Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pralka Gracja PDG 585 diagramy programatora

krzysiek40 24 Maj 2005 11:24 11834 30
  • #1 24 Maj 2005 11:24
    krzysiek40
    Poziom 22  

    Zepsul mi sie juz drugi programator w tej pralce. Probowalem wymienic silnik, ale nic nie pomogolo i w na praniu zasadniczy blokuje sie. Nowy kosztuje zdaje sie ponad 100zl. Pomyslalem wiec ze moze by zrobic sterowanie za pomoca procesora '51. Nie wiem tylko dokladnie jak ten programator dziala tzn. jakie opcje sa na danym programie (ile obrotow a lewo w prawo ile czasu pranie itd). Czy ma ktos moze taka szczegolowa rozpiske jak wygladaja poszczegolne cykle prania.
    Jeszcze jedna sprawa. Z silnika wychodzi 5 kabli. Ma ktos jakis schemat jak je podlaczac zeby silnik obracal sie w lewo, prawo i wirowanie??
    Mysle ze taki rodzaj sterowania bedzie duzo bardziej niezawodny, a prolka ogolnie trzyma sie swietnie poza tym programatorem nieszczesnym.
    Z gory wielkie dzieki za pomoc!!!

    0 29
  • Relpol
  • #3 24 Maj 2005 13:16
    krzysiek40
    Poziom 22  

    Wielkie dzieki. Jeszcze jakby ktos mial gdzies te funkcje poszczegolnych programow programatora to juz by bylo super...

    0
  • Relpol
  • #4 24 Maj 2005 14:51
    PS 663S BIO
    Poziom 31  

    wiec, pranie wstępne- niski poziom wody obroty intensywne , grzanie poprzez ogranicznik 35 st.C czas trwania ok.20-40 min., pranie zasadnicze, przy grzaniu obroty delikatne grzanie nieograniczone (dla progr.bawełna) po nagrzaniu cykl prania-obroty intensywne czas-16-20 minut i również niski poziom wody, spust i odwirowanie 4 min., dwukrotne płukanie przy wysokim poziomie wody i z wirowaniem między 1 i 2 płukaniem, czas jednego płukania 2-8 minut, spust i odwirowanie końcowe 8 minut, po odwirowaniu bielizny dobrze by było gdyby na 2 minuty włączyła się pompa i pralka wykonała kilka ruchów rewersyjnych, czas ruchów rewersyjnych
    -obroty intensywne 11s. praca, 4s. postój (dot. obu kierunków ruchu)
    -obroty delikatne 3s. praca, 12s. postój (patrz wyżej w nawias) jakieś szczeglne informacje na temat cyklu prania na maila

    0
  • #5 25 Maj 2005 12:41
    krzysiek40
    Poziom 22  

    Niestety nadal nie wiem jak podlaczac silnik. W linkach podanych przez Paw_la nie ma tego co potrzebyje. W drugim linku jest jedynie jak podlaczyc ze soba przewody, a schemat trodno rozszyfrowac bo nie wiem jak sa laczone styki. Prosze jeszcze raz o pomoc ktore piny silnika jak laczyc (kondensator, obroty lewo, prawo - delikatne, intensywne oraz wirowanie).

    0
  • #7 25 Maj 2005 14:30
    PS 663S BIO
    Poziom 31  

    ten schemat który jest wyżej to sposób podłączenia silnika żeby uzyskać wirowanie, a potrzebne jest jeszcze pranie

    1
  • #8 25 Maj 2005 14:41
    jesta19
    Poziom 24  

    wiec podlaczasz na nastepna pare stykow,a zmiana kierunku to zamiana przewodow na parze stykow,przewod na pojedynczym styku jest staly (caly czas w tym samym miejscu)
    para stykow jest w pionie

