Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

UPS APC 1400 jako mini elektrownia słoneczna Potrzebna pomoc

jacekcb 03 Sep 2005 06:42 27359 40
e-mierniki
  • #1
    jacekcb
    Level 11  
    Witam

    Prosił bym o pomoc w budowie małej elektrowni słonecznej. Nie jestem super obeznany w temacie wiec chciałbym aby osoby z wiedzą w tej dziedzinie odpowiedziały mi na kilka pytań i doradziły co i jak zrobić.

    Z założenia elektrownia ma zasilać stanowisko komputerowe o średnim zużyciu energii 160 – 300 W. System ma składać się z 1 panela fotowoltaicznego o mocy 120 W lub z 2 paneli o mocy 60 W. Panele mają zasilać akumulatory żelowe 2 sztuki HAWKER 12V/100Ah (o ile się nie mylę pozwoli m i to na zgromadzenie energii 2400 W) 24V x 100Ah. Jako przetwornice 24V -230 V mam zamiar użyć UPS model APC SU 1400 INET (1400VA-950 W). Z moich wyliczeń wynika że stanowisko komputerowe zużywające ok. 200 W będzie podtrzymywane na tych akumulatorach wliczając straty ok. 10-11 godzin. Kwestia grzania się UPSa jest rozwiązana i nie ma tu problemu, wskaźnik LED w UPS pokazuje średnio 17 % obciążenia, wiec wnioskuje że zużycie energii stanowiska nie przekracza 200 W i UPS nie będzie się przegrzewał przy tak małym obciążeniu. Nie wiem jak to się ma do poboru mocy z akumulatorów, przy pomiarze miernikiem UPS pobiera z akumulatorów ok 12 Amper co według obliczeń, o ile się nie myle daje 25.5 V x 12 = 306 W.

    Mam pytanie w co mam bardziej wierzyć, czy wskazania UPS są prawidłowe 17 % obciążenia z (950 W) to daje ok. 160 W według upsa taki jest średni pobór mocy. A według moich obliczeń przeprowadzonych miernikiem wychodzi mi 306 W. Prosił bym tu o pomoc mianowicie jak obliczyć prawidłowy pobór mocy uwzględniając straty w UPS bo z tego co widzie to albo ja się mylę albo UPS traci na sprawności 146 W ? Czyżby jego sprawność wynosiła 50 %. Sory za takie pytania ale naprawdę nie mogę sobie z tym poradzić i potrzebna mi pomoc w dokonaniu prawidłowych obliczeń zużycia energii przez kompa uwzględniając straty UPSA - ile w końcu wszystko czyli UPS i komp pobiera Wat z akumulatorów i jak obliczyć ile mniej więcej czasu będzie podtrzymywać zasilanie chyba 10 godzin powinno wytrzymać. Według mnie całość pobiera tak jak napisałem 306 Wat a wskazania UPSa (17% obciążenia ) pokazują tylko obciążenie jakie daje sam komputer nie uwzględniając strat upsa. (wiem że powiecie że lepiej kupić falownik o mniejszych stratach ale ja mam właśnie tego upsa i projekt mojej mini elektrowni będzie opierał się właśnie na tym UPSie.


    Pytanie nr 2.

    Następny problem pojawia się w doborze paneli fotowoltaicznych i ładowaniu akumulatorów. Ponieważ nie stać mnie na zakup paneli o większej mocy mam wybór albo kupić 1 panel 120 W albo dwa panele po 60 W i tu zaczynają się następne schodki dla mnie. Jak rozwiązać ładowanie akumulatorów. Czy lepiej ładować 2 akumulatory 100 Ah połączone szeregowo jednym panelem 120 W, czy może lepiej zrobić dwa jednakowe obwody i do każdego akumulatora podłączyć po jednym panelu 60 W tak aby akumulatory były ładowane niezależnie od siebie każdy z osobnego panela. Z moich doświadczeń z UPSami zasilanymi z dwóch jednakowych akumulatorów wynika że akumulatory przy lądowaniu z jednego źródła nie lądują się równomiernie i przy częstych cyklach wyładowań jeden magazynuje więcej energii a drugi mniej co doprowadza do szybszego zużycia się jednej z baterii na wskutek nie doładowania lub przeładowania. Dlatego wydaje mi się że lepszym rozwiązaniem będzie ładowanie dwóch akumulatorów dwoma panelami po 60 W niż jednym panelem 120 W ale to tylko teoria i tu też bym poprosił o pomoc jaki układ lepiej wybrać ? Nie wiem też czy stosować osobno 2 regulatory ładowania do każdego z akumulatorów czy ich wcale nie stosować ponieważ przy akumulatorze 100 Ah prąd jakim powinien być ładowany akumulator wynosi 1/10 pojemności, czyli 10 Amper panel 60 W maks może dać 5 Amper wiec do przeładowania akumulatorów chyba nie dojdzie ponieważ będą ładowane prądem o połowę mniejszym niż zalecany. Do skrajnego wyładowania akumulatora też nie dojdzie ponieważ ups wyłączy obciążenie gdy napięcie spadnie poniżej 10,5 v na akumulator czyli 21 V na 2 sztuki. Z tego co wnioskuję regulatory ładowania nie będą mi wcale potrzebne przy panelach o takiej mocy. Jeśli się mylę prosił bym o sugestie jak najlepiej rozwiązać ten problem i jaki układ będzie najlepszy do długiej i nie zawodnej pracy.

