od świateł Skody, Opla. Położenie 0 - obwody rozdzielone, ładowarka podpieta do aku żelowego, tak samo silnik elektryczny, położenie I (jak do żwiateł pozycyjnych) łądowarką podpięta do aku tradycyjnego, położenie II (jak światła mijania) silnik elektryczny podpięty do aku tradycyjnego. Jak chcesz, to wygrzebię gdzieś ten mój schemat i puszczę na priv. Nie mówię, że jest optymalny, ale u mnie działa.
  • Poziom 4  
    no chętnie, byłbym wdzięczny.
    Jakie przekroje przewodów stosować??

    Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Najlepiej FLRY o przekroju 1,5-2,5 mm2 do wiekszości odbiorników wystarczą. Tylko ładowanie akumulatora kwasowego z alternatora wymaga wiecej bo ok. 6 mm2. Z tym, że jak jest rozrusznik, to nie trzeba dublować okablowania. Od śruby głównej rozrusznika do alternatora zwykle wewnątrz silnika jest fabryczne połaczenie i na zewnątrz wychodza 3 lub nawet tylko 2 podłaczenia. Czyli złacze do zasilania rozrusznika (zwykle miedziana gruba śruba z nakrętką) i złacze do sterowania rozrusznikiem (Bendixem) + ew. zasilanie zewnętrznych odbiorników. Może tego trzeciego nie być. bo prąd podawany jest przewodem głownym. Ta Yamaha to jaki model 30KM? Pisałeś, że nie ma rozrusznika, to pewnie jest tylko 1 przewód prądowy do odbiorników zewnętrznych. Czy ten model jest przystosowany do założenia fabrycznego rozrusznika? I jak wiele wymaga to przeróbek?
  • Poziom 4  
    To Yamaha autolube 30km
    2 sów
    Jak na zdjęciu Schemat instalacji elektrycznej na łodzi wędkarskiej
    Model przystosowany do rozrusznika ale jako dodatkowy montaż
    Brak tez koła zembatego
    Rozmawiałem dziś z gościem który to zakładał i mówi że tam siedzi w nim regulator napięcia ze skutera i twierdzi że 3x2,5mm jaki jest obecnie jest w zupełności wystarczający bo obecnie ładowanie do akumulatora ( a tym samym i zasilanie urządzeń) wykorzystuje 2 przewody a 3 jest wolny i tylko jeden wystarczy by zamontować rozrusznik a na nim przycisk uruchomienia
    Twierdzi że cal instalacja jest jak w skuterze czy kosiarce bo takie rozruchy są w kosiarkach
    Czy to możliwe??
    Czy uważasz że powinienem zwiększyć przekroje?
    On twierdzi że tam nie ma użyczonej możliwości uzyskać więcej niż 10 A i że przy rozruchu takie kable te wystarczą
    Obecnie są przewody w izolacji oponowej którą po prostu w niskiej temperaturze twardnieje
    Co sądzisz ??
  • Poziom 10  
    No to po kolei.
    Brak koła żebatego? Czyli co? Koło zamachowe jest bez wieńca? Bo rozrusznik ma swoje kółko zazębiające. Jeśli to rozwiązanie typu ze skutera to moc prądnicy jest niewielka i przekroję na instalacje wystarczą. Typowe dla tej klasy silników zaburtowych prądy podawane przez alternator to rzeczywiście 10-15A max.
    Są 3 przewody? Czyli + i - , oraz startowy do rozrusznika.
    Przycisk uruchomienia jest na rumplu, na obudowie silnika czy potrzebny jest zewnętrzny? Moja Malibu jest startowana z kokpitu kluczykiem, choc sinik to stary sowiecki Wicher 30KM.
    Na ten moment niczego nie ustali się. Trzeba znać dokładne parametry rozrusznika, alternatora, rodzaj sterowania startem itd. Dobrze by było sprawdzić czy przypadkiem rozrusznik nie pasuje od jakiegoś skutera Yamahy. Byłoby to tańsze bo częsci motorowodne są drogie. U mnie np. jest rozrusznik od Zaporożca, a gaźnik dałem od Trabanta 601 robiąc w obudowie wycięcię na wlot powietrza.
    Ponadto trzeba ustalić co jest najpilniejsze, w jakiej kolejności montować i czy od razu wszystko, czy po kawałku.
    Jak jesteś zdecydowany na rozrusznik, to proponuję od tego zacząć. jak nie to można sobie na razie odpuścic, co wiąże się z brakiem konieczności kupna 2 akumulatora rozruchowego.
    Kolega musi sam zadecydowac o zakresie prac.
    Instalację można zrobić przyszłościwo ciągnąc już do silnika kable rozruchowe (takie z supermarketu wystarczą). Tańsze to niż kupowanie na metry i zarabianie końcówek.
