Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renaulc Scenic I -mapy LPG -

09 Cze 2015 09:30 4803 51
  • Poziom 13  
    Witam,
    od paru miesiecy posiadam auto i staram się doprowadzić różne rzeczy do lepszego stanu. Posiada instalację ESGI + reduktor Tomasetto + valteki czerwone 2mm.
    Wymieniłem filtry gazu, reduktor wyczyszczony, węże od reduktora do wtrysków i od podciśnień wymienione, wszystko na opsaki, nowy płyn chłodniczy (odpowietrzone). Miałem remont zaworów i głowicy, na nowo układałem wtryski, czujnik temp/ciśnienia i kable to staram się wystroić gaz na nowo.
    Poniżej mapy do oceny i moje pytania.
    1. czy różnice, kótre obecnie mam na wykresach warto jeszcze regulować? Jeżdżę od paru dni i staram się to regulować.
    2. zastanawia mnie dlaczego wykres zapisany chwilę przed zamknięciem programu, a parę godzin później gdy wróciłem do auta by zrobić korekty różni się przebiegiem.
    Po lewej wykres zapisany przy kończeniu jazdy, w której odczytywałem mapy, a po prawej wykres kilka godzin później, chwilę po odpaleniu silnika.
    3. również gdy robiłe korekty na posotju, bieg jałowy, silnik odpalony - to wykres zmieniał swój kształ co parę minót - głównie w zakresie czasów wtrysków od 12-18ms.
    Renaulc Scenic I -mapy LPG -
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 38  
    andrzej.nowacki1 napisał:
    valteki czerwone 2mm.

    Żartujesz sobie że będziesz stroił auto z tym czymś ?

    Dodano po 3 [minuty]:

    andrzej.nowacki1 napisał:
    1. czy różnice, kótre obecnie mam na wykresach warto jeszcze regulować? Jeżdżę od paru dni i staram się to regulować.

    Auta się nie stroi na wykresy bo to jest nie miarodajne, wyobraź sobie, że auto już od 3500 rpm wchodzi w OL i czy wtedy wyrysowana mapa dla tego zakresu będzie adekwatna do dawki ?
    andrzej.nowacki1 napisał:
    2. zastanawia mnie dlaczego wykres zapisany chwilę przed zamknięciem programu, a parę godzin później gdy wróciłem do auta by zrobić korekty różni się przebiegiem.

    Bo to jest poglądowe można coś tam podstroić leciutko na te mapki na start a potem stroić z czasów wtrysków i pracy sondy lub OBD jeśli jest.
  • Poziom 13  
    1. Wiem, że ta listwa to niż, jaki niestety większość bierze decydując się na tanią instalację i tak też pewnie sprzedano poprzedniemu właścicielowi auta.
    A jaką listwę byś proponował do takiego starego ;) auta Scenic I, 2.0 8V, 98r silnik F3R. Oczywiście chciałbym móc osiągnąć relatywnie dobrą instalację względem ceny.