    3 problem

    Jest taki że panele nie dadzą rady doładowywać akumulatorów w cyklu dobowym wiec dobrze by było gdyby UPS doładował z sieci akumulatory gdy oświetlenie będzie słabe i napięcie na akumulatorach spadnie np. do 22 V. Standardowo nie trzeba by było nic kombinować tylko zrobić jakiś układzik który by przełączał przekaźnikiem prace ups jeśli napięcie spadnie na aku poniżej 22 V to UPS przełącza się na pracę z sieci 230 V i będzie ładował akumulatory gdy oświetlanie będzie słabe i panele nie będą w stanie doładować akumulatorów. Natomiast kiedy akumulatory będą doładowane i oświetlanie będzie wystarczające to przełączy się z powrotem na pracę z aku i tak w kółko. Jeśli można prosił bym o pomoc w budowie takiego układu, a także gdyby dało rade programowo lub w inny sposób zwiększyć amperaż ładowania akumulatora przez UPS to by było super. Standardowo ten UPS ma 2 aku o pojemności 18 Ah i ładuje je prądem ok. 3-4 amperów wiem że są jakieś programy serwisowe gdzie można programowo zwiększyć napięcie lub prąd ładowania akumulatora przez UPS i gdyby znalazła się osoba która wie jak to zrobić i będzie chętna zdradzić ta tajemnicę to byłbym bardzo wdzięczny za pomoc. Znalazłem na necie programik UPSdiag co podobno może zrobić takie zmiany (podnieść napięcie lub amperaż). Niestety zarówno sam program jaki i tona opisu do tego jest w języku rosyjskim a ja niestety nie znam tego języka. Gdyby ktoś przetłumaczył trochę opisów komend lub znalazł taką stronę w jeżyku polskim albo angielskim to na pewno przydało by się to dużej ilości osób.

    Adres strony z przydatnymi informacjami na temat UPS to http://www.saprjkin.narod.ru/UPS_SMART.ht

    Ja niestety nie wyobrażam sobie targania UPSA 10 kg i 2 akumulatorów ważących 70 kg do wykwalifikowanego serwisu gdzie ktoś zrobi mi kalibracje i ustawi napięcia i stałe czasowe stąd też moja prośba o pomoc na tym forum.

    Serdecznie dziękuje wszystkim osobom które pomogą mi w realizacji mojego projektu.

    Pozdrawiam

    Jacek
  • e-mierniki
  • #3
    wojt11
    Level 11  
    1. W tym przypadku najbardziej wiarygodny będzie pomiar prądu z kumulatora. Jeżeli pokazuje 12A to znaczy że tyle idzie i to powinno wystarczyć na jakieś 7 godzin. Popatrz na charakterystyki akumulatorów 100Ah to jest pojemność przy obiążeniu przez 20h. Przy 7 godzinach to z akumulatora nie wyciśnie więcej niż 80-90Ah.
    To 300VA to idzie:
    Sprawność UPS pewnie z 85% może przy małym obiążeniu 80.
    Reszta to moc bierana którą pobiera komp.
    Normalnie moc bierna to nas mało interesuje bo za to nie płacimy elektrowni.
    Poczytaj na forum o współczynniku mocy gdzieś to było w miare opisane.

    2. Ja bym to ładował jednak połączone szeregowo. Tylko pasowałoby zrobić układzik żeby nie ładować większym prądem niż 0,2C (szególnie gdy są rozładowane) i żeby odłączał kumulatory po naładowaniu (14,4V).
    Ale można i osobno - więcej zabawy.

