Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Black&Decker KR70LSR - naprawa /serwis wiertarki

29 Sie 2017 22:27 1842 16
  • Poziom 13  
    Chciałbym naprawić swoją około 5-7 letnią wiertarkę B&D (pomarańczowa obudowa) moc około 700W wraz z udarem.
    Niestety miałem ostatnio remont i została wręcz zajechana przez fachowców.
    Praktycznie już nie "kręciła" i śmierdziało z niej oraz leciał dym ze środka w czasie pracy, o iskrzeniu komutatora nie wspomnę.

    Rozkręciłem obudowę i dokonałem małej analizy:
    - Szczotki na wykończeniu (zamówiłem nowe chcę wymienić)
    - Chciałbym ją przeczyścić i przesmarować od nowa (jest strasznie zapylona w środku i zabrudzona).
    - bez problemu można obrócić ręcznie futerkiem i poprzez zębatki wirnikiem silnika.
    Do przeczyszczenia planuję użyć benzyny ekstrakcyjnej, a do smarowania smaru ŁT-43.
    W środku jest masakrycznie zabrudzona: nawet na włączniku (wraz z regulacją obrotów) jest pył, przekładnia ma mocno zużyty czarny smar wymieszany z brudem.
    Elektrycznie jestem w stanie ją sprawdzić (mam multimetr cyfrowy i kiedyś zajmowałem się elektroniką praktyczną jako hobby).

    Czy moglibyście pomóc i napisać zakres czynności do zrealizowania.
    Niestety serwis w zakładzie specjalizującym się przekroczyłby wartość sprzętu, zresztą jak zrobię sam to satysfakcja gwarantowana.
    Jutro mogę zamieścić zdjęcia pokazujące stan swojej wewnątrz wiertarki
    ale jest ona wizualnie bardzo zbliżona do modelu Bosha z równoległego postu ( https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=3103454&highlight= )

    Z góry dziękuję za wskazówki i pomoc.
  • Testo
  • Poziom 11  
    Witam, skoro śmierdziało i leciał z niej dym to prawdopodobne ze wirnik jest uszkodzony. W jakim stanie jest stojan oraz komutator?
  • Poziom 13  
    W mojej ocenie paliły się i topiły szczotkotrzymacze plastikowe , gdy skończyły się szczotki to one zaczęły obcierać o komutator.
    Stojak i wirnik wizualnie wyglądają przyzwoicie, nie widać miejsc z przepalonym uzwojeniem. Choć są zapylone tak jak cała wiertarka w środku.

    Mogę dokonać pomiaru zarówno stojana i wirnika ale multimetrem elektronicznym.

    Nowe Szczotki już do mnie dotarły,
    przy okazji ich wymiany chciałem przeczyścić (np. Benzyna ekstrakcyjna) w środku wiertarkę i ponownie ją nasmarować.

    Tylko nie wiem co czyścić i jak -mile widziane jakieś wskazówki,
    ewentualnie czego lepiej nie ruszać (Np. czy stojan i wirnik też przemywać?)
  • Poziom 34  
    Sprawdź komutator, jeżeli są miejscowe przypalenia izolacji między polami miedzianymi, wirnik uszkodzony do wymiany lub naprawy w serwisie. Taka wymiana/naprawa może być porównywalna z nową wiertarką cenowo.
  • Poziom 11  
    Po wirniku może nie być widać żadnych śladów przepalenia. Wrzuć zdjęcia komutatora. I tak jak kolega wyżej mówi że cenowo naprawa będzie nieopłacalna, lepiej będzie kupić nową wiertarkę i mieć na nią gwarancje.
  • Testo
  • Poziom 13  
    A pozostałe elementy poprostu przemyć benzyną ekstrakcyjną i nasmarować
    A co z wirnikiem i stojanem, też przemyć benzyną czy tylko przedmuchać sprężonym powietrzem?
    Stan urządzenia obrazują zdjęcia.

    Jeżeli mój serwis nie pomoże to chyba kupię nowe urządzenie i nie będę oddawał do serwisu.
    Rzeczywiscie koszty mogą być zbyt duże (dlatego póki jest coś w moim zakresie to chce to zrobić samemu).

    Bardzo proszę o porady i z góry dziękuję.