  • Poziom 4  
    Cześć
    Obecnie mam koło zamachowe ale bez zębów
    Jak chciałbym wstawić rozrusznik to musiałbym wymienić koło na takie z zębami ale czy faktycznie 2,5 dla przewodu na rozrusznik wystarczy ?? Obecnie + i - idą na lądowanie z silnika wiec żółto zielony pozostaje nie użyty i dlatego koleś twierdzi ze można go wykorzystać na rozrusznik
    Przycisk byłby w sterówce ale czy ten przewód trzeba zabezpieczyć bezpiecznikiem ??
  • Poziom 10  
    Jeśli cała instalacja do wymiany, to należy zacząc od podstaw.
    1. Lokalizacja akumulatorów – najlepiej w schowku pod środkową ławką. Łódź stabilna i równo obciążona,, a co ważne przewody nie za długie i małe spadki napięcia.
    2. Łódź plastikowa, a więc nie ma masy. Dlatego ciągniemy przewód ‘’-‘’ od akumulatora rozruchowego do silnika z wystarczającym luzem, by przy max. skrętach się nie ciągnął.
    Najprościej kupić kable rozruchowe 2,5 -3 m. o prądzie dopuszczalnym min. 200A. Na ten silnik powinno być OK. Ale warto sprawdzić u Yamahy jaką moc ma rozrusznik i ew. skorygować.
    Kupienie ‘’na metry’’ jest rudne. Dlatego albo te rozruchowe z marketu, albo ze szrotu wiązka samochodowa.
    3. Tak samo głowny przewód prądowy od ‘’+’’ akumulatora do rozrusznika. Zakładam, że silnik na wewnętrzne połaczenie ‘’+’’ alternatora z ‘’+’’ rozrusznika. Tak wynika z ilości przewodó od silnika.
    4. Podane przekroje 2,5 mm2 są w obecnej wersji ‘’na szarpaka’’. Po zamontowaniu rozrusznika wymagają wymiany.
    5. Przewód sterujący rozruchem od kokpitu do silnika. Tu przekrój wystarczy 1,5 mm2, można dac ciut więcej. Obciążalnoć przewodu miedzianego wielożyłowego przy pracy stałej i napieciu 12V wynosi:
    1,5 mm2 – 15A, 2,5mm2 – 20A, 4mm2 – 30A, 6mm2 – 50A, wartości przybliżone. Zależą czy przewód swobodny, czy w przestrzeni zamkniętej itp.
    6. Silnik elektryczny ma swoje przewody i nie trzeba chyba ich instalować. Akumulator żelowy podłaczony tylko do silnika elektrycznego. Ładowanie tylko przez zewnętrzną ładowarkę – alternator nie podłaczony. W dalszej części opisze jak zrobic przełączanie obwodów, by awaryjnie móc popłynąc na aku rozruchowym.
    7. Zewnętrzne ładowanie łądowarką impulsową. Można ręcznie zakładać krokodylki na klemy raz jednego, raz drugiego akumulatora i to chyba najprostsze. Nie ma potrzeby komplikować instalacji.
    Akumulatory można też ładować powyjęciu z łodzi.
    8. Akumulator rozruchowy nie musi być duży – wystarczy 30-40Ah w zupełności. Żelowy jak piszesz będzie 120Ah. Nie nadaje się do rozruchu. Odpalisz, ale żywotośc drastycznie spadnie.
    9. Skrzynka bezpieczników jakaś prosta np. od Fiata Seicento za 20-30 zł na allego. Ma już miejsce na przekaźniki , chyba, że przekaźniki chcesz dać gdześ indziej.
    10. Wszystkie połaączenia robimy konektorami samochodowymi, klemy do akumulatora z odczepami, by móc przyłaczyć dalszą część instalacji do skrzynki bezpieczników, zaś plusowa z wyłącznikiem odcinającym, chyba, że chcesz odłączać klemę. Przewody rozruchowe pewnie trzeba zakończyć oczkiem zaciskowym fi 8mm od strony silnika. Konektory w większości 6,3 oraz 9,5 mm do przekaźnika. Bez obudowy, bo pójdą na nie rurki termokurczliwe.
    11. Reszta instalacji podłaczona do akumulatora rozruchowego (bo jest stale łądowany) Podłączenie od klemy ‘’+’’ do skrzynki bezpieczników, a za skrzynką przewodami na włączniki i odbiorniki.
    12. Przekaźnik przełączający obwody akumulatorów dla silnika elektrycznego o prądzie znamionowym 80A łączno-rozłaczny.
    13. Obwodu ładowania i rozruchu nie zabezpiecza się bezpiecznikami.
    Jak znajdę swój schemat to koledze prześlę. Ale to po weekendzie.
    Pozdrawiam serdecznie.
  • Poziom 4  
    Super
    Dzięki za klarowne wyjaśnienie
    Pozdrawiam