    3. Z tym to może być problem. Nie sądze że da się wycisnąć 6x wiekszy prąd ładowania. Ale może ciut pójdzie.

    Ciekawy projekt tylko nie za bardzo łapie sens ogólny.
    Po co używać paneli słonecznych jak jest prąd w gniazdku.
    Zakup panela słonecznego to może się po 30 latach zwróci (chyba że przyjdzie grad).
    Akumulatory to troche drogi biznes.
    Załóżmy że po 300 cykach pełnego rozładowania będą mieć 50% pojemności a po 500 to już na złom i 600zł na nowe.
    Nawet jakby mieć za darmo prąd do ładowania akumulatorów to wyjdzie drożej niż w gniazdku.
  • e-mierniki
  • #4
    jacekcb
    Level 11  
    Sieć w gniazdku jest ale to nie o to chodzi. Chce sobie zrobić zasilanie kompa z energi odnawialnych. Komp chodzi 24 na dobę wiec miesięcznie za samego kompa wychodzi ok. 100-120 zł. Co do akumulatorów kupiłem tanio 2 nówki sztuki Aku Hawker 100 Ah żelowe kosztowały mnie 230 zł/szt. Co do paneli słonecznych też mam za grosze. Wykorzystuje połamane ogniwa zakup 9 zł za 3 Waty, panel 50 W wychodzi niecałe 150 zł za pięknie to nie wygląda ale tu nie chodzi o wygląd tylko o prąd jaki taki panel jest w stanie wytworzyć 50 Wat przy 16 V za 150 zł to nie duży wydatek w porównaniu z tym co oferują w sklepach taki panel 120 W w sklepie koszt 2700 zł a z połamanych ogniw przy odrobinie cierpliwości i zabawy ok. 300 zł + obudowa  . Do tego buduje model turbinki wiatrowej taki co by dawał z 50-100 W i to mi wystarczy aby komp chodził non stop. Projekt się zmienia cały czas ale w tym momencie interesuje mnie najbardziej jak zrobić układ w UPS który będzie ładował akumulatory z sieci tylko wtedy kiedy będą rozładowane maksymalnie i gdy nie będą działać ani panele ani turbina wiatrowa. Dodatkowo jak powiększyć prąd ładowania z UPS (działanie z sieci) UPS ma standardowo 2 aku 18 Ah co daje prąd ładowania 1,8 Ampera jak zmienię aku na 2 razy 100 Ah to prąd ładowania tych aku powinien wynieść ok. 10 amper problem w tym czy to nie przeciąży układu ładowania UPS gdy baterie będą skrajnie wyładowane i nie doprowadzi to tym samym do uszkodzenia UPS. Nie wiem jak zmienić napięcie i prąd ładowania w UPS podobno da się coś z tym zrobić ale jak tego nie wiem. Sorka że zawracam wam głowę ale lubię majsterkować traktuje to raczej jak hobby niestety nie znam się na wszystkich dziedzinach lub znam się tylko trochę dlatego potrzebna mi wasza pomoc.
  • #5
    wojt11
    Level 11  
    Po 250+przesyłka to widziałem ale za 230? Ogniwa też prawie za darmo. Napisz jak chodzi ten Hawker bo też wybieram pod awaryjne zasilanie. W necie o nim to praktycznie nie ma żadnych informacji. I ewentualnie gdzie zdobyć ogniwa w tych cenach?
    Wracając do tematu.
    Z tymi 100-120zł to chyba ciut za dużo.
    Jak ostatnio mierzyłem kompa:Sempron 2500, 2xHDD, CDRW, DVD-ROM, DVD-RW, GF4 MX440, karty: Skystar2, lan, raid, modem to wyszło 150W przy obciążenu CPU na max normalnie to tak z 120W. Jak przyjmiemy 0,14kW*24h*30,5dni*0,4zł=41zł/miesiąc. Monitor CRT 17' - z 80W chyba że 21' to ze 150W. Monitor chyba nie chodzi 24/dobe. W szumie to pewnie nie wyjdzie więcej niż 60zł/miesiąc.
    UPSa bym wcale nie ruszał. Ewekt może być różny a przy okazji szczęścia można go wydymić. Pasuje zrobić układzik który będzie ładował akumulatory i zasilał UPSa prądem z ogniw słonecznych i turbiny wiatrowej. Ewentualnie jeszcze dołożyć układ ładowania z sieci i ustawić prąd ładowania na 0,1-0,2C. Gotowego schematu do tego to pewnie nie znajdzie. Trza by coś kombinować i składać z kilku.
    Dalej nie mogę załapać jak może się opłacać używanie akumulatorów zamiast prądu z gniazdka.
    Patrze właśnie na żywotność akumulatora przy pracy cyklicznej. Przy 50% rozładowaniu akumulator wytrzyma 400 cykli. To wyjdzie 400x0,5x1,2kW*0,4zł=96zł a akumulator kosztuje 230zł. 130zł w plecy. Przy założeniu że prąd do ładowania mamy za darmo nie uwzględniając strat w UPSie i cosfi.
    Jedyne sensowne rozwiązanie które przychodzi mi do głowy to podłączenie ogniwa lub turbiny bezpośrednio pod UPSa. Jak nie będzie słońca lub wiatru to prąd z gniazdka. Akumulatory można zostawić na czarną godzine.
  • #6
    jacekcb
    Level 11  
    Akumulator po 230 zł ja za dwa zapłaciłem 450 zł czyli wyszło mi po 225 zł z tym że zakup poza allegro trzeba pojechać do gościa i odebrać osobiście. W trybie pracy cyklicznej można osiągnąć ok. 1200 cykli przy 30% głębokości rozładowania. Aku możesz kupić tu http://www.allegro.pl/show_item.php?item=60936668 Co do kompa to moja machina wciąga 200 W w spoczynku czyli jak nic nie robie i jest uśpiony. Jak zaczne grac lub obciążę procka np. o 50 % to UPS APC 420V 350 W piszczy z przeciążenia :) czyli jak gram wciąga ok 350 - 400 W mam kartę grafiki co wymaga minimum 480 Watowy zasilacz żeby karta ruszyła :) W tej chwili mam zasilacz 550 W i czasami krzyczy oprogramowanie karty że nie ma wystarczającej mocy :) nie dziw się wiec że płace rachunki dość spore za prąd. Adres na połamane panele w cenie 9 zł dam ok. wtorku bo teraz nie jestem w domu i nie mam adresu przy sobie.
  • #7
    hur
    Level 15  
    Odradzam tylko kombinowanie przy UPS-sie zwiększania prądu łądowania akumulatorów ,kombinowałem coś takiego i musialem kupić sobie ......drugi UPS .
    Skoro układy doładowawcze ups zbudowano na choćby 1,8 A ,to fabryka nie budowała ich z możliwością zwiększenia ich o prawie 600 %.
    Ja to trochę póżno zrozumiałem .:D
  • #8
    wojt11
    Level 11  
    Teraz to się zmiękczyłem. Wydawało mi się że 150W to jest dużo ale 400. Może lepiej kupić Laptopa?
    Akumulator niby jest za 230 ale przesyłka +50zł. Jest na nim może wybita data produkcji? Jak się sprawuje? W necie zalazłem tylko szczątkowe informacje i to z przed 5 lat. Na oficjalnej stonie nie ma o tm modelu ani słowa. Na allegro to różne numery się trafiają. W opisie goście piszą żywotność 5 lat a w necie znalazłem że 10lat. I taki sam opis mają jeszcze do 3 różnyh akumulatorów. Boje się tylko żeby to nie był towar z wymiany eksploatacyjnej. Jak akumulator pracował przez 5 lat jako żródło awaryjne i był praktyczne nie używany to teoretycznie jest jak nowy i zostało mu jeszcze 5 lat. Nie wiem co o tym myśleć. I żeby było śmiesznije to udało mi się znaleźć w Gdańsku Alarmteca za 280zł + przesyłka z rachunkem. Teraz mam problem co wybrać. A i jeszcze jest Dynasty za 255 + przesyłka.
    Czy ten UPS nie ma czasami z tyłu wyjścia do podpięcia dodatkowych akumulatorów?
    Ostatnio jak szukałem schematu do UPS Back Pro 1000 zassałem emulem Smart-UPS XL Suplement. Tam jest opis podłączania dodatkowych zewnętrznych akumulatorów do SU700XL, SU1000XL, 1400XLT, 1400RMXL, 1400RMXLT ... i jak to później zaprogramować. Zaglądnij na www.apcc.com może będzie instrukcja do Twojego. Jakby co moge podesłać może coś się uda wykombinować. Ja nie ma wyjścia zewnętrznego to chyba nic z tego nie wyjdzie.
    No to korygujemy obliczenia 1200x0,3x1,2kW*0,4zł=172,8zł Tyle da się wycisnąć (teoretycznie a praktycznie to jeszcze mniej) z akumulatora a nowy kosztuje 225zł. Dalej bilans jest ujemny a zabawa traci sens. Chyba że chodzi o efekt ekologiczny.
    Wyszukaj na allegro ekoland - gostek sprzedaje dokładnie to co chcesz zrobić.
  • #9
    jacekcb
    Level 11  
    Co do aku dają gwarancje na 1 rok. Nie wiem gość twierdzi że nowe ale wizualnie wydaje mi się że nowe nie są bo mają naklejki poniszczone obudowa wygląda na nową ale naklejki wyglądają tak jak by były zmoczone i sa wyblakłe. Daty produkcji nie widać możliwie że jest pod plombą gwarancyjną. Raczej bym ci tych aku nie polecał mi już jeden padł wymieniam go na gwarancji na nowy (nie trzyma prądu) wyładowywałem je 7 godzin UPS pod obciążeniem 300 W żeby skalibrować UPSa i jeden po 7 godzinach miał 11,5 V a na drugim napięcie siadło do 8,5 V możliwe że to przypadek bo ja zawsze mam pecha :) ale koszt zwrotu i wymiany aku to też pare złoty. Jak pojadę do gościa wymienić te aku to spytam się o ich dokładne pochodzenie i zobaczę co powie dodatkowy mankament jest taki że pisze w gwarancji wyraźnie że aku traci żywotność o połowę w temp 30 stopni ja mam w domu temp 25 stopni a w lato czasami dochodzi do 30 stopni trochę to dziwne z ta temperaturą tak jak by od razu ostrzegali że będzie coś nie tak z tymi aku. Ciężko zapewnić mu prawidłowe warunki pracy czyli 20 stopni jak temp otoczenia jest ok. 25 stopni . Co do UPS już go przerobiłem i zrobiłem podłączenie pod zewnętrzne aku. Nie wiem jak UPSA skalibrować postępowałem według instrukcji czyli:


