Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

zastapienie silnika pradu stalego silnikiem asynchronicznym

szeryf_wojciech 13 Jul 2005 21:11 4387 13
  • #1
    szeryf_wojciech
    Level 13  
    tak sie wlasnie narodzila u mnie mysl. mam w pracy starego melexa, jest napedzany silnikiem pradu stalego. jak wiadomo sa, a wlasciwie byly silnikami prostymi do sterowania (dodatkowy opor) myslalem jakby to sensownie wysterowac i wpadlem na pomysl. mam do dyspozycji silniki asynchroniczne roznej mocy. sterowanie odbywa sie za pomoca falownika. i tu pytanie jak zrobic sterowanie czyli regulowana przetwornice DC - AC. czy jest to wiekszy koszt niz ukladu pwm dla silnika pradu stalego??
  • Helpful post
    #2
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #3
    artur 100
    Level 13  
    WITAM
    Z DC na AC da radę to zrobić typowym falownikiem .
    Problemem jest wysokość napięcia
    Do zasilenia stałym falownika potrzebne by było jakieś 350V DC
    A ile mają akumulatory wózka???????????
    Może być potrzebna przetwornica !!!!! MOIM ZDANIEM TO ZŁY POMYSŁ,
    KOSZTY PRZEROSŁY BY WARTOŚĆ MELEXA
    A efektu i tak by nie było
    DLACZEGO??????????????????
    KTO WIE DLACZEGO NIECH PODPOWIADA!!!!!!!!!!!
    (pytanie do najtężejszych twardych głow z elektrody he he)
  • Helpful post
    #4
    Tomek665
    Level 28  
    byłyby problemy z regulacją trzebaby jednocześnie sterować mocą i częstotliwością a silniki asynchroniczne nie chcą pracować na małej częstotliwości ani na dużym poślizgu.
  • Helpful post
    #5
    porter
    Level 15  
    Silniki prądu stałego mają to do siebie że w miarę prosto można regulować ich prędkością obrotową poprzez zmianę napięcia zasilania, zmianę rezystancji twornika ( dodatkowy rezystor) lub też zmianę współczynnika wzbudzenia . Ponadto ich charakterystyka momentu w zależności od prędkości obrotowej jest korzystniejsza niż w przypadku silników asynchronicznych ( moment jest stały w szerokim zakresie prędkości). Aby jednak zamienić te silniki należałoby zastosować silnik z resolwerem lub enkoderem a także odpowiednio sparametryzować sam falownik. Problemem będzie zasilanie falownika ponieważ falownik prostuje napięcie sieci. Wartość napięcia po wyprostowaniu wynosi 540V. Z baterii wózka trudne do usyskania. koniecznym byłoby zasosowanie przetwronicy.
  • Helpful post
    #6
    Mm1234
    Level 2  
    Przetwornica też musiała by mieć trochę mocy żeby to uciągnąć
  • Helpful post
    #7
    artur 100
    Level 13  
    WITAM
    I właśnie chodzi o to że moment obrotowy silnika asynchronicznego będzie zbyt mały żeby poruszać wózek.
    REASUMUJĄC:
    Gdyby rozwiązanie z tanim silnikiem asynchronicznym dawało dobry efekt
    inżynierowie z firmy produkującej takie wózki np. LINDE czy HYSTER już dawno by je tam zamontowali. Więc najlepiej trzymać się zasady :
    zanim zaczniesz coś ulepszać zobacz jak robią to najlepsi ,bo po co wyważać otwarte drzwi?
    Pozdrawiam Artur
  • Helpful post
    #8
    sp5wcx
    Level 33  
    Skontaktuj się z producentem danego wózka. W większości przypadków mają oni gotowe zestawy służące do zamiany sposobu sterowania dawnych typów wóżków z rezystorowego na impulsowy.
  • Helpful post
    #9
    tolo2
    Level 18  
    a ja uważam że to bardzo bardzo dobry pomysł.należy tylko dodać iż trzeba użyć do tego celu silnika trójfazowego z magnesami stałymi na wirniku i sterując go z falownika z melexa robi się pocisk.silniki tego typu cechuje duży moment obrotowy oraz wysoka sprawność całego układu,gdyż brak jest zbędnych rezystancji,cała energia baterii "idzie w żyłę".robiłem takie próby , jest to coś pięknego,ale jest to dość droga zabawa.myślę obecnie otym aby zrobić ultra lekki pojazd z takim nowoczesnym napędem ,aby tanio i ekologicznie poruszać się po okolicy.uważam że jest to przyszłość.
  • Helpful post
    #10
    mobak
    Level 14  
    Witam kolegów. Po co komlikować sprawę, pomijając kłopoty z mechnicznym dopasowaniem takiego silnika wstawianie falownika całkowicie mija sie z celem (koszty). Prościej, taniej i napewno do wykonania we własnym zakresie jest czoper tyrystorowy lub tranzystorowy modulator PWM. Silnik szeregowy DC jest lepszym rozwiązaniem niż silnik asynchroniczny.
  • Helpful post
    #11
    balt
    Level 19  
    kolega tolo ma racje silniki AC z magnesami stałymi mają niezły moment ale co ze sterowaniem? Ja jak na razie spotkałem tylko serwonapędy do tych silników na najniższe napięcie 230V (oczywiście dla małych mocy) jeżeli wchodzimy w kilowaty to niestety mamy 3x400V a tyle z akumulatora nie wydusisz. Można budować przetwornicę DC/DC. Nie wiem ile mam MELEX załóżmy 80V (tyle ma typowy "bułgar") na 560V, tylko ile to będzie kosztowało? Oczywiście takie napięcie podajemy na obwód stały serwonapędu lub falownika (prostsze i tańsze rozwiązanie)
  • Helpful post
    #12
    j23xyz
    Level 13  
    Obojętnie jaki zastosuje się silnik do Melexa klatkowy, synchroniczny z magnesami trwałymi czy prądu stałego to trzeba zastosować mniej lub bardziej skomplikowaną przetwornicę. Dla tej samej mocy silnika, która w melexie wynosi 2,1 kW nie ma znaczenia dla rozruchu i jazdy melexa jaki będzie silnik. Warunkiem jest jedynie prawidłowo zrealizowany układ sterowania odpowiedniej przetwornicy. O właściwościach napędowych obecnie stosowanych napędów elektrycznych nie decydują tylko własności silniki ale przedewszystkich przetwornica i układ sterowania.
  • Helpful post
    #13
    Osmański Marek
    Level 13  
    Witam
    Kolega szerf-wojciech dobrze kombinuje
    Podobne rzeczy opisuje p.Eugeniusz Popławski
    w książce pt. "Samochody z napędem elektrycznym"
    Wydawnictwo Komunikacji i Łączności Warszawa 1994 rok
    Pozdrawiam.
  • #14
    balt
    Level 19  
    szeryf_wojciech daj znać czy cos wykombinowałeś