    2. OBD nie ma.

    3. Czy ESGI 2 jest wystarczającym oprogramowaniem dla takiego auta, czy też jest to niższa półka?
  • Poziom 38  
    Nie robiłem ESGI ale opędziłem takiego scenica (tamten miał coś 130KM albo sam nie wiem w każdym razie silnik albo 2.0 albo 1.8) na stagu 4 + Hana i nowym wierceniu po partaczach i auto śmiga rewelacyjnie dobrze jak na razie na LPG. Nie wymagał jakiś specjalnie korekt po RPM po prostu działał idealnie :D
    Możesz dać RegFasty, AC W01, Barracuda pojedyncze, Hana pojedyncze o ile to ten sam silnik to jest sporo miejsca na montaż wtrysków.
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 13  
    no właśnie partacze wiercili na kolektorze w silniku i lokalizacja i kąty wkrętek jak im wiertarka i umysł pozwolił ;) więc nie jest rewelacyjnie. Miejsca trochę jest, silnik 115KM.
    W stare wiercenia wkręcić śruby, czy lepiej szukać nowego kolektora?
  • Poziom 38  
    Gość kupił nowy kolektor chyba za 20zł więc było bez sensu zaślepiać. Ja wierciłem od środka kolektora bo on zawinięty jest i nawet kątowa przystawka jakoś marnie szła. Od środeczka łanie poszło gwincik też od środka, niebieski klej do gwintów i ładnie siadło każdy pod tym samym kątem. Tylko pierwszy nawiert od prawej był najważniejszy bo tam przeszkadzał odlew wzmacniający kolektor i żeby w nim nie wiercić to tak wycyrklowałem kąty, że weszło ładnie na styk.
  • Poziom 13  
    Wszystko się zgadza. Kolektor wywinięty do góry.
    Dzięki za sugestie.
    Czy patrząc na moje czasy (z wykresu) pozostać przy wkrętkach 2mm czy zwiększyć trochę. Reduktor i instalacja ma trochę już czasu - co prawda na razie nie mam problemu z ciśnieniem na reduktorze.
  • Poziom 38  
    W tamtym założyłem chyba dysze 1,8 do hana najmniejsze jakie były dostępne bo gazownik dał jakoś za duże. Czy jakoś tak, możliwe, że tamten silnik miał mniejszą moc a ja pokręciłem i było to 90KM ? Ze screenu wynika, że można by coś zwiększyć na 2,2
  • Poziom 13  
    Barracuda i Hana to prawie to samo (jak piszesz:)), a jak się mają względem Fast Reg i ACW01? Bo patrzę na ceny i zastanawiam się czy w moim aucie da się odczuć te różnice np. w żywotności, możliwości regulacji?
  • Poziom 38  
    Oba całkiem niezłe, wole AC ze względu na możliwość kalibracji (nie jest wymagana) oraz na metalową listwę która nie pęka tak jak kompozytowi może się przytrafić. Jednak zdecydowanie polecam wtryski pojedyncze montowane najbliżej kolektora, cena za HS211 z kabelkiem w AMAXie to 67zł więc nie aż tak źle. Dobry gaz to dobry wtryskiwacz z dobrym montażem i dobrym reduktorem.
  • Poziom 13  
    Na szybko widzę na allegro że STAG AC W01 występują w różnych kolorach listew:
    czerwona, niebieska, srebrna itd.

    Wiem, że potrzebuję na 4 cylindry, 3 Ohm ale jeśli możesz powiedzieć na co jeszcze patrzeć przy wyborze tych STAG AC W01 - będę wdzięczny.
  • Poziom 13  
    29KM/cylinder. 18ms.
  • Poziom 15  
    psooya napisał:
    W tamtym założyłem chyba dysze 1,8 do hana najmniejsze jakie były dostępne bo gazownik dał jakoś za duże. Czy jakoś tak, możliwe, że tamten silnik miał mniejszą moc a ja pokręciłem i było to 90KM ? Ze screenu wynika, że można by coś zwiększyć na 2,2


    Dysze muszą być jak największe - wielkość ogranicza tylko minimalny czas otwarcia wtryskiwacza gazowego (powtarzalna i stała ilość gazu przy najkrótszym czasie otwarcia).Wszystkie wtryskiwacze 3 omowe tłoczkowe (RAIL, VALTEK, REG OMVL, AC01) mają podobny czas otwarcia - czyli są podobnej klasy. Niektóre działają stabilnie dłuższy czas, inne szybko rozkalibrowują się i wcale nie zależy to od typu listwy (takie mamy czasy). Mnożnik w żadnym momencie nie może być wyższy od 1,4 ( 25ms - najdłuższy możliwy czas wtrysku gazu uwarunkowany czasem otwarcia zaworów ssących w silniku w zależności od obrotów silnika). 1,4 x 20ms = 28ms. Optymalnie jest, gdy przy wysokich obciążeniach czas wtrysku gazu jest krótszy, niż czas wtrysku benzyny - tylko wtedy nie będzie za ubogo w trybie OL (gwałtowne przyśpieszanie). Wyższe mnożniki powodują lepszą pracę na wolnych obrotach przy badziewnych wtryskiwaczach, ale także zapewniają krótszy żywot głowicy.
  • Poziom 38  
    eLKa napisał:
    Wszystkie wtryskiwacze 3 omowe tłoczkowe (RAIL, VALTEK, REG OMVL, AC01) mają podobny czas otwarcia - czyli są podobnej klasy.

