Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Naczepa hamuje raz lepiej raz gorzej

gumbal3000 25 Lis 2017 20:37 1467 16
  • #1 25 Lis 2017 20:37
    gumbal3000
    Poziom 5  

    Witam Forumowiczów
    Problem związany jest ze słabymi hamulcami w naczepie, ściślej mówiąc naczepa raz hamuje tak jak powinna czy to na pusto czy na pełno, a raz hamuje słabo. Naczepa posiada EBS, ciąga ją Volvo FH12 Chińczyk. Po odpięciu przewodu EBS, naczepa hamuje dobrze, aczkolwiek siła hamowania nie jest rozłożóna równomiernie na 3 osie ze względu na różny stopień zużycia okładzin. Czy to oznacza, że zawór tzw europa jest ok? Czy ewentualnie może być to wina czujnika w zaworze naczepy? Podczas uruchamiania ciągnika nie zawsze aczkolwiek często wyskakuje błąd komunikacji z szyną CAN naczepy zatem może jest to usterka elektryczna i stąd ta zmienność hamowania naczepy czy ewentualnie może być coś jeszcze innego? Wiem, że muszę to posprawdzać, ale chciałem zapytać co ewentualnie jeszcze może należy sprawdzić jeśli będę miał już naczepe na warsztacie?

    0 16
  • #2 26 Lis 2017 16:41
    diablo23248
    Poziom 26  

    1. Odpięcie przewodu EBS powoduje brak jakiejkolwiek regulacji siły hamowania.
    2. Nierównomierne zużycie okładzin (rozumiem że mowa o bębnowych hamulcach) raczej sugeruje usterkę w samym układzie wykonawczym (siłownik, "grzechotka", rozpierak).
    3. Sprawdziłbym również ciągnik, konkretnie zawór sterowania hamulcem przyczepy.
    4. Nie zaszkodzi wykonać również diagnostykę EBS naczepy (byle dobrym sprzętem).

    0
  • #3 26 Lis 2017 17:09
    gumbal3000
    Poziom 5  

    1. Zgadza sie, po odpięciu przewodu EBS naczepa hamuje praktycznie 1:1
    2. Miałem na myśli, że po odpięciu przewodu EBS pierwsza oś podczas hamowania reaguje najszybciej tzn hamuje najmocniej a druga i trzecia z nieco mniejszą siła co powoduję, że na pusto z opuszczoną pierwszą osią podczas hamowania oś ta praktycznie hamuje paląc gumę. Hamulce oczywiście bębnowe. Układ wykonawczy raczej wykluczam, brak jakichkolwiek luzów, wszystko sztywne, działa poprawnie.
    3. W jaki sposób mogę sprawdzić wspomniany zawór?
    Czy można też w jakiś sposób sprawdzić zawór naczepy, a konkretnie czujnik który się w nim znajduje? Czy jest on wymienny?
    Czy jeśli winny byłby np sterownik hamulców naczepy w ciągniku wyświetlałby się błąd czy też komputer niekoniecznie by o tym poinformował?

    0
  • #4 26 Lis 2017 17:28
    diablo23248
    Poziom 26  

    EBS naczepy reguluje hamulec TYLKO lewa - prawa strona. Nie ma regulacji na poszczególne koła. Jeśli pierwsza oś reaguje szybciej to może są założone nieprawidłowe siłowniki. Dobrze by było zrobić pomiar sił hamowania na "rolkach".
    Co do sprawdzenia zaworu sterownia przyczepy to należałoby podłączyć auto pod komputer i sprawdzić przede wszystkim czy ciśnienie na wyjściu z zaworu pokrywa się z informacją przesłaną po CAN. I czy za każdym razem wyniki są podobne.
    Nie wiem jaki EBS masz w naczepie (producent), a tą informację również warto podać.

