logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Jak rozumieć kierunek prądu i stosować prawa Ohma/Kirchhoffa?

Mankae 06 Kwi 2019 14:21 861 10
REKLAMA
  • #1 17889201
    Mankae
    Poziom 6  
    Ocena: 2
    Witam serdecznie, mam problem z zadaniami pewnego typu, z liczeniem w układach zamkniętych jakoś mi idzie, ale trudno mi znaleźć przykłady rozwiązań takich zadań jak w załączniku, niby znam prawo Ohma i Kirchhoffa, ale jestem zupełnie początkujący w elektryce jak i ogólnie fizyce więc nie jestem pewien, mam też lekkie problemy z zrozumieniem kierunku prądu w zadaniach, fakt że w teorii prąd płynie od - do +, ale oficjalniej jest na odwrót mnie dosyć mocno myli i nie jestem pewien jak do tego się odnosić w zadaniach, więc byłbym wdzięczny, gdyby ktoś mi jakoś dokładniej wytłumaczył to wraz z którymś z przykładów.

Żeby jakoś ułatwić wytknięcie czegoś co robię źle i dać bardziej do zrozumienia z czym dokładnie mam problem, napiszę pełne moje rozumowanie dla 3 i 1 przykładu.
    (przez U0, U1, U2 mam na myśli napięcie jakie przepływa przez rezystor na danej gałęzi)

Trzeci przykład:
    W lewej odnodze potencjał na końcu jest wyższy, więc prąd płynie do środka, a więc U1 = 9V - 7V = 2V, wtedy I1 = 2V/1kΩ = 2mA
    W górnej także na końcu jest wyższy, znowu prąd płynie do środka i wtedy: U2 = 6V, I2 = 3mA;
    Z prawa Kirchhoffa: I1 + I2 - I0 = 0, więc I0 = 5mA, skoro natężenie I0 skierowane od środka jest dodatnie, to prąd płynie od środka, więc potencjał na końcu jest niższy od +7V, napięcie w źródle płynie od - do + i jest przed rezystorem więc trzeba odjąć ten 1V od napięcia które idzie do rezystora, wtedy U0 = 7 - V - 1, ale jednocześnie U0 = 3kΩ * 5mA = 15V, więc 6 - V = 15, V = -9;

Pierwszy przykład:
    W lewej odnodze potencjał na końcu jest niższy, więc prąd płynie od środka, U2 = 1-(-1) = 2V, I2 = U2 / R2 = 1mA