Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Toyota Rav4 III 2.0 - Dobór właściwych opon do samochodu

07 Maj 2019 06:57 1131 14
  • Poziom 14  
    Witajcie szanowni,

    Posiadam rozmiar opon 225 65 17

    Sprawdzam od kilku dni opony do mojego samochodu i już sam nie wiem, które będą odpowiednie a zakup traktuje na lata, dlatego proszę o pomoc.

    1 - pytanie, czy konieczne jest zastosowanie do mojego samochodu WZMACNIANYCH opon tzn. XL, (nie wiem fabrycznie jak miał mój model auta)

    czytam i czytam i początkowo myślałem, że chodzi tylko o zastosowawnie większego ciśnienia w oponach, ale im dłużej jestem w internecie wyczytałem, że również guma jest wzmacniana, co chroni przed krawężnikami lub w zakrętach mniej pływa? - to jak to jest ?

    2- pytanie, czy w samochodzie 4x4 (fakt, faktem napęd jest odłączany) mógłbym zastosować opony wielosezonowe

    ma to sens?, często spotykałem się z pytaniami "ile jeźdze", ale ja raczej odpowiadałem "a może gdzie jeźdze?" wiec dużo tym autem nie jeźdze aczkolwiek mieszkam na południu i zdarzy mi się pojechać 1x w roku np. do Zakopanego w trakcie zimy (tak poza tym to przebywam na miejscu lub jeźdze drogrami kontrolowanymi przez służby porządkowe o ile ich "zima nie zaskoczy :D")

    3- pytanie odnośnie oznaczeń etykiet opon - sugerować się nimi ew. którym?

    przeglądając strony chciałoby się wybrać opony z oznaczeniami "wartość energetyczna najlepiej A", "hamowanie na mokrej nawierzchni najlepiej A" a "głośność DB najlepiej 65" - JAK TO MA SIĘ DO RZECZYWISTOŚCI pytam, bo niektóre opony mające gorsze oznaczenia (np: E, C, 72) są droższe i lepiej oceniane niż, te które mają oznaczenia (B, A, 68)

    4- pytanie, czy wybierając opony do mojego samochodu trzeba wybierać kategorie "SUV" lub "4x4"

    a może to chwyt maketingowy?

    5- pytanie, czy do samochodów 4x4 nie zaleca się stosować opon kierunkowych

    bo ząbkują się szybciej itp.?

    6- pytanie, jeżeli miałaby to być opona całoroczna to:

    -opona letnia z homologacją zimowej opony czy zimowa opona z homologacją opony letniej :)?


    Proszę osoby, które mają doświadczenie z oponami (zawodowo) lub osoby, które mogą rzetelnie wypowiedzieć do moich powyższych pytań.


    P.S. mogą Państwo polecić opony letnie oraz wielosezonowe dokładny model lub link?

    -tutaj również miałem problemy, niektóre firmy premium (lub i nie) mają dobre osiągi np:


    *nokian nokian weatherproof - ale podobno guma się wykrusza lub pęka, więc co mi z takich opon... czy to piszę konkurencja?

    *michelin crossclimate suv oraz inne, które chciałem wybrać - podobno strasznie szybko zużywa się bieżnik mimo małych przebiegów więc jeżeli nie piszę o tym konkurencja dyskwalifkuje to wg mnie oponę!

    *Goodyear Vector 4season G2 Suv - opona całoroczna w testach dobrze oceniana, ale nie ma w oznaczeniu opony "XL" wzmacnianej...
  • Poziom 36  
    1. Warto! Opona XL, poza szeregiem zalet, ma znacznie wyższą odporność na uszkodzenia mechaniczne. Jest więc wręcz stworzona dla samochodów wielozadaniowych oraz takich, które czasem zjadą poza dobry asfalt. Poza tym, ta opona jest sztywniejsza co wpływa na większą stabilizację pojazdu w torze jazdy.

    2. Zdecydowanie tak! To doskonałe rozwiązanie, które sam stosuję w jednym z samochodów. Dobre opony wielosezonowe do SUVa są według mnie lepszym rozwiązaniem od zestawu zimówki/letnie.

    3. Te oznaczenia opon to temat na osobną książkę i dość trudno zweryfikować je w praktyce. Oczywiście najlepiej byłoby kupić najcichsze, najbardziej oszczędne i te o największej skuteczności hamowania... Etykiety lepiej jednak traktować orientacyjnie, a kierować się RZECZYWISTYMI opiniami użytkowników.