    - naładować baterie na 100%
    - podłączyć jakieś obciążenie, najlepiej żarówki aby było w miarę stale obciążenie, tak aby obciążenie UPSa przekroczyło 30%
    - odłączyć kabel sieciowy zasilający UPS (220V)
    - poczekać na zupełne rozładowanie baterii (UPS sam się wyłączy)
    - podłączyć zasilanie do UPSa 220V
    - poczekać na pełne naładowanie UPSa - NIE ODLACZAJAC OBCIAZENIA PRZEKRACZAJACEGO 30% - obciążenie ma być cały czas takie samo (+/- 5%)

    To wszystko należy wykonać przy odłączonym kabelku zarządzania.

    Kalibracja nic nie dała może dlatego że ładowałem aku nie włączonym UPS (ups wyłączony bez podłączonego obciążenia) Ciężko było by ładować bateria na Maksa przy włączonym obciążeniu 300 W bo rozładowanie trwa ok. 8 godzin a ładowanie jakieś 24 godziny a te żarówki 300 W dają takie światło że się spać nie da i dalej mam pokazane 9 minut na pracy z baterii mimo że tak naprawdę chodzi na tej baterii 8 godzin a nie 9 minut. Jak by ktoś miał szczegółową instrukcję kalibracji UPS APC SU 1400 INET to by było super. Problem z ładowaniem aku przez UPSA rozwiązany 1400 ma fajny układ chłodzenia i podczas ładowania chłodzi mi wiatrakiem elektronikę i nic się nie przegrzewa a 2 akumulatory 100 Ah ładuje w ok. 14 godzin jeśli uda mi się skalibrować tego UPSA to nie będę miał już więcej żadnych problemów.

    Co dziwne UPS powinien odciąć obciążenie jeśli napięcie spadnie poniżej 21 V tak aby aku miał minimum tego co potrzeba czyli 10,5 V na sztukę u mnie UPS odciął zasilanie przy 19,5 V czyli na jednym aku miałem 11,2 V a na drugim aku 8,5 V nie wie ktoś jak ustawić żeby napięcie odłączenia było większe ? boje się o akumulatory jeśli dwa będą się równomiernie wyładowywały to ups odłączy zasilanie przy 10 V na sztukę a nie tak jak powinno być 10,5 V.
  • #10
    wojt11
    Level 11  
    Tak coś czułem że nie dokońca są to nówki. Jak patrzyłem w komentaże to też jakby wszystkich nie było. Może inni mieli też problemy.

    Aku nie koniecznie musi być walnięty. Może długo stały nieużywane i nie doszły jeszcze do siebie. A może nie równo się naładowały. Może tak z 5 razy rozładować i naładować wypiąć akumulatory i rozładować pojedynczo przez żarówka 120W 12V. Zmierzyć czas i prąd i wyjdzie jaką mają pojemność. Jakby dużo się różniły to wtedy reklamować. Może się okazać że nowy będzie jeszcze gorzej choził.
    50% żywotności na każde 8 stopni w górę to traci każdy akumulator AGM/żelowy. Tylko różni produceni podają żywotność w różnej temperaturze 20-25 stopni. Na ulotce od Hawkera pisze tylko 10lat ale nie podają przy ilu stopniach. Ale jak będziesz go codziennie rozładowywał to i tak nie pożyje wiecej niż 2 lata. Więc nie ma się co przejmować upałami.

    Z kalibracją nie pomoge - nie przerabiałem tego praktycznie.

    Końcowe napięcie wyładowania nie koniecznie musi być na 10,5V.
    Np Yuasa podaje
    Prąd rozładowania[A] Końcowe napięcie rozładowania [V/ogniwo]
    0,10 CA 1,75 V / ogniwo
    0,17 CA 1,70 V / ogniwo
    0,26 CA 1,67 V / ogniwo
    0,60 CA 1,60 V / ogniwo
    3 CA 1,50 V / ogniwo*
    A Europower
    rozładowania I[A] Końcowe napięcie rozładowania [V/ogniwo]
    I < 0,2 C* 1,75
    0,2 C < I < 0,5 C 1,70
    0,5 C < I < 1,0 C 1,55
    1,0 C < I 1,30