    Dodano po 38 [minuty]:

    Black&Decker KR70LSR - naprawa /serwis wiertarkiBlack&Decker KR70LSR - naprawa /serwis wiertarkiBlack&Decker KR70LSR - naprawa /serwis wiertarkiBlack&Decker KR70LSR - naprawa /serwis wiertarkiBlack&Decker KR70LSR - naprawa /serwis wiertarkiBlack&Decker KR70LSR - naprawa /serwis wiertarki
  • Poziom 11  
    Silnik dokładnie przedmuchaj sprężonym powietrzem, komutator przeszlifuj drobnym papierem ściernym i oczyść szczeliny między lamelkami i sprawdź czy wirnik nie ma zwarcia. Przekładnie możesz wymyć benzyną ekstrakcyjną tylko uważaj na łożyska jeśli są jakieś zamknięte żeby nie wypłukać z nich smaru.
  • Poziom 13  
    Dziękuję za pomoc.
    Łożyska są zamknięte ale przetrzeć szmatką z kurzu i brudu mogę?
    A co z włącznikiem (z regulacją obrotów) tylko przeczyścić z zewnątrz szmatką?
  • Poziom 11  
    Przetrzeć szmatką oczywiście możesz, wyłącznik też potraktuj sprężonym powietrzem + pędzelek do pomocy, szmatki też oczywiście możesz użyć. Wyłącznika bym nie rozbierał jak wszystko z nim ok.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Sprawdź jeszcze wszystkie połączenia czy nie ma jakiś luźnych konektorów.
  • Poziom 13  
    Wiertarkę rozkręcilem, przeczyscilem i delikatnie nasmarowanej.
    Szczotki wymieniłem, pomimo ze były trochę sprofilowane (wyżłobione by dopasować się do komutatora) to cały czas iskrzy na styku komutator szczotki - czy to normalne?
    Może musi się to wszystko dopasować?

    Porównując z podobną wiertarką bosh, w b&d jest jakby 4x wiecej iskier.
    Ale Wiertarka odzyskała siły=moc i ładnie pracuje nie czuć żadnego smrodu czy spalenizny. przynajmniej na jałowej pracy,
    pod obciążeniem mechanicznym (np wiercąc) jeszcze nie miałem okazji sprawdzać.
  • Poziom 11  
    Oczyściłeś komutator przed założeniem nowych szczotek tak jak ci wcześniej pisałem? Co do iskrzenia jeśli jest niewielkie to jest ono normalne, przy nowych szczotkach może być nieco większe zanim się dopasują do komutatora. Przyjrzyj się czy nie ma iskier które ciągną się po całym obwodzie komutatora, nie wiem jak to dokładnie opisać.
  • Poziom 13  
    Sprawdziłem i przeczyscilem jeszcze raz komutator.
    Łącznie z przeszlifowaniem, teraz nawet chyba mocniej iskrzy i rzeczywiście iskry zaczęły się ciągnąć wokół komutatora (ale dopiero po przeszlifowaniu się to stało).
    I teraz nawet trochę czuć spaleniznę.
  • Poziom 11  
    Przeczyściłeś szczeliny między lamelkami po szlifowaniu?
  • Poziom 13  
    Tak delikatnie nożykiem tapicerskim
  • Poziom 11  
    Spróbuj jeszcze porządnie przedmuchać komutator. Jeśli po szlifowaniu zaczęło ci tak ciągnąć iskrę i mocniej iskrzyć to znaczy że coś musiało zostać miedzy lamelkami i robi zwarcie. Chyba ze wcześniej po prostu tego nie zauważyłeś. Jeśli objawy nie miną po porządnym wyczyszczeniu komutatora oznacza to że wirnik jest uszkodzony.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Do czyszczenia szczelin między lamelkami użyj czegoś co będzie pasowało w tą szczelinę, nożyk średnio się do tego nadaje.
  • Poziom 34  
    Komutator jest w opłakanym stanie co świadczy według mnie o zgonie wirnika i to ,,ciągnięcie iskry" na komutatorze. Prawy szczotkotrzymacz jest przegrzany i wytopiony. Jeszcze dla pewności wyczyszczenia komutatora użyj szczotki drucianej dobra by była mosiężna z braku laku i stalowa ale bez przesady i siły. Jeżeli komutator dalej będzie ,,świecił" będziesz miał ładną obudowę do kolekcji ;-)
  • Poziom 13  
    Został przewinienia wirnik i stoczni komutator