Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Vermona Regent 300k godny naprawy

Evening 17 Sep 2005 02:30 6262 18
    Evening
    Level 11  
    Proszę znawców tematu Regent 300k o poradę w kwestiach :
    - buczy, jak dotknę obudowy nie buczy, czasami wcale nie buczy,
    - footswich i tremolo (depth i frequency) nie działa,
    - jakie głośniki założyć żeby sprzęt „oddychał”,
    - nie spotkałem się takimi potencjometrami, w sklepach, (oryginalne mają węglowe końcówki), i czy konieczne są przeróbki.
    Jestem amatorem, (ambitnym) schemat mi przysłali z Vermony, jest identyczny z Waszym. Zalogowałem się żeby samodzielnie rozgryźć ten problem. Pozdrawiam Wojtek.
    janek11389
    Level 42  
    Witamy nowego Kolegę! To bardzo dobrze, że jesteś ambitny, bowiem ten wzmacniacz, mimo nie wielkiej mocy, jest godny poświęcenia mu czasu, pogłos i tremolo bardzo mocno wzbogacają jego walory brzmieniowe, dzisiaj już się raczej nie stosuje tremo la, a szkoda, daje to dość ciekawy efekt. Dobrze by było jak byś do niego załatwił oryginalne głośniki, były bardzo dobre, o dużej skuteczności i szerokim paśmie przenoszenia, na allegro można je czasem jeszcze spotkać, za nie duże pieniądze. W każdym bądź razie jak nie dasz rady załatwić oryginalnych, to kup do tego dobry głośnik, coś Celestiona, z Byma, itd. coś firmowego i o szerokim paśmie. Jako że to już ma swoje lata, to na początek wymień C401 i na dwa razy większą pojemność, dzisiejsze są o wiele mniejsze gabarytowo, to nie powinno być z tym problemu. Dobrym pomysłem była by też wymiana tranzystorów w przedwzmacniaczach na BC550, są to nisko szumowe, kosztują grosiki, jak posiadasz miernik, z pomiarem bety tranzystorów, to sprawdź końcówki, z praktyki wiem, że będą po niżej 10 to je od razu podmień, po dokręcaj je, bo na pewno są luźne, mogą być nawet 2N3055, lub KD502, ale duże bety, tak po prawdzie to jest tam tego garstka, wymieniłbym to wszystkie, T506 i T507 podmień na BC139 i 140, bety po wyżej 100, koniecznie sprawdź T502 i 503, bety muszą być identyczne i spore, stopień napięciowy T504 na BD140, albo coś z, BF, ale PNP, w lepszym Sprzęcie tak robią. Sprawdź czy na wyjściu, ale przed elektrolitem, tam gdzie pisze 19V jest równa połowa napięcia zasilania, jak nie będzie to skoryguj P501, prąd spoczynkowy za pomocą P502, na 50mA. Tremolem się nie przejmuj, to pryszcz, na końcu go uruchomisz, napisz czy pogłos działa, jakie są szumy własne wzmacniacza?
    Pozdrawiam
  • Helpful post
    Vault Dweller
    Level 29  
    Uziem obudowę (jeśli nie jest uziemiona). Brumieć nie powinno.
    Evening
    Level 11  
    Dziękuję Panu serdeczne za pomoc (o skutkach naprawy będę informował na bieżąco), muszę sie przyznać, że trochę mi to czasu zajmie, ponieważ muszę wspomagać się książka Dieter Nurmanna Elektronika łatwiejsza niż przypuszczasz, i korzystać z zasobów wiedzy internetowej. Ostatnia jego naprawa polegała na usunięciu zimnego lutu, wymianie kondensatora, i głośników są GDS 30 30W 4om ale są słabe, sprężyna działa jest cudowna, syntetyczny Digitech wysiada, Tymczasem do roboty. Pozdrwaim Wojtek
  • Helpful post
    janek11389
    Level 42  
    Witam! Tu panów nie znajdziesz, tylko samych kolegów, znalazłem Vermony http://www.Vermona.de/ ale 300K tam nie mam, ale jeżeli te opakowanie wygląda tak samo jak pozostałe, to z przerobieniem tego na większą moc nie powinno być większych problemów. Jeżeli ten przydźwięk się raz pokazuje i znika. to przeleć lutownicą luty, pewnie coś puściło, w starociach to typowe usterki. Jeżeli wpakowałeś tam Ton sile, to już nie to samo, mają mniejszą sprawność i pasmo też trochę słabsze, jak by były problemy, to pytaj, na pewno ktoś pomoże.
