Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

zestaw solarny do podładowania akumulatora na postoju

31 Jul 2019 21:20 405 10
  • Level 17  
    Witam szanowne grono Elektroników,

    potrzebuję skompletować zestaw, zestaw solarny do podładowania i nie przeładowania akumulatora na dłuższym postoju, czy mógł by ktoś podpowiedzieć jakich elementów do tego celu użyć ?

    Chodzi o panel słoneczny mieszczący się w samochodzie za przednią szybą z zapasem mocy.


    ~lampik
    [22.06.2021, g.9.00] Zabezpieczenia Internetu Rzeczy (IoT) programowe i sprzętowe. Zarejestruj się za darmo
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • Level 31  
    Kumpel miał coś takiego na 3/4 tylnej szyby w Astrze.Całkowicie mu się to nie sprawdziło.
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • Level 43  
    revolt2 wrote:
    Chodzi o panel słoneczny mieszczący się w samochodzie za przednią szybą z zapasem mocy.
    Prawdopodobnie będzie niedomiar mocy a nie zapas
    Ustal ile energii potrzebujesz na jedno doładowanie, jak długo ma ono trwać a potem oblicz jaką moc powinien mieć panel.

    Przykład: Potrzebujesz doładować 20 Ah w ciągu 2 godzin czyli ładujesz prądem 10A. Dla akumulatora 12V oznacza to teoretycznie (100% sprawności) doładowanie z układu o mocy 120W. Praktycznie mnożysz to x3 dla ładowania w pełnym słońcu lub lekkim zachmurzeniu i masz zapotrzebowanie na panel o mocy minimum 360W. Panel o takiej mocy ma powierzchnię ok. 2 m².
    Jeżeli chcesz ładować również przy bardziej zachmurzonym niebie to mnożysz 120W x 10 co oznacza zapotrzebowanie na panel o nominalnej mocy 1200W.
    http://solaris18.blogspot.com/2010/02/moc-ogniw-fotowoltaicznych-w-pochmurny.html
  • Level 17  
    Tak. To by się zgadzało "vodiczka". Dziękuję bardzo.

    Tylko nie wiem czy 20Ah to wychodzi 25% pojemności akumulatora na jedno ładowanie, to sporo, myślałem o czymś co by ładowało i rozładowywało fajnie jak by można było ustawić czas zwłoki w obu przypadkach.
  • Level 43  
    revolt2 wrote:
    Tylko nie wiem czy 20Ah to wychodzi 25% pojemności akumulatora na jedno ładowanie
    Jeżeli masz akumulator o pojemności 80 Ah to wychodzi 25%.
    Napisz dlaczego chcesz podładowywać akumulator? W zależności od tego ile energii pobierasz z akumulatora na dłuższym postoju, możesz potrzebować 10 Ah albo 50Ah.
  • Level 17  
    Hej , dziękuję za udział w dyskusji , chodzi o to, że pojazd służy do dojazdu do miejsca pracy, nie jest użytkowany przez ok 3-4 tygodni, chodzi o to ,żeby go doładować , żeby był "ćwiczony" i nie zasiarczał się, jak to się dzieje podczas gdy nie jest użytkowany.
  • Level 43  
    revolt2 wrote:
    nie jest użytkowany przez ok 3-4 tygodni, chodzi o to ,żeby go doładować
    To zupełnie inna sprawa. Sądziłem, że np. jedziesz na weekend na działkę bez prądu lub w plener i czerpiesz prąd z akumulatora bez odpalania silnika.
    Do podładowania w czasie dłuższego postoju wystarczy prąd o natężeniu 0,2-0,3A przy założeniu, że masz sprawny układ ładowania i "prąd z auta nie ucieka". PV o mocy ok. 30-40 W spokojnie wystarczy i zmieści się za szybą auta.

    Nie znam modelu do którego podaję link więc ani nie polecam ani nie odradzam. Podaję jako przykład bo moc wystarczająca do podładowania akumulatora motocyklowego prawdopodobnie będzie zbyt mała w przypadku samochodowego. https://moto-tour.com.pl/product-pol-73930-La...MIlNSrk5Hm4wIVEuR3Ch0UmQzBEAQYBCABEgIUrfD_BwE

    revolt2 wrote:
    chodzi o to ,żeby go doładować , żeby był "ćwiczony" i nie zasiarczał się, jak to się dzieje podczas gdy nie jest użytkowany.
    Jeżeli jest naładowany to nie zasiarcza się a raczej zasiarcza bardzo powoli. Ja praktycznie jadę raz w tygodniu (sporadycznie 2-3 razy) a akumulator wytrzymuje mi ponad 6 lat.
    Kontroluj co kilka dni napięcie na klemach (przy postoju dłuższym niż 5 dni), jeżeli wynosi przynajmniej 12,5V to doładowanie niepotrzebne.
  • Level 39  
    revolt2 wrote:
    pojazd służy do dojazdu do miejsca pracy, nie jest użytkowany przez ok 3-4 tygodni, chodzi o to ,żeby go doładować , żeby był "ćwiczony" i nie zasiarczał się, jak to się dzieje podczas gdy nie jest użytkowany.

