Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Mechaniczna zmiana obrotów szybkich silnika jednofazowego.

24 Maj 2018 16:42 486 4
  • Poziom 13  
    Witam Panowie. Mam coś takiego trochę nietypowego. Mam silnik od pralki WIATKA i jest to silnik, który posiada następujące parametry:

    Szybkie obroty w prawo.
    Wolne obroty w prawo.
    Wolne obroty w lewo.

    Mam schemat podłączenia silnika, który z resztą tu zamieszczam.

    Mechaniczna zmiana obrotów szybkich silnika jednofazowego.

    Silnik chce wykorzystać do wiertarki samoróbki, którą kupiłem sobie na złomie, ale jest jeden problem. Wiertarka jest tak dziwnie skonstruowana, ze szybkie prawe obroty silnika kręcą wrzecionem w lewo. Nie ma za bardzo mechanicznej możliwości, aby odwrócić obroty z udziałem przekładni pasowych, dlatego chce bezpośrednio zaingerować w silnik.

    Czytałem tu na forum, ze niektóre silniki, nie mają po prostu takiej bezpośredniej możliwości, do zmiany obrotu. Poprzez odwrotne podłączenie kondensatora.

    Wydawać by się mogło, ze odwrócenie silnika, do góry nogami, powinno załatwić sprawę, jednak nie pozwala na to, oryginalne mocowanie wiertarki.

    Ktoś na forum wspominał o zamianie samego wirnika, jednak pisał również ze wcale nie musi to przynieść pożądanego efektu, chciałbym dopytać bardziej doświadczonych użytkowników, czy w przypadku silnika od wiatki, warto chociaż spróbować ten wirnik zamienić, czy w przypadku tego konkretnego silnika, coś takiego ma w ogóle sens.
  • Poziom 36  
    Witam !
    Z jakich obrotów chcesz skorzystać ? ( wolne/ szybkie)
  • Poziom 13  
    sp3ots napisał:
    Witam !
    Z jakich obrotów chcesz skorzystać ? ( wolne/ szybkie)


    Uwzględniłem to w tytule tematu, chodzi oczywiście o obroty szybkie. Pytanie takie trochę nietrafione z Twojej strony, gdyż w przypadku obrotów wolnych, wystarczy odwrotnie podłączyć kondensator. W przypadku obrotów szybkich, to nie zdaje egzaminu, zaryzykowałem i podłączyłem je analogicznie od obrotów wolnych, jednak silnik buczy i nie startuje, dlatego najprawdopodobniej nie da się zmienić obrotów szybkich, poprzez zmianę połączeń

    Cytat:
    Odwrotne zamocowanie wirnika zmieni obroty. Trzeba zwrócić uwagę na jedną rzecz- czy po zmianie położenia wirnika, będzie tak samo ułożony w stojanie. Chodzi konkretnie oto, czy nie będzie wystawał poza stojan. Zobacz jakie jest jego pierwotne położenie przed rozebraniem. Chodzi tu tylko o obroty wysokie, wolne zmieniasz bez żadnych przeróbek.


    Tak jak mówiłem, ktoś już tłumaczył tą kwestię, jednak pisał również o tym, ze zamiana stojana nie zawsze, może przynieść pożądany rezultat.

    Silnik od WIATKI, nie jest typowym silnikiem, gdyż zawiera właśnie w sobie dwa uzwojenia, niektórzy pisali tutaj, ze to jest, jakoby dwa silniki w jednym.

    Dlatego właśnie założyłem temat, aby się dowiedzieć, czy ten silnik swoją dość specyficzną budową, nadaje się do takich przeróbek, no ale skoro Ty jeszcze raz o tym wspomniałeś, to chyba warto rozkręcić, przełożyć i sprawdzić.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Odwrotne zamocowanie wirnika zmieni obroty. Trzeba zwrócić uwagę na jedną rzecz- czy po zmianie położenia wirnika, będzie tak samo ułożony w stojanie. Chodzi konkretnie oto, czy nie będzie wystawał poza stojan. Zobacz jakie jest jego pierwotne położenie przed rozebraniem. Chodzi tu tylko o obroty wysokie, wolne zmieniasz bez żadnych przeróbek.
  • Poziom 13  
    Temat do zamknięcia. Rozmawiałem ze znajomym mechanikiem i mówił mi ze ten silnik, ma tylko zaledwie 200W i ze nie nadaje się do wiertarki. Minimalna moc silnika to około 350 - 400W i to silnika trójfazowego.

    Mówił mi przyjaciel, ze podczas wiercenia, silnik będzie chodził na rozruchu, przez co się w końcu spali. Widziałem tu na forum dyskusje do czego był taki silnik zastosowany, widziałem go w małej tokarce, jednak taki silnik to duże ryzyko. W moim odczuciu ten silnik nadaje się tylko do wykonania amatorskiej szlifierki i chyba na to go przerobię.

    Do wiertarki zastosowałem silnik 800W trójfazowy i jest wszystko ok.