    Pozdrawiam
    Evening
    Level 11  
    Dzięki za prowadzenie idzie dobrze :
    - T507 i T506 są na moim schemacie z radiatorem u góry, (zamiana na BC 139 i 140)
    - T201 i 203 na przedwzmacniaczu to też to samo,T 202 jest inny, (wymian na BC 550 wszustkie 3)
    - betę sprawdzę bo kupiłem miernik z hFE (wreszcie własny) już wiem że jest to stosunek kolektora do prądu bazy,
    -„a tam gdzie pisze 19 V” powinno wyjść 8,6 V na schemacie nie wiem gdzie to pomierzyć bo mi nie wychodzi,
    -jak odkręcę wszystko na maximum to strasznie buczy, uziemienie i luty są ok może to wina C401 wyczyściłem jak pisano w innym poście, w poniedziałek na zakupy.
    -szumów własnych nie pomierzę bo nie mam jak, bo to chyba w dB się podaje.
    -tremolo nie działa nadal, a kiedyś działało, coś uszkodziłem wcześniej, może to potencjometr „Fuzz” który jest podwójny. Pozdrawiam Wojtek.
    janek11389
    Level 42  
    Witam! Tam gdzie pisze 19V, to ma być tyle, a dokładniej połowa napięcia zasilania, może być różnica, tego, co na schemacie, ostatnio przeszliśmy na napięcie 230V i stąd te różnice, pomiary robisz między masą a tym wyjściem, może to być emiter T508., Jeżeli ściszony nie ma przydźwięku sieciowego, a po puszczonym jest, to najprawdopodobniej nie działają filtry dolno przepustowe, musisz w tedy podmienić C504 470uF/63V i C202 i C101, dobra filtracja w czułych układach, to podstawa.
    Pozdrawiam
    Evening
    Level 11  
    Prace idą do przodu, napięcie na emiterze wyszło 28V coś dużo, przy okazji połamał mi się T505 SC258 e - chciałem się zapytać czy mogę go wymienić też na niskoszumowe BC550 bo to ten sam co T202, zauważyłem że C501 1000/40 jest inny ktoś założył 2200/25 taki kolos, a ponad to widzę że R506 47om ma dość, bo jest opalony, muszę jeszcze kupić P101 2*10k3 taki nietypowy, jest uszkoszony mechanicznie. Najgorsze jest to, że to wszystko rozlatuje się w rękach, to chyba ze starości. Pozdrawiam PILOTA . Wojtek
  • Helpful post
    janek11389
    Level 42  
    Witam! Te 28V zjedziesz P501, za T505 możesz dać BC550, BC337, nawet BD139, 2200uF może być, ale jak wzmacniacz się uszkodzi i dostanie pełne napięcie, to może go rozsadzić, dla tego lepiej dać na 40V. Ja, co to zawsze można zrobić nową płytkę, od razu mocniejszą.
    Pozdrawiam
    Evening
    Level 11  
    Zakupów jeszcze nie poczyniłem, przygotowuję się. Z tego co sie dowiadywałem to bedzie kłopot z C202 1/60, C201 1/80 C501 1000/40, i z tym BC 139 i 140 Zastanawiam sie czy to wszystko będzie chodzić, bo w zamiennikach nie ma takich numerów, no będzie wesoło przy składaniu (ciepło - przy tej pogodzie), a teraz czytam posty o głośnikach i jestem w szoku :
    "Problemem pieca gitarowego nie jest elektronika, tylko budowa głośnika, gitara pokrywa pasmo od 175Hz do prawie 5kHz, przy częstotliwości 175Hz membrana musi wykonać ruch 175 razy w ciągu 1sek. przy wychyleniu 5mm, {jest to tylko przykład} a dla 3kHz, 3000 razy przy wychyleniu o,5mm. w tym samym czasie. "
    Czytam i czytam i jestem pełen podziwu. Wojtas
    Evening
    Level 11  
    Wymieniłem C401, C504, C501, T505, ustawiłem napięcie, na R501, R502 jest 19V, potencjometr z fuzza też, poskładałem aby zobaczyć czy dalej buczy, o dziwo nie buczy, teraz zachowuje się jak radio, trzeszczy,piszczy, jak dotknę masy to nie piszczy (czasami). Jakiś kondensator (tak mi się wydaje) na wzmacniaczu piszczy (nie potrafię go zlokalizować) Nie kupiłem jeszcze BC 211 i BC 313 (BC140 i 139) mówią mi że takich staroci nie produkuja, może założę BD 139 i BD 140 jak pisano wcześniej. Wydaje mi się że gra ciszej tak jakby był zatkany. nie ma tej dynamiki co wcześniej.Elemenenty wymieniam pojedyńczo, aby uniknąć pomyłki, chcę najpierw wyeliminować to piszczenie.Pozdrawiam Wojtek
    Evening
    Level 11  
    Kolejna relacja - to było przebicie (20V) na masę T 203, wyminiłem go i działa, uszkodzone jest jeszcze tremolo wymienię T103 i T104 i powinno być dobrze (footswich też nie działa ), co zrobić żeby transformator nie buczał czy to wina 230V napięcia, i czy może go odizolować od obudowy. Pozdrawiam.
    janek11389
    Level 42  
    Witam! Fuzy, wszelkiego rodzaju przestery, z reguły wnoszą do układu mnóstwo zakłóceń, jest to wynikiem zbyt czułych wejść, dla tego musisz umiejętnie operować tymi dwoma potencjometrami. Co do trafa, to wszystko zależy jak to buczy, jeżeli faktycznie byczy rdzeń, to tylko z dwóch powodów, albo jest za luźny, albo ma za dużą gęstość prądu, co może być spowodowane, zwarciem między zwojowym, musiałbyś się podpiąć z amperomierzem na pierwotne trafa i zmierzyć jego pobór prądu.