    Więc może UPS jest na tyle inteligentny że wylicza napięcie odcięcia w zależności od obciązenia i pojemności tak żeby jak najwięcej wycisnąć z akumulatorów.
  • #11
    jacekcb
    Level 11  
    Dziś się wszystko wyjaśni wypytam się gościa o szczegóły co do daty produkcji prawdziwej żywotności itp. Tą jedną sztukę chce wymienić bo napięcie spadło na nim do 8,5 V więc przekroczyłem o sporo napięcie minimalne i aku na bank stracił na pojemności. Rozładowywałem je prądem ok. 6 amper na sztukę przez 7 godzin i UPS nie wyłączył obciążenia a jak patrzyłem na napięcie z 2 sztuk to wynosiło 20 V ale nie zauważyłem że napięcie na jednej sztuce jest 11,5 V a na drugiej 8,5 V a UPS liczy napięcie sumaryczne 2 sztuk a nie każdej z osobna. Możliwe że aku nie był walnięty tylko był nie doładowany i dlatego wcześniej się rozładował a sądzę że jest walnięty dlatego że podczas ładowania 2 sztuk właśnie ten co się wcześniej wyładował na mierniku pokazywał większe napięcie naładowania i co dziwne słychać było jak puszczał gaz przez zawory co oznaczało że elektrolit gazuje i akumulator jest przeładowywany drugi ten co trzymał prawidłowo prąd nie gazował. Potem włączyłem obciążenie na 7 godzin (300 W) czyli jakieś 6-7 amper na sztukę i ten co gazował wyładował się do 8,5 V a ten co nie gazował miał 11,5 V stąd mój wniosek że akumulator uszkodzony. Co do tej żarówki 12 V 120 W to nie głupi pomysł tylko skąd taką żarówkę wziąć widziałem żarówki po 50 W ale nie 120 W no chyba że połączyć kilka równolegle, problem tylko w tym że taka żarówka jeśli aku będzie miał 100 Ah będzie świecić przez 10 godzin a ciężko siedzieć tyle czasu i nadzorować akumulator żeby się za bardzo nie rozładował, musiał bym kupić zabezpieczenie aku tak żeby odłączało obciążenie przy spadku napięcia poniżej 10,5 V a to dodatkowe 50 zł w plecy. UPSa udało mi się w końcu skalibrować ale kalibracja zrobiła się do baterii 2 x 18 Ah czyli standardowe fabryczne ustawienia zamiast 6 minut mam teraz 110 minut przy obciążeniu 30 %. Napisałem do APC prośbę o pomoc to odpisali że kalibracja nic nie da bo UPS ma wpisaną standardową pojemność baterii , prąd i napięcie ładowania itp. I kazali udać mi się z tym do serwisu pogwarancyjnego żeby skorygować parametry ładowania dla aku 100 Ah. Oznacza to że spokojnie może być taka bateria trzeba tylko skorygować parametry w oprogramowaniu UPS. Kalibracje zrobiłem programem UPS DIAG ma on jeszcze dostęp do UPS przez terminala i można zmieniać parametry za pomocą kodów, mam te wszystkie kody ale opis jest w języku Rosyjskim i za bardzo nie wiem co te kody dokładnie robią, bo na Ruskim się nie znam i potrafię przetłumaczyć tylko niektóre opisy. Napisałem posta na forum UPS może tam znajdzie się ktoś chętny do pomocy normalnie wszyscy chronią swoją wiedzę na temat UPS jak by to była jakaś czarna magia  a mi potrzeba teraz ustawić w UPS napięcie odłączenia baterii, pojemność akumulatora i napięcie ładowania i wszystko będzie już ok. Normalnie kalibracja trwa do pełnego rozładowania akumulatorów niestety u mnie kalibracja trwa do pełnego czasu rozładowania akumulatorów ale tych wpisanych w UPS czyli 18 ah i po 40 minutach jak ups stwierdzi że akumulatory są rozładowane to wyłącza kalibracje a w tym momencie akumulatory 100 Ah mają napięcie 12,56 V i nie są nawet rozładowane w 30 %. Według mnie oznacza to że oprogramowanie APC nie mierzy faktycznego napięcia na aku tylko odczytuje czas jaki pozostaje do wyczerpania baterii z wpisanych parametrów aku czyli 2 x 18 Ah i wylicza to na zasadzie zaprogramowane amperogodziny akumulatora x obciążenie i stąd wychodzi przybliżony czas do wyczerpania baterii. Dlatego potrzebna jest zmiana parametrów w oprogramowaniu żeby to prawidłowo wyliczało, a taką zmianę mogę zrobić w serwisie  a jak sobie pomyślę że mam targać do serwisu 100 kg sprzęt to mnie szlak trafia i jakoś nie widzę siebie w tej roli . UPS bardzo ładnie ładuje akumulatory 100 Ah myślałem że ładowanie do full będzie trwało z tydzień a tu miłe zaskoczenie maks wyładowane aku ładuje po kalibracji w ok. 10 godzin musze zmierzyć jakim prądem są ładowane na Maksa rozładowane akumulatory bo wydaje mi się że jest akurat optymalne ładowanie 10 godzinne czyli 1/10 pojemności czyli tak jak powinno być. Napisze ci wieczorkiem więcej szczegółów na temat tych akumulatorów jak tylko pojadę do gościa wymienić ten uszkodzony i wypytam się go o wszystko.
  • #12
    zatiro
    Level 17  
    Witam.
    Projekt całkiem całkiem, tylko nie trafia do mnie po co ten UPS. Nie prościej wywalić z kompa jego zasilacz i wykonać własnoręcznie odpowiedni zasilacz z 24V na potrzebne napięcia w kompie.
    Zyskuję się wtedy na tym, że nie ma upsa i nie tracimy w nim energii (z 24V na 230V AC i potem znowu na niskie napięcia DC do kompa, to coś nie tak).
    Takie rozwiązanie choba jest prostrze.
  • #13
    jacekcb
    Level 11  
    Mam zamiar zasilać tym kompa tylko przez jakiś czas potem może i całe mieszkanie jak zdobędę wystarczającą ilość paneli słonecznych i zbuduje mini turbinę wiatrowa. Dlatego potrzebna jest przetwornica 24 V na 230 V ok. 1000 W Falowniki są drogie stąd pomysł wykorzystania UPS najtaniej i według mnie najlepiej bo odpadają urządzenia kontrolujące poziom rozładowania akumulatorów ma to w sobie UPS. Falownik o podobnych parametrach koszt ok. 1500 zł a ups nie gorszy i za 250 zł.

