Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprawdzenie szczotkowego silnika prądu stałego w bieżni.

sunlux 29 Mar 2015 23:47 1038 3
  • #1 29 Mar 2015 23:47
    sunlux

    Poziom 20  

    Witam.
    Proszę o poradę.
    Typowy silnik szczotkowy 2,5HP (około 1864W) 180V prądu stałego do bieżni.
    Dysponuję porównawczo zarówno sprawnym, nowym silnikiem oraz wieloma używanymi, dość przegrzanymi.

    Czy mogą mi koledzy poradzić, podsunąć jakiś pomysł, jak można szybko i pewnie sprawdzać czy dany używany silnik jest sprawny?
    Pomiar rezystancji bezpośrednio na przewodach zasilających silnik jest mało wiarygodny ponieważ na nowym silniku przy mało dotartych szczotkach rezystancja uzwojeń jest na poziomie około 4Ω natomiast używane, choć ciągle sprawne silniki mają tak samo mierzoną rezystancję na poziomie od 3Ω do 2Ω.

    Czy jedynym sposobem jest pomiar bez szczotek przykładając końcówki pomiarowe miernika bezpośrednio do komutatora przesuwając pomału silnikiem? Ale będzie to sposób bardzo pracochłonny...

    Czy to typowy objaw, że przegrzewanie silnika prowadzi do coraz mniejszej rezystancji uzwojeń?

  • Pomocny post
    #2 30 Mar 2015 11:07
    Szybki Elektron
    Poziom 25  

    Pomiar rezystancji nie zawsze ujawni usterkę, zwłaszcza gdy dodać rezystancję szczotek. Lepiej mierzyć indukcyjność obracając b. powoli wirnikiem, aby sprawdzić, czy nie ma zwartych lub przerwanych uzwojeń i działek komutatora. Jeszcze łatwiej wykorzystać transformator o kilku woltach napięcia na uzwojeniu wtórnym, diodę i amperomierz analogowy. Obracać powoli wirnik zatrzymując na kolejnych działkach komutatora i obserwować wskazania amperomierza. Dioda jako prostownik półokresowy pozwala na lepsze zróżnicowanie wskazań.
    Inny sposób to zastosowanie regulowanego zasilacza prądu stałego. Po zdjęciu paska silnik powinien z każdej pozycji wirnika płynnie ruszać i działać od kilku woltów.
    Dodam ze swojego doświadczenia, że najczęstszą przyczyną nieprawidłowej pracy bieżni jest zbieranie się pyłu węglowego w silniku, zwłaszcza na szczotkotrzymaczu. Zapobiegawczo proponuje okresowe czyszczenie - odkurzacz + sprężarka.
    Uważam, że samo przegrzanie, bez uszkodzenia izolacji, raczej zwiększy rezystancję.

  • #3 08 Mar 2016 22:10
    sunlux

    Poziom 20  

    Szybki Elektron napisał:
    Pomiar rezystancji nie zawsze ujawni usterkę, zwłaszcza gdy dodać rezystancję szczotek. Lepiej mierzyć indukcyjność obracając b. powoli wirnikiem, aby sprawdzić, czy nie ma zwartych lub przerwanych uzwojeń i działek komutatora. Jeszcze łatwiej wykorzystać transformator o kilku woltach napięcia na uzwojeniu wtórnym, diodę i amperomierz analogowy. Obracać powoli wirnik zatrzymując na kolejnych działkach komutatora i obserwować wskazania amperomierza. Dioda jako prostownik półokresowy pozwala na lepsze zróżnicowanie wskazań.
    Inny sposób to zastosowanie regulowanego zasilacza prądu stałego. Po zdjęciu paska silnik powinien z każdej pozycji wirnika płynnie ruszać i działać od kilku woltów.
    Dodam ze swojego doświadczenia, że najczęstszą przyczyną nieprawidłowej pracy bieżni jest zbieranie się pyłu węglowego w silniku, zwłaszcza na szczotkotrzymaczu. Zapobiegawczo proponuje okresowe czyszczenie - odkurzacz + sprężarka.
    Uważam, że samo przegrzanie, bez uszkodzenia izolacji, raczej zwiększy rezystancję.


    Bardzo dziękuje za dokładne i szczegółowe wyjaśnienia.

    Czy jest możliwość, że silniki chińskie z podaną mocą 2,5HP mogą być tak źle wykonane, że mimo pobierania prądu 4-7A (przy 7km/h) (pomiar bezpośredni DC na silniku) ulegają awarii - przepaleniu.
    Maksymalna temperatura silnika nie przekracza 35-50°C dzięki dodatkowemu wymuszonemu chłodzeniu (wentylator 210m³/h) bezpośrednio montowany na silniku i wiejący do jego środka. Silniki nowe i czyste. Prądy zwarciowe, zatrzymaniowe silnika ustawione na zalecenia fabryczne czyli 15-16A.

    Czy to możliwe, że chińczyki stosują jaki myk np. miedziowany przewód aluminiowy lub inny mogący powodować takie problemy?
    Silnik przewijany przez jeden z zakładów jest jeszcze gorszy - ma wiele mniej mocy przy tym samym prądzie płynącym przez silnik.

  • #4 09 Mar 2016 20:16
    Szybki Elektron
    Poziom 25  

    Chińczycy mają pomysły niezrównane. Widziałem sporo chińskich "rozwiązań technicznych", więc niewiele w tej kwestii może mnie zaskoczyć. Pozdrawiam.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME