Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Wymiana centralki/sterownika w napędzie bramy przesuwnej Beninca MS4

AntyNeutron 25 Paź 2016 19:25 1506 23
  • #1 25 Paź 2016 19:25
    AntyNeutron
    Poziom 6  

    Witam

    Posiadam napęd do bramy przesuwnej Beninca MS4.
    Prawie trzy lata temu miałem problemy z centralką do tego napędu , udało mi się go naprawić, a teraz ponownie zawodzi.

    Mam w związku z tym pytanie:
    Jaką centralkę polecilibyście do osprzętu, który działa i chcę zostawić (silnik asynchroniczny 230V, czujki, lampa, antena, piloty)?

    Czy te pozycje mają sens?

    1. http://www.elektrobim.pl/sklep/sterownik-do-bram-przesuwnych-kse380kse180/

    2. http://www.elmes.pl/pl/produkty/sterownik-do-bramy-230vac
    - nie wiem czy będę mógł wykorzystać piloty

    Z góry dziękuję za pomoc

    0 23
  • #2 26 Paź 2016 17:59
    Marek J.
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne

    Hej!
    To dziwne, te centralki są dość trwałe...
    Ale cóż, bywa..
    Z tych dwóch wybrałbym Elmesa. Produkt krajowy a nie z ChRL-u..
    Albo jeszcze poszukał...
    Jakie i ile masz pilotów?
    Może jakaś centrala bez odbiornika? Po co przepłacać...
    Przecież płytkę odbiornika masz wpinaną do centrali i można ją podłączyć do nowej. "Stare" piloty wówczas będą normalnie funkcjonowały.
    Może coś w stylu DTM B231 Easy. Posiada "miękki" start i stop. Polski producent...

    0
  • #3 26 Paź 2016 20:31
    Fest3r
    Poziom 14  

    Możesz dokupić centralę CORE z Beninci z wbudowanym odbiornikiem do pilotów Beninca. Teraz weszła nowa wersja z możliwością czasowego ustawienia spowolnień przed krańcówkami.

    1
  • Pomocny post
    #4 26 Paź 2016 21:39
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 39  

    Marek J. napisał:
    Może coś w stylu DTM B231 Easy. Posiada "miękki" start i stop. Polski producent...

    Popieram, i do tego dokup kartę radiową RX multi , która umożliwi Ci korzystanie ze starych pilotów benninca( to.go-wv, t.wv, t.wk, io, cupido nwv i rwv ) i przejście później na nowsze i tanie piloty DTM-a lub wiele innych marek, które obsługuje to radio.

    0
  • #5 27 Paź 2016 08:50
    AntyNeutron
    Poziom 6  

    Dziękuję Wam za cenne rady.
    Będę szukał minusów w tych propozycjach :).

    Wg. producenta DTM B231 Easy (3.3.11 Złącze odbiornika radiowego EasyRX):

    Cytat:

    Złącze to umożliwia sterowanie siłownikiem przy pomocy pilotów serii DTM433MHz poprzez
    dodatkową płytkę odbiornika radiowego. Odbiornik komunikuje się ze sterownikiem poprzez lokalną
    szynę danych, co sprawia, że do złącza nie można podłączać innych odbiorników radiowych. Instalacja
    oraz programowanie zostało opisane w punkcie 6 niniejszej instrukcji.

    I z tego co pamiętam mój odbiornik radiowy ma więcej nóżek. Zatem piloty pewnie da się wykorzystać, ale odbiornika już nie.

    DTM B231 Easy na pewno wygląda bardziej :) niż Elmes.

    Czy dobrze odczytuję schemat Benica Core i muszę wykorzystać do podłączenia silnika kondensator?
    http://manuals.easygates.co.uk/PDF/misc/Core.pdf

    Jeszcze raz dzięki

    0
  • Pomocny post
    #6 27 Paź 2016 08:54
    Marek J.
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne

    AntyNeutron napisał:
    Zatem piloty pewnie da się wykorzystać, ale odbiornika już nie.


    Można go podpiąć przewodowo tak jak odbiornik zewnętrzny/uniwersalny. To jest kompletne radio tylko zamiast zacisków przewodowych ma złącze szpilkowe. Złącze 1i2 to przekaźnik, 5i6 to zasilanie a dwa ostatnie to antena (o ile dobrze pamiętam). Dla pewności daj fotkę z obydwu stron.

    0
  • #7 27 Paź 2016 19:01
    AntyNeutron
    Poziom 6  

    Załączam zdjęcia.
    Będę bardzo wdzięczny za info jak podpiąć.
    Wiem że stary odbiornik działa.

    Wymiana centralki/sterownika w napędzie bramy przesuwnej Beninca MS4 Wymiana centralki/sterownika w napędzie bramy przesuwnej Beninca MS4

    0
  • Pomocny post
    #8 27 Paź 2016 19:27
    Marek J.
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne

    Potwierdzam to o czym pisałem wcześniej. Odbiornik jest kompletny i "zdolny do samodzielnego działania".
    Zaciski 1 i 2 ( oznaczone CH1) to przekaźnokowe wyjście NO I-go kanału.
    Zaciski 3 i 4 (CH2) to kanał II
    Zaciski 5 i 6 to zasilanie 12-24V dc (5 to minus, 6 to plus) lub 24V ac
    Zaciski 9 i 10 to antena (9 ekran 10"gorący")

    1
  • #9 27 Paź 2016 21:23
    AntyNeutron
    Poziom 6  

    Dzięki Marku, ale nie widzę w instrukcji DTM B231 informacji na temat wyjść dla odbiornika radiowego.
    Zatem aktualnie nie wiem, jak będzie można połączyć wyjścia z odbiornika Beninca ze sterownikiem DTM.
    Czy ktoś się orientuje, czy na sterowniku jest jakiś opis pinów?

    0
  • Pomocny post
    #10 27 Paź 2016 21:42
    Marek J.
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne

    Jest w instrukcji.
    Zasilanie pod 24V+ i -
    CH1 pod Open A lub Open B (w zależności od konfiguracji) i minus -
    CH2 j.w (np jeżeli chcesz korzystać z funkcji furtki)

    0
  • #11 16 Lis 2016 20:26
    AntyNeutron
    Poziom 6  

    Zakupiłem DTM B231 i parę dni temu wszystko podłączyłem.

    Czy miał ktoś problem przy tej centralce z zamykaniem bramy? Chodzi mi konkretnie o moment kiedy brama zwalnia. Czasami efekt jest taki, że nie dojeżdża do końca.

    Inny temat to, że po zaraz po "nauczeniu" bramy wydaje się, że działa w porządku (zwłaszcza jak otwieramy/zamykamy bramę nie przerywając), ale kiedy otwierając zatrzymam lub inaczej zacznę "mieszać", to brama przestaje pamiętać swoją naukę. Miał ktoś coś podobnego?

    Może to już temat na inny post, ale ...

    0
  • #12 16 Lis 2016 22:20
    Marek J.
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne

    AntyNeutron napisał:
    kiedy otwierając zatrzymam lub inaczej zacznę "mieszać", to brama przestaje pamiętać swoją naukę

    Jest to normalny objaw w centralach które "liczą czas"...Aby było to w miarę niezawodne potrzebny jest enkoder...
    Po pełnym cyklu otwarcia/zamknięcia wszystko powinno wrócić "do normy" Jeżeli nie wróci to wtedy jest problem...

    0
  • Pomocny post
    #13 16 Lis 2016 23:17
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 39  

    Zawsze w pozycjach końcowych otwarcia i zamkniecia ( po zablokowaniu ruchu) przytrzymaj kilka sekund dłużej nim włączysz kolejny etap programowania ruchu siłownika. Co prawda centrala trzyma nieco dłużej właczone siłowniki niz powinno, ale zabezpiecza to przed przedwczesnym zatrzymaniem siłownika po dziwnych manewrach. Jak Kol. Marek napisał po wykonaniu pełnego cyklu centrala odzyskuje położenia wg oporów na odbojach.

    0
  • #14 17 Lis 2016 23:37
    AntyNeutron
    Poziom 6  

    @Marek J.
    Czy chodzi o potencjometr, który reagowałby w krańcowych pozycjach bramy? Tzn. zmniejszał jakoś siłę silnika w odpowiednich momentach?
    @andrzej lukaszewicz
    Nie do końca rozumiem, co mam przytrzymać. Przy programowaniu ("zaawansowanym") jedynie wciskasz pilota, by iść dalej. Możesz wyjaśnić/rozwinąć?

    Obserwacje:
    Po "nauce" bramy jest w miarę OK. Ale po np. kilku godzinach brama nie do końca się otwiera....

    Czy ktoś posiada jakieś know how w tym temacie? Może to zależy od trybu? Jeszcze wszystkich nie próbowałem...
    A może da się wyłączyć spowalnianie w tym modelu centralki, aby działały jedynie wyłączniki krańcowe?

    0
  • #15 20 Lis 2016 20:24
    AntyNeutron
    Poziom 6  

    @andrzej lukaszewicz
    Chyba rozumiem - przytrzymuję (np. ręką :)) bramę aby dłużej się otwierała/zamykała - działa lepiej.

    Ale wydaje mi się, że rozwiązaniem problemu byłaby możliwość regulacji siły z jaką działa tryb spowolniony. Bo nawet na sile największej wydaje się, że czasami brama się zatrzymuje - jakby nie dawała rady (mimo, że na "połowie" siły w trubie przyspieszonym ciągnie bramę bez problemu).

    0
  • #16 27 Paź 2018 15:15
    AntyNeutron
    Poziom 6  

    Być może powinien rozpocząć nowy temat, ale aby było czuć historię dodam komentarz w tym wątku. Zwłaszcza, że jest to ciąg dalszy historii.

    Po niecałych dwóch latach, kiedy wymiana centralki w Beninca na DTM B231 zakończyła się powodzeniem objawił się inny problem:
    Raz na jakiś czas (ostatnio coraz częściej - zwłaszcza gdy brama dłużej nie działa np. po nocy) brama ma problemy z otworzeniem się:
    - silnik buczy/czuć że chce
    - jak popchnąć ją delikatnie (a czasami niestety mocniej), to brama się zaczyna otwierać.
    Po takim rozruchu zwykle wszystko jest dobrze... Do następnej dłuższej przerwy.

    Co zrobiłem do tej pory: Zwiększyłem moc silnika na maksymalną (ale brak poprawy).

    Prośba do Was o pomysły i rady, co może być przyczyną i jak temu zaradzić?
    Czy może to już być kwestia "starego" silnika? A może kondensatora? A może?
    Z góry dzięki za pomoc!

    0
  • #17 27 Paź 2018 15:39
    Marek J.
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne

    AntyNeutron napisał:
    A może kondensatora? A może?

    Dokładnie... Po wymianie kondensatora będzie jak nowy...(no prawie).

    0
  • #18 27 Paź 2018 17:02
    AntyNeutron
    Poziom 6  

    Dziękuję Ci Marku za odpowiedź.
    A jaki zamiennik najlepiej kupić, bo oryginału chyba nie dostanę (na zdjęciu).
    Wymiana centralki/sterownika w napędzie bramy przesuwnej Beninca MS4

    0
  • #19 27 Paź 2018 17:35
    Marek J.
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne

    Nie ma znaczenia oryginał.. Beninca przecież nie produkuje kondensatorów. To typowy silnikowy kondensator "rozruchowy". Ważna jest pojemność (12,5 µF) i napięcie (nie powinno być niższe niż 420V) Jeżeli będziesz miał wybór szukaj takiego który ma jak największy zakres temperatur pracy (szczególnie chodzi o minus...)
    W pojemności może być niewielka różnica. Jeżeli nie będzie 12,5µF możesz śmiało kupić 12µF.

    0
  • #20 27 Paź 2018 18:31
    AntyNeutron
    Poziom 6  

    Rozumiem zatem że jeden z nich będzie dobry
    * https://allegro.pl/kondensator-rozruchowy-silnika-12uf-450v-miflex-p-i7295514004.html
    * https://allegro.pl/kondensator-rozruchowy-do-silnika-12uf-450v-i7620743003.html
    Może któryś jest ekściejszy? Z chęcią wysłucham opinii :).

    I mam nadzieję ostatnie pytanie laika, bo widzę, że w tym modelu
    https://allegro.pl/kondensator-rozruchowy-silnika-12uf-450v-miflex-k-i6875289662.html
    mamy różnego rodzaju kabelki w kondensatorze.
    Aktualnie nie pamiętam, jak wygląda to w przypadku mojego silnika/kondensatora, ale zaproponowane na początku posta nie mają wyróżnionych końcówek.

    Czy/jakie ma to znaczenie?

    0
  • #21 27 Paź 2018 21:17
    Marek J.
    Moderator Zabezpieczenia Stacjonarne

    Poszukaj raczej takiego z zakresem temperatur -40/+70. Będzie trwalszy. Rodzaj przewodów i ich kolorów nie ma znaczenia.

    0
  • #22 28 Paź 2018 10:23
    AntyNeutron
    Poziom 6  

    Dziękuję za błyskawiczne i rzeczowe odpowiedzi.
    Mam nadzieję, że jak przyjdzie przesyłka i zakończę operację montażu, to zamknę wątek na wieki :).

    0
  • #23 03 Lis 2018 15:11
    AntyNeutron
    Poziom 6  

    Przez dwa dni brama działa jak należy :). Oby tak dalej. Dzięki raz jeszcze. Zamykam temat.

    0
  • #24 03 Lis 2018 15:13
    AntyNeutron
    Poziom 6  

    Dodano po 2 [minuty]:

    1. Zakupiłem i wymieniłem Centralkę na produkt polski : DTM B231. Moduł radiowy, lampę, piloty, czujki oraz silnik pozostały bez zmian.
    2. Po roku/dwóch wymieniłem kondensator: brama nie zawsze ruszała. Trzeba było ją "lekko" popchnąć.

    0