    0
  • #5 26 Lis 2017 19:39
    stanisławpiotr
    Poziom 24  

    Wygląda no to że bez diagnostyki sie nie obejdzie. Objawy mogą wskazywać na uszkodzone połączenia przewodem między samochodem a naczepą. Jeśli masz taką możliwość to podmień przewód Ebs naczepy. Nie piszesz także z którego roku jest samochód jest to ważne dlatego że w nowych modelach pojazdów w z nowymi systemami ebs jest możliwość odczytywania przez ciągnik informacji z zaworu o błędach jak i poszerzona została współpraca miedzy tymi systemami do polepszenia skuteczności hamowania.

    0
  • #6 26 Lis 2017 19:44
    MACIEK_M
    Poziom 28  

    gumbal3000 napisał:

    Cytat:
    aczkolwiek siła hamowania nie jest rozłożóna równomiernie na 3 osie ze względu na różny stopień zużycia okładzin


    Grubość okładzin nie ma wpływu na siłę hamowania. :D

    0
  • #7 26 Lis 2017 20:06
    stanisławpiotr
    Poziom 24  

    Zawsze jest tak że kierowcy odczuwają zmienność siły hamowania jeśli pojawia się problem z systemem EBS. Zależność jest taka że jeśli EBS się świeci w naczepie to naczepa pusta hamuje gwałtownie i ostro a na pełno naczepa pcha i kierowca odczuwa jak by słabiej hamowała jest to efekt opóźnionej reakcji powstałej z pneumo mechanicznego systemów hamowania. System EBS sprawny korzysta z informacji po kanie dzięki ktorej skraca się czas reakcji i właściwie dobiera siłę jaka jest potrzebna do wyhamowanie pojazdu.

    0
  • #8 26 Lis 2017 22:40
    gumbal3000
    Poziom 5  

    Jeśli chodzi o producenta EBS to sprawdzę i dam znać gdyż nie jestem pewien. Ciągnik jest z 2004 roku. W najbliższym czasie postaram się podmienić przewód EBS, jeśli nie pomoże pewnie będę musiał wybrać się na podłączenie kompa. W moim przypadku hamulce "głupieją" i na pusto i na pełno tzn. na pusto czasem czuć, że zestaw ładnie hamuje, współgra koń z naczepą a przy następnym hamowaniu czuć jakby naczepa w ogóle nie hamowała i dokładnie tak samo jest na pełno. Czasem na np na 10 hamowań jest wszystko po czym znów na kilka hamowań naczepa słabo hamuje i tak się to odbywa, nie ma reguły. Zacznę zatem od najprostrzej rzeczy tj wymiany przewodu EBS, zestaw wcześniej miał dość długą przerwę więc może przewód stracił na elastyczności. Wcześniej podobnie miałem z przewodem pneumatycznym, który zaczął puszczać powietrze na zgięciu, a także z przewodem od świateł gdzie czasem gubił jeden kierunkowskaz oraz światła wsteczne.

    0
  • #9 27 Lis 2017 16:49
    stanisławpiotr
    Poziom 24  

    Z wróć uwagę na ilość pinów w wtyczce bo abs ma 5 pinów a ebs 7 pinów. W 5 pinowej brak dwóch styków bo nie ma kabli can.

    0
  • #10 28 Lis 2017 19:17
    diablo23248
    Poziom 26  

    stanisławpiotr napisał:
    Zawsze jest tak że kierowcy odczuwają zmienność siły hamowania jeśli pojawia się problem z systemem EBS. Zależność jest taka że jeśli EBS się świeci w naczepie to naczepa pusta hamuje gwałtownie i ostro a na pełno naczepa pcha i kierowca odczuwa jak by słabiej hamowała jest to efekt opóźnionej reakcji powstałej z pneumo mechanicznego systemów hamowania. System EBS sprawny korzysta z informacji po kanie dzięki której skraca się czas reakcji i właściwie dobiera siłę jaka jest potrzebna do wyhamowanie pojazdu.