    4. Nie trzeba. Każda opona spełniająca wymagania producenta auta lub lepsza będzie odpowiednia. Warto jednak zwrócić uwagę na własne potrzeby i przeznaczenie opon - są konstrukcje "bardziej asfaltowe" i "bardziej terenowe". Sam musisz zdecydować, co potrzebujesz da siebie. Jeśli użytkujesz auto zarówno na drogach i po bezdrożach, warto kupić opony AT (All Terrain). Jeśli jednak jeździsz wyłącznie po dobrych czarnych drogach, ten zakup byłby raczej bez sensu.

    Co do reszty, może wypowiedzą się fachowcy z branży. Z kolei wyboru konkretnej marki opon powinieneś dokonać sam.
  • Poziom 42  
    eraeste napisał:
    1 - pytanie, czy konieczne jest zastosowanie do mojego samochodu WZMACNIANYCH opon tzn. XL
    Nie, poczytaj ;-)

    eraeste napisał:
    2- pytanie, czy w samochodzie 4x4 (fakt, faktem napęd jest odłączany) mógłbym zastosować opony wielosezonowe
    Tak.

    eraeste napisał:
    3- pytanie odnośnie oznaczeń etykiet opon - sugerować się nimi ew. którym?
    Masz 3 oznaczenia, dotyczące wpływu na zużycie paliwa, hałasu, drogi hamowania, a czy są wiarygodne ... ?

    eraeste napisał:
    przeglądając strony chciałoby się wybrać opony z oznaczeniami "wartość energetyczna najlepiej A"
    To, chyba dotyczy sprzętu elektrycznego ;-)

    eraeste napisał:
    4- pytanie, czy wybierając opony do mojego samochodu trzeba wybierać kategorie "SUV" lub "4x4"
    Nie jest to konieczne.

    eraeste napisał:
    5- pytanie, czy do samochodów 4x4 nie zaleca się stosować opon kierunkowych, bo ząbkują się szybciej itp.?
    Bzdury ;-)

    eraeste napisał:
    6- pytanie, jeżeli miałaby to być opona całoroczna to: -opona letnia z homologacją zimowej opony czy zimowa opona z homologacją opony letniej :)?
    Skąd te homologacje wziąłeś ?
  • Poziom 36  
    eraeste napisał:
    Posiadam rozmiar opon 225 65 17

    Jeszcze małe uzupełnienie... Oprócz oznaczeń,które podałeś, opona ma naniesiony tak zwany indeks nośności. Tu zdjęcie oznaczenia i krótki poradnik: http://wulkanista.pl/indeks-nosnosci-opon/

    Sprawdź proszę, jaki indeks powinien być stosowany w Twoim aucie - nowe opony nie mogą mieć innego indeksu nośności, niż zaleca producent auta (homologacja). Właśnie z powodu tej wymaganej wartości oraz nieco wyższej masy i mocy silników, w samochodach wielozadaniowych stosowane są często opony XL.
  • Poziom 14  
    W instrukcji obsługi piszę, że OPONY 17 cal do mojego samochodu to:

    225/65/17 101H a ciśnienie opony nie rozgrzanej to 220 (2.2, 32)


    Czyli rozumiem, ze fabrycznie Toyota nie montowała opon XL ?

    -to w takim przypadku mogę zamontować oponę wzmocnioną czy raczej nie... oczywiście pamiętając, że są też opony np 106V, ale nie mają oznaczenia XL, gdy inne mają

    Odnośnie mojego stylu jazdy autem jeżdżę spokojnie aczkolwiek na autostradzie osiągam większe prędkości oczywiście płynnie rozpędzając auto jednak samochód typu SUV inaczej się zachowuje (kołyszę bardziej) na zakrętach niż osobówka więc nie wiem czy do mojej jazdy potrzebna jest konstrukcja opony XL i zalecana do mojego auta oraz silnika 2.0 benzyna, bo opona XL ma również swoje wady i zalety a chcę wybrać rozsądnie ponieważ różnica w cenie jest nie wielka


    P.S. Leonov tak energetyczna tylko efektywność, nie wartość. A homologacje wziąłem od producentów podobno Michelin jest 1 oponą letnią z homologacją opony zimowej... cała reszta to opony zimowe z homologacją opony letniej tzn. wielosezonowe.

    Mobali, dziękuję za LINK:)


    Wybór opon wielosezonowych nie jest duży wybrałem z pośród opon poniższe i zastanawiam się, które kupić...