    Kolego nie wprowadzaj w błąd, AC W01 są 2 Ohmowe, Valdemary są od 1-3 Ohm.
    eLKa napisał:
    Niektóre działają stabilnie dłuższy czas, inne szybko rozkalibrowują się i wcale nie zależy to od typu listwy (takie mamy czasy)

    Po raz kolejny kolego nie wprowadzaj w błąd !!! Rozbierz sobie valdemara a AC W01 czy RegFasta
    eLKa napisał:
    Mnożnik w żadnym momencie nie może być wyższy od 1,4 ( 25ms - najdłuższy możliwy czas wtrysku gazu uwarunkowany czasem otwarcia zaworów ssących w silniku w zależności od obrotów silnika). 1,4 x 20ms = 28ms

    Po raz 3! Maksymalny czas otwarcia wtrysku zależy od ilości powietrza w cylindrze i RPM. Przyjmując WOT i 6000 RPM sam sobie wylicz ile to wynosi a nie snuj o magicznych 25ms. Przy tym czasie na WOT masz zapętlenie gdzieś powyżej 4800 PRM
    eLKa napisał:
    Optymalnie jest, gdy przy wysokich obciążeniach czas wtrysku gazu jest krótszy, niż czas wtrysku benzyny - tylko wtedy nie będzie za ubogo w trybie OL (gwałtowne przyśpieszanie).

    To prawda gdyż daje zapas na spadki ciśnienia i korektę od niego
    eLKa napisał:
    Wyższe mnożniki powodują lepszą pracę na wolnych obrotach przy badziewnych wtryskiwaczach, ale także zapewniają krótszy żywot głowicy.

    A co powiesz na auto które ma wtrysk sekwencyjny i max czas wtrysku PB 11ms to też zalecisz niski mnożnik bo głowica padnie ?

    Dodano po 5 [minuty]:

    andrzej.nowacki1 napisał:
    29KM/cylinder. 18ms.

    Spokojnie dowolna listwa to obsłuży, nie potrzeba BFC.
  • Poziom 15  
    Skoro wiesz lepiej, to moje wypowiedzi nie są potrzebne. Podałem wartości średnie z doświadczenia, a nie dla konkretnego modelu samochodu. Napisałem mój post, by pomógł w ustawianiu instalacji LPG, a nie jako krytykę Twojego ustawiania, ale każdy mierzy innych swoją miarką. Faktycznie nie wiedziałem, że AC01 jest 2-omowy, co tłumaczy dlaczego tak krótki jest ich żywot. Valteki, Raile, Apache też wystepują w wersji 2-omowej. Wtryskiwacze o których piszesz rozbierałem wszystkie oprócz sławnych AC01, a także inne, nawet takie, które trzeba rozpiłować, by zajrzeć do środka. I właśnie dlatego nie zmienię mojego zdania na ich temat. Może sprawdzałeś kiedyś wydatki poszczególnych wtryskiwaczy przy czasie wtrysku ok 3ms po 2000km? Czym Twoim zdaniem Reg różni się konstrukcyjnie od Valteka - i jednych i drugich unikam. Pewnie chodzi Ci o kształt tłoczka - owszem są precyzyjnie wytoczone i przez to nie są kalibrowane w ogóle, a tłoczek jest pokryty plastikiem, dopóki się nie zetrze. Niestety, nie jest to teflon, co nie zmienia faktu, że mają dłuższy czas otwarcia, niż znienawidzone Valteki. Często puszcza zgrzew trzymający nabiegunnik magnetyczny (górny). Nie sugeruj się pomiarami producentów -trzeba samemu zmierzyć, lub poprosić kolegów, którzy mają taki sprzęt. Największą wad reg- ów jest to, że często po transporcie tłoczki już nie są prostopadłe do obudowy. Regi działają "jako tako" dłużej, od Valteków, jednak valtek zaraz po kalibracji lub nowy jest szybszy i bardziej precyzyjny na jakiś czas... przez to, że tłoczek ma krótszy skok, a sprężynka jest mocniejsza...
    A jaki niedłubany samochód ma czas wtrysku 11ms przy wtrysku pośrednim i nie półsekwencji przy obciązeniu ponad 90%, pytam z ciekawości.... Wiesz o tym, że prawie wszystkie samochody przy OL działają w półsekwencji lub nawet fulgrupie, nawet te, które mają szerokopasmową sondę i podział na 2 banki przy 4 cylindrach? I dlatego wtryskiwacze mają być szybkie , a nie mnożnik równy 2,2.
  • Poziom 13  
    no i powoli zaczynam nie wiedzieć o czym piszecie :)
    studiuję ten temat
    http://lpg-forum.pl/omvl-reg-dane-techniczne-ma-ktos-t12195.html
    ale tam jeszcze więcej skrótów, slangu fachowego itd.

