Astra II; 1,6i cat.; klima; typ silnika X16SZR; sterownik Multec Singlepoint;
Samochód nie do zapalenia. Po włączeniu zapłonu, na zimnym silniku, bez zapalania silnika, po paru sekundach, zapala się wskaźnik wentylatora i włączają się wentylatory chłodnicy i klimatyzacji (w stanie prawidłowego działania wentylator działał na gorącym silniku, ale nie zapalała się kontrolka). Po odczekaniu mniej więcej minuty wentylatory się wyłączą. Jest osobny sterownik do kontroli wentylatorów, jednak znaleziony tylko jeden czujnik temp. (w bloku silnika) doprowadził mnie do głównego sterownika ECU. Cała elektronika firmy Delhi. Muszę przyznać, że rozszyfrowanie budowa znalezionego czujnika temperatury jest pewnym problemem. Nie znalazłam czujnika w chłodnicy, ani na przewodach od obiegu płynu. Nie było też go w okolicy pompy wodnej. Znalazłam tylko ten jeden przykręcony na śrubę do bloku silnika z tyłu od strony kabiny (nie wkładany w środek tylko mierzący temperaturę powierzchniową - mosiężny korpus dobrze przewodzi ciepło). Ma dwa przewody (możliwe że trzecim jest masa silnika). Tylko, że żadnych oznak życia, ani jako termistor ani jako czujnik zasilany napięciem +5V. Były próby wsadzenia rezystorów dla zasymulowania czujnika oporowego – i nic. Przejście samych przewodów do ECU prawidłowe – nóżka 17 i 25 w niebieskim złączu. Chyba, że jest to czujnik potrzebujący zasilania +5V, to wtedy nie ma tego napięcia w złączu 2 przewodowym. Wtedy wina po stronie ECU. Może idąc po śmieszkach doszukam się jakiegoś tranzystora na tych wyprowadzeniach. Ostatnim razem była przeprowadzana naprawa na tym sterowniku (właśnie w taki sposób) i elektronik wymienił dwa elementy. Ale to była inna sprawa.
Jesli mozesz przeslac: janinabednarz(malpa)go2.pl
Z powazaniem: Janina Bednarz