    xxxx Zaświecenie kontrolki ABS naczepy nie zawsze powoduje zmianę siły hamowania. Wystarczy, że odepnę wtyczkę z zaworu COLAS i kontrolka ABS się zaświeci bo naczepa nie ma jak inaczej zasygnalizować usterki. Zmiana siły hamowania nastąpi w dwóch przypadkach:
    1. Sterownik EBS nie dostaje prawidłowego zasilania. W tym momencie mamy hamowanie 1:1 czyli naczepa będzie hamowała z pełną siłą.
    2. Uszkodzony czujnik ciśnienia w miechach lub czujnik ugięcia resora. Wtedy sterownik otrzymuje błędne informacje o ciężarze pojazdu i może źle dostosować siłę hamowania.

    Dodano po 5 [minuty]:

    stanisławpiotr napisał:
    Z wróć uwagę na ilość pinów w wtyczce bo abs ma 5 pinów a ebs 7 pinów. W 5 pinowej brak dwóch styków bo nie ma kabli can.


    A co to ma do rzeczy? W jaki sposób ma to pomóc w usunięciu usterki?

    Wg tego co pisze gumbal3000 stawiałbym na problem z koniem o czym pisałem już wcześniej.

    Moderowany przez CameR:

    Usunąłem złośliwe uwagi.
    Reg. 3.1.9. Nie ironizuj i nie bądź złośliwy w stosunku do drugiej strony dyskusji. Uszanuj odmienne zdanie oraz inne opinie na forum.

    0
  • #11 28 Lis 2017 22:20
    stanisławpiotr
    Poziom 24  

    Widać że kolega zjadł zęby na systemach TEBS z wiedzy i doświadczenia kolegów się naśmiewa choć sam ma luki na ten temat. System TEBS właśnie dzięki przewodom CAN zawdzięcza szybkość działanie dlatego też zwróciłem uwagę na sprawność przewodu połączeniowego samochód-naczepa. Jak sam kolega przedmówca wspomniał to i zasilanie tym przewodem jest doprowadzone do naczepy a uszkodzenie jego powodują wspomniane problemy z hamowaniem. O jednym kolega nie wspomniał że system TEBS jest też zasilany ze świateł stop i uszkodzenie przewodu zasilania ECU nie wyłącza zupełnie kontroli nad systemem hamowania. I jeszcze jedno nie tylko problemy które wymieniłeś powodują wyłączenie tebs bo często zdarza się tak że nie ma usterek elektrycznych a system się wyłącza np.zły sygnał z czujnika obrotów koła.

    0
  • #12 30 Lis 2017 19:53
    diablo23248
    Poziom 26  

    Co do zasilania od świateł stop to nie wszyscy producenci naczep/przyczep je stosują (Schmitz, Krone - tak, Wielton-opcja, Koegel-opcja). Nie naśmiewam się z nikogo. Natomiast nie zgodzę się ze stwierdzeniem, że nieprawidłowy sygnał z czujników ABS spowoduje wyłączenie regulacji siły hamowania (ALB). Wyłączy się wtedy ABS i system stabilizacji toru jazdy (jeśli jest), a kontrolka ABS zostanie włączona. Co do sygnału hamowania wysłanym linią CAN to szczerze mówiąc nie spotkałem jeszcze kierowcy który byłby w stanie zorientować się w różnicy czasu hamowania ( z CAN czy bez). Różnica czasu rekcji jest minimalna chociaż przy gwałtownym hamowaniu różnica w odległości jest.
    No, ale nie czas na wykłady.

    Jeśli ktoś poczuł się urażony moimi wypowiedziami to Przepraszam.