    Czy możecie wyjaśnić mi:
    - OL - gwałtowne przyspieszenie - to z angielskiego?
    - czy zawsze powyżej OL nie ma co stroić /patrzeć na mapy? To jak to się robi - ogólnie, nie chcę otwierać warsztatu LPG:)
    - ogólnie o co chodzi z długimi czasami otwarcia wtrysków- szkodzi im bo się grzeją, bo przy za długim otwarciu jednego wtrysku, nastąpi on w złym położeniu tłoka i przy zapętleniu będzie trwał, gdy kolejny wtrysk ma już nastąpić? Zawsze w silnikach benz. jest przerwa między wtryskami?
    Jakie i dlaczego długie czasy wtrysków mają wpływ na zawory, głowicę itd?
    Remontowałem ostatnio zawory i szlif głowicy i oczywiście słyszałem, że wtryskiwacz się upalił ze względu na jazdę na gazie. To czy idzie jak dobrać wtryski, ciśnienie, czasy wtrysków LPG by nie szkodzić zaworom?:)

    Mam nadzieję, że amatorskie pytania nie zniechęcą Was do rozmowy.
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    OL z angielskiego Over Load - tak, jest to szybkie przyspieszanie, najczęściej w trybie WOT - Wide Open Throttle (max. otwarta przepustnica), czyli pedał gazu w podłodze. Ogólnie chodzi o stany nieustalone, w których ECU samochodu nie jest w stanie precyzyjnie obliczyć dawki paliwa. W takich stanach lepiej, by silnik miał za dużo paliwa, niż za mało. I tak są pisane programy do ECU samochodu.
    Jeśli dysze będą za małe lub wtryskiwacz będzie za mało wydajny, to początek mnożnika wychodzi duży (pow 1,8) i wtedy w takich momentach silnik ma za ubogo (mało paliwa), co skutkuje wysoką temperaturą gazów wydechowych (zbyt powolne spalanie się mieszanki) i w konsekwencji szybkim zużywaniem się gniazd zaworów i samych zaworów. Jeśli wtryskiwacze są za wolne, to w takim przypadku na LPG silnik będzie miał mocno za bogato, lub czasami za ubogo. Gaz LPG ze swoich właściwości fizycznych trudniej się zapala i wolniej spala, dlatego silnik już ma gorzej na LPG niż na benzynie. Pomaga przyśpieszenie (wyprzedzenie zapłonu).
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    andrzej.nowacki1 napisał:
    Czy możecie wyjaśnić mi:
    - OL - gwałtowne przyspieszenie - to z angielskiego?

    Open Loop - stan pracy sterownika PB w którym ignorowane są wskazania sondy lambda a dawka paliwa jest dobierana ze sztywnej mapy z tendencją do mieszanek bogatszych i uwzględnieniem stanu zużycia silnika i podzespołów (LTFT - Long Term Fuel Trim). Stan taki występuje w kilku momentach:
    Pełny ogień na autostradzie: OL może się pojawić już od 3500 RPM, może zależeć od RPM, pod pozycji TPS (potencjometr przepustnicy) jak i od wyliczonego przez sterownik PB obciążenia (Uwaga - inna wartość niż w programie do sterownika LPG)
    Jazda z górki z noga zdjętą z gazu powoduje przejście w OL i wyjście z cutoff właśnie w stanie nieustalonym jak i bezpiecznym (np. by nie zgasł przy wysprzęglaniu).
    Zawsze należy zwrócić uwagę na mnożnik końcowy gdyż to on ogranicza dawkę LPG właśnie w OL, mnożnik początkowy nawet = 5 zarówno przy ruszaniu jak i jeździe z niewielkimi prędkościami obrotowymi i obciążeniami nie spowoduje ubogiej mieszanki.
    Co jeszcze daje nam OL? Otóż fakt wzbogacenia dawki obniża zarówno na PB jak i LPG EGT ( temperatura spalin) więc na WOT dla dużych RPM wskazane jest albo dotryskiwanie albo praca w OL. Do tego w silniku wolnossącym dostaniemy ze 3 % więcej mocy a przecież dla tych najwyższych RPM jest to pożądane. Przy prawidłowo zrobionym LPG w aucuie i pracy w OL z AFR 12,6-12,8 temperatura spalania spada o około 20 stopni obalając mot o wyższej przy pracy na LPG. Oczywiście jest to właśnie spowodowane przylaniem i osiągami.
    OL też chroni silnik, wtedy gdy jest najwyższe EGT i np padła by nam sonda lambda silnik nawet na PB mógłby się skończyć bardzo szybko.
  • Poziom 13  
    dziękuję za małe wyjaśnienie. Czy w Lesznie znacie kogoś kto wie to wszystko i można zaufać, że ustawi sekwencję biorąc pod uwagę to wszytko? A nie wrzuci mi autokalibrację i trochę pokręci mnożnikami przy większych obrotach - bo tyle to sam potrafię:)
    cutoff-domyślam się, że odcięcie gazu i przejście na PB - przy ustawionych RPM
    AFR - ciśnienie powietrza?
    EGT-?:)

