Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Peugeot 308 VTI 1,6 120KM - Podwyższone obroty, szarpanie, falowanie na zimnym s

19 Lut 2020 18:10 843 1
  • Poziom 1  
    Witam.

    Posiadam samochód Peugeot 308 1,6 VTI 120KM rok 2008.
    Poszukuję porady znalezienia przyczyny poniższych objawów.

    Po odpaleniu samochodu (zauważalne na zimnym silniku szczególnie w temperaturach na zewnątrz bliskim 0°C. Samochód rozpoczynając pracę na obrotach ok 1000RPM
    1) Pojawia się lekkie falowanie obrotów. Dziś był to jednorazowy skok o 100RPM jednak, gdy jest zimniej na zewnątrz skoki są bardziej zauważalne i częstsze. Falowanie zazwyczaj przechodzi po krótkim odcinku drogi lub krótkim postoju.
    2)Cały czas silnik pracuje na podwyższonych obrotach - ok 950 RPM na biegu jałowym. (nawet po przejechaniu 50km)
    3)Następnym objawem jest szarpanie odczuwalne na biegach 1,2,3 przy średnim wciśnięciu gazu - samochód lekko dławi się przekraczając obroty w zakresie 1800-2200. Czasem mam wrażenie, że muli.
    4)Zdążyło się kilka razy (tylko przy niskich temperaturach zewnętrznych) że, po przejechaniu 300m pojawił się błąd P0011 - dot. czujnika zmiennej fazy rozrządu. Check engine albo kasowałem albo sam raz sam zniknął po krótkim postoju nagrzaniu zgaszeniu i zapaleniu silnika.

    5)Dodatkowo zauważonym przeze mnie problemem, który może być z tym powiązany jest to, że (nie zawsze - raczej sporadycznie - kilka razy), po przejechaniu nawet 50 km do pracy zdążało się że:
    a) chłodnica po dotknięciu ręką - zimna. (temperatury na zewnątrz w okolicy 0 stopnia):
    b) wentylator działa na full - bardzo głośno
    c) słychać jak płyn chłodniczy wlewa się do zbiorniczka wyrównawczego wydając dźwięk bulgotania z tej rurki od góry. sam płyn w zbiorniczku nie bulgocze.
    d) temperatura na desce rozdzielczej stałe 90°C

    I teraz chyba najważniejsze praktycznie wszystkie te objawy znikają po przejechaniu (podgrzaniu silnika) oraz zgaszeniu i odpaleniu ponownie samochodu).
    Czasem wystarczy od razu po odpaleniu samochodu, odczekać minutę zgasić i zapalić.
    -Obroty spadają do normalnej wartości ok 800RPM,
    -Nic nie faluje
    -Auto przestaje szarpać przy przyspieszaniu.
    -Nie odczuwam żadnych innych problemów.

    -Dodatkowo odnośnie tej chłodnicy - miałem przypadek, że przejechałem kawałek drogi Wentylator wyje, chłodnica zimna, 90 stopni na desce. Gaszę silnik, zapalam i obroty spadają do 800RPM, wentylatory przestają tak hałasować, mijają 3min minuty na postoju zauważalnie chłodnica się nagrzewa. - jednak nie wiem, czy miało to jakieś powiązanie.

    Odnośnie objawów szczególnie dotyczących szarpania, falowania i podwyższonych obrotów - obstawiałem czujnik zmiennych faz rozrządu (elektrozawór) na stronie ssącej ze względu na błąd P0009. Wymieniłem na używany oryginalny czujnik zmiennej fazy z allegro mając nadzieję, że rozwiąże to powyższe problemy sugerując się wypowiedziami na forach.
    Jednak nic się nie zmieniło.

    Szukając odpowiedzi przewinął mi się:

    1) Czujnik temperatury płynu chłodzącego - wymiana - który mógłby podawać złe informacje na komputer.
    Jednak, czy jeżeli na desce rozdzielczej wszystko jest okej to czy jest szasna że czujnik jest uszkodzony?
    Temperatura rośnie stopniowo do 90 stopni i się zatrzymuje. Nic nie skacze nic, nie spada podczas jazdy.
    Tu pytanie (który czujnik odpowiada za dane na desce rozdzielczej, a który za dane sterujące komputerem)
    (dodatkowo do informacji:
    Termostat był wymieniany niedawno.
    Jakiś czas temu -> latem przestała działać mi klimatyzacja (wyłączała się niedługo po włączeniu, lub w cale nie chciała działać, gdy było za gorąco) dodatkowo występował błąd p0599. Przyczyną był termostat. A w zasadzie zintegrowany czujnik w termostacie (wymiana 500zł termostat +200zł robocizna). Teraz brak błędu, klimatyzacja raczej działa. (Ciężko to potwierdzić na 100% zimą, ponieważ przed wymianą - latem czasem działałała jak było 15 stopni na dworze, a gdy było 25 to już nawet nie chciała się włączyć.)

    2) Przepustnica - Przeczyszczenie.
    Jednak znalazłem taki wpis, że w związku z występowaniem VALVETRIONIC silnik nie posiada przepustnicy, ponieważ za pracę na wolnych obrotach odpowiada VANOS.
    Ktoś inny stwierdził, że posiadam przepustnicę sterowaną elektronicznie schowaną gdzieś za filtrem powietrza i jej przeczyszczenie mogłoby pomoc (na pewno nie zaszkodzić)

    Czy miał ktoś podobny problem lub jest w stanie podać jakieś inne propozycje.
  • Poziom 39  
    Czytałem trochę na temat tego silnika, bo taki silnik jest w samochodzie córki. Z tego co czytałem to ten silnik nie ma przepustnicy, jej funkcję spełnia zmienny wznios, a w zasadzie większe lub mniejsze otwarcie zaworów ssących.