    Myślę, że teraz pora na informacje od samego zainteresowanego ;)

    0
  • #13 02 Gru 2017 13:26
    gumbal3000
    Poziom 5  

    Dziękuję Panowie za zainteresowanie, niestety z braku czasu jeszcze tematu naprawy nie podjąłem. Wcześniej pytał ktoś jakiej firmy jest zawór w naczepie: jest to Wabco.
    Jeśli chodzi o przewód to jest to przewód 7 pinowy.
    Nie wiem czy wcześniej o tym pisałem, ale żadna kontrolka od ABS nie świeci, jedynie czasem przy uruchamianiu pokazuje błąd dotyczący komunikacji systemy EBS naczepy.
    Oczywiście w wolnej chwili muszę sprawdzić w pierwszej kolejności przewód o którym ktoś wspominał.
    Mam jeszcze jedno spostrzeżenie:
    W momencie kiedy auto jest uruchomione i nie pojawia się komunikat dotyczący błedu EBS i kiedy, odczepię przewód EBS to komputer w koniu zaraz o tym komunikuje. Natomiast w momencie kiedy podczas uruchomienia konia pojawia się bład połączenia EBS i odczepię kabel, wówczas komputer o niczym nie informuje tak jakby tego połączenia zwyczajnie nie było. Nie wiem czy to jest istotne czy nie, czy może to wskazywać na uszkodzenie kabla czy sterownika konia. Oczywiście w wolnej chwili "przeskanuje" kabel miernikiem.

    0
  • #14 16 Gru 2017 19:06
    Hektar Zahler
    Poziom 31  

    Kolego powodów dyskoteki z siłą hamowania EBS może być multum: od zwyczajnego spadku na zasilaniu po rzeczy, o których nawet Ci się nie śniło, tzn. takich wymagających niewyobrażalnie mnóstwa wiedzy, umiejętności i w ogóle. Przedmówcy opisali może parę procent możliwości po łebkach, czasami nakładających się dwóch-trzech na siebie, albo wynikających jedno z drugiego, nie wchodząc w szczególy. Dlatego powinieneś już teraz określić się czy zasadniczo przy tych objawach jest to usterka zwyczajna czy upierdliwa. Jak to zrobić po prostu podstawowe pomiary ciśnień i trochę wolnego czasu na dorobienie końcówek.

    0
  • #15 28 Gru 2017 18:16
    gumbal3000
    Poziom 5  

    Witam po dłuższej nieobecności. Dziękuję wszystkim za odpowiedzi i podpowiedzi. Problem został rozwiązany, sprawcą na szczęście okazał się przewód ebs. We wtyczce która jest wpinana do naczepy 2 piny były dość mocno zzieleniałe, reszta pinów dość mocno zafajdana jakimś czarnym tłustym brudem co dość mocno zakłócało przejście napięcia nawet podczas badania miernikiem trzeba było dość mocno skrobać grotem żeby nastąpiło przejście. Po wymianie kabla wszystko ok.

    0
  • #16 30 Gru 2017 19:09
    Hektar Zahler
    Poziom 31  

    Wtyka naczepy więcej pracuje i szybciej się wyrabia po tej stronie. Jak wchodzi w miarę ciasno, to kontaktuje. Jak czuć, że wchodzi ewidentnie luźno, to jest gwarantowany problem. Brud, syf, korozja to nie jest problem. Luźna wtyka to jest problem. Psikanie kontaktami na parę dni może pomoże, ale na dłuższą metę jest jeszcze gorzej. Niektóre naczepy np. na Haldexie ratują się w takich sytuacjach zasilaniem ze światła stop, co przysparza trudności ze zrozumieniem co się dzieje.

    0
  • #17 30 Gru 2017 20:44
    gumbal3000
    Poziom 5  

    Tak jak kolego piszesz, wtyczka od strony naczepy dodatkowo "wchodziła" dość luźno + zabrudzenie o którym pisałem. Od strony konia wchodzi ciasno i piny ładne czyściutkie. Dobrze, że przyczyną było właśnie to, a nie coś poważniejszego- znacznie kosztowniejszego.

    0