Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprezarka Zil 130 - przywrocenie jej do zycia

damian150 19 Lis 2017 11:42 1335 7
  • #1 19 Lis 2017 11:42
    damian150
    Poziom 9  

    Witam

    Posiadam sprezarke od Zil130, chcialbym ja doprowadzić do stanu uzywalnośći. Po podłączeniu do zasilania silnik pracuje, ciśnienie nabija, lecz z każdego połączenia uciekało powietrze, wiec wszystko rozkreciłęm i postanowilem ja odnowic.
    Chcialbym sie dowiedziec, co powinno sie znajdowac przy takiej sprezarce - jakies zaworki bezpieczeństwa itp.
    Podsylam zdjecia z numerami wyjsc na sprezarce i prosilbym i pomoc

    Dzieki

    0 7
  • #2 22 Lis 2017 23:06
    zworys
    Poziom 35  

    O ile mnie pamięć nie myli to w zile sprężarka była smarowana z układu smarowania silnika , także była chłodzona z obiegu silnika. Przy adaptacji musisz wziąć to pod uwagę. Zawór regulacji ciśnienia był w instalacji pneumatycznej, nie przy sprężarce. Jeśli chcesz to uruchomić to musisz mieć taki zawór albo lepiej wyłącznik ciśnieniowy wyłaczający napęd po osiągnięciu ustalonego ciśnienia. Szukaj dokumentacji Ził-130, Ził 131 w firmach handlujących demobilem. Dokumentacja ziłów była bardzo solidna i dokładna.

    0
  • #3 24 Lis 2017 20:19
    damian150
    Poziom 9  

    Witam
    Co do smarowania i chłodzenia już coś wiem jakie zastosować żeby było dobrze.
    Wyłącznik ciśnieniowy też mam.
    Interesuje mnie jakie zaworki powinny się znajdować na sprężarce, na pewno zawór bezpieczeństwa, zawór zwrotny na butle i słyszałem o zaworze do rozbijania ciśnienia na tłokach, czy coś takiego powinno być?
    I czy jest potrzebne chłodzenie powietrza wyjściowego ze sprężarki?

    0
  • #4 24 Lis 2017 22:47
    zworys
    Poziom 35  

    Zawór zwrotny zapewni odciążenie sprężarki przy restarcie, to on "rozbije" ciśnienie na tłokach. Zawór bezpieczeństwa/upustowy także powinien być. Chłodzenie powietrza może być, ale niekoniecznie, zależy jak duży będzie zbiornik ciśnieniowy oczywiście atestowany - dla Twojego bezpieczeństwa. Bardziej wskazane są odolejacz i odwadniacz, manometr, reduktor ciśnienia i szybkozłącza do węży.

    0
  • #5 25 Lis 2017 14:01
    damian150
    Poziom 9  

    Witam

    Czyli zawór zwrotny z odprężnikiem? Coś takiego powinno się znajdować pomiędzy butlą a sprężarką?
    Zawór zwrotny był zamontowany, lecz zwykły, bez odprężnika, więc do wyrzucenia.
    Zawór bezpieczeństwa/upustowy także chyba jest, oznaczyłem go nr 5 na zdjęciu, był połączony z butlą rurką.
    Reduktor ciśnienia był i odwadniacz i odolejacz także.
    Butla jest prawdopodobnie od hamulców od ciężarówki, pojemność ok. 80 - 100 L, oczyszczona i pomalowana.
    Silnik także jest, tylko brak na nim tabliczki znamionowej, nie wiem jakie ma obroty, na razie go zamontuje, zobaczymy jak się sprawdzi, ewentualnie go wymienię jak nie da rady.

    0
  • #6 25 Lis 2017 23:02
    zworys
    Poziom 35  

    Zawór zwrotny nie musi być z upustem. Zawór upustowy może być lecz nie musi. To co oznaczyłeś nr 5 musisz sprawdzić to może być przewietrzanie komory korbowej a może być że jest to zawór bezpieczeństwa. Jeśli jest musisz ustalić ciśnienie przy jakim zaczyna działać. To jest sprężarka dwutłokowa o dość dobrej wydajności, silnik musi mieć odpowiednią moc min. 2,2kW ale przy dużym ciśnieniu końcowym może być za słaby. W tych samochodach w instalacji pneumatycznej był stosowany odmrażacz - na zimę wlewano do niego denaturat, sprawdź czy te odwadniacze itp nie są akurat odmrażaczem. Butla ma ( powinna mieć ) korek do spuszczania kondensatu wody, ten korek powinien być na dole butli. Niektóre miały w miejsce korka specjalny zawór spustowy - wystarczyło pociągnąć za kółko i uchodziło powietrze z wodą.

    0
  • #7 27 Lis 2017 19:54
    damian150
    Poziom 9  

    Witam

    Prawdopodobnie nr 5 to jest zawór bezpieczeństwa bo wcześniej był podłączony bezpośrednio do butli .
    Odwadniacz to jest napewno odwadniacz do powietrza gdyż był zamontowany za reduktorem z butli.
    Butla jest wyposażona w spust wody od spodu tylko muszę zastosować mały zaworek bo aktualnie był wkręcony korek.
    Pytanie czy jest wymagane smarowanie ciśnieniowe czy wystarczy rozbryzgowe bo w innym przypadku musiałbym zastosować jakąś pompę ciśnieniowa na pasek klinowy ?
    I jeszcze Nr 8 na zdjęciu to będzie otwór do spuszczania oleju?Czy właśnie do podłączenia przewodu ciśnienia a NR 7 do przelewu do zbiorniczka ?
    Bo Nr 8 nie był w ogóle nigdzie podłączony a nr 7 miał rurkę 15 cm przez która się chyba wlewało olej .

    1
  • #8 27 Lis 2017 23:30
    zworys
    Poziom 35  

    Nie pamiętam konfiguracji więc bez dokumentacji nie chcę cię wprowadzać w błąd. Co do smarowania właściwe byłoby ciśnieniowe. Słyszałem o zamianie na rozbryzgowe ale nie widziałem sam sprężarki po takiej zmianie więc nie wiem jaka byłaby trwałość sprężarki po przeróbce. Wg mnie nie bardzo to jest sensowne, sprężarki z rozbryzgiem najczęściej mają na wale łożysko, jak jest w tej - nie wiem, jeśli jest panewka to smarowanie rozbryzgowe niewiele zdziała . Niestety bez dokumentacji wozu pozostaje tylko gdybanie. Może odezwie się ktoś kto miał praktycznie do czynienia z taką sprężarką. W sumie to bardzo trwały zespół - nie słyszałem kiedykolwiek o awarii a kilka wozów było eksplatowanych ładne kilkanaście lat.

    0