Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Scenic 2 2005r grandscenic nie działa nawiew dmuchawa.

gugul 20 Mar 2019 20:33 2136 13
  • #1
    gugul
    Level 7  
    Witam.
    Z tematem awarii nawiewu wracam.
    Otóż wczoraj nagle przestał działać nawiew dmuchawy.
    Panel i zmiana biegów działa, ale nie dmucha powietrze.
    Sprawdzałem rezystor, zrobiłem nawet pomiar próbówką do akumulatorów.
    Na zdjęciach jest opis z tych pomiarów na kostkach przy rezystorze
    Scenic 2 2005r grandscenic nie działa nawiew dmuchawa. Scenic 2 2005r grandscenic nie działa nawiew dmuchawa.
    Pomiary były robione na włączonej klimatyzacji na max obrotach.
    Wg mnie to rezystor jest sprawny, choć mogę się mylić .
    Obawiam się że to może być silnik dmuchawy, do którego dostać się aby go wymienić to porażka. ... Dużo roboty przy demontażu kokpitu. Czy macie jakiś łatwy sposób do sprawdzenia czy silnik dmuchawy działa , jeśli rezystor ok.
    Proszę o poradę.
  • Helpful post
    #2
    adamjur1
    Level 41  
    Jak się już dostałeś do "rezystora" to trzeba było mieć drugi i go podmienić. To najczęściej psujący się element w układzie dmuchawy. Kiedyś był to faktycznie rezystor z odczepami, teraz to moduł elektroniczny z tranzystorem mocy regulujący obroty, nie do zmierzenia "probówką".
    Wymieniałem go w scenicu żony, dużo roboty i składając trzeba uważać by Ci coś nie zostało ( mi została rura nawiewu i musiałem rozbierać jeszcze raz :cry: )
    Pozdr. J.
  • Helpful post
    #3
    qwart
    Level 26  
    adamjur1 wrote:
    Jak się już dostałeś do "rezystora" to trzeba było mieć drugi i go podmienić. To najczęściej psujący się element w układzie dmuchawy. Kiedyś był to faktycznie rezystor z odczepami, teraz to moduł elektroniczny z tranzystorem mocy regulujący obroty, nie do zmierzenia "probówką".
    Wymieniałem go w scenicu żony, dużo roboty i składając trzeba uważać by Ci coś nie zostało ( mi została rura nawiewu i musiałem rozbierać jeszcze raz :cry: )
    Pozdr. J.

    Potwierdzam ,to samo miałem w renault clio. Wymiana rezystora ożywiła dmuchawę 😁.
  • Helpful post
    #5
    qwart
    Level 26  
    gugul wrote:
    Czyli takie pomiary pomimo wykazujące prąd nic nie znaczą.

    Tak to jest mylące i wydaje się że silnik dmuchawy uszkodzony.
    gugul wrote:
    Jakieś 2 miesiace temu wymienialem juz caly rezystor.

    Warto by było jednak sprawdzić silnik ,może zaciera i to powoduje uszkodzenie rezystora .
  • #6
    gugul
    Level 7  
    Ok. Wymiana rezystora musi pozostac przeniesiona do piątku. Bo musze zamówić, ale mam tez przy jednym pinie w kostce 6pinowej oznake lekkiego podtopienia.
    Przy okazji wymiany rezystora wymienie kostkę, ktora przyjdzie razem z rezystorem.

    A jakoś bez rozbierania kokpitu idzie jakoś sprawdzić wentylator dmuchawy? ??
  • #7
    adamjur1
    Level 41  
    Trzeba poszukać którym pinami wychodzi napięcie na dmuchawę i podać tam plus 12V. Na wszelki wypadek wstępnie podaj go przez żarówkę reflektorową 55W, Jak będzie zwarcie to się zaświeci, jak nie to trochę powinna ruszyć dmuchawa ( zanim żarówka się zaświeci) . Niestety nie wiem na który pin wychodzi , zaczął bym od tej kostki 2 pinowej. Pewnie w necie znajdziesz opis kostek...
    Pozdr. J.
  • Helpful post
    #9
    adamjur1
    Level 41  
    https://www.youtube.com/watch?v=dh_hjivOAOQ
    Tu gość demontuje wentylator i widać doprowadzenie do niego - czarny i czerwony kabelek.
    Jednak ta dwuprzewowdowa kostka to zasilanie modułu , dwuchawa wychodzi po tych samych kolorach , ale z kostki sześciopinowej
    W tum poście masz schemat
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1985550.html#11507652
    A na przyszłość użyj funkcji szukaj w elektrodzie...

    Pozdr. J.
    ps
    jak masz na czarnym w tej kostce 12V to nie przychodzi masa od regulatora.
    pewnie uszkodzony, bo + przechodzi na czysto a regulacja jest do masy.
  • #10
    gugul
    Level 7  
    Ten filmik widzialem. Jest jeszcze inny bardziej szczegółowy. Gosc pokazuje wszystko po kolei jak dostać sie do silnika, jesli chodzi o wymianę. Ale mi chodzi o jakieś sprawdzenie czy to tranzystor czy silnik, jesli silnik to jak w prosty sposob sprawdzić bez demontażu calego kolpitu?
  • Helpful post
    #11
    adamjur1
    Level 41  
    Podaj masę na pin 3 kostki ( tak jak pisałem na wszelki wypadek przez żarówkę )
    dmuchawa powinna ruszyć. Jak trochę ruszy to podaj masę czystą.
    Oczywiście kostki muszą być włączone bo plus przychodzi przez moduł.
    Jak nie chcesz tak to połącz z kostki dwupinowej kolorami z tymi przewodami z kostki 6 pinowej. ( grube czerwony z czerwonym czarny z czarnym.
    Przy włączonym zasilaniu klimy/ nawiewów.
    Pozdr. J.
    Wszystko przez to sterowanie masą, dmuchawa nie jest podpięta na stałe do minusa
  • #13
    gugul
    Level 7  
    Witam.
    Po otrzymaniu nowego rezystora, zabrałem się do roboty, i zdemontowałem schowek. Przed ewentualnym sprawdzaniu, czy silnik dmuchawy jest sprawny, najpierw podłączyłem nowy rezystor. Za działało, a więc, sprawdzanie, czy silnik dmuchawy działa, nie było sensu - bo działa? Przy okazji wymiany rezystora zmieniłem też obie kostki, choć tylko jedna wymagała wymiany z powodu lekkiego podtopienia na jednym z pinów. Na razie przez około 4 dni jest OK.
    A stary rezystor jest na gwarancji, więc odesłałem do sprzedawcy w ramach gwarancji.

    Dodano po 8 [minuty]:

    adamjur1 wrote:
    https://www.youtube.com/watch?v=dh_hjivOAOQ
    Tu gość demontuje wentylator i widać doprowadzenie do niego - czarny i czerwony kabelek.
    Jednak ta dwuprzewowdowa kostka to zasilanie modułu , dwuchawa wychodzi po tych samych kolorach , ale z kostki sześciopinowej
    W tum poście masz schemat
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1985550.html#11507652
    A na przyszłość użyj funkcji szukaj w elektrodzie...

    Pozdr. J.
    ps
    jak masz na czarnym w tej kostce 12V to nie przychodzi masa od regulatora.
    pewnie uszkodzony, bo + przechodzi na czysto a regulacja jest do masy.



    tu masz ciekawszy co do jak dostać się do silnika dmuchawy
    https://www.youtube.com/watch?v=_2QVeD5-L-0&t=327s?