Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Robot grający w warcaby

drlex 10 Cze 2005 19:07 2118 6
  • #1 10 Cze 2005 19:07
    drlex
    Poziom 2  

    Z podwórka robotycznego.
    Razem z kolegą stworzyliśmy działający projekt robota grającego w warcaby przy użyciu ramienia przemysłowego Motoman, elektromagnesu, kontrolera sterującego Yasnac MRC, kamery CCD i stworzonego przez nas (modułu AI) oprogoramowania działającego na platformie QNX.

    Filmik z prezentacją dostępny jest na stronie http://samorzad.pjwstk.edu.pl

    0 6
  • #2 11 Cze 2005 10:53
    Coyote~
    Poziom 20  

    Genialna sprawa, gratuluje pomysłu i efektów!!

    Pozdrawiam

    0
  • #3 12 Cze 2005 10:14
    zerpo
    Poziom 22  

    Też widziałem filmik, robi wrazenie!! Na pewno kosztowalo bardzo duzo pracy, zwlaszcza oprogramowanie. Moze napisalbys cos wiecej o nim, bo sprawa jest ciekawa... Co sie na przyklad stanie, jesli podczas gry przekrecic plansze, albo poruszyc sie na raz 3-ma pionkami...

    0
  • #4 16 Cze 2005 10:20
    Kazjo
    Poziom 11  

    Witam trzy lata temu miałem pisać podobną pracę dyplomową z kolegą - roboty kartezjański firmy SAMSUNG miał grać w warcaby z robotem SCARA MITSUBISHI, niestety ograniczyliśmy się tylko do zrobirnia programów SCADA sterująymi tymi robotami. Zabrakło funduszy na element wykonawczy w postaci elektromagnesu. Ale i tak prace były bardzo ciekawe. I warte uwagi.

    0
  • #5 05 Lip 2005 02:01
    drlex
    Poziom 2  

    Wbrew pozorom najtrudniejszą sprawą była integracja sprzętu, czyli kamery, robota, servo, i peceta.

    A to elektormagnes musiał mieć zewnętrzne zasilanie (sterowanie cyfrowe), a to był prowizorycznie przykęcony. To samo z kamerą CCD, na suficie jest przymocowana drucikiem i o poziomie to raczej można pomarzyć.

    Kontroler Motomana jest super topornym mechanizmem z różnymi anomaliami (na szczęście plusem jest możliwość programowania go w C). Do tego transmisja RS.

    Sama analiza obrazu nie była skomplikowana - proste algorytmy clusteringu i jednopunktowych przeształceń. Sam algorytm warcabowy to zwykły min max.

    Planszę można przekręcać jak się chce. Działa również dobrze w dużym spectrum oświetlenia. Reaguje na naruszenie przestrzeni działania ramienia. Ma dużą tolerancję na zakłócenia wszelkiej maści.

    0
  • #6 05 Lip 2005 02:39
    Tawez
    Poziom 18  

    Motomana sie ciężko programuje głównie dlatego,
    że jest to słabo udokumentowane... szczególnie niuanse :|

    A co do całości, to z Profesorem nie wygrywa ;)
    ale jak napisałeś, zastosowaliście min-max

    Co do oświetlenia, dla tych co nie znają projektu,
    trzeba było je zmienić z jarzeniowego na zwykłe,
    bo obraz z kamery nie nadawał się od obróbki.

    0
  • #7 16 Paź 2009 10:46
    pegie13
    Poziom 11  

    U mnie na wydziale Inżyniermi Mechanicznej i Robotyki AGH w Krakowie jest robot Mitsubishi z serii RV-2AJ tylko w jakiejś starszej wersji. Jeden z doktorantów napisał program w którym robot gra w szachy z człowiekiem. Aplikacja robiła furorę na kielku festiwalach nauki i prezentacjach uczelni. Wiem że był programowany w języku Movemaster. Teraz jest dużo łatwiej bo nowe roboty mają Melfa basic V.

    0
  Szukaj w 5mln produktów