Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Astra H 1.9 CDTI (Z19DTH) - Usterka obwodu siłownika zwrotnego przepustnicy

kosowski 16 May 2019 22:38 6000 6
  • #1
    kosowski
    Level 7  
    Dzień dobry,

    opisując cały problem od początku. Zleciłem mechanikowi wymianę kolektora ssącego z wersji z klapami wirowymi na wersję bez klap wirowych. Po odbiorze samochodu nie było żadnego błędu, po dwukrotnym zgaszeniu i odpaleniu samochodu pojawiło się auto z kluczykiem. Wróciłem do warsztatu i dowiedziałem się, że problemem jest uszkodzona przepustnica i to ona daje taki błąd. Faktycznie po odebraniu samochodu podczas gaszenia, aż trzęsło całą budą. Okej, zgłębiłem wiedzę z internetu, dowiedziałem się, że są częste problemy z tymi przepustnicami. Dla pewności podłączyłem jeszcze komputer do samochodu i pokazały się dwa błędy:
    -pierwszy dotyczył usterki w obwodzie siłownika zwrotnego przepustnicy (P1125-08)
    -drugi pokazywał usterkę otwartego obwodu przepustnicy.

    Wymontowałem przepustnicę i moim oczom ukazała się wiązka czterech splątanych przewodów od wtyczki do przepustnicy, w której każdy przewód był bez izolacji na sporym odcinku, do tego wszystko brudne w oleju (wysoka temperatura, olej - izolacja stwardniała, podczas wymiany mechanik ruszał wiązką i się wykruszyła, nie powinien tego tak zostawić, ale nie chodzi tutaj o krytykę mechaników, chcę rozwiązać mój problem...)

    Opel Astra H 1.9 CDTI (Z19DTH) - Usterka obwodu siłownika zwrotnego przepustnicy



    Każdy przewód z osobna zaizolowałem. Efekt był połowiczny tzn. pozbyłem się (co logiczne) błędu dotyczącego otwartego obwodu przepustnicy, jednak błąd dotyczący usterki obwodu siłownika zwrotnego przepustnicy dalej się pojawiał. Pomyślałem, że uszkodzeniu przez to splątanie kabli mogła ulec elektronika przepustnicy, więc kupiłem kolejną przepustnicę (używaną) błąd dalej się pojawiał. Zwątpiłem czy przepustnica, którą kupiłem jest dobra więc zamówiłem przepustnicę regenerowana z popularnego portalu aukcyjnego. Niestety, ale błąd dalej się pojawiał.

    Kolejno sprawdziłem 4 przewody dochodzące do wtyczki przepustnicy, jednak sprawdzałem w miejscu zaznaczonym czerwoną strzałką na poniższym obrazku (widać po powiększeniu obrazka), gdyż tutaj najdalej miałem dogodny dostęp. Wszystkie przewody przewodziły bez najmniejszego problemu.
    Opel Astra H 1.9 CDTI (Z19DTH) - Usterka obwodu siłownika zwrotnego przepustnicy

    Dodam iż w momencie kasowania błędu, następnie odświeżeniu listy błędów od razu się on pojawia.

    I teraz moje pytanie czy należałoby dalej sprawdzać wiązkę, chociaż inne miejsca nie były aż tak bardzo narażone na działanie mechanika oraz izolacja w innych miejscach nie jest tak twarda, aby rozpadła się w rękach jak w przypadku przewodów przy przepustnicy? Jeśli tak to czy posiada ktoś schemat tej wiązki, żebym dowiedział się, który z przewodów odpowiada za siłownik zwrotny przepustnicy?

    Czy może jednak istnieje inne rozwiązanie mojego problemu? Proszę o wszelkie sugestie dotyczące naprawy zaistniałego problemu.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    Karaczan
    Level 41  
    Sprawdź wiązki i same zaworki podciśnienia jeszcze.
    Też lubią wywalić P1125.

    Pinologia wiązki przepustnicy od strony ECU (mniejsza wtyczka):
    39 - Throttle Position Sensor Low Reference (White-Black)
    52 - Throttle Position Sensor Signal (1) (Orange)
    59 - Electronic Throttle Control Actuator Signal (Yellow-Red)
  • #3
    kosowski
    Level 7  
    Dziękuję za odpowiedz.
    Podczas dalszego sprawdzania wiązki sprawdziłem, że opór między przewodem koloru pomarańczowego, a pinem odpowiadającym przewodowi koloru szaroczarnego wynosi około 4 Ohmy co mnie niewątpliwie zdziwiło skoro teoretycznie nie ma między nimi połączenia. W odwrotną stronę tj. pin od przewodu pomarańczowego, a przewód szaroczarny również opór wynosi 4 Ohmy. Między innymi przewodami nie zaobserwowałem takiego zjawiska. Czy w takim przypadku winna może być wtyczka od przepustnicy? Czy jednak jest to normalne?
    Dodam iż sprawdzałem zaraz na wyjściu przewodów z wtyczki także nie ma mowy, żeby była to wina przewodow.
    Zamieszczam zdjęcie owej wtyczki:
    Opel Astra H 1.9 CDTI (Z19DTH) - Usterka obwodu siłownika zwrotnego przepustnicy
  • #4
    Karaczan
    Level 41  
    Mierzysz na odpiętym komputerze silnika?
    Jeśli nie, to jakieś oporności mogą być między niektórymi przewodami...
  • #5
    koleś kit
    Level 38  
    Wiązka do sprawdzenia nie po łebkach tylko ciągłość do samego ecu jak i napięcia.Druga sprawa te przepustnice naprawia się dość łatwo.Wystarczy rozebrać a zobaczysz.
  • #6
    kosowski
    Level 7  
    Przepustnice już rozbierałem, zamówiłem regenerowana bo już zwątpiłem. Od góry tyle ile się dało przejrzałem, zostało od strony ECU, ale to po weekendzie. Boję sie czy nie dostało się ECU po tym złączeniu 4 przewodow...
  • #7
    Dawjat
    Level 2  
    Cześć poradziłeś sobie z tym problemem mam podobny. Też wywala mi błąd p1125funkcja, aktuator przepustnicy. Przepustnice przeczyscilem płytka nie była zalana olejem, a mimo to przy gaszeniu silnika klapka się nie zamyka. Kupiłem używana niby zdemontowana ze sprawnego auta objaw dalej ten sam klapka przy gaszeniu się nie zamyka ale nie zapala się już check engine i auto jak na razie nie traci mocy i nie wchodzi w tryb awaryjny. Ktoś pomoże co to może być?