    1
  • #10 25 Maj 2005 15:03
    jesta19
    Poziom 24  

    dokladnie to samo tylko ze bardzo ladnie narysowane

    0
  • #11 25 Maj 2005 15:09
    PS 663S BIO
    Poziom 31  

    nie musisz mi dogadywać, po prostu jak się ma rysunek to jest łatwiej

    0
  • #12 26 Maj 2005 18:26
    samsu100
    Poziom 22  

    Myślę że konstruowanie elektronicznego programatora do Gracji to przesada i szukanie problemów. W programatorach P124 jakie były stosowane w Gracji uszkodzeniu ulegały styki na płytkach, a tak naprawdę na jednej ostatniej płytce. Powodowane to było często przewróceniem tej pralki w czasie naprawy na niewłaściwy bok - należy kłaść na bok dozownika proszku a nie programatora gdyż często resztki wody zalegające w dozowniku wypływają na programator. Spotkałem też uszkodzenia programatora spowodowane uderzeniem w niego przez zbiornik w czasie "skaczącego" wirowania. Często urywa się w Gracji lewy amortyzator i zbiornik ma wtedy tendencję do dużych ruchów na boki i do góry.
    Mając z poprzedniej naprawy już jeden programator mechaniczny uszkodzony spróbowałbym jego naprawy.

    0
  • #13 26 Maj 2005 20:14
    PS 663S BIO
    Poziom 31  

    zgadzam się ale człowiekowi który jest z wykształcenia elektronikiem łatwiej skonstruować elektroniczny programator niż naprawić stary, poza tym ta pralka ma niską prędkość wirowania i stosowanie tam elektroniki to tak jak by w oborze zainstalować kino domowe, jak już to dołożyłbym do silnika prądnicę tachometryczną i zarobiłbym taką Grację której jeszcze nikt nie widział

    0
  • #14 28 Maj 2005 12:07
    krzysiek40
    Poziom 22  

    To ciekawe, ale po co pradnica tachometryczna?? Do pomiaru obrotow?? Po co??

    0
  • #15 28 Maj 2005 12:36
    samsu100
    Poziom 22  

    Myślę że zaproponowanie prądnicy tachometrycznej do silnika takiego jak w Gracji to przesada, choć najnowsze rozwiązania napędu pralek sięgają do silnika trójfazowego sterowanego falownikiem. W tym przypadku napięcie generowane w prądnicy która jest umocowana na wałku silnika służy do precyzyjnego śledzenia przez układ regulacji obrotów silnika.
    W warunkach amatorskich stworzenie takiego rozwiązania jest praktycznie niemożliwe.

    0
  • #16 28 Maj 2005 12:52
    PS 663S BIO
    Poziom 31  

    nie potrzebna prądnica tachomatryczna, ale jak ktoś koniecznie chce to niech robi :D

    0
  • #17 28 Maj 2005 16:17
    skryn
    Admin grupy AGD

    Najprostsze sterowniki do regulacji obrotów silnika w pralkach są na TDA1085C i wymagają sygnału zwrotnego z prądniczki tachometrycznej. Oczywiście można pokusić się o jeszcze prostsze rozwiązania, ale po co? Raz, to czysta amatorszczyzna, dwa, to takiego rozwiązania nie widziałem. Może ktoś dla hobby (pomijając wszelkie koszty- czas pracy, itd...).

    0
  • #18 07 Cze 2005 11:08
    krzysiek40
    Poziom 22  

    Jeszcze pytanie o hydrostat. Czy on zalacza grzalke gdy pralka zapelni sie woda?? I czy odlacza zawory doprowadzajace wode?? I jesli ktos ma mozliwosc (bo podejrzewam ze odpowiedzi beda twierdzace) to prosze o jakis schemacik i opis co i kiedy jest zalaczane/wylaczane.