    piszesz o temp. niższej np. o 20 st. niż w takich samych warunkach na PB?

    Dodano po 35 [minuty]:

    psooya napisał:
    ......
    Jazda z górki z noga zdjętą z gazu powoduje przejście w OL i wyjście z cutoff właśnie w stanie nieustalonym jak i bezpiecznym (np. by nie zgasł przy wysprzęglaniu).
    Zawsze należy zwrócić uwagę na mnożnik końcowy gdyż to on ogranicza dawkę LPG właśnie w OL, mnożnik początkowy nawet = 5 zarówno przy ruszaniu jak i jeździe z niewielkimi prędkościami obrotowymi i obciążeniami nie spowoduje ubogiej mieszanki.



    1. czyli jeśli mi gaśnie (bardzo rzadko) przy wysprzęglaniu w mieście to mam źle nastawy bądź dysze dobrane. Tylko jeśli to się zdarzy to jest to najczęściej przy małych prędkościach i wysprzęglanie z obrotów poniżej 3500.
    2. czytałem wiele wątków, gdzie wypowiadano się, że mnożnik końcowy musi być zbliżony do 1.
    No ale jeśli chcemy zrobić bogatszą dawkę (np. więcej gazu) to muszę trochę mnożnik podnieść by wydłużyć czas wtrysku (ale by nie dopuścić do zapętlenia)? Dobrze kombinuję?
    3. rozumiem, że w OL przy WOT regulujemy tylko średnicą dyszy oraz czasami LPG (mnożnik).
  • Poziom 38  
    AFR - Air to Fuel Ratio - stosunek ilościa powietrza do paliwa
    EGT - Exhaust Gas Temperature - Temperatura gazów wydechowych

    Dodano po 6 [minuty]:

    andrzej.nowacki1 napisał:
    1. czyli jeśli mi gaśnie (bardzo rzadko) przy wysprzęglaniu w mieście to mam źle nastawy bądź dysze dobrane. Tylko jeśli to się zdarzy to jest to najczęściej przy małych prędkościach i wysprzęglanie z obrotów poniżej 3500.

    1. Zła regulacja/dysze itp
    2. Marne wtryski
    3. Za długie wężyki między kolektorem a wtryskiem - ten montaż powinien zostać zakazany bo nie spełnia warunków spalania a więc i homologacji.
    4. Inne usterki/złe parowanie wtrysków PB z LPG (podłączenie 1:1)

    Dodano po 6 [minuty]:

    andrzej.nowacki1 napisał:
    2. czytałem wiele wątków, gdzie wypowiadano się, że mnożnik końcowy musi być zbliżony do 1.

    Tak, zależnie od czasu wtrysku PB na WOT i na zimnym oraz spadku ciśnienia LPG.
    Czyli jak masz na WOT 18 ms to zalecam mnożnik końcowy np 0,8
    Jak masz np 12ms na WOT to i 1,2-1,4 na końcu obleci zależnie od spadku ciśnienia
    Tak więc ogólna zasada jest dla mnożnika końcowego = 1 a zasady są po to by je łamać, jak temat rozumiesz to zasadę sam wybierasz.
    andrzej.nowacki1 napisał:
    3. rozumiem, że w OL przy WOT regulujemy tylko średnicą dyszy oraz czasami LPG (mnożnik).

    Ciśnieniem LPG (zmiana dawki w całym zakresie), czasem otwarcia wtryskiwacza LPG (mnożnik - zmiana dawki w danym punkcie), dyszą (zmiana dawki w całym zakresie).