    1 Nokian weatherproof suv opory toczenia C, hamowanie na mokrej naw A, 69 DB - 106 H XL - 505 zł

    2 Michelin Crossclimate suv opory toczenia C, hamowanie na mokrej naw B, 69 DB - 106 V XL - 605 zł

    3 Bridgestone Weather Control 005 opory toczenia C, hamowanie na mokrej naw A, 71 DB - 106 V - 510 zł

    4 Goodyear Vector 4season G2 opory toczenia C, hamowanie na mokrej naw B, 68 DB - 102 H - 530 zł

    lub tańsze (która lepsza firma kleber czy falken?):

    5 Kleber Citylander opory toczenia C, hamowanie na mokrej naw C, 70 DB - 102 H - 410 zł

    6 Falken Euroall Season AS210 opory toczenia C, hamowanie na mokrej naw B, 70 DB - 106 V XL - 425 zł


    7 Inne?, jakie? :)


    Czy rok produkcji opony jest wg Was ważny?, bo nawet na oponeo sprzedają opony z 2018r. oraz czy fabryka (kraj) jest istotny produkcji opony?
  • Poziom 36  
    eraeste napisał:
    to w takim przypadku mogę zamontować oponę wzmocnioną czy raczej nie...
    Zdecydowanie możesz montować opony XL. Sądzę też, że będzie to korzystne rozwiązanie. Także stosowanie opon o wyższym indeksie prędkości jest dozwolone i korzystne, szczególnie w przypadku SUW. Reasumując - auto będzie lepiej wchodzić w zakręty, także opisane przez Ciebie kołysanie powinno być mniej odczuwalne.

    eraeste napisał:
    ...opona XL ma również swoje wady i zalety a chcę wybrać rozsądnie
    W tym przypadku zalety zdecydowanie przeważają nad wadami. Zresztą większość opisywanych wad opon XL naprawdę trudno zauważyć. Natomiast zalety dostrzeżesz, zapewniam.

    eraeste napisał:
    ...różnica w cenie jest nie wielka
    Tak, różnice są na tyle małe, że wręcz nieistotne. Zresztą opona XL zużywa się wolniej, więc kupując droższą oponę raczej zaoszczędzisz ;-)

    eraeste napisał:
    i zastanawiam się, które kupić...
    Polecę też koreańskie opony Kumho - jedne z najlepszych jakie miałem. A co do wybierania... Wszystkie przez Ciebie wymienione to przyzwoita półka. Z tymi firmami miałem kontakt, ale nie w tych konkretnych wykonaniach - mam inne rozmiary "kapci". Może więc wypowie się ktoś, kto jeździ dokładnie na takich?

    eraeste napisał:
    Czy rok produkcji opony jest wg Was ważny?, bo nawet na oponeo sprzedają opony z 2018r. oraz czy fabryka (kraj) jest istotny produkcji opony?
    Rok produkcji jest bardzo ważny, ale... W granicach rozsądku, oczywiście. Opona zeszłoroczna to nie problem, ale nie daj sobie wcisnąć kilkuletnich. Znam też przypadek, gdy po zamówieniu w sieci kompletu, znajomy otrzymał cztery z różnych roczników. Różnica wynosiła ponad trzy lata. Skończyło się trudną reklamacją.
  • Poziom 14  
    Dziękuje za wyczerpująca odpowiedz i wszystko byłoby wspaniale gdyby nie fakt, ze opony, które chciałem maja kierunkowy ew. symetryczny bieżnik a wyczytałem, ze do zawieszenia wielowahaczowego powinno się stosować opony o bieżniku asymetrycznym (żeby się nie ząbkowały) a taki bieżnik ma opona Kleber citilander, nośność ma 102 (więcej, bo fabrycznie dla auta jest 101), ale zawsze musi być jakieś, ale opona nie ma XL... i teraz już nie wiem czy je zakupić bez tego wzmocnienia XL...
  • Poziom 23  
    Na ząbkowanie opon największy wpływ ma PSJ, a nie rodzaj zawieszenia czy napędu. Więc jak stosujesz PSJ to tak, będą ząbkować.
  • Poziom 14  
    Wiec uważasz, ze to bez różnicy jaki bieżnik ?, a to co napisałem powyżej to wysane z palca infomacje z internetu? .
    -To jest Twoje zdanie pokryte doświadczeniem czy tylko tak napisałeś odnośnie spokojnej jazdy

    Ważne jest to dla mnie bo sprawdzając np na wulkanizator.pl czy innych www, gdzie jest wyraźnie napisane, ze dla zawieszenia wielowahaczowego wskazane jest użycie opon asymetrycznych ze względu na obniżenie zjawiska ząbkowania oraz z uwagi na lepsza współpracę z elektronicznymi układami kontroli trakcji i wspomagają hamowanie

    Pytam, bo czasem na internecie faktycznie są bzdury a czasem lepsze informacje niż u mechanika / doradcy, który wciska kit