    0
  • #19 07 Cze 2005 11:41
    K_andy
    Poziom 17  

    witam

    hydrostat przekazuje do programatora informację --jest woda-- lub
    --brak wody---, programator steruje załączaniem grzałki ( przez termoregulator oczywiście)
    hydrostat załącza elektrozawory ale też za pośrednictwem programatora

    pozdrawiam

    0
  • #20 07 Cze 2005 15:07
    PS 663S BIO
    Poziom 31  

    a dokładnie to grzałka jest włączana przez wszystkie następujące elementy
    ->termostat
    ->hydrostat
    ->programator
    tj napisał kol.K_andy

    0
  • #21 07 Cze 2005 15:24
    krzysiek40
    Poziom 22  

    Czyli hydrostat ma styki wysokopradowe??? I jeszcze czy moglby ktos napisac ktora koncowka hydrostatu czym steruje bo na schemacie to jakos nie moge sie tego doszukac (nie wiem jak sa laczone piny programatora).

    0
  • #22 07 Cze 2005 15:35
    PS 663S BIO
    Poziom 31  

    11- tam dochodzi prąd
    12-załącza elektrozawory
    13-załącza grzałkę
    to dotyczy niskiego poziomu
    teraz poziom wysoki
    21-tam dochodzi prąd
    22-załącza elektrozawory
    23-załącza pompę spustową przy płukaniu wahadłowym

    płukanie wahadłowe-> schładzanie bielizny po praniu, dobieranie wody do wysokiego poziomu i wylewanie jej do czasu rozłączenia styku 23

    0
  • #23 27 Cze 2005 12:50
    krzysiek40
    Poziom 22  

    No coz sa wakacje i ostro biore sie za ta pralke :). Czy moge dowiedziec sie wiecej szczegolow co do cyklów pracy. Zwracam sie zwłaszcza do PS 663S BIO ktory jak widze zna je dobrze.

    0
  • #25 27 Cze 2005 13:35
    PS 663S BIO
    Poziom 31  

    nie wiem o jakie szczegóły pracy ci chodzi ale napiszę (jeśli chodzi ci o coś konkretnego to pisz !!) no więc
    -> pranie wstępne
    r/r długie (16s. praca, 4s. postój) pobór wody do 1 poziomu hydrostatu po czym uruchamiają się r/r następnie dobór czasowy wody przez 40s w ciągu 2 min., po tej operacji włącza się grzałka i kontunuowane są r/r długie, grzałka wyłączana jest poprzez ogranicznik 35st.C (czas tej operacji zależny od temp.wody) po tej poeracji r/r BIO (4s. praca 26s. postój) bez podgrzewania, czas operacji 40min., po tym następuje spust wody i r/r długie, czas operacji 2min., po tej operacji silnik bębna włącza się w stan odpowiadający warunkom pracy wirówki czas 2min., następnie szybkie wychamowanie bębna poprzez włączenie równocześnie dwóch kier. obrotów na czas 1s a następnie r/r długie i pobór wody do prania zasadniczego do 1 poziomu hydrostatu czas 2min, następnie podgrzewanie wody i r/r krótkie (5s praca 5s postój) do czasu osiągnięcia temperatury nastawionej przez termostat dylatacyjny,( po tej operacji grzłka wyłącza się do końca pracy pralki)po podgrzaniu r/r długie przez 20min, następnie dwukrotne dolewanie do zbiornika wody 2*40s przez 2min, spust wody i odwirowanie analogiczne do końca prania wstępnego, 1 płukanie, równocześnie obroty bębna i pobór wody do 1 poziomu hydrostatu, obroty r. długie czas 4min, spust wody i odwirowanie analoh\giczne do końca prania wstępnego, drugie płukanie, pobór wody bez obrotów bębne, po osiągnięciu 1 poziomu dobór czasowy wody 2*40s w ciągu 2 min, po tej operacji kontynuowane są obroty bębna przez 8 minut, spust wody analogiczny do spustu po pr. wstępnym tyle że odwirowanie trwa 6 minut, szybkie wyhamowanie bębna tak jak po pr. wstępnym włącza się pompa i r/r długie na czas 4 min., po tej operacji następuje koniec cyklu


    i jeszcze kilka uwag, aby przy doborze czasowym pralka nie przelała wody po osiągnięciu najwyższego poziomu hydrostat wyłącza dopływ prądu poprzez styk 22 wyłączając tym samym elektrozawory, dobrze byłoby jeżeli pompa pracowałaby w cyklach czasowych np 2s stop 110s praca i 8s stop w ciągu 2 min., przy programach do tkanin delikatnych dobrze by było żeby pralka nie nabierała wody na czas tylko do 2 poziomu hydrostatu (na pr. wstępnym i płukaniu pralka ma nabierać wodę na czas w celu zmniejszenia jej zużycia)

    Paw_el napisał:
    Witam.
    Diagram czasowy programatora znajdziesz tutaj:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic141824.html#272703


    gdzie ty tam widzisz diagram czasowy??