    Mój pojazd od ładnych paru lat stoi po kilka miesięcy. Wcześniej okresowo doładowywałem go z agregatu prądotwórczego.
    Obecnie, od ponad półtora roku wykorzystuję 4 panele 10W/12V połączonych równolegle poprzez diody i podłączone bezpośrednio do akumulatora (55 Ah) w samochodzie.
    Panele są za szybą nad drzwiami garażu, stale podłączone do instalacji w samochodzie gdy samochód stoi w garażu.
    Jako zabezpieczenie przed ewentualnym przeładowaniem akumulatora oraz elektroniki w samochodzie przed nadmiernym wzrostem napięcia (u mnie to występuje w okresie zimowym) zastosowałem układ kontroli napięcia, który odłącza (przekaźnik) panele gdy napięcie wzrośnie do 14.8 V, a gdy napięcie spadnie do 13 V, ponownie je dołącza.
    Gdyby samochód garażował pod chmurką, zastosowałbym panel elastyczny o wymiarach takich aby zmieścił się na tylnej półce w samochodzie. Panel ten też byłby podłączony jak te w garażu, czyli poprzez diodę separującą i przekaźnik układu kontroli napięcia.
    Samochód starałbym się ustawiać na dłuższy postój tyłem w kierunku południowym.
    Rozglądałbym się za czymś o takich parametrach, w moim przypadku, chodzi głownie o wymiary panelu.
    PARAMETRY TECHNICZNE / MODEL 50
    Moc max. [W] 50
    Napięcie jaowe [V] 20,3
    Prąd max. Imp [A] 2,91
    Napięcie w punkcie mocy [V] 17,20
    Prąd zwarciowy Isc [A] 3,43
    Zakres temp. Pracy [ºC] od -40 do 85
    Sprawność [%] 18,30
    PARAMETRY MECHANICZNE
    Długość [mm] 980
    Szerokość [mm] 350
    Głębokość [mm] 3
    Waga [kg] 2,4
    Terminal MC4
    ŻYWOTNOŚĆ OGNIWA
    Moc po 10 latach [%] 90
    Moc po 30 latach [%] 80
    Gwarancja 3 lata

    Linku nie podaje, aby nie zarobić ostrzeżenia.
    vodiczka wrote:
    Kontroluj co kilka dni napięcie na klemach (przy postoju dłuższym niż 5 dni), jeżeli wynosi przynajmniej 12,5 V to doładowanie niepotrzebne.

    U mnie w okresie letnim, rano, napięcie na akumulatorze po dniu słonecznym wynosi 12.6 V, po pochmurnym 12.5 V, a wieczorem 12.8-13.2 V. W okresie zimowym napięcie rano jest podobne, a gdy jest kilka dni pochmurnych, to spada do 12.4 V, natomiast w południe, gdyby nie układ kontroli to napięcie rosłoby do 15.2 V przy prądzie ładowania 1.68 A - takie parametry zaobserwowałem, dlatego zastosowałem układ kontroli napięcia.
  • Level 43  
    gimak wrote:
    U mnie w okresie letnim, rano, napięcie na akumulatorze po dniu słonecznym wynosi 12.6 V, po pochmurnym 12.5 V, a wieczorem 12.8-13.2 V.
    Super, nic dodać nic ująć.
    Sądzę, oceniając naddatek mocy w południe, że trzy panele zamiast czterech też by wystarczyły.
  • Level 39  
    vodiczka wrote:
    Sądzę, oceniając naddatek mocy w południe, że dwa panele zamiast czterech też by wystarczyły.

    Ten naddatek bez sprawdzenia tego w realu może być iluzoryczny, bo to wszystko zależy od konkretnej sytuacji. Od tego jaki jest pobór prądu z akumulatora (jeżeli na czas postoju nie odpinamy klemy) i od samego oświetlenia paneli. U mnie w lecie z paneli w słoneczny dzień, prze kilka godzin uzyskuję prąd rzędu 0.2 A, więc to raptem wystarcza na pokrycie dobowej samoistnej utraty ładunku i tego co weźmie instalacja samochodu podczas postoju (tego co brałaby instalacja gazowa gdyby nie była odłączana na czas dłuższych postojów), napięcie wtedy nie przekracza 14 V, więc tej nadwyżki tutaj nie ma.
    Natomiast w zimie panele są bezpośrednio oświetlone i wtedy w słoneczny dzień dają prąd rzędu 1.68 A i bez układu kontroli napięcia pobijają napięcie do 1.52 V (tyle stwierdziłem, ale mogło być tego więcej). Tu jest krótkotrwały, bo tylko ze 3-4 godziny nadmiar.
    Przy panelu umieszczonym w samochodzie i samochodzie odpowiednio ustawionym do słońca, będą zupełnie inne warunki i tu te nadwyżki będą o wiele częstsze niż w mojej garażowej sytuacji.
  • Level 43  
    gimak wrote:
    Ten naddatek bez sprawdzenia tego w realu może być iluzoryczny, bo to wszystko zależy od konkretnej sytuacji. Od tego jaki jest pobór prądu z akumulatora (jeżeli na czas postoju nie odpinamy klemy) i od samego oświetlenia paneli.
    Zgadzam się.
    gimak wrote:
    Natomiast w zimie panele są bezpośrednio oświetlone
    Kwesta kąta padania promieni słonecznych, ewentualnie liści na drzewach latem. Umieszczenie panelu za przednią lub tylnią szybą i optymalne parkowanie zapewni bardziej równomierne oświetlenie w ciągu roku ale masz rację. Pisząc, że moc 15-20W powinna wystarczyć, zapomniałem że słońce nie świeci przynajmniej 8h/dobę tak mocno jak w południe. Poprawiłem swoje poprzednie posty.