Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Każdy - Światła dzienne i kierunki w jednej żarówce - schemat

28 Wrz 2017 12:44 4647 7
  • Poziom 2  
    Drodzy eksperci,
    temat ostatnio bardzo modny. Pojawiły się na rynku żarówki LED, które świecą oboma kolorami - biały i pomarańczowy w zależności na którą elektrodę poda się napięcie. Są oczywiście gotowe zestawy, które nie wiadomo jak działają, ale ja chciałbym sobie sam takie żarówki podłączyć.
    Chodzi o to by żarówki świeciły białym światłem gdy światła postojowe(mijania) są wyłączone (czyli funkcja światła dzienne ŚD), gdy jednak włączę kierunkowskaz funkcja ŚD powinna się wyłączyć na czas działania a włączyć funkcja Kierunkowskazu Lewego lub Prawego (K), po ustaniu pracy kierunku z opóźnieniem sekundowym lub 2 sekundowym z powrotem powinno się załączyć światło dzienne. Przy włączonych światłach postojowych jak i mijania, kierunki powinny działać normalnie a światła dzienne powinny być wyłączone. Zapewne na ulicy widzieliście takie światła w najnowszych Skoda Superb i innych droższych wozach. Czy w prosty sposób dałoby się stworzyć samemu taki schemat? Jakbyście do tego podeszli? Czy są takie przekaźniki z opóźnieniem wyłączenia? Jak miałby wyglądać schemat takiego podłączenia? Próbowałem to rozrysować, ale niestety poległem. Pomożecie?
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Poziom 36  
    Kolego od 1 października przeglądy na nowych zasadach,
    w buty wsadź te żarówki bo w lampie masz mieć to co napisane jest na kloszu.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Poziom 2  
    eurotips napisał:
    Kolego od 1 października przeglądy na nowych zasadach,
    w buty wsadź te żarówki bo w lampie masz mieć to co napisane jest na kloszu.


    Szczerze wątpię, by ktoś zaglądał w klosze od kierunków, w których żarówki palą się z prawidłową częstotliwością. Na czas przeglądu możnaby odłączać obwód świateł dziennych i zostawiać tylko kierunki.

    Ale nie o tym temat. Czy ktoś pomoże rozwikłać tę zagadkę? Wydaje mi się, że potrzebne byłyby cztery przekaźniki, po dwa na każdą stronę dwa zwykłe i dwa czasowe AR150. Tylko jak to wszystko teraz podłączyć?
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Skoro dalej zostajesz przy swoim to sprawdź najpierw czy możesz wymienić żarówki w kierunkach na LED. Jeśli nawet nie masz układu sprawdzania przepalenia żarówek to kierunki mają własny detektor i mrugać będą 2x szybciej pomimo że wszystkie się palą.
    A to przecież widać bez zaglądania do klosza.
    Wtedy w komplecie muszą być rezystory do równoległego włączenia z LED.
    Samego układu kierunkowskazów nie ruszasz, bierzesz tylko sygnał z migacza.
    Sterujesz DRL tak że wyłącza je włączenie pozycyjnych (ale w nowszych lampach mijania mogą palić się bez pozycyjnych i trzeba to sprawdzić bo jeśli tak jest to trzeba monitorować włączenie zarówno pozycyjnych jak i mijania)
    DRL wyłącza też czasówka ustawiona na czas troszeczkę dłuższy niż jedno mrugnięcie.
    Narysuj schemat to pomożemy. Wszystko oczywiście w celach wyłącznie dydaktycznych i Moderator jak tu zajrzy to wywali to z działu Samochody
    bo żaden DRL w migaczu nie przejdzie jeśli na kloszu nie ma stosownej homologacji.
  • Poziom 2  
    Nie jestem ekspertem, więc wybaczcie jeśli narysowałem niezgodnie ze sztuką. Wydaje mi się, ze taki układ mógłby zadziałać, jeśli ustawiłoby się czas na powyżej 2 sekund to LED utrzymywałby się w pozycji wyłączony podczas gdy kierunek migałby z większą częstotliwością. Nie jestem pewien co do żółtych połączeń, czy są one prawidłowe? Można tak łączyć? Cały układ bardzo się skomplikował, na obie strony potrzeba co najmniej 3 przekaźników zwykłych i dwóch czasowych. Pewnie da się to o wiele łatwiej połączyć, ale to wykracza już ponad moje umiejętności. Każdy - Światła dzienne i kierunki w jednej żarówce - schemat
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Mnie wyszedł jeden przekaźnik i jedna czasówka.
    Czasówkę można zrobić na NE555.
    Coś takiego:Każdy - Światła dzienne i kierunki w jednej żarówce - schemat
  • Poziom 2  
    Ojej, to już za wysokie progi na moje nogi, jakieś diody, tranzystory, rezystory, do tego trzeba już obeznanego elektronika, żeby taki układ skonstruować. Bardziej chodziło mi o proste połączenie przewodów na szybkozłączki niż wytrawianie płytki drukowanej. :)
    Rozumiem, że pomysł okazuje się niebanalny a jego realizacja wymaga już zaawansowanej wiedzy o elektronice. Zapewne niebawem pojawią się jakieś gotowe produkty do szybkiego montażu. Nie jestem jedynym, który na ten pomysł wpadł, co widać po rynku żarówek dwukolorowych.
  • Poziom 36  
    No nie wiedziałem jak wysoko latasz z elektroniki,
    w sumie to chodzi tylko o to że te tranzystory to też taki przekaźnik pomocniczy,
    jakby go dać ze stykami przełącznymi (zwierałby jak nie wysterowany) albo jeden styk ale rozwierny np od alarmu samochodowego). Na schemacie to tak to by wyglądało:
    Każdy - Światła dzienne i kierunki w jednej żarówce - schemat