Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
RenexRenex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Whirlpool AWM 6071 - Otwarte drzwi, startuje na kilka sekund, nie kręci

27 Lut 2020 15:28 423 19
  • Poziom 5  
    Whirlpool AWM 6071 - Otwarte drzwi, startuje na kilka sekund, nie kręci
    Witam!
    Jak w temacie mam problem ze starą pralką. Uruchamia się jednak po chwili gdy ma zacząć kręcić bębnem zaczyna mrugać kontrolka "drzwi otwarte".

    Pralka nie posiada wyświetlacza - brak kodów błędów, jest tam tylko 2 cyfrowy wyświetlacz od temp (ciągle wskazuje zadaną temperaturę)

    Sam zamek działa, z mostkowałem kable i jest to samo. Czy może to sugerować uszkodzenie silnika? Przeczytałem wszelkie tematy o tej pralce na forum, wszystkie są jednak archiwalne, dlatego zakładam nowy. Czy dysponuje ktoś schematem el do tej pralki? Interesuje mnie co może powodować zapalenie kontrolki od otwartych drzwi (poza zamkiem, który poniekąd wykluczyłem)
    Cytat:
    "Jeżeli drzwiczki są zablokowane, a pralka nie obraca bębnem - do sprawdzenia punkty lutownicze przekaźników silnika głównego na płycie programatora."
    Może ktoś pomoże które to pkt? Nie znam się na serwisie pralek, ale ogólnie coś tam o elektryce/elektronice wiem ;)

    Czytałem też o szczotkach silnika, niestety części kolegów ta wymiana nie pomogła, a wszystkie tematy z foto dotyczą jakiejś nowszej wersji tej pralki z większym wyświetlaczem.
  • RenexRenex
  • Poziom 21  
    Pralka posiada wyświetlacz i jeszcze 5 diod z prawej i one pokazują co robią nie świecą czy moze ktoreś sa zalączone - i to jest kod błędu, a sugerowanie się, że komuś tam wymiana szczotek nie pomogla to znaczy, że w Twoim przypadku też tak będzie? Masz jakiś miernik to pomierz ten silnik, ale zacznij od tych diod z prawej, więc które świecą?

    Proba oszukania blokady przez mostkowanie nie przejdzie, gdyż zamknięcie blokady musi się zmieścić w przedzialen czasowym, który kontroluje procek i wszelki wyjścia poza znany mu obszar tak się kończą, więc może winna jest blokada!
  • Poziom 5  
    Diody z prawej strony odpowiadają za prędkość obrotową wirowania.
    Świeci się tylko ta która się ustawi, tzn klikając przycisk zmienia się (jak to zawsze było) podświetlenie przy obrotach... nic nie mruga, po prostu świeci na 700 RPM, klikając można przelecieć całą skalę.

    Miernik oczywiście mam, stacja lutownicza też się znajdzie ;)
    Po prostu pierwszy raz rozbieram pralkę, sam silnik nie zdradzał żadnych dziwnych objawów od wielu lat.

    Co do tej wymiany szczotek pralka jest starym gratem i wymienianie wszystkiego "na czuja" po prostu odpada, jeśli to nie jest prosta usterka jak wypalone ścieżki, wtyczki itp (drobnostki, które bez problemu naprawię nie inwestując) pralka poleci na złom :)

    Nie bardzo rozumiem jakie ramy czasowe ma mieć zamknięcie a tym bardziej po co?! z tego co podejrzałem tam jest zwykły stycznik zamykający obwód po zamknięciu pralki ale mogę się mylić, nie wyciągałem całego mechanizmu :(
  • Poziom 24  
    Patryk_Czestochowa napisał:
    Nie bardzo rozumiem jakie ramy czasowe ma mieć zamknięcie a tym bardziej po co?! z tego co podejrzałem tam jest zwykły stycznik zamykający obwód po zamknięciu pralki ale mogę się mylić, nie wyciągałem całego mechanizmu
    To, że drzwi są zamknięte mechanicznie nie znaczy, że dochodzi potwierdzenie do procesora. Skoro pralka informuje, że drzwi otwarte, to tak jest. Wymień mechanizm zamka.
  • RenexRenex
  • Poziom 5  
    To, że drzwi są zamknięte mechanicznie nie znaczy, że dochodzi potwierdzenie do procesora. - oczywiście to rozumiem dlatego spróbowałem zamknąć obwód z pominieciem zamka jak pisałem wyżej - dalej to samo, nie posiadam takiego zamka do testu a jak mam ładować hajs "na czuja" to chyba lepiej już pralkę zmienić bo to stary grat... Wyjmę i rozbiorę ten zamek skoro to jakiś mega skomplikowany układ i zwykła zworka go nie oszuka :)
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Na dzień dobry to blokadę wymontuj i pomierz jakie są oporności pomiędzy tymi trzema konektorami, na jednej parze winno być około 1,2 kΩ, jeśli więcej to do rozbiórki i może da się wygenerować o ile grzejnik jest cały, bo jak popękany to lipa!
    Ten czas kontrolowany przez sterownik to czas na podgrzanie blaszki bimetalowej przełącznika wewnątrz blokady, a po "z mostkowaniu" wynosi Zero i procesor wie ze chcą go oszukać! Jeśli w nieskończoność to wie, ze blokadą diabli wzięli albo jest blisko tego! Jeśli drzwi zostały prawidłowo zablokowane wtedy następuje kilkukrotna kontrola czy jest silnik, a zabawa zaczyna się dopiero po pozytywnym przejściu tych testów, więc zrobienie jej w konia nie wchodzi w rachubę.
    To nie stare PS-ki, Luny itp. !
    :arrow: Poprawiłem TONI_2003
  • Pomocny post
    Moderator AGD
    Patryk_Czestochowa napisał:
    Czytałem też o szczotkach silnika

