Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stary prostownik samochodowy

Juarez del Gado 24 Lis 2015 14:05 1029 9
  • #1 24 Lis 2015 14:05
    Juarez del Gado
    Poziom 9  

    Witam, posiadam stary zdekompletowany prostownik, z tego co wiem, to jest on samoróbką. W obudowie jest transformator(niestety brak oznaczeń), dwie żarówki, mostek prostowniczy PMS(ten z płytkami, google zasugerowało nazwę PMS), przełączniki, bezpiecznik oraz wyjścia. Chciałbym go złożyć, ewentualnie zmodernizować. Stąd ten temat na forum i moja prośba o pomoc, by jakiś wyższy stażem kolega wytłumaczył mi jak to wszystko z powrotem upchnąć do blachy i co zrobić, żeby to działało jak powinno.
    Docelowo, prostownik posiadał dwa wyjścia 6V i 12V, jeśli potrzebne są fotki, to nie ma problemu, bym dosłał

    Dziękuję z góry :)

    0 9
  • #2 24 Lis 2015 14:19
    bearq
    Poziom 36  

    Pozwolisz że poczekamy na wróżbitę Macieja... Jakieś zdjęcia, pomiary ?

    0
  • #3 24 Lis 2015 14:28
    brofran
    Poziom 37  

    Przede wszystkim sprawdź czy transformator jest sprawny . Pierwotne do sieci , a na wtórnym musisz znaleźć ok. 14 V , obciążasz żarówką samochodową . Jak zaświeci i przez 10 min transformator się nie zagrzeje , to można przejść do dalszych prac .

    1
  • #4 24 Lis 2015 14:41
    Juarez del Gado
    Poziom 9  

    Stary prostownik samochodowy Stary prostownik samochodowy

    To znaczy podłączyć pierwotne do sieci poprzez bezpiecznik, a na wtórnym żarówkę(a czy może być ta, która jest?) czy dobrze myślę?

    Dorzucam zdjęcie samego transformatora "od podwozia"

    0
  • #5 24 Lis 2015 14:48
    vodiczka
    Poziom 43  

    Czy transformator posiada odczepy na pierwotnym uzwojeniu?
    Czy posiada więcej niż jeden odczep na wtórnym?
    Wyraźnie fotki pożądane :)

    Pisałem zanim zamieściłeś zdjęcia. Widzę, że nie ma odczepów na pierwotnym a regulacja prądu ładowania prawdopodobnie poprzez żarówki.

    0
  • #6 24 Lis 2015 18:44
    Juarez del Gado
    Poziom 9  

    Więc mam dwie żarówki, mostek, trafo plus zabezpieczenie i dwa przełączniki, tylko jak mam to teraz połączyć? Trafo do sieci przez bezpiecznik, dalej do przełącznika oraz na mostek, skąd równolegle na żarówki i drugi przełącznik i żarówkę sygnalizującą? Pierwszy raz spotkałem się z takim mostkiem, nie rozumiem zasady jego działania oraz po chłopsku, w którym miejscu powinno być ~ a gdzie +-. Nie chcę też podłączać na sucho, czy kombinować po swojemu, bo mogę zrobić więcej szkody niż pożytku.

    Możliwe, że żarówki działają oddzielnie, to znaczy jedna na 6V, a druga na 12V, czyli wtedy wychodziłoby na to, że na przełącznik(3 miejsca na przewody) musiałbym podłączyć z jednej strony jedną żarówkę, a z drugiej drugą, dobrze myślę?

    0
  • #7 24 Lis 2015 18:48
    bearq
    Poziom 36  

    To jest dokładnie prostownik selenowy a nie mostek :)
    Osobiście bym Ci polecił wymienić ten prostownik selenowy na mostek z dobrym radiatorem, usunąć te żarówki i w miejsce w nich wrzucić jakiś układ regulacji prądu na tyrystorze i od dużej biedy na triaku o ile podejdzie pod transformator. Do tego przydał by się chociaż amperomierz żeby było wiadomo co się dzieje i jak przebiega ładowanie.

    0
  • #8 24 Lis 2015 20:01
    brofran
    Poziom 37  

    bearq napisał:
    usunąć te żarówki i w miejsce w nich wrzucić jakiś układ regulacji prądu na tyrystorze i od dużej biedy na triaku

    Zauważ , że autor postu nie ma żadnego doświadczenia elektronicznego .
    Nie podoła takiemu wyzwaniu . :cry:
    Proponuję pozostawić wszystko tak jak jest , wypiąć odczep na 6 V ( do aku samochodowych jest zbędne ) , pozostawić jedynie 12 V i sprawdzić czy jest OK .Prostownik selenowy , jeżeli transformator jest sprawny, dobrze byłoby zamienić na diodowy .

    0
  • #9 24 Lis 2015 20:21
    vodiczka
    Poziom 43  

    brofran napisał:
    Prostownik selenowy , jeżeli transformator jest sprawny, dobrze byłoby zamienić na diodowy .
    Jeżeli prostownik jest sprawny to lepiej go zostawić. Diodowy podbije napięcie co przy braku możliwości regulacji napięcia, może stworzyć problem.
    bearq napisał:
    To jest dokładnie prostownik selenowy a nie mostek
    Prostownik selenowy też może pracować w układzie mostka :)

    1
  • Pomocny post
    #10 25 Lis 2015 00:43
    bearq
    Poziom 36  

    brofran napisał:
    Zauważ , że autor postu nie ma żadnego doświadczenia elektronicznego .
    Nie podoła takiemu wyzwaniu .
    Proponuję pozostawić wszystko tak jak jest , wypiąć odczep na 6 V ( do aku samochodowych jest zbędne ) , pozostawić jedynie 12 V i sprawdzić czy jest OK .Prostownik selenowy , jeżeli transformator jest sprawny, dobrze byłoby zamienić na diodowy .

    Tak widzę, ale jeśli się chce bawić w takie rzeczy to nie widzę przeszkody do zakupu regulatora nawet na tym triaku za 15-20zł, mostek z 5zł + kawałek blachy jako radiator no i amperomierz. Po takiej modyfikacji mamy w miarę normalny prostownik którego nie jest strach podłączyć pod akumulator. Połączeń też kilka więc myślę że autor nie miał by problemu ale ja tylko doradzam ;)
    vodiczka napisał:
    eżeli prostownik jest sprawny to lepiej go zostawić. Diodowy podbije napięcie co przy braku możliwości regulacji napięcia, może stworzyć problem.

    Dlatego pisałem o regulatorze :)

    0
  Szukaj w 5mln produktów