    Dodano po 3 [godziny] 19 [minuty]:

    Na temat tych Hawkerów dowiedziałem się że są to baterie nowe z tego roku data produkcji 14 kwiecień 2005 data jest pod naklejką gwarancyjną ale gość mi ją pokazał zanim nakleił gwarancje. Żywotność 10 lat przy zachowaniu odpowiednich parametrów czyli temperatura 20 stopni ponieważ taka temperatura jest praktycznie nie do utrzymania przez cały rok dlatego podaje na aukcji czas 5 lat bo większość ludzi stosuje te akumulatory do łodzi w sezonie letnim a jak wiadomo słoneczku lubi taką łódkę przygrzać i temperatura nieraz przekracza 30 stopni lub więcej. Naklejki są przygniecione bo akumulatory trzyma w wilgotnym magazynie. Wymieniłem tego aku i ten co teraz dostałem jest ok po prostu miałem pecha i pierwszy okazał się walnięty jak komuś zależy na dobrych aku można z gościem się dogadać to on rozładuje je do fula i naładuje ponownie i wybierze taką parę co będzie miała zbliżone parametry napięciowe. Mogę polecić te aku każdemu cena za jakość jest odpowiednia no i jak ktoś potrzyma to w zimnym miejscu to 10 lat żywotności to całkiem sporo.
  • #14
    batot
    Level 15  
    Jacku to zdradzisz gdzie te panele można tanio kupić?
  • #15
    jacekcb
    Level 11  
    oto namiar na połamane ogniwa słoneczne

    http://www.xlabs.anubisdev.com/sklep%20xLabs/ogniwa.html

    a tu stronka z wykorzystaniem tych ogniw.

    http://www.xlabs.anubisdev.com/niezwykle_zr_energi.html

    ja na razie kupiłem 10 kompletów i całkiem sporo Wat mi wyszło z tego. ok 30 W panel za 140 zł z wysyłką (wyszło troszkę drożej bo poprosiłem aby jeden komplet miał ok 3 W i gość dorzucił trochę. W planach rozbudowa na więcej. Jak na razie mam 30 W panel z odpadów + za 900 zł 2 razy 25 W panele + kontroler ładowania z allegro http://www.allegro.pl/show_item.php?item=64507118 myślę że się opłaca ponieważ jeden panel kosztuje ok 800 zł a tu mamy 2 panele z kontrolerem za 900 zł w razie czego można pisać do gościa za taką cenę załatwi następne jeśli aktualnie nie ma na allegro wystawionych. Co do tych połamanych ogniw polecam za grosze można złożyć nie za piękny ale działający panel ilość sztuk nie ograniczona wiec można kupować dowolną ilość.
  • #16
    wojt11
    Level 11  
    Szybciej się naładował i rozładował. Wygląda jakby już wcześniej nie miał nawet 50Ah. Tyle pojemności to na pewno nie stracił po 1 rozładowaniu do 8,5V. Musiał wcześniej być używany lub długo składowany bez doładowywania.
    Żarówke to najlepiej wziąść H4 od samochodu. Ma 55+60=115W. Albo 2 spalone (1 włókno na 60W zawsze zostaje dobre). 10 godzin to jszcze można przemęczyć. Tym bardziej że pierwsze 5 można odpuścić. Ja się rozładuje za bardzo to i tak do reklamacji. Poźniej kontrolować co godzine jak będzie w okolicy 11 to przypilnować.
    Jak nowy jest OK to po problemie.
    Ja pewnie kupie Alarmteca BPL 100-12.
    Cena porównywalna 305zł/szt z rachunkiem.
    A rachunki są po to żeby odliczać.
    Na razie to mam problem żeby kupić w dobrej cenie jakiegoś Smarta 700-1400 bez akumulatorów.
    Już chciałem kupować Back Pro 1000 za 110zł ale wyczytałem że to ma trapez na wyjściu.
    Do komputera to nie ma znaczenia ale do kotła to bezpieczniej dać simus.

    Dość ambitny pomysł z tym zasilaniem domu panelami i turbiną.
    Jako pesymista powiedziałbym nierealny.
    Ale życie pokaże.
    Troche bedzie problemu żeby utrzymać napięcie powyżej 21V z bateri lub turbiny i nie wiecej niż 30V na wejściu UPS.
    Zakładam że to będzie działąć w ten sposób:
    Jak jest słońce lub wiatr to zasilanie idzie przez UPS, jak nie ma to z gniazdka.
    Chyba na poważnie to nie myślisz żeby ładować akumulatory i poźniej z nich czerpać prąd i tak codziennie
    (akumulator droższy niż to co można z nego pobrać).
    Chyba żeby zastosować "Superkondensatory weglowe - czyli kondensator, ktory jest akumulatorem, ladowanie 1 minuta, zywotnosc 30 lat".

    Cena ogniw całkiem dobra.
    Troche zabawy i można zrobić niezłe ogniwo.
    Tak sobie licze:
    30Wx10hx365x10x0,5=547,5kWhx0,4=219zł
    10 godzin dziennie to nie wim czy będzie działać ale może.
    365 dni
    10 lat
    0,5 - więcej niż połowe z tego to raczej się nie wykożysta.
    W sumie po 10 latach powinno się zwrócić. To już ma jakiś sens.

    Wyszukaj temat "ups apc-1400". Tam jest gość "feluke" który kalibrował UPSa. Może pomoże?
  • #17
    jacekcb
    Level 11  
    Pisz do tego gościa bez akumulatorów zjeżdża z ceny o 150 zł. Wiec jakiegoś smarta 1000 kupisz za 150 -200 zł

    http://www.allegro.pl/show_item.php?item=64571326

    Jak poczekasz to kupisz na allegro nawet smarta 1400 za jakieś 250 zł ja za 300 kupiłem swojego z akumulatorami były to padaki ale podziałały trochę. Czasami można na allegro trafić dobrego upsa w małej cenie.