    Autor tematu nie raczył nawet sprawdzić szczotek. Dalsza dyskusja o blokadzie wydaje się zbędna.
  • Poziom 21  
    Nie jest tak do końca, Najpierw BLOKADA drzwi a potem motorek i reszta !
  • Poziom 5  
    Autor niestety pracuje zawodowo i nie zawsze może odpisać od razu, blokada wyjęta, rozebrana. Optycznie wydaje się sprawna, żadna z blaszek nie jest wypalona.

    Piny w zamku:

    L | C | 4 (bardziej błyskawica)

    Opór między konektorami zewnetrznymi opisanymi jako "błyskawica" i "L" (Lock?) wynosi równo 1,01kΩ

    Zamek rozebrany nic nie jest wypalone, popękane, odkształcone.
    Zamek DZIAŁA PRAWIDŁOWO

    Plastikowy pin blokuje możliwość otwarcia drzwi.

    Po uruchomieniu pralki programator się obraca aż do napotkania błędu drzwi.
    Nie zapalają się żadne dodatkowe kontrolki, świeci pranie wstępne oraz wirowanie "700"
    Jak rozumiem następnym krokiem jest sprawdzenie silnika??
  • Pomocny post
    Specjalista AGD
    kecajk49 napisał:
    Najpierw BLOKADA drzwi a potem motorek i reszta !

    W zasadzie to blokada na deser...

    Patryk_Czestochowa napisał:
    blokada wyjęta, rozebrana. Optycznie wydaje się sprawna, żadna z blaszek nie jest wypalona.

    Blaszki macane paluchami ? Jak tak to w zasadzie można kupić nową.

    Poza tym dwa posty wyżej dostajesz cenną wskazówkę, i potwierdzenie o tym co pisałes wcześniej i ignorujesz sprawę...

    cezet napisał:
    Patryk_Czestochowa napisał:
    Czytałem też o szczotkach silnika

    Autor tematu nie raczył nawet sprawdzić szczotek. Dalsza dyskusja o blokadzie wydaje się zbędna.
  • Poziom 5  
    Do porad podchodzę w kolejności ich dodania, nie naprawiałem nigdy pralki ale naprawiam inne urządzenia elektroniczne.
    Informacja o proceszorze który ma mierzyć czas zamknięcia pralki jest dla mnie totalną nowością, czekam aż znajdę w tym starym gracie jeszcze zegar atomowy w programatorze.

    Rzeczowa odpowiedź użytkownika "kecajk49" skłoniła mnie do udzielenia odpowiedzi gdyż pomiar wyszedł inny niż zakładany i liczyłem na dalsze rozwinięcie tematu.

    Nie ignoruje żadnych porad, nawet pomimo stylu w jakim zostały napisane, po prostu dopiero dziś po 20 miałem czas wrócić do pralki jak i do tego tematu.

    Napisał Pan że blokada na deser podczas gdy inni pisali by od niej zacząć to i tak zrobiłem, tym bardziej że Pana post jest ostatni w temacie.

    Rozumiem że następnym krokiem jest sprawdzenie tych szczotek i to właśnie zamierzam zrobić, liczyłem jednak na odpowiedź czy opór, który miałem zmierzyć mieści się w granicach normy czy może jednoznacznie wskazuje na uszkodzenie zamka, który cały czas spełnia prawidłowo swoją funkcję.

