Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przerobka zasilacza ATX na prostownik.Problem.

23 Wrz 2005 21:11 6020 5
  • Poziom 10  
    Witam. Mam za zadanie wykonanie prostownika samochodowego za pomoca zasilacza komputerowego ATX. Ogolna koncepcje posiadam i mniej wiecej orientuje sie jak to zrobic. Mam tylko problem z ograniczeniem pradu ladowania akumulatora, chcialbym go regulowac a za bardzo nie wiem jak. Zalaczam schemat zasilacza, zaznaczylem na nim petle sprzezenia na ktorym chce regulowac napiecie, ale jak mam regulowac prad? Prosze o pomoc, z gory dzieki.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Modyfikujac zasilacz raczej tego nie uzyskasz. Wg mnie najlepiej wmontowac w przewod powrotny (minus akumulatora) rezystor o wartosci powiedzmy 0.1om (odpowiedniej mocy). Mierzac na nim napiecie wzgledem masy zasilacza bedziesz mial informacje o pradzie. Dalej podlaczasz wzmacniacz (np. typowa aplikacja wzmacniacza operacyjnego w ukladzie nieodwracajacym) o regulowanym wzmocnieniu (np. potencjometrem). W petle feedback dioda prostownicza. Wyjscie wzmacniacza tez przez diode do wezla feedback - anoda do wzmacniacza, katoda do katody tej pierwszej diody.
    Teraz gdy prad bedzie zbyt duzy, wzmacniacz poprzez diode wymusi w wezle feedback wieksze napiecie, niz wynikalo by z dzielnika R25-R20, zasilacz "pomysli", ze na wyjsciu ma zbyt wysokie napiecie, wiec je zmniejszy, a co za tym idzie zmniejszy sie prad... Powinno dzialac ;) Sorki za nieco chaotyczny opis...

    Jescze jedno: wzmacniacz mozesz zasilac z 12V, ale zastosuj cos z serii np. LM358, bo np. TL082 w tym ukladzie by nie dzialal (zasilanie unipolarne).
  • Poziom 21  
    Jaj świat stary to zawsze prąd szedł w parze z napięciem,
    więc wystarczy regulować napięcie a prąd będzie tym większy im większe będzie napięcie tego zasilacza od akumulatora. 12 volt to za mało aby naładować akumulator, powinno to być nawet 16V jak potrzeba. Poza tym proszę sprawdzić, ale wydaje mi się , że ładowanie akumulatora napięciem "wygładzonym " bardzo szkodzi akumulatorowi.

    Ja spróbowałbym podnieść napięcie tego zasilacza do wartości zapewniającej "20 godzinny prąd łądowania akumulatora"

    pozdrawiam
  • Poziom 39  
    Każdy zasilacz posiada trafo do pomiaru prądu w uzwojeniu pierwotnym przetwornicy - wykorzystaj to...
  • Poziom 10  
    lechoo napisał:
    Każdy zasilacz posiada trafo do pomiaru prądu w uzwojeniu pierwotnym przetwornicy - wykorzystaj to...


    Hmmm ja sie tak dokladnie na tym nie znam, czy moglbys napisac jasniej, a dokladnie konkretniej o co dokladnie chodzi. W ktorym miejscu mozna mierzyc ten prad i jak go zmieniac
  • Poziom 20  
    lechoo napisał:
    Każdy zasilacz posiada trafo do pomiaru prądu w uzwojeniu pierwotnym przetwornicy - wykorzystaj to...

    Lechoo ma racje. Ja przerabiałem AT i tam było trafko odpowiedzialne za prąd poprzez dzielniki szło na komparator i tam znalazłem rozwiązanie.