    Dodano po 4 [minuty]:

    Wracając do Open Loop, silnik na zimnym gdy sonda nie jest gotowa odpala w OL i czeka na zagrzanie sondy, samo odpalanie też odbywa się w OL.

    Dodano po 8 [minuty]:

    andrzej.nowacki1 napisał:
    No ale jeśli chcemy zrobić bogatszą dawkę (np. więcej gazu) to muszę trochę mnożnik podnieść by wydłużyć czas wtrysku (ale by nie dopuścić do zapętlenia)? Dobrze kombinuję?

    Dobrze kombinujesz i na to pozwala OL, całą resztę twoich kombinacji z przylewaniem skutecznie zablokuje ECU PB w trybie CL (Close Loop)
    Do pomiaru OL najlepiej użyć zewnętrznej sondy szerokopasmowej AFR wsadzonej w wydech, można też w OL wzbogacać do momentu aż sonda (ta w aucie) z ubogiej wskoczy na bogatą i policzyć mniej więcej procentowo wiedząc, że ten moment daje AFR ~14,7 ile większy musi być mnożnik by AFR był w okolicy 12,8 i o tyle podnieść mnożnik.
  • Poziom 13  
    psooya napisał:
    3. Za długie wężyki między kolektorem a wtryskiem - ten montaż powinien zostać zakazany bo nie spełnia warunków spalania a więc i homologacji

    czyli prawie wszyscy w PL instalują i jeździmy na instalacji, która nie powinna dostawać homologacji?

    psooya napisał:
    4. Inne usterki/złe parowanie wtrysków PB z LPG (podłączenie 1:1)

    Gdy jadę na LPG komp wycina wtryski PB z ECU - to dlaczego ich parowanie miałoby mieć wpływ na gaśniecie przy wysprzęglaniu z LPG?

    psooya napisał:
    Czyli jak masz na WOT 18 ms to zalecam mnożnik końcowy np 0,8
    ........jak temat rozumiesz to zasadę sam wybierasz.

    mnożnik końcowy 0.8 - zubożamy wtrysk LPG, a przy OL ma być bogato - więc nie rozumiem będę czytał/szukał dalej.

    psooya napisał:
    Wracając do Open Loop, silnik na zimnym gdy sonda nie jest gotowa odpala w OL i czeka na zagrzanie sondy, samo odpalanie też odbywa się w OL.

    Mowa tu o PB i ECU? I też to robi przez wydłużenie czasu wtrysku PB?

    Nastawy na podstawie Lmabdy auta są zasadne przy pewności, że sonda poprawnie działa-prawda?
  • Poziom 38  
    andrzej.nowacki1 napisał:
    psooya napisał:
    3. Za długie wężyki między kolektorem a wtryskiem - ten montaż powinien zostać zakazany bo nie spełnia warunków spalania a więc i homologacji

    czyli prawie wszyscy w PL instalują i jeździmy na instalacji, która nie powinna dostawać homologacji?

    Niestety ale tak, trzeba też zauważyć, że instalacje LPG to wynalazki i farmazony i tak naprawdę każdy producent robi jak mu się podoba.
    Najlepsze jest to, jak chodzi o homologację, że bywały butle nowe które na spawie miały mikro dziurkę. Gdzie tu spełniona homologacja? A przecież każdy zbiornik miał być testowany bo tak jest nakazane... Szkoda gadać prawo prawem a, że nikt się dobrze na tym nie zna to piszą jakieś chore wymagania a babole przepuszczają. Życie.

    Dodano po 6 [minuty]:

    andrzej.nowacki1 napisał:
    psooya napisał:
    4. Inne usterki/złe parowanie wtrysków PB z LPG (podłączenie 1:1)

    Gdy jadę na LPG komp wycina wtryski PB z ECU - to dlaczego ich parowanie miałoby mieć wpływ na gaśniecie przy wysprzęglaniu z LPG?