    PS.
    Co do blokady:
    Tak robiłem to paluchami i śrubokrętem, o zgrozo śmiałem to nawet rozebrać a potem wymyłem elementy w izopropanolu i złożyłem...
    Mimo tego że
    Cytat:
    w zasadzie można kupić nową
    odziwo dalej działa blokując zamek drzwi...

    Serdecznie pozdrawiam każdego, kto poświęcił swój cenny czas na pomoc!!
  • Pomocny post
    Specjalista AGD
    Patryk_Czestochowa napisał:
    odziwo dalej działa blokując zamek drzwi...


    byle pewnego pięknego dnia się nie zemściło, nie zrobiło bum i nie uwaliło programatora. Co do zasady nie ingeruje się w ten mechanizm, nie maca, nie rozbiera, nie reguluje i nie kombinuje. Jak już uruchomisz pralkę to zainwestuj te kilkadziesiąt złociszy i wymień tą blokadę, droga nie jest, a póki co zostaw ją w świętym spokoju i zajrzyj do motoru. Zrób pomiary obwodów. Winieneś mieć 6 styków i musisz pomierzyć 3 pary omomierzem.
  • Poziom 5  
    Motor na stole, mogę prosić prawidłowe wartości?

    Szczotki ponad 2cm każda więc jeszcze ma co mielić...


    Wartości:
    68,3Ω
    7,5Ω
  • Pomocny post
    Specjalista AGD
    Patryk_Czestochowa napisał:
    7,5Ω
    Nie pasuje mi ten wynik.
    Ale wyciągnij moduł i szukaj wypalonych lutów.
  • Pomocny post
    Specjalista AGD
    zhudomel napisał:
    Nie pasuje mi ten wynik.

    Troche dużo, ale przy usyfionym komutatorze zdarzało się.

    zhudomel napisał:
    wyciągnij moduł i szukaj wypalonych lutów.

    dokładnie tak
  • Poziom 5  
    Silnik bardzo hałasuje gdy kręcę nim "paluchami", nie mam odniesienia do silników AGD ale wydaje się że tuleje/łożyska są wytarte/zatarte, ewidentnie próbuje ruszyć, słychać charakterystyczny dźwięk (jak przy wiertarce przyblokowanej ręką).

    Nie jest to dźwięk szczotek, po ich demontażu hałasuje podobnie :(
    Nie zakładałem paska napędu bębna więc to na pewno nie kwestia za mocnego naciągnięcia itp.

    Z tego co widzę silnik jest nierozbieralny ale mogę się oczywiście mylić.

    Powiem szczerze, że nie mam pojęcia gdzie znajduje się ten moduł w którym mam szukać uszkodzeń :(
  • Specjalista AGD
    Patryk_Czestochowa napisał:
    Silnik bardzo hałasuje gdy kręcę nim "paluchami",

    Łożyska silnika po takim czasie eksploatacji to normalne zjawisko.

    Patryk_Czestochowa napisał:
    Z tego co widzę silnik jest nierozbieralny ale mogę się oczywiście mylić.

    Rozbieralny, nity trzeba rozwiercić i zastąpić szpilkami.

    Patryk_Czestochowa napisał:
    nie mam pojęcia gdzie znajduje się ten moduł

    Po prawej za panelem sterowania pod górnym blatem. Szukaj zbiorowiska przewodów.
  • Pomocny post
    Specjalista AGD
    :arrow: mrice
    Ręce opadają.
    Blokadę w tym typie wymieniłem raz jeden. Rzeczywiście była uszkodzona.
    Ale tych klasyków z serii AWM, przerobiłem hektotony.
    Myślisz, że gostek poradzi sobie z dotarciem do zimnych lutów przekaźnika w module sterującym, jak nie wie nawet, gdzie ten moduł się znajduje?
    Zepsuje pół pralki, a na koniec powie, że zakupił nowoczesny sprzęt, a staruszkę oddał do utylizacji...
    Najlepiej, olać szukajkę forumową. Ja tam trollom nie będę wskazywał palcem, gdzie ma szukać. A milion razy było.
    Zgodnie z przysłowiem:
    Masz dwie ręce i ch...j, to kombinuj... :(
  • Moderator AGD
    I jeszcze miejsce podwieszenia wiązki silnika pod zespołem do sprawdzenia.
  • Specjalista AGD
    mrhari napisał:
    I jeszcze miejsce podwieszenia wiązki silnika pod zespołem do sprawdzenia.

    :arrow: mrhari
    Nie w tym typie.
    To nie AWE/TDLR.
    Tam, to się sypało na potęgę.