Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ATV - Podłączenie wentylatora 12V

08 Kwi 2017 20:53 1572 14
  • Poziom 17  
    Posiadam ATV z włącznikami na manetce na której jest przycisk oznaczony ikonką wentylatora. Posiadam silnik chłodzony powietrzem ale z przodu ramy jest niepodłączona kostka w której pojawia się 12V po przekręceniu kluczyka i włączeniu przycisku o którym piszą. Kupiłem wentylator 12V, który idealnie pasuje do fabrycznego mocowania w ramie, dołożyłem włącznik termiczny 80st. C podpiąłem wszystko do wystającej kostki i teoretycznie wszystko działa. Wentylator włącza się gdy silnik się rozgrzeje, mogę go wyłączyć przyciskiem, ale zauważyłem, że od czasu podłączenia wentylatora resetuje mi się czasami licznik (tak jak po przekręceniu stacyjki, a czasami po przekręceniu stacyjki licznik się nie załącza, rozrusznik nie kręci, ale stacyjka musi działać, bo kierunki i awaryjne mogę włączyć. Dzisiaj zauważyłem (ale nie zawsze to się dzieje), że na włączonym zapłonie wyłączając (kręcący się) wentylator licznik się resetuje, włączam go, wszystko ok, ponownie wyłączam i znowu reset i tak za każdym razem. Zastanawiam się czy może tym przyciskiem puścić prąd na przekaźnik który załączałby wentylator przewodami idącymi bezpośrednio od akumulatora lub może jeszcze inaczej to podłączyć? Bo wydaje mi się, że raczej w związku z wentylatorem muszę szukać problemu...
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 33  
    Możliwe skoki napięcia przy załączaniu wentylatora. Jaką on ma moc?
  • Poziom 17  
    Niestety nie wiem, nie ma takiej informacji na nim, a na aukcji również nie było nic napisane poza 12V. Również podejrzewam skoki napięcia, wydaje mi się, że dużo częściej się resetuje gdy jeżdżę na światłach, bo w dzień praktycznie się to nie zdarza, jeżeli już to właśnie po zgaszeniu licznik i rozrusznik się nie załącza (kierunkowskazy działają) ale licznik bardzo rzadko się zresetuje. Dzisiaj wieczorem podczas jazdy prawie cały czas na długich światłach działo się to nagminnie, może kilkanaście razy podczas kilku km. Co prawda dopuszczam jeszcze wibracje, ponieważ wiadomo teren po jakim jeździ się ATV to nie gładki asfalt, ale coś z tym napięciem w jakimś stopniu na pewno ma na to wpływ.

    Przykładowe zdjęcie z Google (wygląda identycznie):
    ATV - Podłączenie wentylatora 12V

    Ewentualnie może jakiś kondensator na przewodach przed licznikiem pomógłby na skoki napięcia na które licznik jak widać jest wrażliwy?
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 31  
    Wstaw diodę zaporowo równolegle do wentylatora. Przy wyłączaniu indukują się przepięcia które resetują licznik.
  • Poziom 17  
    Czy pomoże to również na fakt, że jak opisywałem licznik resetował się podczas gdy WYŁĄCZAŁEM wentylator? Gdy go ponownie włączałem nie było resetu, kolejne wyłączenie przyciskiem i ponowny reset i tak za każdym razem.

    Czy np. taka dioda 1N5349 12V 5W będzie odpowiednia czy trzeba szukać mocniejszej, ewentualnie ile W?
  • Poziom 31  
    Właśnie taki jest sens stosowania diody.
    Ta dioda jest diodą zenera a Ty potrzebujesz schottkiego ew prostowniczej.
  • Poziom 17  
    A czy mógłbyś podać mi konkretny model jaki mam kupić? Niestety nie wiem jaka dioda będzie najlepsza.
    Ewentualnie czytałem, że w zasilaczach ATX są takie, mam właśnie jeden na części, tylko nie wiem dokładnie czego mam szukać, 1N4007 czy coś innego?
  • Poziom 31  
    W zasilaczu po stronie wtórnej. Jedna będzie przymocowana do radiatora a powinny być jeszcze inne diody dużej mocy na płytce. 4007 ma trochę mały prąd, ja zastosowałbym jakąś z tego zasilacza. Daj zdjęcie płyty tego zasilacza.
  • Poziom 17  
    Proszę, zdjęcia zasilacza, jakby coś trzeba było dorzucić pisz.