    Bo dostaje nie ten cylinder co potrzeba zanim dojdzie tam do zapłonu to już zgaśnie?
    Wtryskujesz np zamiast do 1 cylindra to do 4, wychodzisz z cutoff a tu paliwa brak, teraz zależnie od szybkości opadania obrotów i progu wyjścia z cutoff może a nie musi zgasnąć..
    andrzej.nowacki1 napisał:
    psooya napisał:
    Czyli jak masz na WOT 18 ms to zalecam mnożnik końcowy np 0,8
    ........jak temat rozumiesz to zasadę sam wybierasz.

    mnożnik końcowy 0.8 - zubożamy wtrysk LPG, a przy OL ma być bogato - więc nie rozumiem będę czytał/szukał dalej.

    Tego tłumaczyć się nie podejmuję - przemyśl od czego zależy dawka LPG.
    andrzej.nowacki1 napisał:
    psooya napisał:
    Wracając do Open Loop, silnik na zimnym gdy sonda nie jest gotowa odpala w OL i czeka na zagrzanie sondy, samo odpalanie też odbywa się w OL.

    Mowa tu o PB i ECU? I też to robi przez wydłużenie czasu wtrysku PB?

    No o PB przecież to ECU PB "odpala" silnik. ECU LPG to tylko jego proteza.
    Nie bardzo rozumiem o co chodzi z wydłużaniem ale pewnie nawiązujesz do ssania? Tak ECU PB tym steruje i do odpalenia ponieważ zawory są zimne i PB wolniej paruje dawkuje więcej. To jest bardziej skomplikowane ale tu nie ma potrzeby wnikać.
    andrzej.nowacki1 napisał:
    Nastawy na podstawie Lmabdy auta są zasadne przy pewności, że sonda poprawnie działa-prawda?

    Nie mam mowy o regulacji LPG w niesprawnym aucie! Sprawna sonda i wgląd w programie LPG w jej oscylacje umożliwia razem z odczytywanym czasem wtrysku PB na LPG poprawną regulację w CL
  • Poziom 15  
    @psooya

    No to teraz ten temat wyszedł na bogato...


    Sugeruję, by termin OL jednak rozgraniczyć na przyśpieszanie (chwilowe obciążenie 100%) i pozostałe momenty, w których ECU nie bierze pod uwagę wskazań z sondy lambda (nawet szerokopasmowej) - open loop (tryb awaryjny, rozgrzewanie zimnego silnika, cut-off). Będzie łatwiej zrozumieć.
  • Poziom 38  
    eLKa napisał:
    @psooya

    No to teraz ten temat wyszedł na bogato...


    Sugeruję, by termin OL jednak rozgraniczyć na przyśpieszanie (chwilowe obciążenie 100%) i pozostałe momenty, w których ECU nie bierze pod uwagę wskazań z sondy lambda (nawet szerokopasmowej) - open loop (tryb awaryjny, rozgrzewanie zimnego silnika, cut-off). Będzie łatwiej zrozumieć.

    Można ale z drobną zmianą. W przypadku LPG istotny jest OL na WOT powyżej 3500 RPM i tamte obszary należy wyregulować. Reszta informacji była tylko celem naukowym nie związanym z tematem. Również połowicznie jestem w stanie się przychylić do przyspieszania bo OL nie zawsze wtedy występuje, większość aut które stroiłem raczej wali dotrysk na SANDAŁ niż idzie w OL.
    Czyli CL stroimy na sondę po całym zakresie RPM gdzie się tylko da a OL na AFR lub na sondę w przedziale gdzie występuje czyli powyżej 3500 RPM.
    Myślę, że to upraszcza sprawę. W rzeczywistości sprowadza się to do strojenia mnożnika dla max czasów wtrysku i korekcie po RPM by zachować AFR przy np leciusieńkim wręcz mikronowym ujmowaniu nogi z gazu.
  • Poziom 15  
    Aż takiego podejścia do tematu, to nie mam .... z powodu lenistwa i braku cierpliwości. Chodzi mi o wyjaśnienie dla pozostałych forumowiczów, bo fachowo to rzeczywiście OL pewnie znaczy open loop. Co to znaczy "wali dotrysk na sandał"?
  • Poziom 13  
    To Wy Panowie sobie porozmawiajcie tu, a ja może wrócę tu za parę lat i wtedy będę potrafił z tym coś zrobić.
    Szkoda, że Kraków tak daleko...
    Jeśli macie cierpliwość to ciągle będę się tu wypytywał i starał coś dowiedzieć. Bo lubię wiedzieć jak dana rzecz działa i tylko po to by wiedzieć więcej ....

    psooya napisał:
    Tego tłumaczyć się nie podejmuję - przemyśl od czego zależy dawka LPG.