    Dodano po 8 [minuty]:

    oto diagram czasowy

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=262297#262297

    0
  • #26 27 Cze 2005 13:37
    krzysiek40
    Poziom 22  

    Tak są tam diagramy trzech programatorow. Dzieki wielkie Paw_el'owi za linka (sam nie wiedzialem ze takie informacje moga tam byc) i PS 663S BIO'owi za szereg wartosciowych informacji. Teraz chyba mam juz wszystko. Jak urzadzenie bedzie gotowe to dam znac, ale jak bede mial jeszcze problemy to tez dam znac :-). Poki co czas zabrac sie do roboty.

    0
  • #27 27 Cze 2005 23:54
    jpserwis
    Specjalista AGD

    Z finansowego punktu widzenia koszt wykonania na'51 będzie wyższy iż oryginalny programator (płytka + elementy wykonawcze-triaki, przekaźniki), ale dla własnej satysfakcji-czemu nie. Proponuje iść na całość i podłączyć jakiś wyświetlacz LCD i klawiaturę 16 i nie robić software na wzór oryginalnego programatora tylko np: zegar czasu rzeczywistego, tryby serwisowe, autodiagnostyka itp.
    Pozatym był projekt programatora do pralki na 8051 w elektronice praktycznej, trzeba przeszukać archiwum.
    Jeżeli robić już elektronikę to tacho by się przydał, obsługa silnika nie koniecznie przez tda1085 bo mały atmel'51 też sobie z tym poradzi.
    Zamias montować coś na silniku łatwiej będzie przykleić magnes na kole pasowym(dużym) i halotron albo cewkę. Ewentualnie jakiś licznik rowerowy.
    Pozdrawiam

    0
  • #28 28 Cze 2005 14:11
    krzysiek40
    Poziom 22  

    Czy tzn. ze dałoby sie regulowac obroty??? Zreszta az takie bajery mi nie sa potrzebne. Chodzi mi o jak najprostrzy sterownik - 2 przyciski max. 8 Led'ow zapalajacych sie obok poszczegolnych napisow np. "pranie zasadnicze". i to wszystko. Jesli chodzi o elementy wykonawcze to zeczywiscie wyszlo mi chyba z 8 triakow i moze przekaznik do grzałki ktory po załączeniu jej przez triak bedzie go zwieral. To da mi brak grzania triaka i brak iskrzenia na przekazniku. Mysle ze koszt nie przekroczy 50zl biorac pod uwage ze czesc z elementow juz mam, tak sie nazbieralo :). Mam jeszcze pytanie o pompowanie wahadlowe i szybkie i wolniejsze rewersy. Czy w tej Gracji cos takiego istnieje. Bo jakos ze schematow to nie widze tego?

    0
  • #29 28 Cze 2005 15:36
    PS 663S BIO
    Poziom 31  

    płukanie wahadłowe jest do dobieranie wody do wysokiego poziomu i wypuszczanie do czasu rozłączenia styku na wysokim poziomie wody, cykl ten powtarza się do czasu zakończenia operacji, a o wolniejszych i szybszych rewersach pisałem (r/r długie, krótkie i BIO)

    0
  • #30 04 Lip 2005 16:05
    krzysiek40
    Poziom 22  

    Czy moglby mi ktos podrzucic (krzysiek400@op.pl)lub umiescic na forum schemat tej Gracji bo ten co jest na elektrodzie nie jest za bardzo czytelny :(

    0