    ATV - Podłączenie wentylatora 12V ATV - Podłączenie wentylatora 12V ATV - Podłączenie wentylatora 12V

    Prawdopodobnie winowajcą resetującego się licznika bez bliżej zidentyfikowanych czynności było poluzowane mocowanie bezpiecznika szklanego, dogiąłem blaszki i obecnie nie zauważyłem póki co problemu resetu licznika w różnych sytuacjach jak również problemu po przekręceniu kluczyka, który opisywałem, a czasami się pojawiał.

    Jednak z wentylatorem dalej jest problem czyli temat w dalszym ciągu aktualny, udało mi się zaobserwować, że gdy włączony jest zapłon ale silnik nie pracuje to jeszcze się nie zdarzyło aby licznik się zresetował włączając i wyłączając pracujący wentylator, natomiast jeżeli silnik pracuje na wolnych obrotach włączenie wentylatora nie powoduje resetu ale już jego wyłączenie przyciskiem za każdym razem powoduje reset. Jeszcze inną sytuacją jest, że podczas jazdy (na wyższych obrotach niż biegu jałowego) włączenie wentylatora nie powoduje resetu licznika ale wyłączenie go czasami powoduje, a czasami nie, wydaje mi się, że w średnim zakresie obrotów resetu nie ma, a w wysokim zakresie reset występuje. To wszystko coraz bardziej utwierdza mnie, że chodzi właśnie o skoki napięcia więc jest przypuszczenie, że dioda o której piszemy może pomóc. Więc czy któraś ze zdjęć będzie się do tego nadawała? A może są jeszcze jakieś inne pomysły?
  • Poziom 31  
    Podaj oznaczenie tej diody na drugim zdjęciu nad L7, zaraz obok miejsca gdzie były wlutowane przewody zasilające zasilacz.
  • Poziom 17  
    Jest to dioda FR302.
  • Poziom 31  
    Podaj jeszcze oznaczenia tych elementów przykręconych śrubkami do radiatora, tego od strony przewodów które szły do komputera.
  • Poziom 17  
    Od lewej:
    1) BYQ30E 200 PHm0122
    2) STPS30 L40CW U9G125
    3) CET CEP603AL 13J6
  • Poziom 31  
    mrozilla napisał:
    1) BYQ30E 200 PHm0122

    Nóżka 1 i 3 razem i do minusa, nóżka 2 do plusa. Dioda jak najbliżej wentylatora. Diodę dobrze zaizoluj bo na obudowie będzie plus i jak dotknie do metalowych elementów będzie zwarcie.
  • Poziom 17  
    Miałem chwilę aby się zabrać za tą diodę i zmontowałem wszystko według Twojego opisu. Póki co wykonałem kilka testów w warunkach, w jakich wcześniej dochodziło do restartowania licznika i ani razu nie nastąpił restart. Podsumowując problem został rozwiązany. Zobaczę jeszcze jak będzie się sprawdzać rozwiązanie podczas dłuższej jazdy i bardzo różnych obrotach, ale wydaje mi się, że również powinno być wszystko w porządku skoro póki co nie udało mi się wywołać umyślnie restartu.
    Dodano po 8 [godziny] 47 [minuty]:
    Pomimo rozwiązania jednego problemu pojawił się drugi. Podczas dłuższej trasy w najróżniejszych warunkach sprawdzałem wentylator i tutaj problem definitywnie zniknął, ale przypadkowo gdy musiałem użyć klaksonu licznik również się zresetował, problem wygląda tak samo. Jedno kliknięcie jeszcze nie resetuje licznika, ale kilkukrotne, bądź dłuższe przytrzymanie klaksonu niestety powoduje taki sam reset (czyli mignięcie wyświetlacza i skasowanie kilometrów przebytych od przekręcenia zapłonu). Ogólnie były włączone długie światłą, wentylator pracował, a obroty chyba były średnie, ale na postoju na wolnych obrotach przytrzymałem dłużej klakson i również się zresetował. Ogólnie nie sprawdziłem czy akumulator przypadkiem nie ma trochę za niskiego napięcia, ale to było po przejechaniu kilku km więc i tak by się trochę podładował, a w dodatku problem z wentylatorem udało się rozwiązać więc może tutaj również można poprawić to rozwiązanie, które czasami zawodzi?