    Nie znam się na silnikach, bo pracuję w innej branży, a mechanika auta to moje hobby :)
    Wydaje mi się, że na podstawie zrobionej adaptacji na wolnych i analizie i ustawieniu mnożników. Komp od LPG w zależności od obciążenie silnika, RPM, sygnałów z sondy, położenia przepustnicy reguluje czasy wtrysku LPG?
  • Moderator Samochody
    andrzej.nowacki1 napisał:
    Komp od LPG w zależności od obciążenie silnika, RPM, sygnałów z sondy, położenia przepustnicy reguluje czasy wtrysku LPG?

    Nie. To fabryczny sterownik silnika je reguluje. Sterownik gazu wprowadza tylko swoje korekty ze względu na inne właściwości paliwa, wahania jego temperatury, ciśnienia itd.
  • Poziom 15  
    andrzej.nowacki1 napisał:

    mnożnik końcowy 0.8 - zubożamy wtrysk LPG, a przy OL ma być bogato - więc nie rozumiem będę czytał/szukał dalej.

    Psooya:
    Tego tłumaczyć się nie podejmuję - przemyśl od czego zależy dawka LPG.



    To oznacza, że czas wtrysku benzyny x mnożnik = czas wtrysku gazu.
    I przy mnożniku równym 0,8 gazu ma być wystarczająco dużo dla silnika.

    Kształt krzywej mnożnika powinien być mniej więcej taki, jak u Ciebie w programie ESGI. Zaczyna się od większej wartości (u Ciebie ok 1,35), a kończy na mniejszej wartości (u Ciebie ok 1,1). Jeśli przy takim ustawieniu mnożnika przy rozpędzaniu samochodu z butem w podłodze (OL w trybie WOT) sonda będzie pokazywała bogatą mieszankę, to na początek takie ustawienie wystarczy. Oczywiście samochód ma dobrze się rozpędzać, bo jak dostanie za dużo gazu, to będą wypadały zapłony lub będzie rozpędzał się gorzej, niż na benzynie. Przy optymalnym ustawieniu, przy takim rozpędzaniu samochodu, nie będzie odczuwalna różnica pomiędzy LPG i PB. Jak gazu będzie za mało, to przy takim rozpędzaniu (OL i WOT) sonda będzie wskazywała ubogą mieszankę - samochód także będzie w miarę dobrze się rozpędzać, jednak głowica dostaje w d.... i tak jest ustawiona większość instalacji LPG. Gdy gazu będzie o wiele za mało, to będzie coraz słabiej się rozpędzać, aż do wypadania zapłonu (szarpania) włącznie. Większość montażystów LPG nie ma czasu i ochoty jeździć z laptopem i ustawiać, a tylko nieliczne warsztaty mają hamownię.

    Mapa w Twoim scenicu wygląda całkiem dobrze - wystarczy, gdy po wymianie wtryskiwaczy i takim ustawieniu krzywej mnożnika uzyskasz pokrywanie się linii gazu i benzyny w programie.
    Taka dyskusja ma czegoś nauczyć innych (również mnie), niestety ja nie mam tyle cierpliwości, by wszystko tłumaczyć w taki sposób, jak to robi psooya.

    Różnice, w pokryciach linii gazu i benzyny w Twoim wykresie z 1-go postu, na moje oko, wynoszą ok +- 5%, co ECM samochodu przy sprawnej sondzie lambda na pewno skoryguje - taki błąd nie jest duży, tym bardziej, że z wykresu wynika, że LPG dostaje trochę więcej, niż benzyny (ECM skraca czasy wtrysku przy jeździe na LPG).
  • Poziom 38  
    Odnosnie dotrysku pb, to taki ekstra wtrysk który trwa zazwyczaj od 0.5 do 1.5 ms wystepuje przed wtryskiem normalnym. Powoduje np 10% wzbogacenie podczas gwaltownego przyspieszania co powoduje spadek AFR z wartości 14.7 np na 13 i przy zachowaniu pracy CL te 3% wiecej mocy wtedy kiedy potrzeba gwaltownie ruszyć. Również dla dużych obciążeń czesto dotryski są robione celem obniżenia EGT i wzrostu mocy przy pracy w CL. Ma to wiele plusów przy pracy na pb, na lpg niejednokrotnie dotryski powodują szarpanie ale to inna kwestia.