    Pozdrawiam
    Evening
    Level 11  
    Wymieniłem tranzystory T103 i 104, tremolo działa i swich też. Podłączyłem zagrał jak nowy. Zabrałem się za wymianę T502 i 503 coś poszło i przestało grać, wymieniłem na stare i gra jednak coś jest uszkodzone ponieważ na kolektorze T508 jest 38V i na obudowie T506 też, grzeje się T504 (KT 3107 NPN)- czy wymieniając go na BD140 PNP muszę go obrócić o 180 stopni ? Tak rozumiem W sklepie prosiłem o BC 550 dostałem tranzystory C557 i C693 G7J- to jakiś nietypowy, czy mogę je wsadzić bo muszę wymienić jeszcze 2 tranzystory na fuzzie.Z tremolem ma Pan rację ma szumy. Dziękuję za cierpliwość jestem wdzięczny za pomoc. Czeka mnie jeszcze wymiana T506 i T507 BC139 i BC140 ale musze szukać bo nie ma. Pozdrawiam Wojtek
    janek11389
    Level 42  
    Witam! Te tranzystory, co podmieniasz, mają inaczej wyprowadzone łącza i pewnie dla tego to nie chciało ruszyć, przede wszystkim sprawdź czy na wyjściu masz tą połowę napięcia, jeżeli tak, to raczej powinno być wszystko w porządku. Tranzystor T504, pracuje w klasie A i dla tego się grzeje i tak ma być.
    Pozdrawiam
    Evening
    Level 11  
    Wzmacniacz chodzi jak przecinak, dzięki WIELKIE, muszę jeszcze wymienić T504, T506, T507. Jednak skutek został osiągnięty wzmacniacz działa i nie buczy nie trzeszczy nie piszczy, trafo wg wskazówek dokręciłem (zalałem woskiem), jest cicho. potencjometry wyczyściłem, 1 wymieniłem. Głośnik muszę kupić jakiś markowy, może trafię na jakiś regenerowany markowy. Jeden głośnik GDS 30/30 wyrzuciłem-pierdział , drugi GDS 30/30 gra jest taki trochę suchy brzmieniowo. Wzmacniacz ma 60W ale nie wiem ile omów głośniki kupić 4 czy 8. Jak to idzie zmierzyć. Chciałem sie jeszcze zapytać czy idzie wyciągnąć z niego wyjście linowe i wejscie na pętlę efektów. Trzeba przyznać że wzmacniacz mnie zaskoczył -fajnie brzmi. 12 lat temu wymieniłem go na telewizor Helios TC500 za zgoda Mamy. Byliśmy bez telewizora 3 dni, dlatego mam sentyment do tego pieca. Poczytam jeszcze w dziale audio, może założę 2* 50 watt, jak da radę. Jeszcze raz dziękuję za cierpliwość, i pomoc. Dostałem wzmacniacz FONICA lata 60-70, marzy mi sie taki preamp lampowy do gitary ala Mesa . Jednak "nie dla (amatora) kiełbasa....." Pozdrawiam Wojtek
  • Helpful post
    janek11389
    Level 42  
    Witam! Premp lampowy, nie jest taki skomplikowany, jak Ci się wydaje, strach ma tylko wielkie oczy, więc nie rezygnuj, tylko bierz się do pracy, gorsi od Ciebie dali temu rade, a Ty nie dasz?
    Pozdrawiam
    Evening
    Level 11  
    Cały czas sobie dawałem radę, jakoś, ale teraz to mnie przerosło (tranzystory- tygodniowe studia) miałem szczęście chyba w usuwaniu usterek na "oko", jeszcze dużo wiedzy jest mi potrzebne do poruszania się w tematach elektroniki, skoro w sklepie sprzedawca jest mi wstanie wcisnąć jakiś niechodliwy tranzystor lub pyta mnie jaki kondensator chcę -ja dalej nie wiem jaki się nazywają te kondensatory zwijane w aluminową folię(w tym wypadku filtry w vermonie) , i patrzy na mnie jak na wariata (w tym temacie musze jeszcze się poduczyć) To chyba chęć grzebania, i eksperymentów. Progi do gitary też już nabijałem, indywidualne pomysły rozwijają i dają radość, nie sztuką jest iść do sklepu kupić, czasami warto powalczyć, zrobione przez siebie daje napęd do "uśmiechu na następny dzień".Pozdrawiam. Wojtas
    Evening
    Level 11  
    Ten temat uważam za zakończony, już więcej pytań nie mam. Dziękuję.