    Jak by co mam jeszcze namiary na tanie panele słoneczne o dużej sprawności i małych wymiarach np ogniwo 45 Wat mniejsze o 30 % niż standard cena od 750 zł do 900 zł za panel 45-50 W. Gość posiada też regulatory ładowania itp. Tak na marginesie jak by ktoś chciał kupić tanio regulator na 12 V moc panela do 50 W to mam na sprzedaż taki, mi potrzebny jest regulator na 24 V i chce kupić tanio  podłączałem panele bez regulatora do akumulatorów to napięcie ładownia za wysokie jest i dochodzi do 14,5 V na 1 aku. Panele mają bez obciążenia 21 V jak podłączę do akumulatora to mają niby 13,6 V ale jak aku się naładuje to napięcie szybko rośnie z 13,7 V do 15 V i aku zaczyna gazować wiec potrzebny mi jest regulator. Zrobiłem też model turbinki wiatrowej o małych rozmiarach. śmigło modelarskie trzy łopatowe o rozpiętości 30 cm, małe magnesiki neodymowe i cewki powietrzne nawijane z drutu transformatorowego. Turbinka pali żarówkę 12V 60 W wiec mam kolejne źródło zasilana małym kosztem turbinka wyniosła mnie ok. 130 zł. Śmigło jak jest wiatr kręci się tak szybko że prawie go nie widać myślę że ma ok. 1000-1500 obr. Wystawie z 4 takie turbinki na dach i z 200 W wyciągane z tego bez problemu, nie są one większe od średniej anteny TV wiec nie będzie problemu z zezwoleniem  jednak przydała się lektura forum znalazłem opisy i fotki budowy takich turbin domowym sposobem i na przykładzie zbudowałem model dla testu a tu miłe zaskoczenie turbinka daje więcej mocy niż się spodziewałem aby osiągnąć podobny efekt panelami PV musiał bym wyłożyć co najmniej 1000 zł a tak będę miał system hybrydowy i to nie dużym kosztem. Można teraz zbudować spory panel ok. 100 W z odpadów (połamane ogniwa) i dać takie 2 turbinki i mamy małym kosztem mini elektrownie domowa . Na podobny system w sklepie trzeba by było wydać jakieś 6000 zł a domowym sposobem wychodzi max 1000 – 1400 zł
  • #18
    wojt11
    Level 11  
    Mnie jakoś nie chce zjechać do 150. Ma czarne 1000 bez aku za 300zł. Cena troche niewyjściowa.
    Ale u "marekkoro" jest 1000 bez aku za 180zł.
    W sumie to mam jeszcze z 1,5 miesiąca czasu ale już powoli zaczyna mnie męczyć śledzenie aukcji.

    Może lepiej zrobić taką przetwornice na 24V.
    Pasuje żeby to miało regulacje napięcia wyjściowego.

    Jestem pod wrażeniem.
    Tylko o ile zmalały rachunki za prąd?