    I nadal drąże temat czy muszę mieć XL w tych kleberach mając zachowaną nośność a nawet większą 102 niż podaje producent (101) czy powiniem brnąć w XL - tylko czy przy mojej jeździe i motoru, bo nie czarujmy się toyota 2.0 benzyna nie jest demonem prędkości, ale chcę wybrać jak pisałem rozsądnie na lata i nie żałować, jednak ciężko z w miare dobrymi oznaczeniami spalania (max C) i hamowania na mokrej nawierzni (max C) oraz głośności (max 70) znaleźć oponę z bieżnikiem asymetrycznym z XL w zasadzie to chyba nawet takiej nie ma?
  • Poziom 23  
    Odpowiadam na ząbkowanie, każda opona będzie ząbkować przy PSJ, takie są fakty.
    Dziwi mnie też trochę Twoje podejście typu "na lata" znaczy na ile lat przewidujesz te opony? 5? 10? 15? Ile?
  • Poziom 36  
    eraeste napisał:
    I nadal drąże temat czy muszę mieć XL

    To Twój wybór. Nie ma większego znaczenia, czy wybierzesz opony XL czy też nie bo obie opon będą prawidłowe i mieszczące się w wymaganiach homologacji. Naprawdę ważne jest to, żeby opona miała (z zapasem) zachowane indeksy nośności i prędkości. Sądzę jednak, że w aucie tego typu opony XL sprawdzą się zdecydowanie lepiej od tych "zwykłych".
  • Poziom 14  
    User64 jeżeli będę mało jeździł a opony mają 5 letnią gwarancje - to tyle mogę pojeździć, ba! na olx dobrze się sprzedają opony i 10 letnie hehe


    Mobali, wybór padł jednak na Kleber, dam znac jak się spisują po pewnym czasie.
    Przy moim stylu jazdy i mocy silnika myślę, że jednak właściwy bieżnik jest waźniejszy od opony XL, której w zasadzie nawet producent nie montował.
  • Poziom 36  
    Masz rację, bieżnik jest jedną z najbardziej istotnych kwestii przy wyborze opony. Kleber nie jest złą oponą, a skoro indeksy mieszczą się w wymaganiach tego auto warto spróbować.

    A przy okazji.... Wczoraj oglądałem opony Continental - w innym wymiarze i o innych parametrach niż te Twoje. Co mnie zaszokowało to... wykonanie. Byłem bardzo zawiedziony jakością. Oczywiście to ocena wyłącznie organoleptyczna, na podstawie doświadczeń z moimi starymi oponami. Ale nie wyglądało to dobrze.

    Daj znać jak wrażenia z jazdy na "nóweczkach" od Klebera. Gdyby wątek był już martwy, odezwij się proszę na priv.
  • Poziom 14  
    Zakupiłem opon, o których była mowa Klebery wielosezonowe.

    Ale mam pytanie, bo nie wiem czy na objaw, który zaraz opiszę ma wpływ typ samochodu, że jest to SUV a nie zwykła osobówka


    Mianowicie odczuwam przy większej prędkości, że wjeżdżając na łączniki np. drodze co są na różnych mostach czy jakieś innych niewielkich przeszkodach, że autem potrafi wtedy szarpnąć tzn. taka chwilowa utrata przyczepności/kontroli i zastnawiam się czy to nie wina opon?

    Wcześniej miałem opony zimówki i na felgach 16, ale nie jeździłem praktycznie autem od zakupu a jak już to nie tak szybko, teraz mam felgi 17 i nowe opony wielosezonowe.

    Proszę o rade.

    Jak puszcze kierownice auto nie skręca.

    Jak gwałtownie ruszę z miejsca czasem delikatnie z 1 cm kierownice mi skręci, ale nie zawsze.

    Auto było przez zakupem opon na generalnym przeglądzie w ASO, byłem u nich po wakacjach powiedzieć o problemie to zamienili mi opony miejscami i powiedzieli, żebym najpierw spróbował jeszcze tak pojezdzic a po drugie, że nowa opona potrzebuje nie raz czasu się ułożyć nie jest to bzdurą?

    dzięki.
  • Poziom 23  
    To, że opony muszą się ułożyć to nie jest bzdura. Tak jest.
    Z moich obserwacji wynika, że te słabsze opony rzadko dość od razu po założeniu są w porządku. Zdarza się właśnie ściąganie.
    Klebery są takie sobie w moim odczuciu, podobnie jak Nexeny, których w tej chwili ja używam.
    Wymieniłem Nokiany na Nexeny (brakło kasy na nowe Nokiany) i auto mi ściągało, może nie dużo, ale zauważalnie. Nie mogłem puścić kierownicy, pojechałem do mechanika i po przeglądzie zawieszenia i układu kierowniczego też dostałem taką odpowiedź, że opony jeszcze nie doszły do siebie.
    Co zadziwiające, efekt zniknął po około 200km. Przeszło i jest ok.
    Nie jestem ekspertem i opisałem tylko moje wrażenia i sytuacje.