    Ja raczej u sebie tego nie zainstaluje.
    UPSa to chce podłączyć tylko awaryjnie w razie braku prądu żeby nie przegrzać kotła.
    Jak już to wolałbym zainwestować w kolektor słoneczny żeby grzać ciepłą wodę.
    Tylko to też troche drogi biznes.
  • #19
    jacekcb
    Level 11  
    to dziwne mi dal taką cenę bo nowki sztuki aku kosztują ok. 140 zł a właśnie aku on zmienia na nowe i kalibruje upsa widocznie słabo rozmawiałeś  tego drugiego za 180 zł możesz kupić taniej znajdziesz ale trzeba by było poczekać na okazje. Przetwornice ok. 400 W są na 12 V i mogłem taka kupić razem z panelami gość by dorzucił mi za niewielką dopłatą taką przetwornicę problem w tym że wszystkie maja trapez na wyjściu a nie sinus. Sinus maja tylko te z wyższej półki lub falowniki. Jeśli nie potrzebujesz sinusa bo z tego co wiem będziesz tym zasilał pompę CO i to w razie braku prądu wiec trapez wcale jej nie zaszkodzi problemy są przy jarzeniówkach (lub elementach pojemnościowych). Jak potrzebujesz tanio kupić upsa to mam UPS Pulsar chyba ma cos kolo 400 - 500 W powinno ci tyle wystarczyć ups zasilany na 24 V regulacja przełącznikami napiec na wyjściu chyba 110 V 220 V 230V może do 240 V musiał bym sprawdzić a teraz nie mam jak bo ciemno i nie widać znaczków . Nie wiem też czy ma sinus ale jarzeniówka na nim działa a na apc 420 nie działa wiec ma cos podobnego do sinusa ma też obniżanie napięcia i podwyższanie (czyli tak jak APC smart) Ups jest w pełni sprawny nie działa tylko ten brzęczyk co piszczy bo wkurzało mnie to piszczenie i go odłączyłem. Mogę ci sprzedać tego upsa z nie dużą kwotę u mnie i tak stoi teraz i się kurzy. Nie wiem ile ten twój piec ciągnie wat ale chyba nie dużo (pompa + elektronika ) i APC 1000 jest chyba za ambitny do tego planu no chyba ze masz za dużo kasy i chcesz wydać to no problem. O ile spadły rachunki tego nie wiem bo jak na razie dopiero uruchamiam instalację zresztą buduje to raczej dla hobby i żeby coś pomajsterkować.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Kolektor można samemu zrobić i nie jest to wcale trudne a co najważniejsze nie jest to wtedy drogie najprostszy kolektor możesz zrobić z kawałka blachy miedzianej przylutować do tego rurki miedziane całość pomalować na czarno i włożyć np do okna jakiegoś starego okna co np ludzie wyrzucają nieraz po remoncie uszczelniasz takie okno żeby było w miarę hermetyczne i po problemie. Znajomy zrobił coś takiego i grzeje mu bojler wody na działce i to bardzo ładnie 80 stopni bez problemu. Całość nie wychodzi drogo zresztą jest masa stron ta temat budowy kolektora domowym sposobem i nie jest to wcale trudne.
  • #20
    wojt11
    Level 11  
    Potrzebuje sinus. Pompą to sie nie przejmuje. Będzie jeszcze pod to podłączony sterownik (pewnie zwykły transformator) i moduł zapłonowy kotła. Sterownik kosztuje 1500zł a moduł pewnie z 500zł. Eksperymenty na tym nie wchodzą w gre. Z tego co czytałem to co chodzi na przetwornicach to pójdzie na trapezie itp. Z resztą to może być różnie. Większą moc to myślałem żeby wykożystać jakby nie było w lecie prądu podłączyć światło wieczór w domu.
    Poszukam coś w opisach o tym Pulsarze co tam wychodzi.
    Kolektor niby można zrobić tylko za 1000zł to już kupi nowy i pewnie o wiele lepszy. Najprostrze rozwiązanie typu kolektor pd kran jest ok. Tylko ja nie mam jak go blisko postawić. I jeszcze z dachu południowego do kotłowni mam 20m. Dochodzi jeszcze pompa, automatyka, wymiennik. Tak że problem za problemem.
    I wydaje na ciepłą wode 60zł/miesiąc. Nie wiem czy prawdziwa instalacja słoneczna zwróciłaby się za 20 lat.
  • #22
    jacekcb
    Level 11  
    Policz jaki będzie koszt aku do tego upsa 84 V to 8 akumulatorów licz sztukę po 150 zł chyba że kupisz o mniejszym amperażu to z 80 zł sztuka. Ups online ma sprawność 60 – 80% wiec raczej nie opłacalne jak dla mnie. Aby to chodziło fajnie to przydały by się akumulatory od meleksa a koszt kompletu to ok. 3000 zł a jak masz dać 8 akumulatorów po 7 amperogodzin po 30 zł sztuka to chyba raczej się to nie opłaca. Przynajmniej przydało by się 8 sztuk po 25 amperogodzin a to już spory koszt. Jak byś miał elektrownie wiatrową z nadwyżką prądu to by była fajna sprawa a tak jak masz to zasilać z sieci to taki ups jest nie opłacalny bo chodzi z aku a siec ładuje aku a to już praca ciągła ze stratą na sprawności.
  • #23
    wojt11
    Level 11  
    A kto mówi o 8 aku. Tam pewnie wchodzi z 4 może 3 sztuki. Mniejsze pojemności są droższe ale nie aż tyle. Można wstawić 4x55Ah po 120zł to wyjdz 218zł/100Ah. A tu http://www.allegro.pl/show_item.php?item=66680502 są aku w promocji po 1zł i można kupować do bólu? Ten Ups ma sprawność 87% http://www.mgeups.com/products/pdt230/smallups/ex/pdf/ex15_40/ukcolor.pdf Zasilając to z 220V to faktycznie jest 10% do tyłu. Ale jak na przetwornice to dobry wynik. To 84V to jest na wjściu UPSa a nie akumulatorach. Jakby wycisnąć z wiatraków i ogniw słonecznych ponad 100V i podpiąć na wejście (za prostownikiem) to nie potrzeba żadnych regulatorów itp. UPS Robi za przetwornice i ładuje aku.
  • #24
    jacekcb
    Level 11  
    Tak czy tak lepszy UPS online tzw jak jest prąd chodzi z sieci i nie pobiera prawie nic bardzo wysoka sprawność 99% (o ile nie łąduje w tym czasie aku) jak niema prądu pobiera z aku wtedy sprawność zbliżona do tego ups co opisujesz. Dla ciebie nie opłacalne ponieważ masz zasilać tylko urządzenie jak niema prądu a jak masz cały czas tracić 10 % na straty to po jakimś czasie nabije ci troszkę kilowatogodzin wiec do instalacji zasilanej z sieci całkowicie nie opłacalne . Dla ciebie najlepszy będzie APC1400 czyli online a jak ktoś ma elektrownie wiatrową + baterie słoneczne i produkuje energie z nadwyżką i tylko z tego zasila dom to ten UPS co opisujesz jest jak w sam raz.
  • #25
    jacekcb
    Level 11  
    Tak wygląda moja elektrownia przy obciązeniu 350 W chodzi jakieś 11,5 godziny

    UPS APC 1400 jako mini elektrownia słoneczna Potrzebna pomoc
  • #26
    wojt11
    Level 11  
    W sumie to dobry by był Off Line. Tylko takiego z sinusem na wyjściu to nie znajdzie.
    Ile prądu pobiera ten APC 1400.
    Przyjmijmy że do wyjścia 230V nie jest nic podłączone. Jaki prąd wtedy pobiera z akumulatorów.
    A może lepiej podłączyć żarówkę 230V 60-100W i wtedy zmierzyć.
  • #27
    jarek3
    Level 15  
    Do wojt11. Mam podobnego UPS-a APC 1000 daje czystą sinusoidę na wyjściu przy pracy bateryjnej. Na biegu jałowym pobiera ok. 0,87 A z akumulatorów (2x12V 12 Ah połączone w szereg). Przy podłączeniu do wyjścia żarówki 100W/230V prąd pobierany z akumulatora to ok. 5 A.
  • #28
    jacekcb
    Level 11  
    Ja nie mam już jak tego sprawdzić bo kable mam podłączone na stałe i musiał bym wyciągać wszystko z szafki aby sprawdzić ile ciągnie na biegu jałowym.

    Postaram się to sprawdzić w ciągu paru dni bo będę robił przebudowę.

    Mam na sprzedanie 2 panele słoneczne po 25 W razem 50 W mocy + kabel pare metrów w grubej izolacji + kontroler ładowania 12V

    UPS APC 1400 jako mini elektrownia słoneczna Potrzebna pomoc



    W tym momencie posiadam już 2 baterie 100 W i te są mi nie potrzebne oddam te panele + kabel + kontroler za 900 zł i dorzucę jeszcze UPSA na 12 V lub 24 V gratis.
  • #29
    alchemikkat
    Level 11  
    CZY KTOS POSIADA ZRODLO OGNIW SLONECZNYCH 0,5V 1A.

    PROSZE I INFO NA: u99u(malpa)o2.pl

    pozdr. Robert
  • #30
    Lech442
    Level 1  
    Zakupilem panel sloneczny 60W i regulator 10A i szukam dobrego kabla. Prosilbym bardzo o tips jaki najbardziej sie nadaje i gdzie w necie na terenie Polski mozna kupic. Szukalem dzisiaj i nic ciekawego nie widzialem. Firmy sprzedaja solara albo komplety?
    Pozdrawiam